میزان تسهیلات کرونایی برای فعالان حوزه گردشگری مشخص شد

پوریا  محمدی پیوند
پوریا محمدی پیوند یکشنبه، ۲ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۰۴
میزان تسهیلات کرونایی برای فعالان حوزه گردشگری مشخص شد

فعالان حوزه گردشگری با توجه به سطح فعالیت و رتبه صنفی، از ۱۶ تا ۹۰۰ میلیون تومان تسهیلات برای جبران خسارت دوران کرونا با تنفس ۶‌ماهه بهره‌مند خواهند شد.

دولت دوازدهم در ابتدای سال ۹۹ تسهیلاتی را برای ۱۴ رسته شغلی آسیب دیده به‌دلیل شرایط به‌وجود آمده ناشی از ویروس کرونا اختصاص داد که موجب رضایت اهالی این صنعت را فراهم نکرد. این تسهیلات که به شرط حفظ شغل پرداخت می‌شد، با توجه به نوع فعالیت از ۶ تا ۱۶ میلیون تومان متغیر بود و به هیچ عنوان پاسخ‌گوی بحران حاضر به شمار نمی‌آمد. 

با توجه به ادامه‌دار شدن ‌شیوع ویروس کرونا و افزایش محدودیت‌های اعمال شده برای سفر، تلاش شده است تا بر اساس مصوبه جدید هیئت دولت، سقف حمایت‌های جبرانی افزایش یابد. این دستورالعمل حمایتی به‌واسطه تلاش‌های وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و بر اساس گزارش‌های حجم خسارت‌های این حوزه در ۹ ماه گذشته به تصویب رسید. «کارگروه اقتصادی مقابله با پیامدهای ناشی از شیوع ویروس کرونا و پرداخت تسهیلات جدید به کسب و کارهای آسیب‌دیده حوزه گردشگری براساس بنگاه محوری» پس از بررسی این طرح آن را به تصویب رساند.

تسهیلات مذکور بر اساس نوع فعالیت و مقیاس واحد صنفی و درجه و ستاره تاسیسات گردشگری، از حداقل ۱۶ میلیون تومان تا ۹۰۰ میلیون تومان متغیر و نرخ سود این تسهیلات ۱۲ درصد است. فعالان گردشگری برای آغاز پرداخت این وام از دوره تنفس حدود ۶ ماه برخودار شده اند. متقتضیان برای دریافت تسهیلات می‌توانند به سامانه کارا مراجعه کنند. ثبت نام از روز  پنجشنبه (۲۹ آبان) آغاز شده است. 

میزان وام پرداختی برای فعالان حوزه گردشگری با توجه به رسته شغلی به شرح زیر خواهد بود:

  • راهنمایان گردشگری ۲۰ میلیون تومان
  • دفاتر خدمات مسافرتی بین ۱۵۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان
  • شرکت‌های حمل و نقل گردشگری ۸۰ میلیون تومان
  • موسسه‌های آموزش گردشگری ۶۰ میلیون تومان
  • شرکت‌های عامل تطبیق ۵۰ میلیون تومان
  • ارزیابان و عوامل تطبیق ۱۶ میلیون تومان
  • اقامتگاه‌های بوم‌گردی و سنتی براساس تعداد اتاق، مساحت و درجه واحد بوم‌گردی بین ۸۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان
  • هتل‌ها بر حسب ستاره و تعداد اتاق از ۲۰۰ تا ۹۰۰ میلیون تومان
  • هتل‌آپارتمان‌ها، متل‌ها و مهمان‌پذیرها به تفکیک درجه و تعداد اتاق از ۲۰۰ تا ۳۵۰ میلیون تومان
  • سفره‌خانه‌های سنتی و واحدهای پذیرایی بین‌راهی، مراکز سرگرمی و تفریحی، مجتمع‌های گردشگری و آب‌درمانی تحت مجوز وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی براساس نوع و درجه واحد بین ۱۰۰ میلیون تا ۳۵۰ میلیون تومان

همچنین بانک مرکزی پنجم آبان‌ با ابلاغ دستورالعملی با موضوع کسب و کارهای آسیب‌دیده حوزه گردشگری به ۲۰ بانک، تصریح کرد که بازپرداخت اقساط این تسهیلات از اول اردیبهشت‌ سال ۱۴۰۰ خواهد بود. بدیهی است که این تنفس ۶ ماهه به منظور حمایت از فعالان حوزه گردشگری خواهد بود.

ولی تیموری، معاون گردشگری کشور در  نامه‌ای به مدیران کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ۳۱ استان کشور بر تسریع در فرایند پرداخت تسهیلات و لزوم اطلاع‌رسانی به همه تأسیسات و فعالان گردشگری تحت پوشش تاکید کرد. وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تا پیش از پایان فصل سفر تابستانی،  میزان خسارت وارد شده به بخش گردشگری را تا ۱۲ هزار میلیارد تومان برآورد کرده بود که این میزان اکنون با افزایشی چشم‌گیر مواجه شده است.

مطالب مرتبط:

منبع ایرنا

دیدگاه