مهاجرت خرس های قطبی را به صورت زنده تماشا کنید

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی یکشنبه، ۱۱ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۰۴
مهاجرت خرس های قطبی را به صورت زنده تماشا کنید

هر سال هم‌زمان با مهاجرت خرس‌های قطبی در منطقه چرچیل کانادا، مراسم «هفته خرس قطبی» برگزار می‌شود که امکان تماشای زنده مهاجرت این حیوانات را برای علاقه‌مندان فراهم می‌کند.

در بسیاری از نقاط دنیا گردهمایی‌های بزرگ اجتماعی به‌خاطر شیوع کرونا همچنان ممنوع است؛ هرچند این موضوع شامل حال خرس‌های قطبی نمی‌شود! این موجودات که نماد شمالگان هستند، درست مثل هر سال قرار است که در خلیج هادسن در نزدیکی ایالت مانیتوبا کانادا گرد هم آیند و علاقه‌مندان از اقصی نقاط دنیا می‌توانند چرت‌زدن، کشش بدن و حتی نزاع این حیوانات را از دور به نظاره بنشینند.

در این اتفاق طبیعی صدها خرس در انتظار کاهش دمای هوا و تشکیل یخ در دریا، در امتداد ساحل جمع می‌شوند. شورای شهر چرچیل در ایالت مانیتوبا در همین راستا رویدادی سالانه به نام «هفته خرس قطبی» ترتیب داده‌اند که امسال از اول نوامبر (۱۱ آبان) شروع می‌شود و شامل برنامه‌های آموزشی، اقدامات عملی برای مواجه با تغییرات اقلیمی و پخش تصاویر زنده از خرس‌های قطبی است. در تاریخ سه نوامبر نیز برنامه ریلکسیشن با عنوان «زِن با خرس قطبی» تدارک دیده شده است.

خوابیدن خرس قطبی

اگر هم کنجکاو هستید که خرس‌های قطبی چطور به مقصد خود می‌رسند، می‌توانید در برنامه موسوم به «پدیده مهاجرت خرس قطبی» ثبت‌نام کنید که یک سفر میدانی مجازی در ۱۲ نوامبر (۲۲ آبان) است. علاوه بر دوربین‌هایی که گفتگوی زنده با دانشمندان و کارشناسان حاضر در منطقه خلیج هادسن و تصاویر تعداد زیادی از خرس‌های قطبی وحشی را با پخش زنده به تصویر می‌کشند، خودروی کاوش متعلق به بنیاد «پولار بیرز اینترنشنال» (Polar Bears International) هر روز مسیر مهاجرت خرس‌های قطبی را به‌روزرسانی می‌کند.

«آلیسا مک‌کال» (Alysa McCall)، دانشمند و مدیر توسعه حفاظت از خرس‌های قطبی، در این رابطه گفته است:

بی‌شک شاهد تعداد زیادی خرس قطبی خواب‌آلود خواهیم بود. آن‌ها اکثرا تلاش می‌کنند تا انرژی خود را حفظ کنند. این خرس‌ها تقریبا از ماه مه یا ژوئن (اردیبهشت یا خرداد) غذایی نخورده‌اند؛ به همین دلیل نه‌تنها خیلی می‌خوابند، بلکه بدن خود را خیلی کش‌وقوس می‌دهند تا از حالت خمودگی دربیاید. با این حال، خرس‌های کنجکاو زیادی را نیز خواهیم دید. با خنک‌ترشدن هوا که معمولا در ماه نوامبر اتفاق می‌افتد، خرس‌ها نشاط و انرژی بیشتری پیدا می‌کنند و اگر خوش‌شانس باشیم شاید کمی جنگ و نزاع هم از آن‌ها بببینم. در واقع احتمال دارد یک نمایش کشتی برای ما اجرا کنند.

دانشمندان علاوه بر نظارت بر رفتارهای معمول خرس‌ها، چگونگی واکنش آن‌ها به تغییرات محیطی ناشی از همه‌گیری کرونا در سال جاری را نیز تحت‌نظر خواهند داشت.

خرس قطبی با دو فرزندش در میان برف ها

آلیسا مک‌کال در ادامه اضافه می‌کند:

شهر چرچیل دیدنی‌های زیادی دارد. در سال‌های گذشته تماشای تعامل و ارتباط خرس‌های قطبی با خودورهای ویژه‌ای به نام «tundra Buggies» جالب بوده است. گردشگران سوار بر این خودروهای سفیدرنگ بزرگ می‌شوند و گاهی اوقات برخی از خرس‌های قطبی به‌سمت این وسایل نقلیه می‌آیند، روی پاهای عقب خود می‌ایستند و به افراد درون خودرو نگاه می‌کنند. امسال تعداد گردشگران مثل قبل نیست و از همین جهت خیلی جالب است که ببینیم، خرس‌ها چطور وقت می‌گذرانند؛ همان‌هایی که پس از ماه‌ها خواب و خستگی، به‌دنبال چنین محرک‌هایی می‌گردند. با اینکه دوست نداریم که برای این حیوانات ویژگی‌های انسانی قائل شویم؛ خرس‌های قطبی به‌شدت باهوش هستند. آن‌ها شخصیت خاص خود را دارند و در مقابل مسائل برخورد متفاوتی کرده و موقعیت‌های جدید را بررسی می‌کنند.

خرس‌های قطبی به‌دلیل کاهش سریع یخ‌های دریا و عوامل دیگری همچون آلودگی و بیماری، سال‌های سال است که در میان گونه‌های آسیب‌پذیر طبقه‌بندی شده‌اند؛ اما تابستان امسال که سطح یخ دریا به پایین‌ترین سطح ثبت‌شده رسیده است، دانشمندان خاطرنشان کرده‌اند که این حیوانات در معرض تهدید جدی هستند. نیویورک تایمز در ماه ژوئیه گزارش داد:

اگر گرمایش کره زمین بدون وقفه ادامه یابد، خرس‌های قطبی ممکن است تا پایان این قرن در نتیجه کاهش یخ‌های دریا در شمالگان منقرض شوند.

خرس قطبی در حال چرت زدن

«کریستا رایت» (Krista Wright)، مدیر اجرایی بنیاد پولار بیرز اینترنشنال، در بیانیه مطبوعاتی گفته بود:

خرس‌های قطبی حیوانات نمادینی هستند که تاثیر گرمایش زمین را به ما نشان می‌دهند و ما امیدواریم که هفته خرس قطبی، مردم را به تامل، درک و توجه به این حیوان ترغیب کند. اگر در حرکتی جمعی و سریع به‌سمت انرژی‌های تجدیدپذیر پیش برویم و از سوخت‌های فسیلی فاصله بگیریم، می‌توانیم خرس‌های قطبی را برای نسل‌های آینده حفظ کنیم.

برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت «polarbearsinternational.org» مراجعه کنید.

مطالب مرتبط:

منبع lonelyplanet

دیدگاه