کشف یک توپ جنگی متعلق به دوران صفوی در میان ضایعات ذوب آهن

پوریا  محمدی پیوند
پوریا محمدی پیوند سه شنبه، ۴ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۴۲
کشف یک توپ جنگی متعلق به دوران صفوی در میان ضایعات ذوب آهن

رئیس اداره میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لنجان اعلام کرد که یک توپ جنگی متعلق به عهد صفویه در کارخانه ذوب آهن این شهرستان کشف شده است.

احمد فتحی، رئیس اداره میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان لنجان از کشف یک توپ جنگی متعلق به دوران صفوی در کارخانه ذوب‌آهن خبر داد. وی در این رابطه اظهار داشت: 

روز گذشته با تماس مدیران کارخانه عظیم ذوب‌آهن متوجه شدیم یک عدد توپ قدیمی در میان ضایعات ارسالی به کارخانه ذوب‌آهن در این شهرستان به‌منظور بازیافت و ذوب پیدا شده است.

فتحی با اعلام اینکه بررسی‌های کارشناسانه از تعلق این توپ جنگی به دوران صفویه حکایت دارد، اظهار کرد:

احتمالا این توپ در سده‌های گذشته در پادگان‌های سلاطین صفوی در اصفهان نگهداری می‌شده است  و پس از سقوط این سلسله دست به دست شده و روز گذشته به‌منظور بازیافت به کارخانه ذوب آهن تحویل داده شده بود.

رئیس اداره میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان لنجان با اشاره اینکه در دوران صفوی مقابل ورودی دولت‌خانه صفوی (کاخ عالی‌قاپو) در مجموعه جهانی نقش جهان چند عراده توپ نگهداری می‌شده است، اذعان داشت:

این توپ جنگی با موافقت مدیران کارخانه ذوب آهن تحویل اداره میراث فرهنگی شهرستان شد و پس از آن توسط واحد امانی اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان به‌منظور مرمت و جانمایی در مقابل کاخ‌عالی‌قاپو به اصفهان منتقل شد.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه