گشتی یک روزه در دبی؛ شهر آسمان‌خراش‌ها

نگین توکلی
نگین توکلی پنجشنبه، ۱۰ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۰۰
گشتی یک روزه در دبی؛ شهر آسمان‌خراش‌ها

گشت‌و‌گذاری متفاوت در دبی و داشتن روزی فوق‌العاده، فقط به فضای مدرن و متداول گردشگری این شهر خلاصه نمی‌شود. از قالب همیشگی بیرون بزنید و دبی را جور دیگری ببینید.

جذابیت‌های فریبنده و نامحسوس دبی به‌سادگی می‌توانند در زیر پوشش پر زرق‌و‌برق و سحرآمیز آن گم شوند؛ اما درست در پس این الماس درخشنده، اصالت عربی این شهر امارات متحده عربی در بازارهای سنتی و سرزنده‌ی مرکز و اطراف خور دبی نهفته است؛ جایی که به‌عنوان قلب این بندرگاه تجاری باستانی محسوب می‌شود.

کمی عمیق‌تر به کاوش در این شهر بپردازید و با جوهره مردمی آشنا شوید که مشتاقانه به میراث صحرایی خود مفتخر هستند. ریشه‌های کمتر شناخته‌شده‌ی دبی که شامل دریای عربی و صحرای مرموز می‌شود، بزرگ‌ترین سحر و جادوی این شهر به حساب می‌آیند. در هر صورت چنانچه فقط برای گشت‌وگذاری یک روزه در دبی فرصت دارید، با این مقاله از کجارو همراه شوید و سفری خوش را برای خود رقم بزنید.

فراموش نکنید که بهترین و ارزان‌ترین آفرهای ??? ??? را می‌توانید در کجارو پیدا کرده و از آژانس‌های معتبر خریداری کنید.

سپیده دم

گشت و گذار یک روزه در دبی

صبح خود را یک پرواز بر فراز صحرای دبی آغاز کنید

پرواز با بالون هوای داغ در زمان طلوع آفتاب، عظمت و آرامش صحرایی را که به نظر ناتمام می‌آید و تا افق امتداد دارد، آشکار می‌کند. زیر نور خورشید، ماسه‌ها با رنگ قرمز طلایی می‌درخشند و آرامش دریای بی‌کران تل‌های شنی فقط در صورتی به هم می‌خورد که فرد یا شتری سرگردان از جاده سنگ‌فرش یا آبادی سبزی عبور کند. حس‌کردن این سکوت در تل‌های شنی همچون صبحانه‌ای برای آغاز روز است که آرام‌ترین وعده‌ی شما در طول روز خواهد بود.

صبح

گشت و گذار یک روزه در دبی

با سرعت به‌سمت بلندترین ساختمان جهان، برج خلیفه بروید؛ عکس از لوسیانو مورتولا

مراکز خرید، در واقع آبادی‌های مدرن و به‌روز شده دبی هستند و بزرگ‌ترین آبادی در شهر یا حتی جهان، دبی مال است. این مرکز خرید با یک آکواریوم سه‌طبقه و بخش مرکزی هیجان‌انگیز آن، هرروز گردشگران زیادی را به‌سمت خود می‌کشاند. دبی مال با فضای بلندپروازانه، مجلل و پر زرق‌و‌برق برای خرید و سرگرمی و حتی مسابقه‌ها، شکوهی را متجلی می‌کند که از ماسه‌های صحرا به وجود آمده است.

قبل از ترک‌کردن این مرکز خرید، سوار یکی از سریع‌ترین آسانسورهای جهان شوید و به طبقه صدوبیست‌وچهارم مرتفع‌ترین ساختمان جهان بروید. در بالای برج خلیفه می‌توانید چشم‌اندازی بی‌همتا و ۳۶۰ درجه از مناظر شهری را در پس‌زمینه‌ای مسحورکننده از صحرا و دریای عربی تماشا کنید.

