بستن کمربند ایمنی در حین پرواز، چه مزیتی دارد؟

نگین توکلی
نگین توکلی جمعه، ۱۱ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۰۰
بستن کمربند ایمنی در حین پرواز، چه مزیتی دارد؟

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که بستن کمربند ایمنی، تنها در زمان برخاستن و نشستن هواپیما ضروری است؛ در حالی که واقعیت از موضوع دیگری حکایت دارد.

بر کسی پوشیده نیست که کمربندهای ایمنی، می‌توانند جان شما را در بسیاری از مواقع خطرناک، نجات دهند. بیشتر افراد برای بستن کمربند ایمنی در وسیله نقلیه خود، دچار سوال یا تردید نمی‌شوند. آمار و ارقام نشان داده‌اند که کمربند ایمنی در سالم نگه‌داشتن سرنشینان خودرو، بسیار کاربردی است و با توجه به این همه رفت‌وآمدی که داریم، مطمئنا برای امنیت بیشتر آن را می‌بندیم.

بنابر دلایلی، وقتی صحبت از هواپیما می‌شود، دیگر این منطق کاربردی ندارد و با وجودی که بسیاری از مسافران همیشه کمربند ایمنی خود را در تمام طول پرواز، بسته نگه می‌دارند؛ اما بیشتر افراد بلافاصله پس از دیدن علامت خاموش کمربند ایمنی، بدون اینکه قصد بلندشدن از جای خود را داشته باشند، ضامن کمربند را باز می‌کنند. 

طبعا اگر پس از مدتی نشستن یا برای رفتن به سرویس بهداشتی، نیاز به قدم‌زدن در هواپیما داشته باشید، باید کمربند ایمنی خود را باز کنید؛ اما بیشتر ما به صندلی‌هایمان بازمی‌گردیم و دوباره آن را نمی‌بندیم. این مساله در زمان بروز خطرهایی چون لرزش یا صدمه به هواپیما می‌تواند مشکلات بزرگی را ایجاد کند.

برخی از افراد برای درک این مساله، واقعا به‌دلایل بسیاری برای قانع‌شدن نیاز ندارند و با کمی صحبت به این نتیجه می‌رسند که بستن کمربند ایمنی در حین سفر، امری طبیعی است؛ اگرچه برای برخی دیگر، یادآوری اینکه بستن کمربند ایمنی، مهم‌ترین کار در حین پرواز است، ضروری به نظر می‌رسد. در حقیقت این موضوع، بسیار مهم‌تر از برداشتن مایع ضدعفونی‌کننده دست یا سفارش یک نوشیدنی عالی است. به همین دلیل کجارو قصد دارد در این مطلب، به شما بیاموزد که چرا بستن کمربند ایمنی در تمام طول سفر هوایی، امری ضروری است.

موتور جستجوی پرواز کجارو نیز شما را در یافتن ارزان‌ترین آژانس فروشنده‌ی بلیط هواپیما یاری می‌کند.

طراحی کمربند ایمنی هواپیما

به احتمال زیاد تاکنون متوجه این موضوع شده‌اید که کمربند ایمنی هواپیما اصلا شبیه به کمربند خودرو نیست؛ ضمن اینکه، خلبان‌ها و خدمه پرواز، به غیر از کمربند ایمنی، از بند سرشانه (shoulder strap) هم استفاده می‌کنند. آیا می‌دانستید که یک دلیل اصلی برای طراحی‌های متفاوت کمربندهای هواپیما وجود دارد؟

طبق نوشته‌های شرکت سفر و مجله آنلاین «اطلس ابسکیورا» (Atlas Obscura)، کمربندهای سگکی قبل از ساخته‌شدن هواپیماها وجود داشتند؛ اما در دهه ۱۹۳۰ و ۱۹۴۰، استفاده از آن‌ها در هواپیماها بسیار رایج شد. دلیل اینکه طراحی مدل سگکی تغییری نکرد، فقط قیمت مناسب‌شان نبود (مواد اولیه آن‌ها ارزان و سبک است). در حقیقت این مدل کمربند حین تکان‌های کوچک و اتفاقات دیگر زمان پرواز، کارآیی خوبی دارد؛ اما متاسفانه باید بدانید که کمربند ایمنی نمی‌تواند در زمان سقوط واقعی هواپیما، از شما محافظت کند. اطلس ابسکیورا می‌گوید:

در تصادف با خودرو، حتی در تصادف‌های شدیدی که صدمه زیادی به خودرو وارد می‌شود، به احتمال زیاد با بستن کمربند ایمنی، نجات پیدا خواهید کرد؛ اما شانس زنده‌ماندن شما در سوانح هوایی شدید، بسیار کم خواهد بود.

البته کمربندهای ایمنی ساده در موقعیت‌هایی چون تربولانس یا تلاطم هوایی (آرام یا حتی بسیار شدید)، سوانح جزئی (به‌طور مثال در باند پرواز) یا تکان‌های شدید هواپیما، بسیار کارآمد هستند. طبق نوشته‌های سال ۲۰۱۳ بیزینس اینسایدر، وب‌سایت خبری آمریکایی، معاون مدیر روابط عمومی سازمان هوانوردی فدرال متوجه شد که ۵۸ مسافر آمریکایی، سالانه به‌علت نبستن کمربند ایمنی در حین پرواز، زخمی می‌شوند.

باورهای اشتباه در مورد کمربند ایمنی

شاید یکی از بزرگ‌ترین دلایلی که بیشتر افراد، کمربند ایمنی خود را در هواپیما باز می‌کنند، این تصور اشتباه است که در زمان سقوط، کمربند هیچ تاثیری ندارد؛ اگرچه این مساله در زمان بروز شرایط بسیار وخیم صادق است، اما سوانح کوچک مانند برخورد دو هواپیما در باند پرواز، در حین برخاستن یا نشستن، ممکن است منجر به زخمی‌شدن مسافرانی شود که کمربند ایمنی خود را نبسته بودند.

طبق اعلام مجله تلگراف، باورهای غلط در مورد کمربند ایمنی، کماکان در میان مردم رایج است؛ نظیر اینکه تصور می‌کنند، پس از سانحه‌ای مرگ‌بار، از کمربند فقط برای شناسایی اجساد مسافران استفاده می‌شود.

هیثر پول (Heather Poole)، نویسنده کتابی درباره سوانح هوایی، به تلگراف گفت:

این احمقانه‌ترین چیزی است که تابه‌حال شنیده‌ام. مسافران همیشه در حال عوض‌کردن صندلی‌هایشان هستند و ما آن‌ها را تعقیب نمی‌کنیم تا بتوانیم نام‌شان را با شماره صندلی‌ آن‌ها تطبیق دهیم.

هیثر پول همچنین به این موضوع اشاره کرد که برخی از شرکت‌های هواپیمایی مانند ایرلاین ساوث وست، در زمان خرید بلیط هواپیما، شماره صندلی را مشخص نمی‌کنند و در نتیجه چنین باور غلطی، بسیار مضحک و بی‌مورد به نظر می‌رسد.

دیگر مسافران، بستن کمربند ایمنی در حین پرواز را زیر سوال می‌برند؛ چون فکر می‌کنند در زمان تخلیه اضطراری، کمربندها مانند یک مانع عمل می‌کنند. در هر صورت، اگر داخل کابین هواپیما آتش بگیرد، می‌خواهید هرچه سریع‌تر از آنجا خارج شوید، درست است؟ طبق باورهای اشتباه مردم، کلنجاررفتن با کمربند ایمنی ممکن است همه چیز را بدتر کند.

طبق گفته‌های تلگراف، این ایده که کمربند ایمنی مشکل اصلی مسافران در حین تخلیه اضطراری است، توسط متخصصان صنعت هواپیمایی رد شده است.

