اتومیوم؛ از پربازدیدترین جاذبه‌های بروکسل

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی یکشنبه، ۴ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۱۸:۰۰
اتومیوم؛ از پربازدیدترین جاذبه‌های بروکسل

اتومیوم، یکی از جاهای دیدنی بروکسل به شمار می‌رود که بازدیدکنندگان در سفر به بلژیک می‌توانند از فضای داخلی این سازه غول‌پیکر دیدن کنند.

اتومیوم (Atomium)، یکی از پربازدیدترین جاهای دیدنی بروکسل محسوب می‌شود و یک مولکول کریستالی آهنی به ارتفاع ۱۰۲ متر را نشان می‌دهد که ۱۶۵ میلیارد بار بزرگ‌تر شده است. این مولکول کریستالی آهنی ۱۰۲ متر ارتفاع و ۹ گوی دارد؛ هر گوی با قطر ۱۸ متر، به بزرگی یک آپارتمان است که به‌وسیله لوله‌هایی به هم متصل شده‌اند و وزن هرکدام از آن‌ها به حدود ۲,۴۰۰ تن می‌رسد. با ادامه این مقاله از کجارو همراه باشید تا اطلاعات بیشتری از سازه غول‌پیکر اتومیوم در اختیارتان قرار دهیم.

شکل ظاهری سازه اتومیوم به‌گونه‌ای است که یک گلوله در مرکز و هشت گلوله دیگر در اطراف آن قرار دارند و برای جابه‌جایی مسافران از آسانسوری با سرعت پنج متر بر ثانیه استفاده می‌شود. البته امکان بازدید از تمام گوی‌ها از جمله سه گوی بیرونی این سازه وجود ندارد. مابقی گوی‌ها دارای جاذبه‌های مختلفی هستند که دسترسی به آن‌ها برای بازدیدکنندگان میسر است. 

اتومیوم بروکسل

در داخل این سازه می‌توانید علاوه بر یک نمایشگاه دائمی درباره‌ی نمایشگاه جهانی سال ۱۹۵۸، از فضای داخلی ساختمان اتومیوم نیز دیدن کنید. یک نمایشگاه موقت نیز در این محل برگزار می‌شود که حدودا سالی یک بار تغییر می‌کند؛ برای مثال، نمایشگاه سال ۲۰۱۷ به پروازهای تجاری لوکس در قرن بیستم اختصاص داشت.

در گوی بالایی اتومیوم، رستورانی با چشم‌انداز پانوراما و گنجایش ۱۴۰ نفر قرار دارد که دسترسی به آن از طریق یک آسانسور مهیا است. تا در این رستوران هستید، می‌توانید با تلسکوپ موجود در آن، چشم‌انداز گسترده‌‌ای از بروکسل را ببینید که تا شهر آنتورپ و بندر و کلیسای جامع آن امتداد دارد.

چهار گوی دیگر نیز به روی گردشگران باز است که دسترسی به آن فقط از طریق آسانسور وجود دارد؛ آسانسورهایی که از بلندترین نمونه‌های نوع خود در اروپا به شمار می‌روند. سه گوی‌ بالایی به برگزاری رویدادها اختصاص دارد؛ در حالی که یک گوی برای رویدادهای آموزشی کودکان در نظر گرفته شده است که در برنامه بازدیدهای معمولی گردشگران قرار نمی‌گیرد. بچه‌ها می‌توانند همراه با پدر و مادرشان، یک شب را در اینجا بخوابند و صبح روز بعد، از یک صبحانه لذیذ لذت ببرند. در مرکز خرید اتومیوم نیز امکان خرید وسایلی مانند لیوان، تی‌شرت و مجسمه‌هایی با نماد اتومیوم روی آن، وجود دارد.

جاذبه دیدنی اتومیوم، در شمال مرکز شهر در محدوده‌ی هیسل قرار دارد و گردشگران می‌توانند از سایر جاذبه‌های این حوالی نیز نهایت استفاده را ببرند. علاوه بر یک پارک موضوعی اروپایی کوچک، پارک موضوعی آبی و مجموعه سینمایی «Kinepolis»، یک پاویلیون چینی و برج ژاپنی هم در هیسل وجود دارد که همگی در کنار هم، گشت‌وگذار در این منطقه را تبدیل به سفری خاطره‌انگیز می‌کنند.

شب‌های اتومیوم هم بسیار دیدنی است؛ به‌خصوص که با روشن‌شدن چراغ‌های آن در طول شب، زیبایی این سازه دو چندان می‌شود.

تاریخچه اتومیوم

اتومیوم

اتومیوم را مهندس اندره واترکین (Andre Waterkeyn) برای نمایشگاه جهانی بروکسل در سال ۱۹۵۸ طراحی کرد. پس از پایان نمایشگاه، فقط سازه اتومیوم در این محل باقی ماند. نمایشگاه جهانی یا ورلد اکسپو، رویدادی بین‌المللی است که به‌عنوان نمایشگاه فناوری آغاز به کار کرد و در سال‌های بعد به اتفاقی ملی تبدیل شد. این سازه، نمادی از صلح برای جهانیان است و آندره با طراحی آن می‌خواست به دنیا نشان دهد که علم و پیشرفت می‌تواند بهترین اتفاق را برای مردم جهان رقم بزند.

سازه اتومیوم در فاصله‌ی سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۷ مورد بازسازی قرار گرفت و به‌جای آلومینیوم رنگ پریده و قدیمی که از سال ۱۹۵۸ روی آن قرار داشت، فولاد براق ضدزنگ جایگزین شد. از آنجا که خرید فولاد، به پول زیادی نیاز داشت، قطعه‌های آلومینیوم را به‌عنوان خاطره و یادبود به مردم فروختند. قطعه‌ای با طول حدود دو متر نیز به قیمت ۱۰۰۰ پوند به فروش رسید. در طول بازسازی، آزمایش‌هایی برای اطمینان از امنیت آن انجام شد و به‌دلیل اینکه امکان سرنگونی سازه با باد ۸۰ کیلومتر بر ساعت وجود داشت، برای افزایش مقاومت، ستونی دیگر به آن اضافه شد.

دسترسی و ساعت بازدید

اتومیوم

اتومیوم، در آخرین ایستگاه از خط ۶ مترو و خط هفت تراموا قرار دارد که پس از پیاده‌شدن می‌توانید با یک پیاده‌روی کوتاه، به این سازه زیبا و غول‌پیکر برسید.

بازدیدکنندگان می‌توانند هر روز هفته از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۸ عصر از این مجموعه دیدن کنند. از آنجا که بین ساعت ۱۲ تا ۱۴ و ۱۶ تا ۱۸، جمعیت کمتری در اتومیوم حضور دارد، پس بهتر است که بازدید خود را به این ساعت‌ها موکول کنید.

قیمت بلیط اتومیوم

برای رزرو بلیط اتومیوم می‌توانید به‌صورت آنلاین اقدام به خرید کنید و بعد از آن پرینت بگیرید یا تصویر بلیط را از روی تلفن همراه یا تبلت خود به مأمور مربوطه نشان دهید. خرید بلیط آنلاین از وب‌سایت آتومیوم، این مزیت را دارد که دیگر نیازی نیست در صف بازدیدکنندگان منتظر بمانید.

قیمت بلیط برای بزرگسالان ۱۸ تا ۵۹ سال، ۱۲ یورو، افراد بالای ۶۰ سال، ۹ یورو، نوجوان‌های ۱۲ تا ۱۷ سال، هشت یورو، کودکان ۶ تا ۱۱ سال، ۶ یورو، کودکان زیر ۶ سال و افراد دارای معلولیت، رایگان است.

مطالب مرتبط:

منبع brussels

دیدگاه