ظهر

سفر به دبی

منطقه تاریخی الفهیدی در بخش قدیمی شهر دبی، مکانی ایدئال برای گردش  عصرگاهی 

از جو منطقه تاریخی الفهیدی در بر دبی (Bur Dubai) در کنار خور دبی، استفاده کنید. قبل از گردش در این محله تاریخی بازسازی‌شده، برای یک ناهار آخر وقت در خانه چای عربی (Arabian Tea House) توقفی داشته باشید که در حیاطی پر شاخ‌وبرگ در یک ساختمان بادگیر قرار دارد.

کوچه‌های هزارتویی شکل در میان خانه‌های قدیمی، هر گردشگری را به کاوش مشتاق می‌کند. شما در اینجا، گالری مجلس، قدیمی‌ترین گالری هنر تجاری با قدمتی از دهه ۱۹۷۰ و همچنین ایکس‌وی‌ای (XVA)، یکی از گالری‌های پیشروی هنر معاصر دبی را پیدا خواهید کرد.

راه خود را در خیابان الفهیدی ادامه دهید تا به موزه دبی برسید که در یک قلعه قرن هجدهمی قرار دارد؛ مجموعه‌ای که در این موزه مشاهده خواهید کرد، نمایانگر تکامل سریع دبی از یک دهکده ماهیگیری قبل از کشف‌ نفت و تبدیل‌شدن آن به پایتختی باشکوه و جهانی است.

غروب آفتاب

در کوچه‌های منتهی به خور دبی به گشت‌و‌گذار بپردازید و از ایستگاه ابرا، سوار یک ابرا (abra) یا تاکسی آبی شوید. خور دبی، قلب شلوغ و پر جنب‌وجوش شهر، با ده‌ها تاکسی آبی است که به‌صورت مداوم در مسیرهایی مشخص در آب رفت‌و‌آمد می‌کنند. تماشای کشتی‌های چوبی یک‌دکلی عربی نیز بسیار جالب است که در سه ردیف، پهلوبه‌پهلو در کنار اسکله مشغول بارگیری و تخلیه اجناس از مقاصدی شگفت‌انگیز هستند. در زمان غروب آفتاب، نورهای بازتاب‌شده از نمای شیشه‌ای ساختمان‌های مدرن شهر، پس‌زمینه‌ی فوق‌العاده‌ای را خلق می‌کنند. در نهایت هم در ایستگاه دیرا در آن سمت خور پیاده شوید؛ جایی که بازارهای قدیمی قرار دارند.

عصر 

خرید در دبی

بازار ادویه دبی، میزبان هزاران عطروبو است

عطروبوی تند دارچین، کندر هندی، سماق و کیسه‌های پر از ادویه‌های اغوا کننده را در خیابان دنبال کنید تا به یک بازار ادویه کوچک و معطر برسید. در کوچه‌های پرپیچ‌وخم به مسیر خود ادامه دهید تا طاق‌های چوبی بازار طلا را ببینید؛ جایی که درخشندگی‌ و زرق‌وبرقش فقط به طلا خلاصه نمی‌شود. الماس‌ها، مرواریدها و سنگ‌های قیمتی گران‌بها در بزرگ‌ترین بازار طلای دنیای عرب با درخشش خود، چشم‌ها را به‌سمت خود می‌کشانند. اینجا محیطی شلوغ، پر از همهمه و واقعا خارق‌العاده است.

مسیر آمده را به‌سمت ایستگاه ابرا بازگردید و با عبور از خور دبی به بر دبی بروید. هم‌اکنون خورشید غروب کرده و بازار بر دبی کاملا سرزنده است. بر سر کفش‌های راحتی علاءالدینی با پنجه‌های برگشته، پارچه‌های رنگارنگ و سوغاتی‌های ارزان چانه بزنید و سپس راهی کوچه هندی (Hindi Lane) شوید؛ کوچه‌ای باریک و شلوغ که پر از حلقه‌های گل همیشه بهار و وسایل مذهب هندو است.

شب عربی ادامه دارد؛ پس به‌سمت بیت الوکیل (Bait Al Wakeel) بروید؛ رستورانی که در فضای کنار خور دبی قرار دارد و مزه‌های عربی و گوشت‌های گریل‌شده سفارش دهید. جالب است بدانید که اهالی شهر، وعده غذایی خود را با یک قلیان تکمیل می‌کنند.

مطالب مرتبط:

منبع lonelyplanet

دیدگاه