بابک خرمدین کیست | زندگینامه سردار ایرانی در تاریخ

محمد فتاحی
محمد فتاحی شنبه، ۱۷ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۰۴
بابک خرمدین کیست | زندگینامه سردار ایرانی در تاریخ

بابک خرمدین یکی از سرداران دلاور ایرانی است که ریاست سرخ جامگان را بر عهده داشت و به قیام علیه خلفای عباسی پرداخت.

مطالعه زندگی ‌نامه بزرگان کشورمان در زمینه‌های مختلف تاریخی، فرهنگی، سیاسی و... می‌تواند راهگشای بسیاری از مشکلات دنیای امروز ما باشند. از تجربیات بزرگان می‌توانیم درس بگیریم و مسیر رشد و تعالی خود را جدی‌تر از همیشه دنبال کنیم. در این مقاله به معرفی شخصیت تاریخی «بابک خرمدین» که از سرداران شجاع ایرانی است و جنبش ملی خرمدینان را پایه‌گذاری کرد، می‌پردازیم. پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

همه چیز درباره بابک خدمدین

بابک خرمدین کیست؟

تندیس بابک خرمدین؛ منبع عکس: tandisltd.com؛ عکاس: نامشخص

منبع: tandisltd.com

بابک خرمدین سردار دلیر ایرانی است که رهبری قیام ایرانی خرمدین را عهده‌دار بود. آن‌ها بعد از مرگ ابو‌مسلم، علیه خلفای عباسی دست به شورش زدند. بابک خرمدین در آذربایجان شورش خود را آغاز کرد و پس از ۲۰ سال جنگ و خون‌ریزی، قیام او سرانجام در سال ۸۳۷ میلادی سرکوب شد.

زندگی نامه بابک خرمدین

بابک خرمدین قهرمان ملی ایران؛ منبع عکس: reddit.com؛ عکاس: نامشخص

منبع: reddit.com

اولین گزارشی که  توسط «واقد بن عمروالتمیمی» درباره زندگینامه بابک خرمدین تحت عنوان «اخبار بابک» نوشته شده است متاسفانه امروزه در دسترس نیست. در آثار افرادی همچون ابن ندیم، طبری و خواجه نظام الملک صحبت‌هایی درباره قیام بابک با نام «جنبش خرمدینی» دیده می‌شود و بین مطالب آن‌ها اختلاف نسبتا کمی وجود دارد.

تا به امروز تحقیقات تاریخی گسترده‌ای درباره بابک خرمدین انجام شده است؛ اما هنوز اطلاعات چندانی از زندگی‌نامه او در دسترس نیست.

برخی مورخان زمان تولدش را حدود ۱۲۰۰ سال پیش تخمین می‌زنند؛ اما محل تولدش را نمی‌دانند. برخی دیگر نیز محل تولدش را روستای بلال آباد اردبیل حدس می‌زنند . او با در دست گرفتن ریاست گروه خرمیان که آن‌ها را با عناوینی همچون «سرخ جامگان» یا «خرمدینان» می‌شناختند، به قیام علیه حکومت عباسی پرداخت.

بابک خرمدین چگونه کشته شد؟

بابک خرمدین بعد از ۲۰ سال مبارزه علیه خلفای عباسی سرانجام در ۱۷ دی ۲۱۶ هجری خورشیدی با دستور معتصم عباسی اعدام شد

داستان اعدام تاریخی بابک خرمدین در تاریخ ما قابل‌توجه به نظر می‌رسد. معتصم عباسی پیشنهاد داده بود قبل از آن که بابک را اعدام کنند، ابتدا او را در شهر بچرخانند تا سایر افراد ببینند و برایشان درس عبرتی شود. سپس آن‌ها به این نتیجه رسیدند که او را سوار پیلی کرده و در جاهای مختلف شهر بچرخانند. پس از آن که پیل را با حنا پر از نقش و نگار کردند، بابک را مجبور کردند لباسی زنانه بپوشد و او را به‌شکل حقارت باری درآوردند تا در شهر بچرخانند.پس از جار و جنجال فراوانی که برای اعدام بابک به راه افتاده بود، او را روی یک سکو در بیرون شهر بردند. اوج رشادت سردار دلاور ایرانی آنجایی معلوم می‌شود که وقتی دست راست او را قطع می‌کنند، او با دست دیگرش خون دست بریده شده را به صورتش می‌مالد. وقتی معتصم عباسی علت این کار را از او جویا می‌شود، این‌گونه پاسخ می‌دهد:

با این خون، صورتم را سرخ نگه داشتم تا گمان نکنی زردی که در چهره من می‌بینی، به خاطر ترس از مرگم باشد.

او سر انجام در تاریخ ۶ صفر ۲۲۳ هجری قمری (۱۷ دی ۲۱۶ هجری خورشیدی) به دستور معتصم عباسی اعدام شد.

فیلم بابک خرمدین

سکانسی از فیلم بابک خرمدین؛ منبع عکس: azernews.az؛ عکاس: نامشخص

منبع: azernews.az

در سال ۱۹۹۷ فیلم تاریخی بابک، توسط کمپانی آذربایجان فیلم در زمان اتحاد جماهیر شوروی ساخته شد. در این فیلم، قیام بابک خرمدین علیه خلافت عباسی، رهبر جنبش سرخ جامگان به‌وضوح به تصویر کشیده شده است.

کتاب بابک خرمدین

کتاب بابک خرمدین؛ منبع عکس: yaremehraban.eu؛ عکاس: نامشخص

منبع: yaremehraban.eu

درباره سرگذشت بابک خرمدین مقالات و کتاب‌های زیادی نوشته شده‌اند؛ اما در ایران آقایان سعید نفیسی و عباس زریاب هر یک در کتاب‌های خود به شرح کاملی از زندگی او پرداخته‌اند. در ادامه کتاب‌های هر یک از آن‌ها را معرفی می‌کنیم.

کتاب بابک خرمدین؛ دلاور آذربایجان- سعید نفیسی

در این کتاب، سعید نفسی به‌طور کامل به معرفی این شخصیت دلاور ایرانی می‌پردازد. محتوای این کتاب شامل موضوعاتی درباره زندگی‌نامه بابک خرمدین، جنبش‌های تاریخی ایران، شرح جنگ‌های بابک خرمدین با خلفای عباسی و بررسی کامل سلسله خرمدینان است.

کتاب بابک خرمدین؛ دانشنامه جهان اسلام- عباس زریاب

در این کتاب به جنبه‌هایی از زندگی بابک خرمدین مانند اصل و نسب او، رد کردن برخی اتهامات مانند حاصل ازدواجی غیر شرعی بودن بابک و روایت‌هایی غلط درباره فعالیت‌های او پرداخته می‌شود.

بابک خرمدین در شاهنامه

بابک نامی ایرانی است؛ اما بیگانه‌پرستان پان ترکیست درصدد تغییر این نام برآمده بودند. این در حالی است که بابک نامی ایرانی اصیل بوده و در کتاب‌هایی همچون گلستان سعدی، ویس و رامین و در شاهنامه فردوسی (۵۰ بار) ذکر شده است.

چو بشنید بابک زبان برگشاد

از ایران و از شهر و از مام و باب

(حکیم ابوالقاسم فردوسی)

قلعه بابک خرمدین کجاست؟

مقاله‌ مرتبط:

قلعه بابک که آن را با نام‌هایی همچون دژ بابک، بذ و قلعه جمهور نیز می‌شناسند، در شهر کلیبر استان آذربایجان شرقی واقع شده است. این قلعه در نزدیکی شهر کلیبر در فاصله ۵۰ کیلومتری شمالی شهرستان اهر و و ۲۰۰ کیلومتری تبریز بنا شده است. برای ورود به این قلعه باید مسیری بسیار پرپیچ‌وخم و صعب العبور را طی کنید. قلعه بابک محل اصلی فعالیت‌های بابک خرمدین بوده است. همچنین در برخی روایات تاریخی آمده است که این قلعه توانسته در برابر سپاهی ۱۲۰ هزار نفره تنها با ۲۰ نگهبان ایستادگی کند. موقعیت استراتژیک این قلعه نیز به‌گونه‌ای انتخاب شده که برد تیر‌های دشمن هرگز به این قلعه نمی‌رسیدند.

سخن آخر

بابک خرمدین یکی از اسطوره‌های تاریخی ایران است که آوازه دلاوری‌های او نه‌تنها در آذربایجان، بلکه در هند و سلسله رومیان نیز بر سر زبان‌ها افتاد که این باعث افتخار هر ایرانی است. اگر دوست دارید افراد بیشتری را با این شخصیت آشنا کنید، این مقاله کجارو را با آن‌ها نیز به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه