گردشی یک روزه در شهر دیدنی دهلی نو

فرید کریمی
فرید کریمی جمعه، ۲ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۰۰
گردشی یک روزه در شهر دیدنی دهلی نو

دهلی‌ نو از شهرهای دیدنی هند به شمار می‌رود که از شهرک‌های زیبا تا کاخ‌های خیره‌کننده را در خود جای داده است؛ اما چطور می‌توان در سفری کوتاه از آن‌ها دیدن کرد؟

دهلی، شهری با دو چهره متفاوت است و وقتی به آن پا می‌گذارید، باید بدانید که می‌توانید دهلی نو و دهلی قدیم را هم‌زمان تماشا کنید. دهلی نو، توسط بریتانیایی‌ها در سال ۱۹۳۱ بنا نهاده و از همان زمان نیز به‌عنوان پایتخت هند انتخاب شد. دهلی قدیم نیز همچنان شکوه سابق خود را حفظ کرده و به تعبیری قلب نمادین این کلان‌شهر باقی‌مانده است. دهلی‌ نو که بالغ بر ۲۲ میلیون نفر جمعیت دارد، از نمونه‌های برجسته همگونی سنت و مدرنیته در معماری شهری است. این شهر علاوه بر بناها و ساختمان‌های مدرن و پیشرفته، تاریخچه‌ای غنی و قدمتی به‌اندازه رود جمنا دارد که یکی از مقدس‌ترین رودها در آئین هندو محسوب می‌شود.

کشور هند از مطلوب‌ترین مقاصد گردشگری جهان به شمار می‌رود که بین گردشگران ایرانی نیز محبوبیت بالایی دارد. دهلی نو نیز از این قاعده مستثنا نیست و در اکثر مواقع سال شلوغ و پذیرای مسافرانی از کشورهای مختلف است. بهترین تور دهلی را می‌توانید با جستجوی ساده در کجارو پیدا کرده و از میان فهرست کامل و متنوع تورهای مختلف از آژانس‌های معتبر، ارزان‌ترین تور دهلی نو را انتخاب و برای سفرتان برنامه‌ریزی کنید.

مقاله‌ مرتبط:

در سفر خود به دهلی نو می‌توانید از بناهای دیدنی با سبک معماری هندی - بریتانیایی و محله‌های اعیان‌نشین و پرشکوه، کلیساهای مدرن، کاخ‌ها و قلعه‌های تاریخی، آرامگاه‌ها و مساجدی به سبک‌های معماری ایرانی - اسلامی و مغولی دیدن کنید. در این مطلب کجارو سعی کرده‌ایم سفر ۲۴ ساعته دلپذیری را برای شما برنامه‌ریزی کنیم، با ما همراه باشید.

روز اول

ساعت ۶ بعدازظهر

کونات پلیس (Conaght Place)، یکی از بزرگ‌ترین مراکز بازرگانی، مالی و کاری در هند و همین طور از شاهکارهای معماری ادوین لوتین (Edwin Lutyen) است. این مرکز می‌تواند مکان بسیار خوبی برای شروع گردش شما در شهر دهلی نو باشد؛ به‌خصوص که مملو از فروشگاه‌ها و مغازه‌ها، گالری‌های پوشاک، سینماها و رستوران‌ها و همین طور یک بازار زیرزمینی است و می‌تواند فرصتی عالی برای پیاده‌روی آرام و دل‌چسب و لذت‌ بردن از شهر و تماشای مردم باشد.

بعد از پیاده‌روی کوتاهی در خیابان‌های شلوغ این منطقه از دهلی نو می‌توانید سوار ریکشاو یا همان موتورهای سه‌چرخه شوید و به‌سمت باغ‌های لودی (Lodhi Garden) بروید. این پارک سرسبز و تماشایی در حد فاصل بازار خان (Khan Market) و آرامگاه صفدر جنگ (Tomb of Safdar Jang) واقع است.

