ساخت کارخانه قند در حریم محوطه جهانی چغازنبیل

سعیده خلیلی‌صفا
سعیده خلیلی‌صفا دوشنبه، ۱۲ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۱۱
ساخت کارخانه قند در حریم محوطه جهانی چغازنبیل

مجوز ساخت کارخانه قند در حریم درجه یک چغازنبیل صادر شده و بخش‌هایی از این اراضی به همین منظور تسطیح شده است.

طبق اخبار منتشر شده صدور مجوز ساخت یک واحد صنعتی در مساحتی بالغ بر ۳۲۰ هکتار در حریم درجه یک و دو میراث جهانی چغازنبیل و روی طاقدیس سردارآباد صادر شده است. این در حالی است که تاکنون هیچ مجوزی از سوی وزارت میراث فرهنگی و پایگاه جهانی چغازنبیل برای ساخت کارخانه قند صادر نشده است.

عاطفه رشنویی، مدیر پایگاه چغازنبیل و هفت تپه دراین‌باره چنین اظهارنظر کرده است:

فرایند ساخت کارخانه قند نزدیک دو سال است که پیگیری می‌شود. اوایل سال ۹۷ یک سری ماشین‌آلات وارد حریم درجه یک چغازنبیل شدند؛ وقتی به آن‌ها اعتراض کردیم گفتند که از وزارت صنعت‌ومعدن برای ساخت کارخانه مجوز گرفته‌اند با این‌حال پایگاه فعالیت آن‌ها را متوقف کرد.

وی در ادامه افزود:

متاسفانه مسئولان وزارت‌خانه از هیچ‌کدام از بخش‌های وزارت میراث فرهنگی استعلام نکرده و مجوز را صادر کرده بودند. ما از آن‌ها شکایت کردیم اما از آن‌جایی‌که قوانین چندان روشن نبود، این‌طور برداشت شد که چون به عرصه آسیب نرسیده و همه این فرایند در حریم درجه یک و دو در حال افتادن است بنابراین آن‌ها می‌توانند حکم منع تعقیب بگیرند و کار را شروع کنند. اکنون می‌خواهند ساخت‌وساز کارخانه قند را دوباره شروع کنند و ما نیاز داریم که استانداری به این ماجرا ورود کند و به بهانه ایجاد اشتغال هویت فرهنگی و تاریخی جهانی ما از بین نرود.

آیا این امکان وجود دارد تا محوطه جهانی جهانی چغازنبیل قربانی کارخانه قند شود؟

مطالب مرتبط:

دیدگاه