تمدید محدودیت‌های سفر با آغاز فصل زمستان

پوریا  محمدی پیوند
پوریا محمدی پیوند دوشنبه، ۸ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۲۴
تمدید محدودیت‌های سفر با آغاز فصل زمستان

با وجود گذشت یک ماه از وضع محدویت‌های سفر و کاهش آمار مبتلایان، ستاد ملی مبارزه با ویروس کرونا تصمیمی برای رفع این محدودیت‌ها تردد در شروع فصل زمستان ندارد.

بنا بر آخرین آمار ستاد ملی مبارزه با ویروس کرونا، در حال حاضر ۱۰۸ شهرستان کشور در وضعیت نارنجی پاندمی و ۳۴۰ شهرستان دیگر در وضعیت زرد قرار دارند، این در حالی است که تعداد شهرهای وضعیت قرمز در کشور به عدد صفر رسیده است.

از طرفی، طبق آخرین آمار سخنگوی ناجا در روز ۶ دی ماه، سفر با خودروی شخصی نسبت به زمان مشابه در سال گذشته با کاهش ۳۰ درصدی مواجه بوده است. این در حالی است که بیش از ۲۷ هزار خودرو به مبدا خود برگشت داده شده‌اند و از سفر آن‌ها جلوگیری به‌عمل آمده است.

چنین به نظر می‌رسد، ستاد ملی مبارزه با ویروس کرونا تا رفع کامل پاندمی، تصمیمی برای کاهش محدودیت‌های سفر در زمستان ندارد؛ چراکه بر اساس آخرین اطلاعیه این ستاد، طرح محدودیت تردد بین مراکز استان‌ها و جریمه خودروها با ورود به زمستان تمدید شده است؛ یعنی همچنان سفر با خودرو شخصی محدود بوده و مشمول جریمه می‌شود. مبلغ جریمه طبق آخرین اعلام قرارگاه عملیاتی مدیریت کرونا، در شهرهای نارنجی و زرد تا ۵۰۰ هزار تومان تعیین شده است. رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا در این رابطه اذعان داشت:

در شهرهای گروه زرد ورود خودروها با پلاک غیربومی و خروج خودروها با پلاک غیربومی با یک استثنا بدون مانع است. استثنای تردد در شهرهای زرد مربوط به خودروهایی است که پلاک بومی شهرهای گروه نارنجی را دارند. این پلاک‌ها (گروه نارنجی) مجاز به تردد در هیچ‌یک از شهرهای کشور نیستند؛ به‌عنوان مثال، اگر خودرویی دارای پلاک متعلق به شهری با وضعیت نارنجی باشد نه اجازه خروج از آن شهر را دارد و نه اجازه ورود به شهر دیگر و بدیهی است که در صورت مشاهده چنین خودروهایی، دوربین‌ها و ماموران نسبت به اعمال قانون اقدام خواهند کرد.

همچنین محدودیت‌ها برای سفرهای گروهی و استفاده از وسایل نقلیه عمومی نیز همچنان پابرجا است‌. به‌طوری که طبق مصوبه کمیته عالی نظارت بر اجرای پروتکل‌های بهداشتی ستاد مدیریت کرونا، وسایل نقلیه عمومی مانند اتوبوس، قطار، هواپیما و اتوبوس‌های دریایی همچنان مجاز به پذیرش مسافر با بیش از ۶۰ درصد ظرفیت خود نیستند و با استفاده از سامانه استعلام الکترونیکی وزارت بهداشت، موظفند تا از پذیرش مسافران مبتلا به ویروس کرونا خودداری کنند. به‌علاوه و با نزدیک شدن به ایام فاطمیه و تعطیلات نوروز، این کمیته در آخرین جلسه خود ممنوعیت تبلیغات سفر و طرح‌های تشویقی حوزه گردشگری را به تصویب رساند؛ هرچند هنوز تصمیمی برای جلوگیری از اجرای تورها در این ایام اتخاد نشده است.

از دیگر برنامه‌های ستاد ملی مبارزه با ویروس کرونا در این خصوص می‌توان به اتصال وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به سامانه ماسک برای جلوگیری از ورود افراد مبتلا به مراکز گردشگری و همچنین نظارت بیشتر بر نحوه مسافرگیری اتوبوس‌های بین شهری اشاره کرد. در این میان، وزارت راه و شهرسازی نیز برای عملکرد نادرست خود در خصوص اجرای پروتکل‌ها، خصوصا در پروازها و اتوبوس‌های بین‌شهری تذکر گرفت.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه