خرید ملک در ترکیه؛ مکانی جذاب در همین حوالی

بخش تبلیغات
بخش تبلیغات چهار شنبه، ۲۳ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۲۰:۰۰
خرید ملک در ترکیه؛ مکانی جذاب در همین حوالی

اگر شما هم جزو متقاضیان خرید ملک در ترکیه هستید، این یادداشت را بخوانید تا در این خصوص اطلاعات کافی را کسب کنید.

سلب‌ مسئولیت: تحریریه‌ کجارو در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

خرید ملک در ترکیه؛ مکانی جذاب در همین حوالی

ترکیه کشوری جذاب و همیشه دوست داشتنی است؛ مخصوصا برای ما ایرانی‌ها که در همسایگی‌اش هستیم، بدون ویزا و به‌راحتی می‌توانیم به آن سفر کنیم و حتا برای خرید ملک در هرکدام از شهرهای این کشور، بدون هیچ محدودیتی اقدام کنیم. اگر شما هم جزو متقاضیان خرید ملک در ترکیه هستید، این یادداشت را بخوانید تا در این خصوص اطلاعات کافی را کسب کنید.

آیا خرید ملک در ترکیه برای اتباع خارجی آزاد است؟

خرید ملک و مستغلات در خیلی از کشورها برای اتباع خارجی ممنوع است. اما در ترکیه جز در موارد خاص برای خارجی‌ها هیچ ممنوعیتی وجود ندارد. البته در بعضی نواحی به‌دلیل نزدیکی به مناطق نظامی یا بخش‌های محرمانه کشوری محدودیت و ممنوعیت خریدوفروش ملک وجود دارد و سندی برای خریدوفروش در آن صادر نمی‌شود. اما خرید ملک در آنکارا، استانبول، ازمیر و آنتالیا برای خارجی‌ها محدودیتی ندارد.

برای خرید ملک در ترکیه اتباع خارجی با چه محدودیت‌ها و مزیت‌هایی مواجه هستند؟

  • اتباع خارجی حداکثر تا ۳۰ هکتار از اراضی ترکیه را می‌توانند تملک کنند.
  • در مناطق ممنوعه مثل مناطق نظامی امنیتی یا هر منطقه‌ای که طبق قانون خاص منع شده است، خرید ملک توسط اتباع خارجی ممنوع است.
  • اتباع خارجی تنها می‌توانند ۱۰ درصد از اراضی و املاک هر ناحیه/شهر را مالک شوند.
  • اتباع خارجی می‌توانند به‌صورت اقساطی املاک را بخرند و از موسسات مالی اعتباری و بانک‌ها درخواست خرید اعتباری داشته باشند و هیچ محدودیتی در قانون برای آنان در نظر گرفته نشده است.

پرداخت اقساطی برای خرید ملک در استانبول به چه صورت است؟

اکثر پروژه‌های ساختمانی جدید ترکیه که امکانات کاملی دارند، شرایط خرید اقساطی را برای افراد مهیا کرده‌اند. افراد متقاضی معمولا باید توانایی پرداخت حداقل ۳۰ درصد از ارزش ملک را داشته باشند. با توجه به شرایط هر ملک و میزان پیش‌پرداخت مشتری، مدت زمان بازپرداخت‌های اقساط متفاوت است اما به‌طور معمول با ۳۰ درصد پیش‌پرداخت، مشتری‌ها می‌توانند الباقی را در بازه زمانی متفاوت و حتی گاهی ۱۰ ساله بپردازند. مشتری باید شغل و درآمد مشخصی برای این اقساط داشته باشد چون با توجه به نوسان شدید نرخ ارز، بدون پشتوانه و درآمد کافی، هرگر نمی‌تواند از پس اقساط ملک انتخابی خود بربیاید و در ادامه با عدم پرداخت اقساط با مشکلات روبه‌رو خواهد شد.

نکته‌های حیاتی هنگام خرید ملک چیست؟

نکته‌‌ای که بسیار حائز اهمیت است این است که باید در هنگام خرید ملک در ترکیه به مدارک آن ملک توجه داشته باشیم. مثلا خانه در گرو و رهن مراکز دولتی نباشد، پایان کار و مجوزهای لازم را داشته باشد، خانه‌ای با چند مالک نباشد و... بنابراین بهتر است برای خرید ملک، اگر اطلاعات کافی نداریم، سراغ افراد و خانه‌های شخصی نرویم و از پروژه‌های معتبر با دفاتر ساختمانی قابل استعلام خرید کنیم.

نکته‌ حیاتی دیگر دسترسی‌های ملک انتخابی ماست. پروژه‌ها هرچند خوب و کامل و با امکانات رفاهی عالی، اگر دسترسی مطلوب به نقاط مهم شهر نداشته باشند و خطوط مترو اتوبوس و... را در منطقه خود نداشته باشند، نیاز افراد را در بلند مدت نمی‌توانند تأمین کنند. با توجه به فاصله‌های زیاد مناطق در ترکیه، دسترسی نامطلوب محل سکونت، یکی از مواردی است که خریداران را به‌شدت آزار می‌دهد و هزینه‌های زیادی را به مالکان تحمیل می‌کند.

در موقع خرید ملک در ترکیه به چه مواردی باید اهمیت داد؟

به زبان ترکی سخن بگویید یا اگر نمی‌توانید کسی را استخدام کنید که به زبان ترکی سخن بگوید. در ترکیه این یک قانون است که وجود یک وکیل، مشاور و مترجم در پروسه خرید خانه ضروری است. کسی که به قوانین خرید ملک در ترکیه توسط خارجیان مسلط باشد، تغییرات جدید را بداند و مناطق ممنوع را بشناسد و مراحل و نحوه دریافت و انتقال سند را به‌درستی بداند. آژانس املاک معتبر هم بسیار مهم است. این آژانس نقش بازوی راهنمای شما را دارد که اگر نتواند پروژه مناسبی برای شما پیدا کند یا مناطق را نشناسد یا قصد کلاهبرداری از شما را داشته باشد، تمام برنامه‌های شما به هم خواهد خورد. همیشه یادتان باشد به صرف ایرانی بودن یا فارسی حرف زدن دیگران به آن‌ها اعتماد نکنید و بدون بررسی‌های دقیق و موشکافانه و کمک گرفتن از دیگران هیچ تصمیمی نگیرید.

رپورتاژ

چه خانه‌ای بخرم؟

محله‌ موردعلاقه خود را پیدا کنید. ساعت‌ها در اینترنت بچرخید؛ در مورد محله‌ها و امکانات و دسترسی آن‌ها بخوانید و روی نقشه موقعیت مکانی محله را زیر نظر بگیرید. خانه‌ای که انتخاب می‌کنید باید به دل شما بنشیند. اما اگر میان دو خانه مردد هستید، موردی را انتخاب کنید که به شما خدمات و پرداخت بهتری را پیشنهاد می‌دهد. البته این را هم یادتان باشد خرید اقساطی، گرفتن تخفیف نقدی خرید را از شما سلب خواهد کرد.

گام‌های اول پس از تصمیم به خرید ملک  مورد نظر

شماره مالیاتی: دریافت این شماره یکی از مهم ترین مراحل است. معمولا افراد متقاضی خرید خانه برای انجام این مراحل و تغییر نام  و انتقال مالکیت آب برق گاز و... به شرکت واسطه وکالت می‌دهند. شرکتی که البته معتبر است و برای خریداران مشکلی ایجاد نمی‌کند.

نظارت و بررسی پلیس: بله درست متوجه شدید! پلیس در مراحل صدور سند نقش دارد و مدارک و مشخصات خریدار را بررسی می‌کند. این پروسه شاید حتا تا چند ماه طول بکشد، اما معمولا از سرعت قابل‌قبولی برخوردار است. تاییدیه پلیس روی پرونده  خریدار ضرروی است.

بیعانه: عامل مشخص کننده نظر خریدار! شما با بیعانه به طرف مقابل قصد و نظرتان را نشان می دهید. همان طور که در ایران با پرداخت بیعانه، فرایند خرید را ضمانت می‌کنید، در ترکیه هم قبل از صدور سند مبلغی به مالک به‌عنوان بیعانه پرداخت می‌شود تا بقیه مجوزها برای نقل‌وانتقال آماده شود.

مدارک لازم خریدار جهت خرید خانه در ترکیه:

  • دو قطعه عکس
  • دو سری کپی پاسپورت با ترجمه به زبان ترکی
  • آدرس محل اقامت همراه با نام و نام خانوادگی و نام پدر
  • شماره مالیاتی
  • اجازه مخصوص ثبت سند برای ملیت‌های مختلف

مدارک لازم جهت فروشنده:

  • یک عدد عکس
  • ۲ فقره کپی پاسپورت
  • اصل سند
  • شماره مالیاتی
  • آدرس محل اقامت
  • درخواست انتقال سند که از قبل به اداره ثبت اسناد تسلیم شده است.

هزینه نقل‌وانتقال سند چقدر است؟

  • دو طرف قرارداد خرید خانه باید مطابق قانون دو درصد از ارزش واقعی ملک را به دولت پرداخت کنند که در هرصورت نباید از میزان عوارض شهرداری، کمتر باشد.
  • هزینه استعلام ملک برای عدم استقرار در مناطق اراضی امنیتی نظامی ترکیه به‌دلیل وجود ممنوعیت خریدوفروش در این مناطق
  • مالیات بر مستغلات و دارایی که ۴ درصد ارزش ملک است که به تساوی بین خریدار و فروشنده تقسیم می‌شود.
  • هزینه استعلام وضعیت ملک از سازمان ثبت اسناد و املاک ترکیه مبنی بر کشف بدهی ملک، وام، وثیقه یا سایر محدودیت‌های قانونی و مقرراتی

تاپو چیست؟

رپورتاژ

اپو (برگه انتقال مالکیت) مهمترین مدرک مورد نیاز متقاضی خرید ملک است. هر خریداری برای نشان دادن مالکیت ملک خود باید تاپو داشته باشد. تاپو حکم سند را دارد و خریدار باید به تمام اطلاعات مندرج در آن توجه کند. هیچ اطلاعات اشتباهی نباید در تاپو ثبت شود؛ بنابراین وضعیت مالکیت و تاریخ نقل‌وانتقال و نام مالک باید در آن ذکر شود.

تیم حرفه‌ای پین تاتی برای خرید خانه دلخواهتان همراه شما است.

مطالب مرتبط:

دیدگاه