بهترین موزه های ترکیه کدامند؟

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی سه شنبه، ۵ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۰۶
بهترین موزه های ترکیه کدامند؟

در سفر به ترکیه، علاوه بر جاذبه‌های دیدنی متعددی که در گوشه‌وکنار این کشور زیبا وجود دارد، حتما سری هم به موزه‌های منحصربه‌فرد آن بزنید و با تاریخ و فرهنگ ترکیه بیشتر آشنا شوید.

نسخه اولیه این مقاله در تاریخ ۱۳۹۸/۱۱/۲۲ منتشر شده و در تاریخ ۱۳۹۹/۱۲/۰۵ به‌روزرسانی شده است.

ترکیه به‌لطف تاریخی غنی که قدمت آن به قرن‌ها و چندین امپراتوری می‌رسد، موزه‌های متعددی مملو از آثار باستانی و هنری دارد. از موزه‌های مشهور استانبول گرفته تا موزه‌های کمتر شناخته‌شده در گوشه‌وکنار ترکیه و البته موزه‌های مهم در سایر شهرهای این کشور وجود دارند که می‌تواند برای علاقه‌مندان و گردشگران جذاب باشد. به همین دلیل در این مقاله تصمیم داریم تعدادی از بهترین موزه‌های ترکیه را به شما معرفی کنیم؛ پس با ما همراه باشید.

موزه چورا

تزیینات سقف موزه چورا

کلیسای چورا استانبول از کلیساهای دوران بیزانس و از جاهای دیدنی استانبول است که قدمت آن به اوایل قرن چهارم برمی‌گردد و برخی از زیباترین نقاشی‌های روی سقف و کاشی‌کاری را در خود جای داده است. این کلیسا در عصر عثمانی و در قرن شانزدهم به مسجد تغییر کاربری داد و در نهایت در سال ۱۹۴۸ به موزه تبدیل شد.

موزه باستان‌شناسی افسوس

مجسمه یونانی شکسته در موزه افسوس

پس از گشت‌وگذار  در بقایای شهر باستانی و یونانی افسوس، حتما بازدیدی هم از موزه باستان‌شناسی افسوس نیز داشته باشید که آثار باستانی بیشتری را در معرض نمایش گذاشته است. در این موزه شاهد بقایای معبد آرتمیس، مجسمه‌هایی از فواره‌ها، سکه‌ها و... خواهید بود.

موزه صاقب صابانچی

مجسمه اسب های سیاه در موزه صائب صابانچی

موزه صاقب صابانچی در عمارت زیبایی قرار دارد که روزگاری به خانواده‌ معروف صابانچی تعلق داشت. این موزه که مشرف به تنگه بسفر است، میزبانی برخی از بهترین نمایشگاه‌های هنری استانبول را بر عهده دارد. نمایشگاه‌های هنر گذشته شامل آثاری از رودن، پیکاسو، مونه و آنیش کاپور می‌شود.

موزه موزاییک زوگما

پرتره یک زن در موزه زوگما

موزه موزاییک زوگما، بزرگ‌ترین موزه موزاییک دنیا به شمار می‌رود که ۱۷۰۰ متر مربع موزاییک زیبا و سالم را در خود جای داده است. این موزه در شهر غازی عینتاب قرار دارد و نمایشگاه‌های آن به شهر باستانی زوگما مربوط می‌شود که در سال ۲۰۰۰ به‌واسطه‌ یک پروژه‌ سدسازی در معرض خطر سیل قرار گرفت. موزاییک «دختر کولی» که در اتاقی تاریک به نمایش گذاشته شده است، یکی از معروف‌ترین آثار این موزه به حساب می‌آید.

موزه مدرن استانبول

موزه مدرن استانبول در حاشیه رودخانه

موزه مدرن استانبول که قطب اصلی هنر معاصر در استانبول محسوب می‌شود، یکی از مهم‌ترین موزه‌های شهر است که همواره نمایشگاه‌های بسیار خوبی از استعدادهای محلی و بین‌المللی در آن برگزار می‌شود. این موزه در سال ۲۰۰۴ فعالیت خود را آغاز کرد و باغ مجسمه‌ و کافه‌ موزه که روبه‌روی تنگه بسفر قرار دارد، از بخش‌های موردعلاقه مردم محلی هستند.

موزه مولانا

گنبد سبزرنگ و جمعیت بازدیدکنندگان موزه مولانا

بازدید از آرامگاه مولانا، شاعر و صوفی ایرانی، یکی از دلایل اصلی گردشگران برای سفر به شهر قونیه به شمار می‌رود. این سازه زیبا، گنبدی فیروزه‌ای دارد و آثار درون موزه شامل دست‌نوشته‌های قدیمی، قرآن‌های خطی، آلات موسیقی دوران رومی و آثار هنری دوران سلجوقی می‌شود.

کاخ توپکاپی

کاخ توپکاپی در سال ۱۴۵۳ ساخته شد و برای مدت ۴۰۰ سال، محل زندگی سلطان‌های عثمانی بود؛ پس در سفر به استانبول، بازدید از این سازه‌ شگفت‌انگیز را در برنامه‌ خود بگنجانید. سبک زندگی مجلل سلطان‌های آن دوران به‌خوبی از عمارت‌های زیبا، حرم‌سرا و گنجینه‌ای از جواهرات نشان داده شده است.

گالری سر مدرن

محوطه وسیع گالری سر مدرن

گالری سر مدرن در یک ایستگاه راه‌آهن بازسازی‌شده قرار دارد و نه‌تنها یک اثر خیره‌کننده‌ معماری است، بلکه بهترین مکان هنری در پایتخت ترکیه محسوب می‌شود. نمایشگاه‌ها و کارگاه‌های آموزشی تاریخ هنر و یوگا و... باعث شده‌اند که این گالری، به موزه‌ای بسیار جذاب و مطرح تبدیل شود.

ایاصوفیه

منظره عصرگاهی ایاصوفیه

ایاصوفیه که روزگاری یک کلیسای ارتدکس یونانی بود، در سال ۱۹۳۵ به‌‌عنوان موزه معرفی و به یکی از نمادهای استانبول تبدیل شد. از نمای باشکوه این سازه به رنگ قرمز ملایم تا فضای داخلی خیره‌کننده‌اش با نقاشی روی سقف و موزاییک‌کاری باعث شده‌اند که ایاصوفیه، به‌عنوان یکی از منحصربه‌فردترین موزه‌های دنیا شناخته شود. لازم به ذکر است که بنا بر تصمصم دولت ترکیه، ایاصوفیه در سال ۲۰۲۰ از موزه به مسجد تغییر کاربری داد.

موزه پرا

ورودی ساختمان سنگی موزه پرا

موزه پرا در ساختمانی نئوکلاسیک و زیبا قرار دارد که پیش‌تر به‌عنوان هتل معروف بریستول مورد استفاده بود. این موزه از سال ۲۰۰۵، میزبانی نمایشگاه‌ها و رودیدادهای هنری مهمی را برعهده داشته است. آثاری از رامبرانت، گویا، پابلو پیکاسو و... را می‌توانید در این موزه به تماشا بنشینید. نظرها و تجربیات خود را در خصوص بازدید از موزه‌های ترکیه با ما و سایر کاربران کجارو به اشرتاک بگذارید.

مطالب مرتبط:

منبع theculturetrip

دیدگاه