باورهای غلطی که درباره هواپیماها وجود دارد

احمدرضا فرهبد
احمدرضا فرهبد دوشنبه، ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۲۱:۰۰
باورهای غلطی که درباره هواپیماها وجود دارد

بسیاری از مسافران، باورهای اشتباهی درباره هواپیماها و سفرهای هوایی دارند که اکثر آن‌ها به‌خاطر نداشتن اطلاعات کافی و حدس و گمان است.

معمولا بیشتر مردم، سفر هوایی را دوست دارند. از زمانی که برادران رایت نخستین سفر هوایی جهان را در سال ۱۹۰۳ تجربه کردند، صنعت هوانوردی پیشرفت زیادی کرده است و هواپیماها بسیار امن‌تر شده‌اند.

البته هنوز افراد زیادی هستند که به‌دلیل نداشتن اطلاعات فنی درست درمورد هواپیما، باورهای غلطی دارند که برخی از آن‌‌‌‌ها باعث می‌شود نسبت به سفرهای هوایی وحشت داشته باشند و این سفرها به مشکلی آزاردهنده برای آن‌ها تبدیل شود.

در این مقاله از کجارو قصد داریم برخی از این باورهای غلط را بیان کنیم تا ترس ناشی از آن‌ها در وجودتان از بین برود.

در ضمن اگر قصد سفر هوایی دارید، می‌توانید ارزان‌ترین فروشنده بلیط هواپیما به تمام مقاصد دنیا را از طریق موتور جستجوی پرواز کجارو بیابید.

۱. پرت‌شدن به‌ بیرون، پس از باز شدن در هواپیما

در خروج هواپیما

حتی اگر عمدا بخواهید در خروج هواپیما را باز و خودتان را به بیرون پرت کنید، امکان‌پذیر نیست؛ زیرا اصلا بازکردن در هواپیما در حین پرواز غیرممکن است.

فشار هوای داخل هواپیما، بسیار بیشتر از هوای بیرون است. در صورتی‌ که ارتفاع در خروجی ۱٫۸ متر و عرض آن یک متر باشد، برای بازکردن در باید با فشار حدودی ۱۱ تُن مقابله و در را باز کنید که چنین کاری شدنی نیست. حتی اگر فردی با قدرت افسانه‌ای هالک قهرمان در هواپیما حضور داشته باشد، باز هم این کار تقریبا غیرممکن است! زیرا تا زمانی که هواپیما فرود نیاید، درهای خروج محکم بسته می‌شوند.

۲. عبورنکردن هواپیما بر فراز مثلث برمودا

مثلث برمودا

اگرچه افسانه‌ها و رازهای ترسناکی درمورد مثلث برمودا وجود دارد که باعث وحشت مردم شده‌اند؛ اما در واقع هچ‌یک از آن‌ها حقیقت ندارند و خلبان‌ها در بیشتر مواقع بدون هیچ مشکلی از فراز این منطقه عبور می‌کنند. مثلث برمودا که حدود جغرافیایی‌اش مشخص نیست و در هاله‌ای از ابهام قرار دارد، بین پورتوریکو، فلوریدا و برمودا واقع شده است و چنانچه مسیری که از فراز این منطقه می‌گذرد، مستقیم‌ترین و سریع‌ترین مسیر باشد، خلبان بدون نگرانی از آن عبور خواهد کرد.

البته ممکن است هواپیماها در این منطقه سقوط کنند یا ناپدید شوند؛ اما دلیل چنین حوادثی مشکلات ناشی از آب‌‌و‌هوای گرمسیری است و از نظر فنی، امکان وقوع آن در هر منطقه‌ی دیگری نیز وجود دارد.

۳. آسیب به هواپیما در اثر رعدوبرق

هواپیما در هوای طوفانی

هنگام پرواز در هوای طوفانی ممکن است رعدوبرق به هواپیما برخورد کند و اصلا متوجه آن نشوید. بال‌ها و دم هواپیما به‌گونه‌ای طراحی شده‌‌اند که می‌‌توانند الکتریسیته را دفع کنند و این ویژگی می‌تواند عبور از طوفان‌های دارای رعدوبرق را بی‌خطر کند. اگرچه پرواز در آب‌وهوای بد، کمی مخاطره‌آمیز است؛ اما به‌تنهایی باعث سقوط هواپیما نمی‌شود.

۴. از پنجره به بیرون پرت‌شدن

پنجره هواپیما

پنجره‌های هواپیما در حالت عادی هرگز نمی‌شکنند؛ زیرا از سه لایه تشکیل شده‌اند و در یکی از آن‌ها سوراخ‌هایی وجود دارد که از شکسته‌شدن پنجره‌‌ به‌دلیل افت فشار جو جلوگیری می‌کند. حتی اگر فردی به پنجره‌ها شلیک کند؛ باز هم به بیرون کشیده نمی‌شوید. در صورت شکسته‌شدن پنجره‌ها بر اثر اصابت گلوله، هوای زیادی به‌سرعت وارد کابین می‌شود که کاهش محسوس دمای کابین را به‌دنبال دارد و مسافران باید از ماسک‌های اکسیژن استفاده کنند.

۵. خطرناک‌بودن هواپیماهای کوچک

هواپیمای کوچک

بعضی از افراد تصور می‌‌کنند که هواپیماهای کوچک، خطرناک هستند؛ اما چنین تصوری درست نیست. معمولا هواپیماهای کوچک، بیشتر از هواپیماهای مسافربری بزرگ دچار سانحه می‌شوند؛ هرچند در بیشتر موارد، این اتفاق به خود هواپیما ارتباطی ندارد و مقصر اصلی خلبان‌های آن‌ها هستند؛ زیرا معمولا خلبان‌های کم‌تجربه و مبتدی، هدایت این هواپیما را برعهده می‌گیرند و معمولا این افراد در شرایط حساس و خطرناک نمی‌توانند تصمیم درستی بگیرند و کنترل هواپیما را از دست می‌دهند. بنابراین درصورتی‌ که هواپیمایتان را به دست خلبان ماهری سپرده‌اید، اصلا نباید نگران باشید.

۶. بی‌مصرف‌بودن ماسک‌های اکسیژن

ماسک اکسیژن

بسیاری از افراد فکر می‌کنند که ماسک‌های اکسیژن، فاقد اکسیژن هستند و نمی‌توان از آن‌ها استفاده کرد و صرفا جهت حفظ روحیه‌ی مسافران، در هواپیما تعبیه شده‌اند.

استفاده از ماسک اکسیژن در مواقع اضطراری، کاملا ضروری است

اگرچه این ماسک‌ها واقعا فاقد اکسیژن هستند؛ اما با ترکیب‌شدن چند ماده‌ی شیمیایی در آن‌ها، اکسیژن موردنیاز افراد به‌مدت ۱۵ دقیقه تأمین می‌شود و خلبان در این مدت فرصت دارد ارتفاع هواپیما را کاهش دهد. استفاده از ماسک اکسیژن برای جلوگیری از غش‌کردن ناگهانی ناشی از تغییر سریع فشار هوای داخل کابین ضروری است.

۷. اختلال در عملکرد سیستم‌ ناوبری هواپیما به‌دلیل استفاده از موبایل

استفاده از تلفن همراه در هواپیما

اگرچه استفاده از گوشی در حین پرواز می‌تواند خطرناک باشد؛ اما باعث سقوط هواپیما نمی‌شود. مهم‌ترین نکته‌ای که باید در سفرهای هوایی مدنظر داشته باشیم، توجه به اتفاق‌های اطرافمان در زمان صعود یا فرود هواپیما است. بدون تردید استفاده از تلفن همراه در شرایط حساس، هیچ سودی ندارد و در چنین شرایطی باید کارهای لازم را سریع و بدون تعلل انجام دهیم.

۸. تخلیه‌ی فضولات دستشویی در حین پرواز

دستشویی هواپیما

هواپیماهای قدیمی، لوله‌کشی ابتدایی و ساده‌ای داشتند و ممکن بود مقداری از فضولات به بیرون نشت کند؛ اما در هواپیماهای مدرن امروزی فضولات دفع نمی‌شوند.

سیستم‌ امروزی دستشویی هواپیما که در سال ۱۹۷۵ اختراع شد، به‌گونه‌ای است که فضولات بلافاصله کشیده شده و تا زمان فرود هواپیما در داخل محفظه‌ای مهرو‌موم‌شده نگهداری می‌شوند. پس از فرود هواپیما، یک خودرو، فضولات را تخلیه می‌کند و آن‌ها را به شبکه‌ی فاضلاب انتقال می‌دهد.

۹. کشیدن سیفون و مکش به‌ داخل توالت

دستشویی هواپیما

بسیاری از افراد تصور می‌کنند اگر زمانی که روی دستشویی فرنگی نشسته‌اند، سیفون را بکشند، از داخل دستشویی به‌سمت بیرون کشیده می‌‌شوند! قطعا در دستشویی هواپیما چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد و تنها ممکن است در آن حبس شوید!

۱۰. رشد میکروب‌ها به‌ دلیل تصفیه‌ هوا

هواپیما

یکی از بررسی‌های شرکت هانی‌ول که در زمینه‌ی هوافضا فعالیت دارد، نشان می‌دهد که به باور نیمی از مسافران، محیط هواپیما به‌دلیل تصفیه هوا، محل مناسبی برای رشد میکروب‌ها است.

هوای داخل هواپیما عاری از هرگونه میکروب است

در واقع هوای داخل هواپیما هر یک تا سه دقیقه تغییر می‌کند و ۶۰ درصد از هوای داخل کابین با کمک فیلترهای بیمارستانی که ۹۵ درصد از میکروب‌ها و باکتری‌ها را از بین می‌برند، پاک و بهداشتی می‌شود؛ بنابراین در صورتی‌ که در سفرهای هوایی بیمار شوید، ممکن است دلیل بیماری‌تان نزدیک‌‌بودن به افراد غریبه، تماس دست‌هایتان با دستگیره‌ی درها و دسته‌‌ی صندلی‌ها (که یکی از منابع اصلی آلودگی و تجمع میکروب‌ها هستند) و تمیزنکردن دست‌ها با مواد پاک‌کننده باشد. به همین دلیل بهتر است در سفرهای هوایی یا سایر سفرها همیشه دستمالهای ضدعفونی‌کننده، همراهتان داشته باشید.

۱۱. امکان استفاده خلبان‌ها از چتر نجات

خلبان

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که خلبان‌ها، چتر نجات دارند؛ اما این‌چنین نیست. خلبان‌ها اجازه ندارند در شرایط اضطراری با چتر نجات، هواپیما را ترک کنند و تا جای ممکن باید محافظ جان مسافران باشند.

۱۲. هدایت هواپیما توسط یک خلبان

خلبان

عده‌ای از افراد فکر می‌کنند تنها خلبان اصلی، هواپیما را هدایت می‌کند و کمک خلبان، کار خاصی انجام نمی‌دهد؛ اما باید بدانید که کمک خلبان هم فرد ماهری است و در‌ صورتی که خلبان اصلی نتواند به کارش ادامه دهد، کمک خلبان موظف است به خلبان اصلی کمک کند یا هواپیما را به‌تنهایی به مقصد اصلی برساند.

به همین دلیل خلبان و کمک خلبان هیچ‌وقت یک نوع غذا نمی‌خورند و دو غذای متفاوت برای آن‌ها سرو می‌کنند تا اگر یکی از آن‌ها دچار مسمومیت غذایی یا مشکلات گوارشی شد، فرد دیگر بدون هیچ مشکلی بتواند هدایت هواپیما را به دست بگیرد.

۱۳. هدایت کامل هواپیما با سیستم کنترل خودکار 

اتوپایلت

سیستم کنترل خودکار یا اتوپایلت نیز مانند سامانه بازدارنده سرعت خودرو، تنها برای کمک به خلبان‌ها طراحی شده است و نمی‌توان آن را جایگزین خلبان کرد.

اتوپایلت هواپیما، سیستمی پیشرفته مبتنی بر GPS است که متناسب با موقعیت و جهت‌های مختلف هواپیما، اطلاعاتی را در اختیار خلبان‌ها قرار می‌دهد تا به تصمیم‌گیری بهتر آن‌ها کمک کند؛ بنابراین وجود خلبان‌ها نیز برای هدایت و کنترل هواپیما نیز کاملا ضروری است.

۱۴. تمایل خدمه‌ پرواز به خوابیدن مسافران

خوابیدن در هواپیما

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که خدمه‌ی پرواز، اکسیژن داخل کابین را عمدا کاهش می‌دهند تا به‌نوعی مسافران را وادار به خواب کنند و کارشان راحت‌تر شود؛ اما چنین تصوری از پایه و اساس نادرست است؛ زیرا در صورتی‌ که خدمه، میزان اکسیژن هواپیما را کم کنند، خود آن‌ها هم خواب‌شان می‌برد یا خواب‌آلوده می‌‌شوند و این اتفاق می‌تواند زمینه‌ساز حادثه‌ی مرگباری شود.

اگر قصد خرید بلیط هواپیما از ایرلاین‌های داخلی یا خارجی را دارید، می‌توانید از طریق موتور جستجوی پرواز کجارو بلیط ارزان هواپیما به مقصد مورد نظر خود را یافته و از فروشنده‌های معتبر تهیه کنید. استفاده از کجارو باعث می‌شود تا نیازی نباشد برای پیدا کردن بهترین قیمت پروازهای داخلی یا خارجی، چندین سایت را بررسی کنید و آخرین قیمت‌ها از آژانس‌های سرشناس را یک‌جا مشاهده کنید.

مطالب مرتبط:

منبع cheatsheet

دیدگاه