با ۷ جاذبه معماری کوالالامپور آشنا شوید

فرید کریمی
فرید کریمی شنبه، ۲۶ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۰۰
با ۷ جاذبه معماری کوالالامپور آشنا شوید

کوالالامپور مالزی، از دیدنی‌ترین شهرهای قاره آسیا به شمار می‌رود که بسیاری را مجذوب بناها و سازه‌های مدرن و قدیمی خود کرده است.

کشور مالزی در جنوبی‌ترین بخش قاره‌ی آسیا قرار دارد و برای قرن‌ها به‌عنوان شاه‌راهی برای تلاقی تمدن‌های بزرگی مانند چین و هندوستان بوده است. در واقع، موقعیت استراتژیک کشور مالزی که درست در شمال استوا و بین اقیانوس هند و دریای جنوبی چین واقع شده، آن را به نقطه‌ای بدل کرده است که تجار و بازرگانان و مسافرانی از غرب و شرق را به هم پیوند می‌دهد.

امتزاج فرهنگی را می‌توان در معماری مالزی، به‌خصوص در شهر رو به توسعه‌ی کوالالامپور، نیز مشاهده کرد. این شهر مملو از ساختمان‌ها و بناهایی ملهم از معماری مراکشی، بناهای استعماری با معماری تودور انگلیسی، معابد چینی و بودایی و مساجد اسلامی است. در این مطلب کجارو قصد داریم برخی از جالب‌ترین و دیدنی‌ترین جاذبه‌های معماری پایتخت مالزی را معرفی کنیم، پس با ما همراه باشید.

اگر دوست دارید سفری بی‌دغدغه به کوالالامپور داشته باشید، بهترین و ارزان‌ترین تور کوالالامپور را با کمک کجارو جستجو و خریداری کنید. در کجارو، مجموعه‌ای از بهترین تورها از معتبرترین آژانس‌های گردشگری گرد هم آمده‌اند تا به‌راحتی بتوانید با توجه به شرایط خود، مناسب‌ترین تور را خریداری کنید.

۱. برج‌های دوقلوی پتروناس

۱. برج‌های دوقلوی پتروناس

برج‌های دوقلوی پتروناس، روزگاری بلندترین آسمان‌خراش روی کره زمین بودند. در واقع، این برج‌ها با ارتفاع ۴۵۲ متر، تا سال ۲۰۰۴ بلندترین برج‌های جهان محسوب می‌شدند؛ اما در همین سال برج تایپه ۱۰۱، گوی سبقت را از این برج دوقلو ربود. اکنون، برج خلیفه در دبی که ساخت آن در سال ۲۰۱۰ به پایان رسید، عنوان بلندترین آسمان‌خراش جهان را نصیب خود کرده است.

معماری برج‌های دوقلوی پتروناس متأثر از معماری اسلامی است و پایه‌های برج‌ها به‌شکل ستاره هشت‌پَر یا شمسه ساخته شده‌اند که از پرکاربردترین نقوش هنر اسلامی در معماری هستند. این برج‌ها، ۸۸ طبقه دارند و در طبقه‌های ۴۱ و ۴۲ به‌وسیله پلی دو طبقه به هم متصل می‌شوند. طراحی برج‌های دوقلوی پتروناس اثر معمار مشهور آرژانتینی-آمریکایی، سزار پلی (César Pelli) است.

۲. برج کوالالامپور

۲. برج کوالالامپور

برج کوالالامپور از نظر شهرت، بعد از برج‌های دوقلوی پتروناس قرار می‌گیرد و هفتمین برج بلند مخابراتی جهان و دومین برج بلند آسیا به حساب می‌آید. برج مذکور به‌عنوان یک رصدخانه اسلامی نیز کاربرد دارد و در مناسبت‌های مختلف اسلامی مانند آغاز ماه‌های قمری رمضان، شوال و ذی‌الحجه و همین طور عید فطر و قربان، از آن برای رؤیت ماه استفاده می‌شود. در گنبد برج کوالالامپور، رستوران چرخان «اتمسفر ۳۶۰» قرار دارد که می‌توان تأثیر معماری ایرانی-اسلامی را به وضوح در آن مشاهده کرد.

۳. ساختمان سلطان عبدالصمد

۳. ساختمان سلطان عبدالصمد

ساختمان سلطان عبدالصمد از بناهای به‌‌جا‌مانده از دوران استعمار بریتانیا در قرن نوزدهم است که هم‌اکنون برای مقر وزارت اطلاعات، ارتباطات و فرهنگ مالزی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ساختمان مشرف به میدان تاریخی مردیکا یا داترن مردیک است؛ میدانی که در سال ۱۹۵۷ برای اولین بار پس از استقلال، پرچم کشور مالزی در آن برافراشته شد.

معماری ساختمان سلطان عبدالصمد که روزگاری به‌عنوان دفاتر کارگزاری بریتانیایی‌ها به کار می‌رفت، به سبک معماری گوتیک هندی یا مغول گوتیک ساخته شده است.

۴. فرودگاه بین‌المللی کوالالامپور

۴. فرودگاه بین‌المللی کوالالامپور

فرودگاه بین‌المللی کوالالامپور (KLIA)، از جاهای دیدنی مالزی و از فرودگاه‌های درجه یک دنیا به حساب می‌آید. این فرودگاه که در سال ۱۹۹۸ جایگزین فرودگاه سلطان عبدالعزیز شاه شد، در نزدیکی دفاتر پروژه‌ی «شاه‌راه چند رسانه‌ای» (MSC) مالزی قرار دارد و هم‌اکنون بیست‌وسومین فرودگاه شلوغ جهان محسوب می‌شود. شاه‌راه چند رسانه‌ای، پروژه‌ای جاه‌طلبانه است که تلاش می‌کند، کسب‌وکارهای بین‌المللی را با شرایط ویژه به کشور مالزی بکشاند.

فرودگاه بین‌المللی کوالالامپور با معماری اسلامی و طراحی داخلی دیدنی‌اش، اولین نقطه‌ای است که چشم مسافران و گردشگران به آن می‌افتد.

۵. مجسمه خدای موروگان

۵. مجسمه خدای موروگان

مجسمه خدای موروگان با ۴۲٫۷ متر، بلندترین مجسمه خدایان هندو در مالزی و دومین مجسمه بلند از این دست در جهان محسوب می‌شود که کار ساخت آن در سال ۲۰۰۶ به پایان رسید.

مجسمه خدای موروگان یا همان خدای جنگ در آیین هندو، با رنگ طلایی در ورودی معبد باتو کیو قرار دارد. در حالی که مقصد اصلی بسیاری از بازدیدکنندگان، معبد باتو کیو است؛ اما مجسمه خدای موروگان، به‌خصوص در طی مراسم تایپوسام، توجه زیادی را به خود جلب می‌کند. تایپوسام از آیین‌های مهم هندوها است که سالانه هزاران نفر از پیروان این آیین را به معبد باتو کیو می‌کشاند.  

۶. کاخ فرهنگ

۶. کاخ فرهنگ

ایستانا بودایا یا کاخ فرهنگ، از برجسته‌ترین بناهای مدرن در کشور مالزی است که شکل کلی آن از بادکنک سنتی مالایی الهام گرفته شده است. سازه اصلی همچین شکل «سیری جانجانگ» (sirih junjuung) را تداعی می‌کند که چیدمان سنتی هدایایی است که با برگ‌های نخل فوفل ساخته و در مراسم‌های عروسی و استقبال مالایی از آن استفاده می‌شود.

کاخ فرهنگ به مانند تالار اپرای سیدنی، از مشخصه‌های اشکال اوریگامی نیز بهره می‌برد. علاوه بر این، فضای داخلی کاخ نیز با الهام از فرهنگ مالایی، همانند خانه‌های سنتی کامپونگ به سه بخش اصلی لابی و سالن، سالن اجتماعات و سالن نمایش و تمرین تقسیم می‌شود. کاخ مذکور تاکنون محل برگزاری بسیاری از کنسرت‌ها و نمایش‌های تئاتر محلی و بین‌المللی بوده است.

۷. مسجد نگارا

۷. مسجد نگارا

در بین بناها و ساختمان‌های برجسته‌ای که تا اینجا معرفی کردیم، بسیاری از معماری و فرهنگ اسلامی متأثر بوده‌اند؛ اما نمی‌توان چنین فهرستی را بدون مهم‌ترین بناهای اسلامی یعنی مساجد به پایان رساند.

مسجد نِگارا یا مسجد ملی مالزی با گنبد نامتعارفش که از سایبان‌ عمارت‌های محلی الهام گرفته شده است، یکی از زیباترین مساجد دنیا به شمار می‌رود. گنبد مسجد به‌جای گنبدهای سنتی و دوار سایر مساجد، بیشتر شبیه سایبان یا چتری ۱۶ ضلعی است. حتی مناره‌های مسجد نیز به‌شکل چترهای بسته ساخته شده‌اند تا نمایانگر انسجام و وحدت باشند. مسجد نگارا امروزه نه‌تنها به‌عنوان مکانی برای عبادت شناخته می‌شود، بلکه همه ساله خیل زیادی از بازدیدکنندگان سایر ادیان نیز به تماشای آن می‌آیند.

مطالب مرتبط:

منبع theculturetrip

دیدگاه