تلاش پرو برای خنثی سازی کربن در ماچو پیچو

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی سه شنبه، ۲۵ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۰۸
تلاش پرو برای خنثی سازی کربن در ماچو پیچو

کشور پرو قصد دارد با اجرای برنامه‌ای چندبخشی، شهر اسرارآمیز و باشکوه ماچو پیچو را به اولین مقصد گردشگری کربن خنثی در دنیا تبدیل کند.

در حال حاضر افراد بی‌شماری در سراسر جهان در حال انجام اقدام‌های ویژه‌‌ای برای سفرهای پایدارتر هستند. پرو یکی از جدیدترین این نمونه‌ها محسوب می‌شود که نه‌تنها در شرف راه‌اندازی بروشور جدید سفر پایدار برای حمایت از حیات‌وحش و طبیعت است، بلکه به اجرایی‌کردن ایده‌ای می‌اندیشد که هدف از آن خنثی‌سازی کربن در ماچو پیچو در طی سال‌های آتی است.

طی مراسم ویژه‌ای که فرهنگ منحصربه‌فرد کشور پرو را به نمایش می‌گذاشت، درهای این جاذبه معروف در ماه نوامبر مجددا به روی گردشگران باز شد. مدت‌زمان زیادی از این بازگشایی نگذشته بود که برنامه «خنثی‌سازی کربن در ماچو پیچو» معرفی شد؛ پروژه‌ای که به‌دنبال تبدیل ماچو پیچو به‌عنوان اولین مقصد گردشگری پرو و جهان در زمینه کاهش شدید انتشار دی اکسید کربن است. تصمیم‌گیری‌های استراتژیک، با یک پژوهش آغاز می‌شود تا از این طریق بتوانند ردپای کربن در ماچو پیچو را به میزان چشمگیری کاهش دهند؛ با این هدف که طبق دستورالعمل توافق اقلیمی پاریس، ۴۵ درصد از کاهش انتشار کربن تا سال ۲۰۳۰ اتفاق بیفتد و تا سال ۲۰۵۰ این مقدار به ۱۰۰ درصد برسد.

یک شتر در ماچو پیچو

این پروژه به‌دنبال سرمایه‌گذاری عمومی و خصوصی است و فعالیت‌هایی را در اولویت قرار می‌دهد كه تاثیر مثبتی بر این جاذبه و محیط اطراف آن بگذارند. اهداف پروژه شامل گسترش مدیریت پسماندهای ارگانیک و کاهش پلاستیک در ماچو پیچو می‌شود. یکی از نمایندگان «Peru Travel» در این رابطه گفته است:

برنامه خنثی‌سازی کربن در ماچو پیچو مایه افتخار و تعهد جامعه محلی و به‌خصوص جوانان است؛ ضمن اینکه مردم می‌توانند درباره تغییرات اقلیمی یاد بگیرند و از اقدامات کاهش‌دهنده کربن که ماچو پیچو را به محیطی سالم‌تر و پایدارتر تبدیل می‌کنند، اطلاعات بیشتری به دست آورند.

ماچو پیچو

این پروژه همچنین از ایده کربن خنثی برای ترویج فعالیت‌هایی استفاده می‌کند كه طبق آن، گردشگران باید انتشار كربن خود را تعدیل ‌کنند. بروشور جدید سفر پایدار، تجربه‌های کل کشور را پوشش می‌دهد و داستان جاذبه‌ها و مردم پرو را روایت می‌کند. در حال حاضر، بیش از ۱۷ درصد از پرو حفاظت شده است که شامل ۷۶ منطقه حفاظت‌شده طبیعی، ۲۱ محل حفاظت‌شده منطقه‌ای و ۱۳۴ منطقه حفاظت‌شده خصوصی و همین طور مرزهای کشور می‌شود. این موضوع، پرو را به گزینه‌ای محبوب برای مسافرانی تبدیل کرده است که به‌دنبال تجربه سفر پایدار هستند.

مطالب مرتبط:

منبع lonelyplanet

دیدگاه