نگاهی به لوکیشن ‌های فیلم تنت

علی گودرزی
علی گودرزی چهار شنبه، ۱۹ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۱۸:۰۵
نگاهی به لوکیشن ‌های فیلم تنت

تنت اثر جدید کریستوفر نولان، کارگردان مشهور انگلیسی-آمریکایی است که مناطق متعددی از کشورهای دنیا در آن به تصویر کشیده شده است. 

تنت (Tenet) که در ترجمه‌ فارسی با لفظ «انگاره» از آن یاد می‌شود، ساخته‌ جدید کریستوفر نولان و تیم او است. نولان و دست‌اندرکارانش به‌سبب دنبال کردن و به‌تصویر کشیدن ایده‌هایی پرسش‌برانگیز و ناب بر پرده‌ نقره‌ای، هواداران بسیاری دارند و تولیدات سینمایی آن‌ها، با استقبال شدید علاقه‌مندان روبه‌رو می‌شود. ساخته‌ جدید کارگردان بریتانیایی، یک فیلم اکشن و در عین حال، علمی تخیلی است که روی قسمت‌هایی مبهم و چالش‌برانگیز از مکانیزم‌های علم فیزیک و قوانین طبیعت، دست گذاشته است. ترکیب این موارد علمی با اکشن‌های سریع همراه با موسیقی خارق‌العاده و نفس‌گیر فیلم، تنت را به‌ یک تجربه‌ کوبنده، خوش‌ریتم و میخکوب‌کننده تبدیل می‌کنند.

کریستوفر نولان از جمله کارگردانان عمل‌گرا در سینمای عصر حاضر به شمار می‌رود. وی در فیلم‌هایش هرگز از جلوه‌های ویژه‌ کامپیوتری استفاده نمی‌کند و یکی از نمودهای این قضیه، در لوکشین‌های پرتعداد آثارش نمایان می‌شود.

وی برای اینکه بتواند حس‌ و حال لحظه‌ به ‌لحظه‌ آثارش را به‌خوبی در رگ‌های مخلوقات خود جاری کند، به‌جای استفاده از مواردی همچون جلوه‌های ویژه یا موارد این‌چنینی جهت شبیه‌سازی لوکیشن‌ها و طبیعت‌ها، فیلم‌برداری آثارش را در کشورهای مختلف انجام می‌دهد تا همه‌چیز ضمن طبیعی بودن، در بهترین شکل از اجرا و حس‌آمیزی، قرار داشته باشند. فیلم تنت نیز از این قاعده پیروی می‌کند و در نقاط متعددی از کشورهای دنیا، روند فیلم‌برداری آن صورت گرفته است. در ادامه همراه ما باشید؛ زیرا در این مقاله قصد داریم تا به لوکشین‌های فیلم تنت، نگاهی داشته باشیم.

لوکیشن‌های فیلمبرداری فیلم تنت (TENET):

تالار لین‌هال

نمایی از بالای تالار شهر تالین

بخش‌هایی مهم و متعدد از لحظات فیلم تنت، در پایتخت کشور استونی یعنی شهر تالین فیلم‌برداری شده است. تنت یک افتتاحیه‌ بی‌نهایت مهیج و جذاب را پیشکش تماشاگران خود می‌کند. یک فصل آغازین کوبنده و هیجان‌انگیز که یک عملیات نظامی در سالن اپرای شهر تالین را به‌تصویر می‌کشد. این سالن اپرا، بخشی از تالار شهر تالین است که با نام Linnahall شناخته می‌شود. یک تالار مجلل و بسیار بزرگ که برای بازی‌های المپیک مسکوی سال ۱۹۸۰ میلادی ساخته شده بود. زمانی که استونی، قسمتی از اتحادیه‌ جماهیر شوروی به‌حساب می‌آمد؛ اما نکته‌ جالب ماجرا اینجا است که تالار نام‌برده طی ۱۰ سال اخیر، به یک سازه‌ تقریبا متروکه تبدیل شده بوده است.

تیم تولید فیلم تنت برای احیای دوباره‌ این سازه‌ عظیم، تصمیم گرفتند تا زیرساخت‌های مهم آن مثل سیستم برق و نور آن را بازسازی کنند.

محوطه‌ ریلی  تالیسکیوی (Telliskivi)

راه‌آهن شهر تالین در فیلم تنت

در ادامه‌ روند پر تب‌وتاب آغازین فیلم تنت، قهرمان بی‌نام‌ونشان فیلم را می‌بینیم که به یک ایستگاه قطار منتقل شده و توسط عده‌ای ناشناس مورد شکنجه قرار می‌گیرد. این منطقه، محوطه‌ ریلی  تالیسکیوی (Telliskivi) موسوم به Telliskivi Creative City است که در مرز شهر تایلین واقع شده است. پس از این صحنه، قهرمان داستان به منطقه‌ای در میان آب‌های آزاد منتقل می‌شود. یک توربین که باید چند روز در آن زندگی کند. این توربین در منطقه‌ نیستد ویند فارم (Nysted Wind Far) واقع شده که در بخش جنوبی منطقه‌ لولند (Lolland) قرار دارد. جایی که از آن با عنوان چهارمین جزیره‌ بزرگ دریای بالتیک یاد می‌شود.

ساختمان دادگاه لیوالایا (Liivalaia Courthouse)

ساختمان دادگاه شهر تالین در فیلم تنت

در ادامه، وارد یک ساختمان سرپوشیده می‌شویم و مکانیزم‌های واقعا پیچیده‌ داستان تنت، برای مخاطب و صدالبته، شخصیت پروتاگونیست (قهرمان قصه) توضیح داده می‌شود. این ساختمان،‌ یک بنای به‌خصوص از قسمت جنوبی مرکز شهر تالین است. ساختمانی که با نام دادگاه لیوالایا (Liivalaia Courthouse) شناخته می‌شود. این سازه هم امروزه یک بنای متروکه است و از آن دیگر استفاده‌ای نمی‌شود؛ اما به‌دلیل ویژگی‌های خاصی که در خودش جای داده، به‌عنوان یکی از لوکیشن‌های فیلم انتخاب شده است.

«کافه موندگار» در شهر بمبئی

کافه موندگار در شهر بمبئی لوکیشن فیلم تنت

داستان فیلم در شهر بمبئی دنبال می‌شود. کریستوفر نولان پیشتر در فیلم اکشن/جاسوسی/علمی - تخیلی خود یعنی اینسپشن (Inception) نیز به‌یک شهر شلوغ با معماری شهری مشابه بمبئی یعنی شهر «مامباسا» هم سر زده بود و در تنت نشان می‌دهد که به نمایش این فرم از معماری شهری، اجتماعی در فیلم‌های اکشن/جاسوسی، علاقه‌ خاصی دارد. قهرمان داستان تنت پس از ورود به بمبئی، به یک کافه می‌رود تا با همراه خود یعنی «نیل» با نقش‌آفرینی رابرت پتینسون ملاقات بکند. این دیدار، در یک کافه‌ به‌خصوص با نام «کافه موندگار» در شهر بمبئی فیلم‌برداری شده است. کافه‌ای که در خیابان «شهید بهاگات سینگ» قرار دارد.

برج Neelam Shree Vardhan Tower 

برج بمبئی در فیلم تنت

در ادامه‌ لوکیشن‌های شهر بمبئی، پروتاگونیست و نیل برای کسب اطلاعات از یک شخص بالارده‌ هندی، تصمیم می‌گیرند تا با استفاده از تکنیک‌های پیچیده‌ نظامی، به بالاترین نقطه از یک برج بلند صعود کنند. این برج، Neelam Shree Vardhan Tower نام دارد و یکی از بناهای مهم شهر بمبئی محسوب می‌شود.

مجتمع Reform Club در لندن

مجتمع Reform Club در لوکیشن‌های فیلم تنت

پس از لوکیشین‌های بمبئی، قصه‌ تنت در شهر لندن پیگیری می‌شود. جایی که شاهد ملاقات قهرمان داستان با شخصیتی موسوم به «مامور کراسبی» با نقش‌آفرینی مایکل کین هستیم. این ملاقات در یک مجتمع به‌خصوص با نام Reform Club صورت می‌گیرد. «ری‌فرم کلاب» در منطقه‌ پرآوازه‌ وست‌مینیستر شهر لندن واقع شده است. این مجمتع پیشتر در قسمت‌های Die another day و Quantom of Solace از سری فیلم‌های جیمزباند هم مورد استفاده‌ عوامل تولید این فیلم‌ها قرار گرفته بود و از قرار معلوم، یک لوکشین دلخواه برای فیلم‌های اکشن/جاسوسی است! البته که صحنه‌هایی از آثاری همچون پدینگتون و فیلم شرلوک هلمز (به‌کارگردانی گای ریچی) هم در این مکان، فیلم‌برداری شده بودند.

خانه‌ حراج شیپلی (Shipley’s Auction House)

حراج خانه‌ی شیپلی در لندن

پس از این صحنه، به بخشی دیگر از شهر لندن می‌رویم. جایی که پروتاگونیست باید با شخصیت «کت» با هنرنمایی الیزابت دبیکی دیدار کند. این ملاقات در مکانی موسوم به خانه‌ حراج شیپلی (Shipley’s Auction House) صورت می‌گیرد که یکی از دیدنی‌های معروف لندن است که در فیلم‌هایی مثل Elephant Man ساخته‌ دیوید لینچ و «دکتر استرنج» هم از آن برای بستر فیلم‌برداری برخی از لوکیشن‌ها، استفاده شده بود.

مدرسه‌ کنون‌هال (Cannon Hall School)

مدرسه کنن هال در لندن

مدرسه‌ کنون‌هال (Cannon Hall School) یکی دیگر از لوکیشن‌های لندن در فیلم تنت است که چند بار آن را در فیلم می‌بینیم. جایی که کت، پسرش مکس و پروتاگونیست یکدیگر را ملاقات می‌کنند. در ادامه‌ ماجراهای فیلم و جایی که کت و پروتاگونیست در یک رستوران با یکدیگر قرار می‌گذارند، شاهد بهره‌گیری از رستوران لوکاندا لوکاتلی‌ (Locanda Locatelli) شهر لندن برای فیلم‌برداری این بخش از فیلم هستیم.

موزه‌ هنر کومو (Kumu Art Museum)

موزه کومو در تالین

موزه‌ هنر کومو یکی دیگر از لوکیشین‌های فیلم است که در شهر تالین قرار دارد. راهروهای این موزه در واقع تداعی‌کننده‌ راهروهای فرودگاه «فری‌پورت» هستند که یکی از هیجان‌انگیزترین و پیچیده‌ترین لحظات فیلم در آنجا رقم می‌خورد.

بزرگ‌ترین اتفاق واقع در فرودگاه «فری‌پورت»، در کشور آمریکا فیلم‌بردای شده است؛ نه استونی! این اتفاق چیزی نیست جز انفجار یک هواپیمای ۷۴۷. این عادت همیشگی کریستوفر نولان و تیم او است که به‌جای استفاده از جلوه‌های ویژه‌ کامپیوتری، از ابزارها و هنرهای نمایشی واقعی بهره می‌گیرند. فرضیه‌ اولیه برای صحنه‌ انفجار هواپیما، استفاده از ماکت‌ها و فیگورهای مینیاتوری بوده است؛ اما به‌دلیل بالا رفتن هزینه‌ تولید (حتی بیشتر از هزینه‌ انفجار یک هواپیمای واقعی) نولان و تیم تولید تنت، تصمیم می‌گیرند تا یک هواپیمای غول‌آسای واقعی را به‌آتش بکشند! موردی که ضمن تلاش برای هرچه طبیعی‌تر شدن اتفاقات و لحظات فیلم، که از احترام سازنده به مخاطب و بینندگان اثر ناشی می‌شود، خطرات بسیار زیادی را هم برای کادر تولید فیلم، ایجاد می‌کند. این صحنه در فرودگاه شهر کالیفرنیا، فیلم‌برداری شده است. فرودگاهی که هرگز با فیلم‌برداری آثار اکشن/حادثه‌ای، غریبه نیست و پیش‌تر، فیلم‌برداری آثاری همچون فیلم تغییر چهره (Face/Off) با بازی نیکلاس کیج و جان تراولتا، هم در آنجا صورت گرفته بود.

هتل «هیلتون تالین پارک‌»

هتل هیلتون پارک در تالین

در ادامه،‌ قسمتی از گفتگوی دو نفره‌ نیل و پروتاگونیست را می‌بینیم که منطقه‌ «هیلتون تالین پارک‌» کشور استونی فیلمبرداری شده است. سپس دوباره به بمبئی می‌رویم تا شاهد صحبت‌های کاراکتر پریا و پروتاگونیست باشیم. مکالمه‌ای که در قسمت جنوبی این شهر صورت می‌گیرد.

