سرقت اطلاعات کاربران بزرگترین سایت‌ های گردشگری جهان

پوریا  محمدی پیوند
پوریا محمدی پیوند دوشنبه، ۱۹ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۰۸
سرقت اطلاعات کاربران بزرگترین سایت‌ های گردشگری جهان

به‌نظر می‌رسد اطلاعات شخصی میلیون‌ها کاربری که در برخی وب‌ سایت ‌های محبوب رزرو هتل عضویت داشتند، به‌سرقت رفته است.

وب‌سایت‌های «Expedia» ،«hotels.com» و «booking.com» محبوب‌ترین وبسایت‌های گردشگری برای رزرو آنلاین هتل در خارج از کشور هستند. این سایت‌ها با شهرتی جهانی، مورد استفاده کاربرانی از سراسر جهان قرار می‌گیرند و از اطلاعات شخصی افراد زیادی میزبانی می‌کنند؛ اما اخبار نگران‌کننده حاکی از آن است اطلاعات این وب‌سایت‌ها مورد دستبرد هکرها قرار گرفته است.

آنچه تاکنون مشخص شده، این است که اطلاعات کاربران به‌طور مستقیم از پایگاه اطلاعات این وبسایت‌ها افشا نشده و دسترسی به اطلاعات کاربران از طریق نرم‌افزار مدیریت این وب‌سایت‌ها و پلتفرم‌های رزرو هتل صورت گرفته است. علت این اتفاق، پیکربندی اشتباه نرم‌افزار مدیریت سایت بر یکی از سرورهای «Amazon Web Services» معرفی شده است. این اتفاق در سال ۲۰۱۳ نیز موجب نشر و افشای اطلاعات ۱۰ میلیون کاربر شد.

افشای اطلاعات کاربران سایت های رزرو هتل

به‌وسیله اطلاعات کاربری فاش شده می‌توان نسبت به ساخت حساب کاربری تقلبی، سرقت اطلاعات بانکی و سایر اعمال مجرمانه اقدام کرد. سوءاستفاده‌کنندگان همچنین می‌توانند از این طریق رزرو هتل‌هایی را که توسط کاربران انجام شده است، لغو کنند.

مسئولان وب‌سایت‌های مذکور احتمال به‌سرقت رفتن اطلاعات توسط هکرها تایید نکرده‌اند؛ اما آنچه از شواهد پیداست سرور معیوب تا تاریخ ۶ نوامبر (۱۶ آبان) همچنان فعال بوده و از آن استفاده می‌شده است. همچنین هنوز اطلاعاتی از غیرفعال شدن این سرور یا اصلاح پیکربندی آن در دسترس نیست.

از همین رو، پیشنهاد می‌کنیم که اگر از این وب‌سایت‌ها برای رزرو آنلاین هتل استفاده کرده‌اید، یک‌بار رمز عبور حساب کاربری خود را تغییر دهید و تراکنش‌های حساب‌ بانکی خود را نیز به‌دقت رصد کنید تا از سوءاستفاده سودجویان در امان بمانید.

مطالب مرتبط:

منبع زومیت

دیدگاه