در سفرهای هوایی، چگونه به فوریت های پزشکی رسیدگی می‌شود؟

زینب موحدی
زینب موحدی چهار شنبه، ۲۳ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۰۰
در سفرهای هوایی، چگونه به فوریت های پزشکی رسیدگی می‌شود؟

در صورت بروز بیماری برای مسافران سفرهای هوایی، امکانات کافی برای انجام فوریت‌های پزشکی در هواپیما وجود دارد و مهمانداران برای کار با تجهیزات پزشکی، آموزش‌ کافی دیده‌اند.

آیا در سفرهای هوایی، تیم پزشکی در هواپیما حضور دارد؟ وقتی در ارتفاع چند هزار متری هستید، زمین بسیار کوچک به‌نظر می‌رسد؛ انسان‌ها از این ارتفاع دیده نمی‌شوند؛ خودروها و اتوبوس‌ها به‌اندازه‌ی یک مورچه هستند و ساختمان‌ها تنها کمی بزرگ‌تر از خانه‌های عروسکی به‌نظر می‌رسند. در چنین ارتفاع بالایی، فاصله‌ی زیادی با امنیت و شهرنشینی دارید و اگر یکی از مسافران هواپیما دچار مشکل پزشکی شود، نگرانی‌های زیادی به وجود می‌آید.

در سفر هوایی، بروز مشکلات پزشکی و نیاز فوری به امدادرسانی، آخرین اتفاقی است که به ذهن هر مسافری خطور می‌کند؛ اما اصلا جای نگرانی نیست.

همه شرکت‌های هواپیمایی برای رسیدگی به بیماری‌ مسافران در شرایط اورژانسی، راهکارهای زیادی دارند و تجهیزات و داروهای پزشکی موردنیاز را در هواپیما قرار داده‌اند. در ادامه‌ی این مقاله از کجارو به‌طور اجمالی به این موارد اشاره خواهیم کرد.

۱. احتمال وقوع شرایط اورژانسی پزشکی در حین پرواز چقدر است؟

فوریت های پزشکی در هواپیما

طبق پژوهش منتشرشده در مجله علمی «New England Journal of Medicine» در سال ۲۰۱۳، در هر ۶۰۴ پرواز، یک اتفاق اورژانسی پزشکی رخ می‌دهد. در بیشتر مواقع، این موارد اورژانسی را می‌توان در حین پرواز مدیریت کرد و تنها هفت درصد از آن‌ها منجر به تغییر مسیر هواپیما و فرود خارج‌ از برنامه‌ می‌شود. بنابراین، می‌توان این اطمینان خاطر را به مسافران سفرهای هوایی داد که در صورت نیاز به فوریت‌های پزشکی، هیچ جای نگرانی نیست.

۲. شایع‌ترین مشکلات پزشکی در حین پرواز چیست؟

فوریت های پزشکی در پرواز

شایع‌ترین موارد پزشکی در سفرهای هوایی،‌ اغلب شامل بیهوشی یا غش‌کردن ناگهانی بیماران است که در اصطلاح پزشکی، سنکوپ (syncope) نامیده می‌شود. تنگی نفس و استفراغ نیز موارد اورژانسی دیگری هستند که در سفرهای هوایی رخ می‌دهند. بیماری‌های قلبی در بیماران دارای سابقه‌ نیز از جمله موارد شایع است. با این حال، از ایست قلبی به‌عنوان رایج‌ترین دلیل مرگ‌ومیر در هواپیما یاد می‌شود. اگر از بیماری‌های قلبی رنج می‌برید، پیش‌ از سفر درباره‌ی وضعیت سلامتی خود و توانایی قلبتان برای یک سفر طولانی هوایی، با پزشک مشورت کنید.

۳. در صورت بیماری، سرعت رسیدگی به بیمار چطور است؟

فوریت های پزشکی در پرواز

خوشبختانه، همه هواپیماها مجهز به جعبه‌ی کمک‌های اولیه هستند که شامل گوشی پزشکی، ماسک CPR، سوزن و سرنگ، آسپرین، اپی‌نفرین و تعدادی داروی دیگر می‌شوند. در حالت عادی، این داروها برای مراقبت از مسافر بیمار کفایت می‌کنند. مهمانداران نیز برای احیای قلبی ریوی، آموزش‌های لازم را دیده‌اند و نحوه‌ی استفاده از دفیبریلاتور (دستگاهی که شوک الکتریکی به عضله قلب می‌رساند) را می‌دانند. اگر جان بیمار در معرض خطر جدی قرار داشته باشد، هواپیما به‌سمت نزدیک‌ترین فرودگاه تغییر مسیر می‌دهد. در هر صورت، منطقی‌ترین کار این است که داروهای خود را برای مواقع اضطراری به‌همراه داشته باشید.

۴. هنگام بروز وضعیت اورژانسی پزشکی، چه اتفاقی می‌افتد؟

فوریت های پزشکی در هواپیما

در صورت بروز وضعیت اورژانسی پزشکی در هواپیما، ابتدا سوال‌هایی درباره‌ی مشکلات پزشکی، علائم آن و مدت بیماری، از مسافر پرسیده می‌شود. نبض بیمار، فشار خون و سایر علائم حیاتی مورد بررسی قرار می‌گیرد. پس‌ از تشخیص بیماری و با توجه به نوع آن، برای فرد بیمار، ماسک اکسیژن زده یا دارو و سرم تزریق می‌شود. سپس، خدمه‌ی هواپیما هماهنگی‌های لازم را با تیم پزشکی مستقر در فرودگاه انجام می‌دهند تا پس از فرود هواپیما، بیمار به بیمارستان منتقل شود.

۵. اگر پزشکی در هواپیما نباشد، چه کسی به بیمار کمک می‌کند؟

فوریت های پزشکی در هواپیما

اگر خوش‌شانس باشید، یک پزشک هم‌سفر شما خواهد بود؛ اما در غیر این صورت، خدمه‌ی هواپیما با پزشکان یا مراکز بهداشتی روی زمین تماس می‌گیرند تا توصیه‌های لازم برای رسیدگی به شرایط را فورا دریافت کنند.

۶. به‌عنوان پزشک، آیا اجازه‌ی کمک به مسافران دیگر را دارید؟

فوریت های پزشکی در هواپیما

آیا به‌عنوان یک پزشک می‌توانید به هم‌سفر بیمار خود کمک کنید؟ به‌طور حتم، بله؛ اما اگر خواب‌آلوده یا خسته هستید، بهتر است چنین کاری نکنید. شاید روی زمین، یکی از بهترین پزشکان باشید؛ ولی شرایط در هواپیما فرق می‌کند و محدودیت فضا و کمبود تجهیزات در ارتفاع چند هزار متری و همین طور نداشتن تجربه‌ی کار در چنین شرایطی می‌تواند دردسرساز شود. در هر صورت اگر فکر می‌کنید کاری از دستتان برمی‌آید، دریغ نکنید.

سخن آخر اینکه، نگران بروز بیماری در سفر هوایی نباشید! تجهیزات کافی برای این‌گونه مواقع در هواپیما وجود دارد و برای رفع نگرانی‌ می‌توانید پس از فرود آمدن، دوباره وضعیت سلامتی خود را نزد یک پزشک معتمد بررسی کنید تا خیالتان از هر جهت، راحت شود.

اگر قصد خرید بلیط هواپیما از ایرلاین‌های داخلی یا خارجی را دارید، می‌توانید از طریق موتور جستجوی پرواز کجارو بلیط ارزان هواپیما به مقصد مورد نظر خود را یافته و از فروشنده‌های معتبر تهیه کنید. استفاده از کجارو باعث می‌شود تا نیازی نباشد برای پیدا کردن بهترین قیمت پروازهای داخلی یا خارجی، چندین سایت را بررسی کنید و آخرین قیمت‌ها از آژانس‌های سرشناس را یک‌جا مشاهده کنید.

مطالب مرتبط:

منبع triphobo

دیدگاه