اعلام جزئیات الزام همراه داشتن کارت ملی برای خدمات حمل و نقل

سعیده خلیلی‌صفا
سعیده خلیلی‌صفا یکشنبه، ۹ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۳۰
اعلام جزئیات الزام همراه داشتن کارت ملی برای خدمات حمل و نقل

دبیر کمیته اجتماعی انتظامی ستاد ملی مدیریت کرونا جزئیات الزام همراه داشتن کارت ملی برای استفاده از خدمات حمل و نقل در شهرها را در راستای اجرای طرح هوشمند مدیریت کرونا تشریح کرد.

حسین قاسمی، دبیر کمیته اجتماعی انتظامی ستاد ملی مدیریت کرونا، در توضیح جزئیات طرح الزام اخذ کارت ملی برای ارائه خدمات توسط دستگاه‌های اجرایی در حوزه شهرها گفت:

در سال ۱۳۷۶ قانون الزام شماره ملی و کد ملی اختصاصی برای هر فرد ایرانی در مجلس مصوب شده است. در ماده ۲ آیین نامه این قانون الزام می‌کند که افراد ایرانی بالای ۱۵ سال باید این شماره ملی و کارت ملی را داشته باشند و هم همیشه همراه خودشان این کارت ملی باشد. بنابراین از لحاظ الزام قانونی در سال ۱۳۷۶ این قانون مصوب شده است.

طبق گفته قاسمی اگر مبنای دریافت کارت ملی ۱۵ سال سن باشد، در حال حاضر ۶۲ میلیون ایرانی واجد شرایط گرفتن کارت ملی هستند؛ یعنی ۶۲ میلیون از ۸۵ میلیون جمعیت ایران واجد گرفتن این کارت هستند؛ اما از این ۶۲ میلیون نفر ۵۰ میلیون نفر کارت ملی گرفته‌اند. در واقع، بالای ۸۰ درصد جمعیتی که شامل اخذ آن می‌شوند کارت خود را دریافت کرده‌اند و ۱۲ میلیون نفر هم یا اقدام نکرده‌اند یا اقدام کرده‌اند و قبضی که کد ملی روی آن درج شده را دارند؛ اما هنوز کارت خود را دریافت نکرده‌اند.

وی در تشریح استفاده از کارت ملی برای اعمال محدودیت‌ها گفت:

در حال حاضر بر اساس طرحی که با هماهنگی وزارت ارتباطات و وزارت راه انجام شده ارائه خدمات حمل و نقل مسافری بین استان ها با ارائه کارت ملی انجام می‌شود. یعنی اگر فردی بخواهد با هواپیما، قطار یا اتوبوس از تهران به هر جای ایران سفر کند، هنگام اخذ بلیط باید کد ملی را ارائه کند تا بلیط برای وی صادر شود.

دبیر کمیته اجتماعی انتظامی ستاد ملی مدیریت کرونا ادامه داد:

وقتی کد ملی را ارائه می‌کند سامانه وزارت راه در حمل و نقل ریلی، هوایی و جاده‌ای به بانک‌های اطلاعاتی وزارت بهداشت متصل است. به این ترتیب اگر فرد به‌عنوان یک ایرانی به آزمایشگاه یا بیمارستانی مراجعه و به‌دلیل کرونا آزمایش داده باشد یا بستری شده باشد اگر بخواهد بلیط دریافت کند سابقه فرد مورد بررسی قرار می‌گیرد و اگر فرد کرونا مثبت باشد نمی‌تواند بلیط دریافت کند.

قاسمی افزود:

به این ترتیب این فرد شناسایی و به وی اعلام می‌شود که به قرنطینه برود و اگر هم از قرنطینه بیرون بیاید جریمه خواهد شد. این موضوع در حوزه حمل و نقل ریلی، هوایی و جاده‌ای عملیاتی شده است.

وی تاکید کرد:

جالب است بدانیم روزانه با افراد زیادی در این طرح مواجه می‌شویم که به‌دلیل کرونا مثبت بودن نباید سوار هواپیما، اتوبوس و قطار شوند؛ اما رعایت نمی‌کنند ولی با استعلامی که انجام می‌شود این مسئله مدیریت می‌شود.

دبیر کمیته اجتماعی، انتظامی ستاد ملی مدیریت کرونا با اشاره به ارائه پیشنهادی در جلسه قبلی ستاد ملی مدیریت کرونا گفت:

در این جلسه پیشنهادی را مطرح کردیم که با استفاده از کارت ملی علاوه بر سیستم حمل و نقل ریلی، جاده‌ای و هوایی در حوزه‌های شهری نیز این موضوع عملیاتی شود، منتهی این موضوع به‌صورت مرحله به مرحله در شهرها اجرایی شود.

قاسمی در پایان سخنان خود به این نکته اشاره کرد که این طرح قید زمانی برای پایان ندارد. در حقیقت زمانی پایان می‌یابد که وضعیت از قرمز به نارنجی از نارنجی به زرد و از زرد به سفید تبدیل شود که در آن هنگام طرح خاتمه یافته است.

مطالب مرتبط:

منبع تین نیوز

دیدگاه