روایت تصویری از وضعیت جاذبه‌های گردشگری دنیا پس از شیوع کرونا

احمدرضا فرهبد
احمدرضا فرهبد جمعه، ۹ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۲۱:۰۰
روایت تصویری از وضعیت جاذبه‌های گردشگری دنیا پس از شیوع کرونا

جاذبه‌های گردشگری دنیا همیشه مملو از گردشگرانی از سراسر جهان بوده‌اند؛ اما شیوع ویروس کرونا باعث شده است این مکان‌های معروف، خالی از گردشگر شوند.

شیوع ویروس کرونا ضربه‌ی سختی به صنعت گردشگری در سراسر جهان وارد کرده است. دولت کشورهای چین، ایتالیا و کره جنوبی در حال قرنطینه کردن شهرهای بزرگ و کوچک هستند و حمل‌ونقل عمومی را نیز متوقف کرده‌اند. دولت آمریکا نیز به افرادی که قصد بازدید از ایتالیا، چین، ایران، ژاپن و کره جنوبی را دارند، هشدار داده است. این موضوع، نگرانی گردشگران را به‌همراه داشته است؛ به‌طوری که بسیاری از آن‌ها ترجیح می‌دهند که فعلا سفرشان را لغو کنند و در خانه‌های خود باقی بمانند!

این ویروس که منشا آن، استان ووهان چین عنوان شد، در دو ماه گذشته بیش از ۲,۷۷۰ نفر را کشت و بیش از ۸۱ هزار نفر را مبتلا کرد. کرونا به غیر از چین، ۴۰ کشور دیگر را نیز درگیر کرده است.

شیوع گسترده‌ کرونا، درآمد مقاصد گردشگری مطرح دنیا را به‌شدت کاهش داده است

شیوع گسترده‌ی این ویروس، درآمد مقاصد گردشگری سراسر دنیا را به‌شدت کاهش داده است. سازمان ملل، ارزش صنعت گردشگری در سراسر دنیا در سال ۲۰۱۹ را ۱٫۷ تریلیون دلار اعلام کرد؛ اما انتظار می‌رود شیوع ویروس کرونا، طی چهار سال آینده بیش از ۱۰ میلیون دلار، فقط به صنعت گردشگری آمریکا خسارت وارد کند. پس از شیوع کرونا، تصاویری از جاذبه‌های گردشگری معروف و مطرح دنیا گرفته شده است که تاثیر مخرب این ویروس بر صنعت گردشگری را به‌خوبی نشان می‌دهد. در ادامه این مقاله از کجارو، روایت تصویری این اثرات منفی را در اختیار شما قرار خواهیم داد.

نخستین موارد شیوع کرونا در ایتالیا، در یازدهم بهمن مشاهده شد؛ اما با شروع کارناوال ونیز در اواخر بهمن ماه که هر ساله هزاران گردشگر از سراسر جهان برای شرکت در آن به ایتالیا سفر می‌کنند، تعداد مبتلایان به ویروس به میزان قابل‌توجهی افزایش یافت.

تعطیلی کارناوال ونیز

حضور پلیس با ماسک در کنار افراد شرکت کننده در کارناوال؛ دو روز پایانی کارناوال ونیز به‌دلیل شیوع کرونا، لغو شد؛ ایتالیا، ۴ اسفند ۱۳۹۸

مسئولان ایتالیا این رویداد ۱۴ روزه را سه روز زودتر به پایان رساندند. شماره مبتلایان ایتالیایی از زمان شیوع ویروس تاکنون به ۳۲۵ نفر و تعداد تلفات به ۱۲ نفر رسیده است. 

رم

گردشگران با ماسک‌ در رم؛ ۱۱ بهمن ۱۳۹۷

مقام‌های ایتالیایی هنوز در حال تلاش برای یافتن منبع شیوع ویروس هستند. در ضمن در دو منطقه‌ی شمالی این کشور یعنی لومباردی و ونتو که اصلی‌ترین مناطق شیوع ویروس هستند و به‌ترتیب دو شهر میلان و ونیز را نیز در خود جای داده‌اند، ۱۰ شهر قرنطینه شده‌اند.

میلان

مردی در گرند کانال ناویو (Naviglio Grande canal) در میلان به‌تنهایی در کافی‌شاپ نشسته است

در حال حاضر، ۵۰ هزار نفر از مردم تحت قرنطینه هستند. رویدادهای ورزشی و سایر مراسم‌های عمومی نیز لغو شده‌اند.

ونیز

میز های خالی در میدان سن مارکوی ونیز ؛ ۶ اسفند ۱۳۹۸

به‌گفته‌ی جوزپه کونته (Giuseppe Conte)، نخست‌وزیر ایتالیا، در صورت لزوم، قرنطینه ادامه خواهد یافت.

کلیسای جامع میلان

افسران نظامی بیرون کلیسای جامع میلان که درست در کنار مرکز شیوع ویروس کرونا واقع شده است، ۵ اسفند ۱۳۹۸

طبق گزارش بی‌بی‌سی، پلیس ایتالیا و همچنین نیروهای نظامی (تنها در صورت لزوم) این اختیار را دارند که با افراد متخلف، برخورد کنند. 

طبق آمار اعلام‌شده از سوی سازمان جهانی گردشگری، در سال ۲۰۱۸ ایتالیا پس از چین، پنجمین کشور پرگردشگر جهان بوده است.

پل ریالتو

 گرفتن عکس سلفی مقابل پل ریالتو بعد از لغوشدن کارناوال ونیز، ۵ اسفند ۱۳۹۸

طبق گفته‌ی بانک ایتالیا، گردشگران در سال ۲۰۱۸، ۴۲ میلیارد یورو در این کشور هزینه کرده‌اند. با شیوع ویروس کرونا و کاهش تعداد گردشگران، نگرانی‌ها در مورد رکود اقتصادی نیز ایجاد شده است.

دولت ایتالیا از پایان ماه ژانویه، تمام پروازهایی که به چین، هنگ‌کنگ و ماکائو و بالعکس بوده‌اند، تعلیق کرده است.

گردشگر

گردشگری پشت لباسش برچسبی چسبانده است تا نشان دهد چینی نیست و اهل تایوان است، ۶ اسفند ۱۳۹۸

روز دوشنبه پس از مثبت‌شدن آزمایش گردشگری ایتالیایی با علائم مشکوک به کرونا، او و همراهش در جزیره‌ی  تنریف، یکی از جزایر مجمع‌الجزایر قناری، متوقف و ۱۰۰۰ نفر در هتل محل اقامت او قرنطینه شده‌اند. 

تنریف

گردشگران پس از اعلام مورد مشکوک به کرونا در ۶ اسفند ۱۳۹۸ در هتلی ۴ ستاره در جزیره ی تنریف در اسپانیا، در اتاق‌های خود حبس شدند

این گردشگر، پزشکی ایتالیایی اهل لمباردی است که بدترین منطقه‌ی شیوع کرونا در ایتالیا به حساب می‌آید. پس از آنکه او به مقامات سلامت و درمان اعلام کرد که علائمی شبیه به آنفولانزا دارد، به‌همراه همسرش قرنطینه شد.

بعد از وقوع طوفان‌های شن فصلی در جزایر قناری که آنجل ویکتور تورس (Angel Victor Torres)، رئیس‌جمهوری اسپانیا، آن را کابوس آخر هفته نامید، علائم ویروس کرونا پدیدار شد.

جزیره ی تنریف در اسپانیا

مردم در دهکده‌ی آرثیفه در لانزاروته در جزایر قناری اسپانیا، از میان گردوخاکی که طوفان شن ایجاد کرده است، به دریا نگاه می‌کنند، ۴ اسفند ۱۳۹۸

 از آنجا که در حال حاضر، ۵۰ میلیون چینی در قرنطینه هستند، گردشگران این کشور نمی‌توانند سفر کنند.

 

شانگهای

زنی همراه با ماسک در کیباو در حومه شانگهای، ۳۰ بهمن ۱۳۹۸

صنعت گردشگری داخلی چین و هنگ‌ کنگ، درآمد سرشاری دارند. طبق گفته‌ی دولت چین، درآمد گردشگری داخلی کشور در سال ۲۰۱۸، ۵٫۵۴ میلیارد دلار بوده است.

در هنگ‌ کنگ که ۷٫۵ میلیون نفر جمعیت دارد، ۷۹ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است و مقامات بهداشت و درمان این شهر، ۱۰ گذرگاه از ۱۳ گذرگاه مرزی با سرزمین اصلی چین را بسته‌اند.

مرکز خرید هاربر سیتی

مرکز خرید هاربر بر سیتی، از مراکز خرید اصلی هنگ کنگ محسوب می‌شود و معمولاً گردشگران و خریداران زیادی از آن بازدید می‌کنند؛ اما این روزها هیچ بازدیدکننده‌ای ندارد، ۳۰ اسفند ۱۳۹۸

مقامات هنگ‌ کنگ درخواست کرده‌اند، مسافرانی که از سرزمین اصلی چین وارد این شهر می‌شوند، قرنطینه شوند. آن‌ها تلاش می‌کنند که ساکنان این شهر را از سرزمین اصلی چین بازگردانند. حدود دو هزار نفر از شهروندان هنگ‌ کنگ برای بازگشت به شهرشان به دولت درخواست داده‌اند. بسیاری از این افراد در استان هوبئی که شهر ووهان در آن واقع شده است، ساکن هستند.

شانگهای

کارکنان تفرجگاه دیزنی با ماسک در بیرون از این تفرجگاه ایستاده‌اند که به‌دلیل شیوع ویروس کرونا در شانگهای بسته شده است: ۶ اسفند ۱۳۹۸

به درخواست مقامات هنگ کنگ، شهروندانی که از سرزمین اصلی به این شهر بازگشتهاند، به‌مدت ۱۴ روز قرنطینه خواهند شد.

مسئولان تفرجگاه هنگ‌ کنگ که در ماه ژانویه به‌دلیل شیوع ویروس تعطیل شد، به دولت اجازه داده‌اند، از بخشی از فضای خالی این محل که قرار بود در آینده در آن ساخت‌وساز انجام شود، برای ساخت واحدهای قرنطینه استفاده کنند.

هنگ کنگ

مأمور امنیتی در حال بازدید از میدان خالی هنگ‌ کنگ است که معمولاً پر از گردشگر بود، ۷ اسفند ۱۳۹۸

گردشگران چینی که در حال حاضر در خارج از چین و در تعطیلات به سر می‌برند نیز به‌دلیل ممنوعیت‌ها نمی‌توانند به چین بازگردند.

رستوران های بالی

حضور گردشگران چینی در رستورانی در بالی اندونزی در ۱۸ بهمن ۱۳۹۸؛ از  زمان متوقف‌شدن تمام پرواز از  مبدا چین، حداقل ۵ هزار گردشگر چینی در اندونزی بلاتکلیف باقی مانده‌اند.

دولت اندونزی در تاریخ ۱۶ بهمن، تمام پروازها به چین و بالعکس را متوقف کرد. در ضمن به گزارش رویترز، دولت اندونزی پس از متوقف‌کردن تمام پروازهای مبدأ و مقصد چین در ۱۴ روز گذشته، از ورود گردشگران چینی به اندونزی یا سفر این گردشگران به نقاط مختلف این کشور، ممانعت به عمل آورده است.

رستوران های بالی

گردشگران چینی در رستورانی در بالی اندونزی، ۱۸ بهمن ۱۳۹۸

دولت کره جنوبی در روز جمعه اعلام کرد که نتوانسته مانع ورود این ویروس به کشور شود و در حال حاضر روی مهار آن تمرکز کرده است.

کره جنوبی

گردشگران با ماسک در حال بازدید از مجموعه کاخ های گایونگبوک در کره جنوبی، ۲۱ بهمن ۱۳۹۸

تاکنون در کره جنوبی ۴۳۳ مورد ابتلا به ویروس کرونا گزارش شده است. با سریع‌تر شدن شیوع این ویروس، شرکت‌های هواپیمایی پروازهای‌شان را از شهر داگو محدود کرده‌اند. دولت محلی نیز از اهالی این شهر خواسته است در خانه‌های خود بمانند. 

در سئول نیز هفت مورد ابتلا به ویروس ثبت شده و تجمع در سه میدان اصلی این شهر ممنوع شده است.

مقامات گردشگری تایلند در هشت بهمن پیش‌بینی کردند که تعداد گردشگران چینی این کشور به‌دلیل شیوع ویروس کرونا، از ۹ میلیون به دو میلیون نفر کاهش خواهد یافت.

پاتایا

پارک‌های آبی در تفرجگاه پارک پاتایا تقریباً خالی از گردشگر هستند، ۲۳ بهمن ۱۳۹۸

سال گذشته حدود ۱۱ میلیون گردشگر چینی به تایلند سفر کردند. طبق گفته‌ی وزیر گردشگری تایلند، کاهش تعداد گردشگران چینی می‌تواند زیان مالی ۱٫۵۷ میلیارد دلاری را برای این کشور به‌ همراه داشته باشد.

پاتایا

کاهش قابل‌توجه تعداد بازدیدکنندگان یک فودکورت در بازار شناور پاتایا به‌دلیل شیوع ویروس کرونا، ۲۳ بهمن ۱۳۹۸

 در تایلند ۴۰ مورد ابتلا به ویروس کرونا گزارش‌شده است.

پاتایا

قایق‌های گردشگری خالی از گردشگر در بازار شناور پاتایا، ۲۳ بهمن ۱۳۹۸

طبق خواسته‌‌ی دولت تایلند، گردشگران چینی باید گواهی سلامت ارائه دهند.

کرابی

یکی از کارمندان تفرجگاهی خالی از گردشگر در ساحل آاو نانگ (Ao Nang) استان کرابی، ۱۷ بهمن ۱۳۹۸ 

طبق گزارش روزنامه بانکوک پست، آنوتین چارنویراکول (Anutin Charnvirakul)، وزیر بهداشت تایلند از مردم خواست درصورتی که قصد سفر دارند، با احتیاط عمل کنند و در نشستی مطبوعاتی اعلام کرد اگرچه بلیط‌ها ارزان هستند؛ اما مسافرت در این روزها می‌تواند آخرین مسافرت شهروندان باشد.

معبد وات وارن

 گردشگری در حال عکاسی از معبد وات آرون در بانکوک که به‌ندرت خلوت است، ۲۸ بهمن ۱۳۹۸

مطالب مرتبط:

منبع businessinsider

دیدگاه