مسجد مدحی

مسجد مدحی

باغ‌های لودی از مکان‌های محبوب مردم دهلی نو برای پیاده‌روی‌های صبحگاهی و همین طور یوگا است. در باغ‌های لودی بناهای تاریخی و آرامگاه‌های باستانی حاکمان قرن پانزدهم افغانستان و همچنین یک باغ بونسای ژاپنی کوچک نیز قرار دارد. در کنار باغ بونسای، رستوران باغ‌های لودی واقع است که نوشیدنی‌های خوشمزه‌ای سرو می‌کند. توصیه می‌کنیم قبل از اینکه سوار ریکشاو شوید و به‌سمت محله حوض خاص (Hauz Khas) بروید، نوشیدنی‌های این رستوران را امتحان کنید.

ساعت ۲۰ شب

محله‌ی اعیان‌نشین و باشکوه حوض خاص، مملو از سالن‌های نمایش و گالری‌های پوشاک، نمایشگاه‌های آثار هنری، کتاب‌فروشی‌ها، عتیقه‌فروشی‌ها، رستوران‌ها، کافه‌ها است و از دلپذیرترین مکان‌ها برای گشت‌وگذار در دهلی نو به شما می‌رود. در این محله انتخاب‌های بی‌شماری برای صرف شام در اختیار دارید، از رستوران‌هایی با غذاهای اروپایی، غذاهای سنتی مدیترانه‌ای، غذاهای سنگین شمال هند تا غذاهای تند شرق آسیا، همبرگرهای خوشمزه آمریکایی و همین طور غذاهای لذیذ کمتر شناخته‌شده‌ی هیمالایی.

مسجد جامع

مسجد جامع

برای صرف یک وعده غذای لذیذ با قیمت مناسب توصیه می‌کنیم به رستوران یِتی (Yeti) بروید. یتی، یک رستوران هیمالیایی است که غذاهای اصیل نپالی و تبتی مانند انواع مومو و سوپ‌ گوشت گوسفند سنتی را با طعمی فوق‌العاده طبخ و سرو می‌کند.

روز دوم

ساعت ۱۰ صبح

بهتر است برای اینکه به گرما نخورید و گرفتار فروشندگان خیابانی و ازدحام جمعیت نشوید، از صرف صبحانه در هتل صرف‌نظر کنید و به‌جای آن راهی مسجد جامع دهلی شوید که از بزرگ‌ترین و مشهورترین مساجد هند به شمار می‌رود. در حالی که به‌سمت بازار چاندنی چوک (به معنای بازار مهتابی) می‌روید، از گشت‌وگذار در مغازه‌های کوچک بین راه‌ غافل نشوید. در کوچه‌های اطراف به تعداد زیادی ادویه‌فروشی‌، جواهرفروشی‌ و فروشگاه‌های لوازم عروسی برمی‌خورید که می‌توانید به مغازه‌های دلخواه‌تان سر بزنید. علاوه بر آن، عبادتگاه‌ها و مکان‌های مذهبی متعددی متعلق به هندوها، سیک‌ها یا مسیحیان نیز در این مسیر وجود دارد که دیدنشان خالی از لطف نیست.

باغ‌های لودی

باغ‌های لودی

رستوران‌های کوچک و اغذیه‌فروشی‌های کنار خیابان هم انواع مختلفی از صبحانه‌های اصیل و خوشمزه محلی را سرو می‌کنند و می‌توانید پاراتاهای شکم‌پُر بسیار لذیذ در دکه جی هند پاراتا بهاوان (Jai Hind Paratha Bhawan) و سمبوسه‌های خوشمزه جَلیبی‌والا (Jalebiwala) را امتحان کنید. بعد از صرف یک صبحانه سبک در بازار چاندنی چوک، به‌سمت مسجد جامع دهلی نو حرکت کنید و از تماشای دروازه‌ها و مناره‌های دیدنی این بنای اسلامی نهایت لذت را ببرید. سعی کنید، به هنگام ورود به محوطه مسجد پوشش مناسبی داشته باشید. علاوه بر این، در صورتی که دوربین عکاسی (حتی دوربین تلفن) به‌ همراه داشته باشید، هزینه‌ای بابت آن از شما گرفته می‌شود. 

ساعت ۱۱:۳۰ صبح

از مسجد جامع به قلعه سرخ یا لال قلعه (Lal Qila) بروید. قلعه سرخ همان طور که از نام آن نیز پیدا است، با سنگ‌هایی سرخ‌رنگ ساخته شده و نمادی از دوران استیلای مغولان در هندوستان است. علی‌رغم تخریب‌های گسترده انگلیسی‌ها در سال ۱۸۵۷، قلعه سرخ همچنان به‌عنوان یکی از جاهای دیدنی دهلی نو باقی‌مانده است. هنگام بازدید از این بنای تاریخی می‌توانید از دروازه‌ها، برج‌وباروهای پرابهت و اقامتگاه‌های مجلل امپراتور مغول و همسرانش لذت ببرید.

قلعه سرخ

قلعه سرخ

ساعت ۱۲:۳۰ ظهر

بعد از یک صبح پرمشغله و گشت‌و‌گذاری دلپذیر در دهلی قدیم، دوباره به بازار چاندنی چوک برگردید. می‌توانید یک ناهار خوشمزه را با قیمتی مناسب در رستوران هالدیرام (Haldiram) میل کنید. در این رستوران انواع غذاهای گیاهی جنوب هند از جمله دوسای شکم‌پر و ایدلی و همین طور انواع تنقلات و شیرینی‌های خوشمزه طبخ و سرو می‌شود. اگر حس ماجراجویی داشتید و خواستید غذاهای دیگری را هم امتحان کنید، حتما سری به رستوران کریم (Karim) بزنید. در این رستوران ساده و دنج می‌توانید انواع کباب‌ها و غذاهای گوشتی خوشمزه را بچشید.  

ساعت ۱۳:۳۰ بعدازظهر

بعد از صرف غذایی خوشمزه، یک ریکشاو بگیرید و به‌سمت گالری ملی هنر مدرن (NGMA) بروید. در راه از تماشای بنای باشکوه دروازه هند (India Gate) نیز لذت ببرید. دروازه هند، قوس یادبودی است که به یاد سربازان هندی کشته‌شده در جنگ جهانی اول ساخته شده است. در گالری ملی هند هم می‌توانید مجموعه آثار هنری تاریخی و مدرن و همین طور آثار هنرمندان معاصر و نوظهور هندی را تماشا کنید. مقصد بعدی شما آرامگاه همایون (Humayun’s Tomb) است. به یاد داشته باشید، قبل از سوارشدن به ریکشاو حتما سر کرایه با راننده چانه بزنید؛ زیرا در اغلب موارد، نرخ سوم و چهارمی که رانندگان به شما می‌گویند، نرخ اصلی است!

آرامگاه همایون

آرامگاه همایون

ساعت ۱۵ بعدازظهر

آرامگاه همایون که در نزدیکی گالری ملی هند قرار دارد، اولین مجموعه آرامگاه باغ ایرانی ساخته شده در هند و از بناهای تاریخی است که بعدها الهام‌بخش بنای باشکوه تاج محل در شهر آگرا شد. آرامگاه همایون طی‌ سال‌های اخیر دائما در حال مرمت و بازسازی بوده است تا دوباره به گذشته باشکوهش بازگردد. پس از تماشای آرامگاه همایون، لذت قدم زدن در کنار کانال‌های آبی که در مقابل و محوطه‌ی مجاور آرامگاه این پادشاه امپراتوری مغول به سبک معماری ایرانی ساخته شده‌‌‌اند، از خود دریغ نکنید.

ساعت ۱۶:۳۰ بعدازظهر

سرانجام گشت‌وگذار ۲۴ ساعته خود را با سر زدن به قطب منار (Qutub Minar) به پایان برسانید. قطب منار بلندترین منار آجری جهان و از زیباترین و باشکوه‌ترین بناهای هند محسوب می‌شود که با سنگ‌های سرخ و مرمر ساخته شده و به‌مرور به یکی از نمادهای شهر دهلی نو بدل شده است. این بنای زیبا در قرن یازدهم، مدتی پس از سقوط آخرین خاندان پادشاهی هندوها، توسط اولین حاکمان مسلمان دهلی نو ساخته شد. حتما در قطب منار و در کنار ویرانه‌های مساجد و آرامگا‌ه‌های باستانی قدم بزنید. پس از آن می‌توانید برای صرف غذا به یکی از رستوران‌های نزدیک آن مراجعه کنید. توصیه می‌کنیم به رستوران فست‌فود اُلیو بار ان کیچن (Olive Bar and Kitchen) بروید که برای پخت پیتزا در فر آجری سنتی و با سوخت چوب، مشهور است.

مطالب مرتبط:

منبع theculturetrip

دیدگاه