ساحل آمالفی

ساحل آمالفی در ناپل ایتالیا

در ادامه شاهد ملاقات کت و پروتاگونیست هستیم. این ملاقات در بلندای یک تراس مرتفع صورت می‌گرد. تراسی که در پس آن، منظره‌ای بسیار زیبا جاخوش کرده است. این تراس شاید بسیار رویایی و حتی جلوه‌ ویژه به‌نظر برسد؛ اما باید بدانیم که این مکان هم کاملا واقعی و در جنوب ناپل، در ساحل آمالفی ایتالیا واقع شده است.

بزرگ‌راه لاگنا تی (Laagna tee)

اتوبان Laagna tee در فیلم تنت

در ادامه دوباره به شهر تالین بازمی‌گردیم. جایی که نیل و پروتاگونیست طی یک گفت‌وگو در جریان انتقال از طریق یک اتوبوس، طرح سرقت پلوتونیوم را می‌ریزند. این گفت‌وگو در بزرگ‌راه پارنو (Parnu Highway) شهر تالین انجام می‌شود. پس از این صحنه، سرقت مهم و هیجان‌انگیز پروتاگونیست آغاز می‌شود. تعقیب‌وگریزهای این صحنه همگی توسط بدلکارهای استونیایی انجام شده است. صحنه‌ای که فیلمبرداری آن در بزرگ‌راه لاگنا تی انجام و تا مدت‌ها طول کشیده است.

این بزرگ‌راه از شرق شهر تالین به‌سمت منطقه‌ لاسنامائه (Lasnamäe district) کشیده می‌شود. در جریان عملیات پروتاگونیست، وارونگی زمانی رخ می‌دهد و شاهد واژگونی یک اتومبیل هستیم. برای انجام حرکات مربوط به وارونگی زمان و تصادف‌های بزرگ، این بزرگ‌راه برای مدت‌ها توسط عوامل تولید فیلم، بسته شده بود. خودروی واژگون‌شده‌ مذکور اما دقیقا زیر پل سارپیگا اسلید (Saarepiiga sild) به‌معنی «پل جزیره» واقع‌شده در شهر تالین، واژگون می‌شود.

بندر پالاساره (Port Paljassaare)

نمایی از یک لوکیشن بندری در فیلم تنت

پس از یک روند به‌شدت هیجان‌انگیز و حادثه‌ای، کت و شخصیت «سیتور» به منطقه‌ «فری‌پورتِ تالین» می‌روند. یکی دیگر از مناطق جهان تنت که در آن می‌توان زمان را وارونه کرد. بندر پالاساره (Port Paljassaare) از شهر تالین، برای فیلم‌برداری این صحنه انتخاب شده است. جایی که پروتاگونیست برای اولین بار به‌شکل کاملا جدی، با مفهوم وارونگی زمان آشنا می‌شود و اتفاقاتی بسیار جالب، رقم می‌خورند.

شهر ایگل مانتین در کالیفرنیا

شهر ایگل مانتین در کالیفرنیا؛ منبع عکس: latimes.com؛ عکاس: نامشخص

قسمت پایانی فیلم که نقطه‌ اوج و اکسترمم تمامی ماجراهای تنت را به‌تصویر می‌کشد، در سه لوکیشن مختلف فیلم‌برداری شده است. یکی از این مناطق، شهر متروکه‌ «کوهستان عقاب» (Eagle Mountain) است که در کالیفرنیا قرار دارد. یک منطقه‌ خالی از زندگی که در میان گردوغبار، پنهان شده است. این شهر را در ۱۸۰ مایلی ضلع جنوب شرقی پارک درختی جاشوا (Joshua Tree National Park) لس آنجلس می‌توان یافت.

دومین لوکیشن، شهر هاوتورن در جنوب لس آنجلس است و لوکیشن بعدی، که محل درگیری‌های خارج از میدان جنگ، داخل مکانی سرپوشیده را به‌تصویر می‌کشد، یکی از استودیوهای برادران وارنر است. لازم به ذکر است که قسمتی از مکالمه‌ مهم کت و سیتو نیز در منطقه‌ آمالفی فیلم‌برداری شده است. همان گفت‌وگویی که میان کت و سیتور طی تعطیلاتشان در ویتنام شکل گرفت.

مطالب مرتبط:

دیدگاه