بستن کمربند ایمنی در زمان تلاطم‌ هوایی

چرا بهتر است که همیشه در هواپیما، کمربند ایمنی خود را بسته نگه داریم؟

وجود تلاطم‌های هوایی، دلیل مهمی برای بستن کمربند ایمنی در حین پرواز به شمار می‌رود. تلاطم که باعث تکان و لرزش هواپیما می‌شود و در اثر تغییر در جریان هوایی به وجود می‌آید، در پروازها بسیار رایج و معمول است. شاید در پرواز آخرتان، این موضوع را تجربه کرده باشید یا در سفر هوایی بعدی با آن مواجه شوید؛ برای همین بسته‌بودن کمربند ایمنی در تمام مدت پرواز، امری ضروری است. پول به تلگراف گفت:

دلیل بستن کمربند ایمنی برای شما و حتی خدمه پرواز این است که قطعا نمی‌خواهید هواپیما روی سر شما خراب شود.

همچنین در ادامه توضیح داد که مسافران در هنگام تلاطم‌های هوایی شاید حس کنند که به‌سمت بالا می‌روند، اما در حقیقت این حس در اثر پایین‌رفتن هواپیما به وجود می‌آید.

پول در ادامه به تلگراف گفت:

هواپیما به‌سرعت و با شدت پایین می‌رود و مسافران در این حالت، آسیب می‌بینند و زخمی می‌شوند. در عمل، این هواپیما است که به سر شما ضربه وارد می‌کند.

تلاطم هوایی شدید، اما کوتاه، می‌تواند منجر به آسیب‌دیدگی شود؛ به‌خصوص اگر سر شما به دیواره هواپیما یا دست‌هایتان به کنسول محل گذاشتن دست، برخورد کند. در شرایط وخیم‌تر، تلاطم‌ هوایی می‌تواند افراد را با قدرت زیادی به‌سمت سقف هواپیما پرتاب کنند که ممکن است منجر به بیهوشی، استخوان‌های شکسته یا حتی صدمه‌های خیلی جدی‌تر شود.

زمان روشن کردن علامت کمربند ایمنی 

برای پیش‌بینی اینکه چه زمانی هواپیما وارد یک توده تلاطم هوایی می‌شود، راه‌هایی وجود دارد؛ اما این موضوع همیشه درست از آب درنمی‌آید. طبق نوشته‌های مجله ATTN، خلبان‌ها می‌توانند با نقشه‌های هواشناسی از طوفان‌های تندری و چرخشی، بادهای خطرناک یا حتی تلاطم‌‌های هوایی اجتناب کنند. با این وجود، شما نمی‌توانید همیشه از همه اتفاق‌های پرواز آگاه باشید. با اینکه خلبان‌ها در زمان مواجهه با یک جریان تلاطم هوایی، همیشه بیشترین تلاش خود را برای به موقع روشن‌کردن علامت کمربند ایمنی می‌کنند؛ اما این شرایط می‌تواند بدون هیچ هشداری اتفاق بیفتد.

زمانی که علامت کمربند ایمنی روشن است، شما باید روی صندلی خود بنشینید، کمربندتان را بسته نگه دارید و خدمه پرواز را صدا نکنید؛ زیرا آن‌ها نیز به ایمنی در حین سفر نیاز دارند. اگر علامت کمربند ایمنی خاموش شد و شما هنوز روی صندلی خود نشسته بودید، سعی کنید که کمربندتان را باز نکنید. پول به تلگراف گفت:

هیچ‌وقت نمی‌دانید که چه اتفاقی در انتظار شما است و حتی زمانی که علامت کمربند ایمنی خاموش است نیز احتمال وقوع آن وجود دارد. این رخداد همان چیزی است که ما به آن تلاطم در هوایی صاف می‌گوییم. تلاطم هوایی، اصلا شوخی نیست و مردم به‌صورت جدی در آن آسیب می‌بینند.

بهتر است همیشه آماده و در امنیت باشید؛ پس قبل از بازکردن کمربند ایمنی خود در پرواز بعدی، کمی بیندیشید.

یه یاد داشته باشید برای مقایسه قیمت تمامی بلیط‌های هواپیما از آژانس‌های هوایی معتبر و جستجوی بلیط ارزان هواپیما به مقصد مورد نظر خود، می‌توانید از بزرگ‌ترین موتور جستجوی پرواز در کجارو استفاده کرده و با اطمینان کامل از فروشنده‌های معتبر خرید کنید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه