فرودگاه براندنبورگ برلین پس از ده‌ سال تاخیر افتتاح شد

نگین توکلی
نگین توکلی جمعه، ۱۶ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۸:۰۵
فرودگاه براندنبورگ برلین پس از ده‌ سال تاخیر افتتاح شد

فرودگاه براندنبورگ، فرودگاه جدید برلین، پایتخت آلمان بالاخره پس از سال‌ها تاخیر در ماه اکتبر ۲۰۲۰ افتتاح شد.

سال ۲۰۲۰ در تقویم به‌عنوان سال افتتاح «ویلی برانت» (Willy Brandt)، فرودگاه جدید «براندنبورگ» برلین (Berlin Brandenburg Airport) ثبت خواهد شد؛ فرودگاهی که جای فرودگاه «تیگل» برلین (Berlin Tegel Airport) را خواهد گرفت و برلین را دوباره به‌عنوان دروازه‌ای برای سفر در سراسر جهان مطرح خواهد کرد. فرودگاه «تیگل» برلین که تا همین اواخر، یکی از فرودگاه‌های فعال برلین بود، به‌طور رسمی در تاریخ هشت نوامبر ۲۰۲۰ (۱۸ آبان ۱۳۹۹) بسته خواهد شد.

نام اختصاری فرودگاه جدید برلین، BER خواهد بود. پروژه عظیم ساخت فرودگاه «براندنبورگ» برلین که در سال ۲۰۰۶ آغاز شد، قرار بود در سال ۲۰۱۱ به سرانجام برسد؛ اما پس از سال‌ها تاخیر و غلبه بر مشکلات مالی و نواقص ساخت‌وساز بلاخره در تاریخ ۳۱ اکتبر ۲۰۲۰ (۱۰ آبان ۱۳۹۹) افتتاح شد. فرودگاه «شونفلد» برلین (Berlin Schönefeld airport) از این پس، بخشی از فرودگاه «براندنبورگ» برلین خواهد بود.

فرودگاه «براندنبورگ» برلین در فاصله ۱۸ کیلومتری (۱۱ مایلی) جنوب شرق شهر برلین در ایالت براندنبورگ در نزدیکی شهرک شونفلد واقع شده است. فرودگاه جدید برلین همچنین به نام «ویلی برانت»، صدراعظم محبوب سابق آلمان نام‌گذاری خواهد شد.

بودجه پروژه ساخت فرودگاه جدید BER، حدود چهار میلیارد یورو بیشتر از تعیین بودجه اولیه تمام شد و موفقیت آن با وجود کاهش سفر به‌علت همه‌گیری جهانی ویروس کرونا در عدم اطمینان روزافزونی به سر می‌برد. با این حال، با بسته شدن دو فرودگاه از سه فرودگاه برلین و حدود ۳۰۰ میلیون یورو حمایت مالی دولتی، امید می‌رود که این فرودگاه جدید بتواند از پس این همه‌گیری بربیاید.

تاریخچه فرودگاه جدید برلین

برنامه‌ریزی برای ساخت یک فرودگاه جدید در برلین، اندکی پس از اتحاد مجدد آلمان در سال ۱۹۸۹ آغاز شد. اگرچه این اتفاق تا سال ۲۰۰۶ نیفتاد و تازه در این سال بود که ساخت‌وساز در محل فرودگاه شونفلد آغاز شد؛ فرودگاهی که زمانی لقب بدترین فرودگاه جهان را به خود اختصاص داده بود و به‌صورت رسمی در تاریخ ۲۵ اکتبر ۲۰۲۰ (۴ آبان ۱۳۹۹) تعطیل شد.

قرار بود فرودگاه جدید براندنبورگ با حضور آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در سال ۲۰۱۱ افتتاح شود؛ اما زمانی که بازرسان با نواقص زیادی در سازه فرودگاه روبه‌رو شدند، برنامه‌های افتتاح فرودگاه را لغو کردند. افتتاح فرودگاه با برطرف کردن مشکلات و زیاد شدن بدهی‌ها به سه سال بعد موکول شد. اما پس از یک افتتاحیه ناموفق دیگر در سال ۲۰۱۶، زمان افتتاح این فرودگاه در هاله‌ای از ابهام فرو رفت؛ در حالی که توسعه‌دهندگان، سعی داشتند تا پروژه را تحت کنترل خود دربیاورند.

شهردار برلین  با انتشار گزارش‌های مربوط به عدم صلاحیت و فساد، از اجرای این پروژه استعفا داد و آن را «بزرگ‌ترین شکست» خود خواند. زمانی که سرانجام در روز شنبه (در سال ۲۰۱۶)، درهای فرودگاه باز شدند، کارکنان به‌جای انبوهی از مسافران مشتاق، با استقبال معترضان محیط زیست در لباس پنگوئن‌ها روبه‌رو شدند.

از برخی جهات، تقاضای کم برای سفر می‌تواند یک گزینه مثبت برای فرودگاهی باشد که با مشکلات زیرساختی روبه‌رو است. جالب است بدانید که حتی اولین فرود در این فرودگاه در سال ۲۰۱۶ طبق برنامه پیش نرفت و دو هواپیمای لوفتانزا و ایزی جت به‌دلیل دید ضعیف، نزدیک بود که در یک نقطه مشترک فرود بیایند.

اقدامات مربوط به بیماری کووید ۱۹ و آزمایش فرودگاه جدید برلین

امنیت مسافران در فرودگاه BER از اهمیت فوق‌العاده بالایی برخوردار است. از تاریخ ۲۰ اوت ۲۰۲۰ (۳۰ مرداد ۱۳۹۹)، تمام مسافرانی که از مناطق پرخطر به برلین سفر می‌کنند، باید در طی ۷۲ ساعت، یک تست رایگان کووید ۱۹ انجام دهند و خود را تا آماده شدن جواب آزمایش در یک فضای خصوصی قرنطینه کنند. در فرودگاه، همه مسافران ملزم به رعایت دستورالعمل‌های RKI (موسسه روبرت کخ) و توصیه‌های رسمی دولت برای مهار ویروس هستند. موسسه روبرت کخ، یک موسسه دولتی و موسسه تحقیقاتی فدرال آلمان است که مسئولیت کنترل و پیشگیری از بیماری را بر عهده دارد.

فرودگاه جدید BER

فرودگاه جدید BER با چشم‌اندازی از دانشگاه «برلین بوت» (Berlin Beuth university)، دارای پارکینگ‌های بسیاری است

دستورالعمل‌های احتیاطی را می‌توان در پروتکل‌های بهداشتی مشاهده کرد. این پروتکل‌ها شامل فاصله‌گذاری حداقل ۶ فوت (۲ متری)، پوشیدن ماسک و شست‌وشو و تمیز کردن دست‌ها به‌طور منظم می‌شود. علاوه بر تمامی موارد ذکرشده، توصیه می‌شود که همه مسافران به‌طور منظم در مورد اقدامات جدید مقامات آلمانی، اطلاعات کسب کنند.

افتتاح فرودگاه با نصف ظرفیت

اندازه فرودگاه باندنبورگ برلین، چهار برابر فرودگاه بین‌المللی تیگل است؛ البته قرار نیست که این فرودگاه با تمام ظرفیت خود شروع به کار کند. در حال حاضر، یکی از ترمینال‌های فرودگاه باندنبورگ برلین عملیاتی است؛ در حالی که ترمینال دوم آن به خاطر همه‌گیری ویروس کرونا بسته خواهد ماند. در این مرکز فرودگاهی در حال حاضر، تنها پروازهای داخلی انجام می‌شود و قرار است که فضایی برای فرود و بلند شدن جت‌هایی چون A۳۸۰ نیز در باند فرودگاه مهیا شود. با وجود محدودیت‌های همه‌گیری کرونا و عدم نیاز به ترمینال دوم، مسئولان نیز برای افتتاح آن عجله‌ای ندارند.

خوشحالی همه برای افتتاح فرودگاه جدید

فرودگاه جدید براندنبورگ برلین

فرودگاه جدید براندنبورگ برلین

دیوار برلین در سال ۱۹۸۹ فرو ریخت و پیمان اتحاد دوباره آلمان در سال ۱۹۹۰ امضا شد. «بوخارد کیکر» (Burkhard Kieker)، رییس «ویزیت برلین»، دفتر گردشگری و مجامع شهر برلین گفت:

به نظر ما، این فرودگاه، یکی از آخرین قطعات جورچین (پازل جیگسا) در رستاخیز برلین به‌عنوان یک شهر بزرگ بین‌المللی است.

آزمایش فرودگاه BER

فرودگاه BER با ۹,۹۰۰ داوطلب مورد آزمایش قرار گرفت و تمام آماده‌سازی‌ها را برای یک راه‌اندازی موفقیت‌آمیز انجام داد. تمام امکانات فرودگاه، قبل از افتتاح به‌طور گسترده آزمایش شدند و فرودگاه برای افتتاح ۳۱ اکتبر کاملا آماده بود.

