انتخاب اسلوونی به عنوان منطقه خلاق غذای اروپا در سال ۲۰۲۱

نگین توکلی
نگین توکلی دوشنبه، ۱ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۰۴
انتخاب اسلوونی به عنوان منطقه خلاق غذای اروپا در سال ۲۰۲۱

کشور اسلوونی، توسط انستیتوی بین‌المللی غذا، فرهنگ، هنر و گردشگری به‌عنوان منطقه خلاق غذای اروپا در سال ۲۰۲۱ انتخاب شد.

کشور اسلوونی به‌دلیل تنوع غذایی و همچنین توسعه زندگی پایدار و کیفیت زندگی، جایگاه منطقه خلاق غذا در قاره اروپا در سال ۲۰۲۱ را کسب کرد. این جایزه توسط انستیتوی بین‌المللی غذا، فرهنگ، هنر و گردشگری (IGCAT) به کشور اسلوونی اعطا شد.

کشور اسلوونی برای دریافت این جایزه باید به یک هیئت تحقیق ثابت می‌کرد که پروژه‌ها و برنامه‌های کافی و متنوعی را در حوزه غذا و آشپزی در کشور خود گسترش داده است. در این هیئت، متخصصانی از زمینه‌های مختلف مانند گردشگری، فرهنگ، مهمان‌نوازی و کشاورزی حضور داشتند. ماموریت این گروه حمایت از اسلوونی و کسب اطمینان از آمادگی این کشور برای انجام چالش‌های روند دریافت این جایزه بود.

انتخاب اسلوونی به عنوان منطقه خلاق غذای اروپا در سال ۲۰۲۱

پخت نان در رستوران «سوکول» (Sokol) در اسلوونی. عکس از «جاناتان اسمیت» (Jonathan Smith)

اسلوونی، تنها کشور اروپایی است که کوه‌های آلپ، مدیترانه، فلات «کارست» (Karst) و جلگه «پانونی» (Pannonian Plain) را به هم متصل می‌کند. طبق گزارش‌های انستیتوی بین‌المللی غذا، فرهنگ، هنر و گردشگری (IGCAT)، چشم‌انداز و طبیعت فوق‌العاده متنوع این کشور با یک فرهنگ رنگارنگ و غذا گره خورده است. فلسفه آشپزی این کشور مبتنی بر اصل «استفاده از محصولات تازه در آشپزی» (garden to table) است و این اصل در روابط نزدیک بین آشپزها و تولیدکنندگان محلی و همچنین ارتباط بین چشم‌اندازهای طبیعی اسلوونی و تجارب سنتی آشپزی منعکس می‌شود.

انجمن گردشگری اسلوونی برای حمایت بیشتر از تعهد کشور اسلوونی به تهیه و تولید غذای سبز در همه سطوح، یک برچسب جدید با عنوان «غذای سبز اسلوونی» را معرفی می‌کند؛ برچسبی که در آینده، بخشی از طرح سبز گردشگری اسلوونی خواهد بود. این برنامه صدور گواهینامه، از مقاصد و ارائه‌دهندگان خدماتی که  اصل پایداری به محیط زیست را در هسته اصلی فعالیت‌های خود قرار می‌دهند، تجلیل می‌کند.

انجمن گردشگری اسلوونی اخیرا وب‌سایت جدیدی را راه‎اندازی کرده است که داستان کامل غذا و آشپزی را در اسلوونی روایت می‌کند. بخش ویژه‌ای از این برنامه به داستان‌های سرآشپزهای خلاق و پیوند آن‌ها با تولیدکنندگان محلی و مواد اولیه با کیفیت اختصاص یافته است. شما نیز می‌توانید از وب‌سایت انجمن گردشگری اسلوونی بازدید کنید.

مطالب مرتبط:

منبع lonelyplanet

دیدگاه