با بهترین موزه های کوالالامپور آشنا شوید

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی چهار شنبه، ۶ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۰۲
با بهترین موزه های کوالالامپور آشنا شوید

یکی از جاهای دیدنی کوالالامپور، موزه‌های آن است که به‌واسطه‌ نمایش آثار خیره‌کننده و برگزاری نمایشگاه‌ها، بهترین راه آشنایی با فرهنگ و تاریخ این منطقه به حساب می‌آیند.

نسخه اولیه این مقاله در تاریخ ۱۳۹۸/۱۱/۲۴ منتشر شده و در تاریخ ۱۳۹۹/۱۲/۰۶ به‌روزرسانی شده است.

با اینکه گشت‌وگذار در کوالالامپور، بهترین راه برای آشنایی با تاریخ مالزی به شمار می‌رود، گاهی اوقات، هیچ کاری به‌اندازه بازدید از موزه‌ها نمی‌تواند شما را به هدفتان برساند. علاقه‌مندان به تاریخ از شنیدن این خبر خوشحال می‌شوند که کوالالامپور، ساختمان‌های زیادی را برای مستندسازی توسعه‌ این کشور زیبا در نظر گرفته است؛ مراکزی که طیف وسیعی از جنبه‌های فرهنگی، پیشرفت‌های فناوری و معماری و... در مالزی را به نمایش می‌گذارند. به همین دلیل در این مقاله قصد داریم تا با معرفی تعدادی از موزه‌های کوالالامپور، به گردشگران این فرصت را بدهیم تا از گذشته، حال و آینده‌ مالزی بیشتر بدانند.

موزه ملی مالزی

مجسمه لباس های محلی در موز ملی مالزی

موزه ملی مالزی بر اساس ویژگی‌های کاخ «Malay Minangkabau Gadang» طراحی و به دستور سومین پادشاه آگونگ، در سال ۱۹۶۳ ساخته شد. گردشگران با بازدید از موزه مذکور می‌توانند شاهد بخش اعظمی از تاریخ مالزی باشند؛ از جزئیات دوران ماقبل تاریخ گرفته تا وقایع و دستاوردهای تاریخی کنونی در این موزه گردآوری شده است.

این موزه که ازجاهای دیدنی کوالالامپور محسوب می‌شود، با نمایش روند توسعه مالزی به‌شکل امروزی، به خود می‌بالد. چند ساعتی را به گشت‌وگذار در آثار باستانی و هنری و فرهنگی، سیستم پولی‌ و ساختارهایی بپردازید که کشور مالزی بر اساس آن شکل گرفت و به حفظ هویت خود ادامه داد.

موزه هنرهای اسلامی مالزی

ویترین و دکوراسیون موزه هنرهای اسلامی مالزی

در موزه هنرهای اسلامی مالزی، به تحسین زیبایی مذهب اسلام بپردازید و راجع به داستان‌هایی که در پس نقوش هنری تکرارشونده‌ آن نهفته است، بیشتر بدانید. این موزه که شبیه به آرامگاه می‌ماند، به مذهب ملی مالزی اختصاص دارد و در واقع بزرگ‌ترین موزه هنر و آثار اسلامی در جنوب شرق آسیا به شمار می‌رود.

با بازدید از موزه می‌توانید تاریخ مذهب اسلام در سراسر جهان، از مهد اسلام در خاورمیانه و ایران تا چین، هند و جنوب شرق آسیا، را پیگیری کنید. برای آشنایی بیشتر با نحوه اجرای اسلام در بخش‌های مختلف دنیا می‌توانید از کارگاه‌های آموزشی و فعالیت‌های موزه استفاده کنید.

موزه صنایع‌دستی اورنگ اصلی

ماسک های سنتی موزه صنایع دستی اورنگ اصلی

موزه صنایع‌دستی اورنگ اصلی، باید بیشتر مورد توجه گردشگران قرار بگیرد؛ چراکه تاریخ و هنر ساکنان اولیه شبه‌جزیره مالزی و قبایل بومی را در خود جای داده است. مجموعه‌ بسیار ارزشمندی از صنایع‌دستی سنتی نظیر منبت، اسلحه و ابزار، پارچه و جزئیات بیشتری از اسطوره‌ها، افسانه‌ها و باورهای مردم اورنگ اصلی، در این موزه به نمایش گذاشته شده است. موزه یادشده با وجود وسعت کوچکش، آثار هنری باستانی و منحصربه‌فردی دارد و از آنجا که درست در کنار موزه ملی قرار دارد، به‌راحتی می‌توانید از هر دو موزه دیدن کنید.

مرکز اکتشاف علمی پتروساینس

فضای بازی کودکان در مرکز اکتشاف علمی پتروساینس

یادگیری درباره‌ پیشینه‌ پیشرفت‌های علمی و فناوری می‌تواند به‌اندازه دانستن تاریخ فرهنگ‌ها جذاب باشد. مرکز اکتشاف علمی پتروساینس کوالالامپور نیز دستاوردهای علمی مالزی را به‌شکلی به نمایش گذاشته است که برای بازدیدکنندگان جالب و سرگرم‌کننده باشد.

این مرکز بیشتر برای کودکان طراحی شده است تا درباره تمرکز علمی مالزی (از علوم نفت تا صنعت نفت و گاز و معرفی کاملی از علوم عمومی) بیشتر بدانند؛ با این حال، ویژگی تعاملی و ساده آثار آن باعث شده است که همه بازدیدکنندگان با هر سن‌وسالی از آن لذت ببرند.

موزه ملی افلاک نما

پله های و گنبد فیروزه ای موزه ملی افلاک نما

یکی دیگر از ویژگی‌های تاریخی که نباید از روند توسعه یک کشور جا بیفتد، علم نجوم است. مالزی نیز از این قاعده مستثنا نیست و گردشگران با بازدید از موزه ملی افلاک‌نما متوجه می‌شوند که علم نجوم، چطور باعث موفقیت این کشور شده است.

علاوه بر روش‌های مستندسازی نجوم و کشیدن نقشه سیستم‌ ستارگان به روش مالایی، روش‌های هندی و چینی نیز در این موزه وجود دارد و از طریق نسخه‌های کپی‌شده که به دقت بازسازی شده‌اند و ویدئوها و ماکت‌های سه‌بعدی در اندازه‌های واقعی یا نمونه‌های مینیاتوری، به مخاطب نشان می‌دهند که این کشورها چطور بر فرهنگ و علوم جنوب شرق آسیا تأثیر گذاشته‌اند. تا در این موزه هستید، سری هم به تلسکوپ آن بزنید و سعی کنید یکی از صور فلکی را ببینید!

گالری ملی هنرهای تجسمی

خودروی فانتزی گالری ملی هنرهای تجسمی

گالری ملی هنرهای تجسمی، آثار هنری دوره‌ها، فرهنگ‌ها و سبک‌های مختلف را در خود جای داده است و در راستای حفظ و معرفی کیفیت هنر مورداحترام مردم مالزی، اغلب به نمایش آثار هنرمندان بومی و خارجی نیز می‌پردازد.

این آثار هنری شامل طیف وسیعی از هنر باتیک تا نقاشی‌های مدرن و مجسمه می‌شود. گالری ملی، سازه‌ای شبیه به هرم دارد و فضای داخلی آن با الهام از موزه گوگنهایم طراحی شده است که محیطی آرام‌ و الهام‌بخش را برای بازدیدکنندگان فراهم می‌کند.

گالری شهر کوالالامپور

 ساختمان مدرن گالری شهر کوالالامپور

گالری شهر کوالالامپور، در یکی از قدیمی‌ترین و زیباترین ساختمان‌های دوران استعمار و در میدان مردکا کوالالامپور قرار دارد. از طریق ماکت‌های سه‌بعدی دست‌ساز و مدل‌های دقیقی که مردم محلی ساخته‌اند، تاریخ شهر کوالالامپور از روزهایی که یک شهر معدنی بود تا جایگاه کنونی‌اش، به تصویر کشیده شده است. پس از بازدید از موزه، سری هم به مغازه سوغاتی این مجموعه بزنید و از محصولات تولید مالزی خرید کنید. تجربیات خود را درباره سفر سفر به مالزی با ما و سایر کاربران کجارو در میان بگذارید.

مطالب مرتبط:

منبع theculturetrip

دیدگاه