کارمندان و شرکای جامعه فرودگاه (از جمله خطوط هوایی، پلیس فدرال، گمرک،، ارائه‌دهندگان خدمات حمل و نقل زمینی و غیره) از ماه ژانویه (دی ماه ۱۳۹۸) در حال آماده‌سازی برای افتتاح BER هستند. کارمندان فرودگاه نیز از ماه آوریل (اواسط فروردین ۱۳۹۹) تاکنون، هر سه‌شنبه و پنجشنبه به اجرای عملیات آزمایشی برای بررسی عملکرد فرودگاه پرداخته‌اند.

در ماه ژوئن (اواسط خرداد ۱۳۹۹)، روزانه حدود ۴۰۰ داوطلب در تست آزمایشی فرودگاه شرکت می‌کردند. تقریبا ۱۲۰ کارمند از تیم تدارکات، موارد مربوط به چمدان و کترینگ غذای داوطلبان را هماهنگ می‌کردند. در طول ۲۷ روز آزمایشی، درمجموع ۲۴ هزار کارمند و ۹,۸۹۷ داوطلب، فرودگاه BER را مورد آزمایش و بررسی قرار دادند. گرفتن حدود ۱۷ هزار چمدان و رزرو ۵۴ هزار بلیط برای ۲,۳۵۰ پرواز در این پروسه آزمایشی انجام شد و همه این بررسی‌ها به یک تجربه واقع‌بینانه از عملکرد واقعی فرودگاه کمک کردند.

فرودگاه براندنبورگ؛ یک فرودگاه دوستدار محیط زیست

فضای بیرونی فرودگاه براندنبورگ در برلین

فضای بیرونی فرودگاه براندنبورگ در برلین

فرودگاه جدید باشکوه برلین با انبوهی از ساختمان‌های فوق‌العاده مدرن و زیبا که مجهز به زیرساخت‌های سازگار با محیط زیست و باندهای پیشرفته هستند، می‌تواند با هر مرکز حمل و نقل دیگری رقابت کند. البته باید بدانید که خلاقیت و نوآوری ارزان به دست نمی‌آید.

فرودگاه براندنبرگ برلین با ظرفیت پذیرش ۴۵ میلیون مسافر در سال، دارای شش طبقه و دو باند موازی است که می‌توانند به‌طور مستقل یا هم‌زمان کار کنند. پروازهای داخلی و بین‌المللی بسیاری، زیر سقف این فرودگاه، انجام خواهد شد و مسافران می‌توانند از خدمات گسترده پروازی این فرودگاه استفاده کنند.

سیستم قطار زیرزمینی

تکنولوژی خلاقانه ساخت فرودگاه در روی زمین، کاملا با زیرساخت‌های پیشرفته زیر زمین مطابقت دارد. یک سیستم حمل و نقل مترو، درست در زیر ترمینال اصلی فرودگاه فرودگاه ساخته شده است تا مسافران از هر جایی بتوانند به‌راحتی به فرودگاه و پروازهای خود دسترسی پیدا کنند.

فرودگاه براندنبورگ برلین، پس از افتتاح

تصویری از فرودگاه براندنبورگ برلین، پس از افتتاح

سیستم حمل و نقل متروی زیر فرودگاه جدید برلین به شبکه ریلی و جاده‌ای متصل است و شما را در زمان حدود ۳۰ دقیقه از مرکز شهر برلین به فرودگاه می‌رساند. پس از افتتاح فرودگاه، حداکثر ۱۴ قطار در هر ساعت، برای رسیدن به فرودگاه در دسترس مسافران خواهند بود. «دویچه بان» (Deutsche Bahn)، شرکت ملی راه‌آهن آلمان، فرودگاه BER را در شبکه فعلی خود ادغام کرده است و در حال حاضر، خدمات جابه‌جایی از طریق راه‌آهن از فواصل طولانی را به مسافران ارائه می‌دهد.

درست رو‌به‌روی ترمینال اصلی فرودگاه، پارکینگ‌های بزرگ جدیدی با ظرفیت حدود ۱۰ هزار وسیله نقلیه وجود دارند. برای صدها هزار نفر از شهروندان برلین، شاید مهم‌ترین ویژگی و به‌روزرسانی فرودگاه BER، تغییر مکان استراتژیک آن به حومه شهر باشد؛ موقعیتی که ساکنان شهر را از سروصدا و مزاحمت ترافیک هوایی به دور نگه می‌دارد.

فرودگاه براندنبورگ برلین، فرودگاهی سبز و دوستدار محیط زیست است

در جامعه حساس به محیط زیست امروز، حتی مهم‌ترین و مدرن‌ترین دستاوردهای مهندسی نیز در صورت داشتن تاثیرات منفی زیست محیطی، مورد تمجید و استقبال قرار نمی‌گیرند؛ اما خوشبختانه فرودگاه BER با همکاری معماران و اکولوژیست‌ها ساخته شده است تا در نهایت، شهر برلین به فرودگاهی مدرن و هم‌زمان سبز، مجهز شود.

«کرشتن اشمیت» (Kirsten Schmidt)، یکی از نمایندگان «ویزیت برلین» می‌گوید:

آن‌ها فرودگاه جدید را کاملا از نو ساختند. این فرودگاه، بسیار مدرن، پیشرفته و سازگار با محیط زیست است و معماران سعی کردند تا آنجا که ممکن است از روش‌های بازیافت انرژی سبز در ساخت آن، استفاده کنند.

در واقع، محوطه عظیم و بزرگ فرودگاه براندنبورگ برلین، پوشیده از فضای سبز و گیاهانی است که تازه کاشته شده‌اند. حدود ۱۳۰۰ درخت جدید در محوطه فرودگاه کاشته شده‌اند و اکولوژیست‌ها به‌ازای هر درختی که در حین ساخت‌وساز از بین رفت، یک درخت جدید کاشته‌اند.

تغییر محل زندگی خفاش‌ها و قورباغه‌ها

قبل از آغاز ساخت‌وساز فرودگاه جدید، یک جابه‌جایی گسترده دوزیستان و خفاش‌ها با حمایت مالی شهر برلین انجام شد. هزاران وزغ «گارلیک» (garlic toad)، قورباغه‌های خلنگزار (moor frog) و دیگر دوزیستان که در آن منطقه زندگی می‌کردند، به حوضچه‌ها و جویبارهای تازه احداث شده در نزدیکی فرودگاه منتقل شدند. از منابع آبی اطراف فرودگاه با رعایت دقیق نکات ایمنی در برابر آلودگی زباله محافظت می‌شود تا این جانوران بتوانند بدون هیچ مشکلی در محیط جدید زندگی کنند.

علاوه بر خود مجتمع فرودگاهی، اکولوژیست‌ها بر حفاظت از محیط‌های زیر و اطراف فرودگاه که با ساخت جاده‌های جدید و زیرساخت‌های مترو، دستخوش تغییرات فراوانی شده بودند، تاکید فراوان داشتند و در نهایت موفق شدند تا از این محیط‌ها محافظت کامل را به عمل بیاورند.

سرمایه‌گذاری عظیم پروژه فرودگاه BER از همان ابتدا به برنامه‌ریزی هوشمندانه نیاز داشت. سرمایه‌گذاران این پروژه مدت‌ها است که بر استفاده از طراحی دوستدار محیط زیست و استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در ساخت فرودگاه تاکید دارند. با توجه به این نگرانی سرمایه‌گذاران، مهندسان نیز تلاش کردند تا از سطح مصرف بهینه انرژی ساختمان‌ها و سازه‌های منفرد این پروژه اطمینان پیدا کنند.

سیستم‌های بازیافت گرما و انرژی در طراحی فرودگاه گنجانده شده‌اند و برنامه‌هایی نیز برای ترکیب سیستم‌های خنک‌کننده با آب باران و استفاده از انرژی زمین‌گرمایی در آینده نزدیک وجود دارند.

منابع تجدیدپذیر انرژی

فرودگاه BER، نیمی از انرژی مورد نیاز خود را با انرژی حاصل از منابع کاملا تجدیدپذیر تامین خواهد کرد و نتیجه این سیستم تامین انرژی فرودگاهی، کاهش ۵۰ درصدی انتشار دی اکسید کربن خواهد بود. نمونه‌ای از مهندسی سبز نوآورانه فرودگاه براندنبورگ را می‌توان در سیستم تهویه مطبوع ترمینال اصلی مشاهده کرد که با گردش هوای خنک تولید شده از آب آشامیدنی و از طریق یک کارخانه زمین‌گرمایی در همان محل فرودگاه، کار می‌کند.

فرودگاه براندنبرگ برلین با اتخاذ تدابیر سازگار با محیط زیست و رعایت طراحی سبز، با موفقیت خود را از بسیاری از تاثیرات منفی زیست محیطی منسوب به سازه‌های فرودگاهی جدا کرده است.

فرودگاه براندنبرگ برلین جایگزین، سه فرودگاه قبلی خواهد شد. فرودگاه «تمپلهوف» (Tempelhof)، اولین مورد بود که در سال ۲۰۰۸ بسته شد. با افتتاح فرودگاه جدید BER، فرودگاه «شونفلد» با فرودگاه BER ادغام خواهد شد و فرودگاه «تیگل» در تاریخ هشت نوامبر ۲۰۲۰ (۱۸ آبان ۱۳۹۹)، بسته خواهد شد.

«تیگل»، مرکز فناوری جدید شهری برلین

فرودگاه تیگل

فرودگاه تیگل به‌زودی تبدیل به بخشی از دانشگاه فنی برلین خواهد شد

شهر برلین تصمیم گرفته است تا به‌جای پاک کردن فرودگاه تیگل از روی نقشه، آن را تبدیل به یک مرکز تحقیقاتی و قطب فناوری‌های شهری کند و فضای آن را در اختیار ۲۵۰۰ دانشجوی دانشگاه «برلین بوت» قرار دهد. مجتمع فرودگاهی تیگل، یک موزه زنده برای تاریخ جنگ جهانی دوم به شمار می‌آید و به نظر می‌رسد که این مجموعه، کماکان نقشی مهم برای ایجاد پیشرفت در آینده دارد.

پارک «تمپلهوف» (Tempelhof the Park)

برلینی‌ها به تغییر کاربری فرودگاه‌های قدیمی در زندگی پرمشغله شهری خود عادت دارند. پروژه تغییر کاربری فرودگاه تیگل به یک قطب نوآوری، به‌علت بازسازی غیرمتعارف فرودگاه تمپلهوف در گذشته برای برلینی‌ها کاملا آشنا است. پس از بسته شدن فرودگاه تمپلهوف در سال ۲۰۰۸، شهر برلین طرح توسعه یک پارک عظیم شهری را تصویب کرد. هم‌اکنون، این پارک عظیم شهری در فاصله دو کیلومتری مرکز برلین در اختیار هزاران نفر است که به‌طور منظم برای پیک‌نیک و درست کردن کباب، اسکیت سواری، دوچرخه سواری و آفتاب گرفتن، دور هم جمع می‌شوند.

پارک «تمپلهوف»

پارک «تمپلهوف» (Tempelhof Park)، فرودگاه سابق برلین

پارک جدید شهری تمپلهوف که در واقع، یک آبادی مجازی در دریای ساختمان‌های مسکونی و تجاری به حساب می‌آید، یک فضای سبز شهری و نزدیک را در اختیار برلینی‌ها قرار می‌دهد که بتوانند در آن به تفریح بپردازند و خستگی را از تن به در کنند. این مجموعه که ورود به آن برای بیش از یک قرن برای غیر نظامیان ممنوع بود، هم‌اکنون با پتوهای پیک‌نیک و بادبادک‌های بلند در حال پرواز احاطه شده است.

«اشمیت» می‌گوید:

کل مجموعه تمپلهوف، یک مکان تاریخی است و این فوق‌العاده است که مقامات تصمیم گرفته‌اند تا آن را تبدیل به پارکی برای برلینی‌ها کنند. آن‌ها هر روز درختان و گل‌های بیشتری در این محوطه می‌کارند؛ اما گذراندن اوقات فراغت، تنها استفاده برلینی‌ها از این مجموعه نیست.

شهر برلین بیشتر اوقات، میزبان کنسرت‌ها، نمایشگاه‌ها و سایر رویدادها است و در حال حاضر از مجموعه تاریخی تمپلهوف به‌عنوان محلی برای برگزاری این برنامه‌ها استفاده می‌شود.

ورود به پارک تمپلهوف برای افراد رایگان است و درب‌های آن از ساعت ۶ صبح تا غروب آفتاب به روی بازدیدکنندگان باز است. موفقیت مجموعه تمپلهوف به‌عنوان یک مکان و پارک تفریحی، مقامات شهر برلین را به سرمایه‌گذاری در پروژه‌هایی شبیه به این، تشویق کرده است.

مطالب مرتبط:

دیدگاه