رستوران های تاریخی سلطان احمد، در قلب استانبول

نگین توکلی
نگین توکلی سه شنبه، ۸ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۰۰
رستوران های تاریخی سلطان احمد، در قلب استانبول

چشیدن غذا در رستوران‌های سلطان احمد، در قلب استانبول قدیم یکی از تجربیاتی است که در سفر به این شهر نباید از دست بدهید.

سفر به استانبول با طعم غذاهای ترکی کامل می‌شود. چه زمانی که در کنار گاری غذای خیابانی، در حال خوردن صدف سیاه پرشده با برنج پر ادویه هستید و چه زمانی که در رستورانی مجلل در سلطان احمد، غذایی مانند ماهی و بشقاب مزه (بشقابی شامل انواع ماست، زیتون، ترشی، ژامبون، چیپس سیب‌زمینی، شور، آجیل و انواع تنقلات) میل می‌کنید، از خوردن غذا در تاریخی‌ترین منطقه استانبول، قلب تپنده کشور ترکیه، ناامید نخواهید شد. رستوران‌های تاریخی بخشی از این منطقه جذاب هستند و کجارو قصد دارد شما را با بهترین مکان‌هایی آشنا کند که می‌توانید در سلطان احمد دلی از عزا درآورید.

سلطان احمد استانبول

منطقه تاریخی سلطان احمد استانبول، شب‌ها با رستوران‌های متعدد پر جنب‌و‌جوش خود در انتظار شما است

استانبول، بهشت عاشقان غذا است. غذاهای محلی متنوع و خوشمزه، این حقیقت را نشان می‌دهند که این کلان‌شهر پر جنب‌و‌جوش، پایتخت یک امپراتوری بوده است که زمانی از شمال آفریقا تا کریمه و از کشورهای بالکان تا شبه جزیره عربی امتداد داشت. طعم تمام این سرزمین‌ها در شکل‌گیری سنت‌های غذایی این شهر پررونق نقش داشته و استانبول فروتن را تبدیل به یک خبره غذایی کرده‌اند.

۱. رستوران بالیکچی ساباهاتین (Balıkçı Sabahattın)

سرو غذاهای ترکی

رستوران ترکی

بالیکچی ساباهاتین، عکس از کیم اهلشتروم

رستوران ماهی بالیکچی ساباهاتین در سال ۱۹۲۷ تأسیس شد و چهار سال پیش از تشکیل ترکیه مدرن، با اتخاذ یک سری اصول مهم و رعایت آن به‌نحو احسن، محبوبیت خود را تا به امروز حفظ کرده است. با اینکه رستوران یادشده فقط به‌اندازه چند دقیقه پیاده‌روی در سراشیبی، با محدوده گردشگری اطراف کلیسای ایاصوفیه فاصله دارد، اما شهرت رستوران باعث شده است که شهروندان استانبولی از سراسر این کلان‌شهر جذب آن شوند. 

مشتری به‌خاطر سیستم چیدمان خاص این رستوران، به بالیکچی ساباهاتین می‌آید؛ عمارتی ساخته‌شده از چوب که در مقابل یک خیابان شیب‌دار سنگ‌فرش قرار دارد، میزهایی با رومیزی سفید که در طول تابستان، در بیرون رستوران و زیر سایه درختان تاک خودنمایی می‌کند و مجموعه‌ای عالی از مزه‌ها و ماهی تازه و پخته‌شده که خاطره‌ای فراموش‌نشدنی را رقم می‌زنند. صدف سیاه با پلوی پر ادویه خوش‌ عطروبو (برنجی که با مواد دیگری مانند انواع گوشت، سبزیجات، حبوبات و خشکبار و حتی انواع ادویه‌جات، پخت می‌شود)، یک پیش‌غذای واقعا محبوب و البته بسیار لذیذ است؛ سپر ماهی گریل‌شده (turbot) نیز اگر در فصل صید آن در استانبول حضور داشته باشید، یک انتخاب عالی است.

  • تلفن: ۹۰۲۱۲۴۵۸۱۸۲۴+
  • آدرس: No:1 Şehit Hasan Kuyu Sokak, İstanbul, 34122, Turkey

۲. رستوران هتلی مطباه (Matbah)

سرو غذاهای ترکی

رستوران Matbah

مطباه در هتل اوتومان ایمپریال واقع است

رستوران مطباه با دکوری به سبک عثمانی، واقع در طبقه همکف هتل اوتومان ایمپریال، کمی بعد از میدان سلطان احمد و تقریبا زیر سایه ایا صوفیه، فقط به‌دنبال جذب کسانی نیست که با غذاهای ترکی آشنایی دارند، در حقیقت بیشتر مشتریان آن، بازدیدکنندگان خارجی هستند.

رستوران محبوب مطباه در استانبول، غذاهایش را طبق آنچه که در آشپزخانه کاخ توپکاپی طبخ می‌شود، آماده می‌کند؛ قصری که زمانی مرکز امپراتوری عثمانی بود و هم‌اکنون یکی از برترین جاهای دیدنی استانبول به شمار می‌آید. در حال حاضر، این مدل غذای شاهانه که تاثیر غذای ایرانی بر آن نیز مشهود است، در بیشتر رستوران‌های معاصر ترکی، پیدا نمی‌شود.

به یک بشقاب طاس‌کباب پر از گوشت به‌همراه میوه‌هایی چون به و آلو فکر کنید که پس از آب‌پز شدن به‌صورت ماهرانه‌ای با زعفران، زنجبیل و گشنیز طعم‌دار می‌شود؛ دهان‌تان آب افتاد؟ پس در سفرتان به استانبول مطباه را فراموش نکنید. از گنبدهای مدارس مذهبی جعفریه که قدمت‌شان به عصر عثمانیان می‌رسد، چشم‌انداز این رستوران فوق‌العاده است، به‌خصوص در طول شب که چراغ‌ها روشن می‌شود.

  • تلفن: ۹۰۲۱۲۵۱۴۶۱۵۱+
  • آدرس: 6/1 Caferiye Sokak, İstanbul, 34400, Turkey

۳. رستوران تاریخی سلطان احمد کوفتجیسی اوستا سلیم (Tarihi Sultanahmet Köftecisi Selim Usta)

سرو غذاهای ترکی

رستوران های سلطان احمد

رستوران کوفتجیسی سلطان احمد برای بشقاب معروف کوفته‌اش، شناخته شده است، عکس از استوارت کلی

«کوفتجیسی اوستا سلیم»، رستوران بسیار شلوغ چندطبقه‌ای است که درست در قلب منطقه سلطان احمد و در کنار دیوان یولو (Divan Yolu) قرار دارد و کوفته‌های لذیذ ترکی را برای مهمانان سرو می‌کند. دیوان یولو، زمانی جاده سلطنتی و راه اصلی به قلب شهر قدیمی در دوره عثمانی بود. این رستوران که در سال ۱۹۲۰ تاسیس شده، یکی از معدود مکان‌هایی در سلطان احمد است که ساکنان محلی را به‌اندازه بازدیدکنندگان خارجی به‌سمت خود جذب می‌کند و پاتوق ناهار بسیاری از گردشگران پس از یک روز کامل گشت‌و‌گذار در میان مکان‌های دیدنی به شمار می‌آید.

یک وعده غذای استاندارد سفارش دهید که شامل کوفته‌های لطیف به‌همراه یک یا سه مدل ترشی فلفل، سس گوجه تند و نان سفید برشته می‌شود. اگر خیلی گرسنه هستید، یک سالاد پیاز (piyaz) هم سفارش دهید که از لوبیاهای سفید در روغن زیتون تشکیل می‌شود. به نوشیدنی احتیاج دارید؟ به چیزی جز یک لیوان دوغ (ayran) فکر هم نکنید؛ این نوشیدنی آشنای سنتی که از ماست تهیه می‌شود و طعمی شور دارد یک همراه فوق‌العاده با کوفته است.

  • تلفن: ۹۰۲۱۲۵۱۳۶۴۶۸+
  • آدرس: No:12 Divan Yolu Caddesi, İstanbul, 34110, Turkey

۴. رستوران گریتلی (Giritli Restaurant)

سرو غذاهای ترکی، مدیترانه‌ای و دریایی

رستوران گریتلی

برگر برانچ، عکس از جاناتان لین

غذاخوردن در مکانی سنتی همراه با شنیدن ساز و تصنیف‌های سنتی موسیقی‌دان‌های کولی (چینگنه در ترکی) که در بین میزها حرکت می‌کنند، تجربه‌ای پر از اشتیاق و حرارت است. برای لمس نسخه‌ای خالص از این سنت دیرینه از میدان سلطان احمد به‌سمت دریای مرمره بروید تا به رستوران گریتلی برسید که در یک عمارت چوبی زیبای بازسازی‌شده واقع شده است و باغی با فضای سایه‌دار دارد که مناسب خوردن غذا در تابستان است.

تاکنون بهترین گزینه سفارش، منوی ثابت (set menu) با قیمتی معقول بوده است که شامل بیش از ۲۰ بشقاب مزه، چند پیش‌غذای گرم و ماهی به‌عنوان غذای اصلی می‌شود و همچنین هر نوشیدنی‌ای که دل‌تان بخواهد. این رستوران توسط مهاجران مسلمانی از کرت (بزرگ‌ترین جزیره یونان) تاسیس شد و برای همین تعدادی از غذاهای منو آن را نمی‌توان در دیگر رستوران‌های ترکی که ماهی سرو می‌کنند، پیدا کرد.

  • وعده‌های غذایی: ناهار، شام
  • جو: خودمانی، ریلکس، فضای آزاد
  • ساعات کار: همه‌روزه از ۱۲ ظهر تا ۱۲ شب
  • تلفن: ۹۰۲۱۲۴۵۸۲۲۷۱+
  • آدرس: 8Keresteci Hakkı Sokak, İstanbul, 34122, Turkey 

۵. رستوران پاندلی (Pandeli Restaurant)

سرو غذاهای ترکی و یونانی

رستوران پاندلی

پاندلی که در دهه ۱۹۲۰ توسط یک چوپان یونانی اهل آناتولی مرکزی در بازار ادویه عصر عثمانی (Mısır Çarşısı) افتتاح شده است، در سال ۲۰۱۶ درهای خود را بست؛ اما در سال ۲۰۱۸ دوباره بازگشایی شد. فقط تماشاکردن فضای دوست‌داشتنی داخلی این رستوران با کاشی‌های آبی و سفید و سقف طاق‌دار به شما دلیل کافی برای آمدن به اینجا را خواهد داد. خوشبختانه باید بدانید که طعم غذا نیز در این رستوران فوق‌العاده است؛ عبدالله سویم، سرآشپزی که ۲۰ سال در این مجموعه فعالیت می‌کند، پس از بازگشایی رستوران، دوباره به شغل خود برگشت و حالا می‌توانید غذای آبدار سرآشپز با نام هونکار بیاندی (یعنی سلطان آن را دوست داشت)، را امتحان کنید؛ یک بشقاب چرب پر از گوشت لطیف بره که با بادمجان دودی گریل‌شده روی زغال سرو می‌شود.

  • وعده‌های غذایی: ناهار
  • جو: خودمانی، آشپزخانه باز، سنتی
  • ساعات کار: همه‌روزه از ۱۱:۳۰ صبح تا ۷ عصر
  • تلفن: ۹۰۲۱۲۵۲۷۳۹۰۹+
  • آدرس: İstanbul, 34110, Turkey

۶. کافه حافظ مصطفی (Hafiz Mustafa)

سرو غذاهای ترکی

رستوران Hafiz Mustafa

در حافظ مصطفی، یک چیز شیرین انتخاب کنید، عکس از بواز روتم

کافه قنادی بزرگ حافظ مصطفی در مقابل ایستگاه تراموای سلطان احمد قرار دارد و برای علاقه‌مندان به شیرینی جذابیت دارد. انواع دسرهای ترکی در اینجا به فروش می‌رسد؛ از سینی‌های باقلوای ترد و کرانچی لذیذ گرفته تا پودینگ‌های برنج و شیر که در دهان آب می‌شود. علاوه بر این، بستنی جویدنی ماراش (maraş) و همچنین دسرهای غربی مانند شیرینی‌های گرد خامه‌ای و شکلاتی را نیز در حافظ مصطفی امتحان کنید.

انتخاب کردن در اینجا بسیار گیج‌کننده است؛ برای شروع در یک لیوان کمر باریک، چای سیاه ترکی بنوشید یا یک لاته کرم‌دار سفارش دهید تا بتوانید راجع به دسر و شیرینی مورد نظرتان، خوب فکر و انتخاب کنید. از دیگر شیرینی‌های لذیذ و خوش‌طعم این کافه می‌توان به سو بوری (su böreği)، یک نوع شیرینی پنیری ورقه‌ورقه اشاره کرد. منوی مخصوص صبحانه در این کافه نیز ارزش امتحان را دارد. این مجموعه با سرمایه انجمن ترکی به نام برای ادبیات (Turkish Society for Literature) اداره می‌شود و برای همین، فضای دنیای قدیم در آن به‌خوبی حفظ شده است.

  • تلفن: ۹۰۲۱۲۵۲۷۶۶۵۴+
  • آدرس: 51Muradiye Caddesi, İstanbul, 34080, Turkey

۷. رستوران حمدی ات لوکانتاسی (Hamdi Et lokantası)

سرو غذاهای ترکی

شهر شانلی اورفه، در جنوب شرقی ترکیه و هم‌مرز با سوریه، برای غذای گوشتی عربی پر ادویه‌اش مشهور است. حمدی آرپاجی در دهه ۱۹۶۰، زادگاه فقیر خود را به امید پیداکردن بخت و اقبال در شهر بزرگ‌تر رها کرد و به استانبول آمد. وی در اینجا یک دکه کوچک باز کرد و به فروشندگان اطراف بازار ادویه در گذرگاه آبی گالاتا،  کباب ترد می‌فروخت. حمدی به حدی موفق شد که آن دکه کوچک خیابانی، امروز تبدیل به یک ملک پنج‌طبقه در نزدیکی بازار ادویه شده، جایی که تجارت خانوادگی کماکان در جریان است.

کباب‌های این رستوران که به‌خوبی روی زغال پخته و نرم شده‌اند، مثل هر کباب دیگری در شهر خوشمزه هستند. لحم‌عجین خوشمزه نیز ارزش امتحان‌ را دارد، در حقیقت خمیر گرد، سبک و نازکی است که روی آن گوشت بره تکه‌تکه شده و سبزیجات خرد شده مانند پیاز، گوجه فرنگی و جعفری می‌ریزند و در تنور چوبی می‌پزند؛ هرچند که این غذا معمولا به اشتباه در منوهای گردشگران با نام پیتزای ترکی ترجمه شده است. برای تکمیل طعم غذای خود به آن پوست فلفل قرمز خشک‌شده ایزوت (فلفل ترکی)، آب لیمو و جعفری اضافه کنید. یادتان نرود که برای باقلوای پر از پسته یا گردوی آبدار نیز جا نگه دارید که یکی دیگر از دسرهای ترکی ویژه در جنوب شرقی کشور به شمار می‌رود.

ساعات کار: همه‌روزه از ۱۲ ظهر تا ۱۱ شب

  • تلفن: ۹۰۲۱۲۵۲۸۰۳۹۰+
  • آدرس: No:11 Kalçin Sokak, İstanbul, 34116, Turkey

۸. رستوران لاله (مغازه پودینگ)

سرو غذاهای ترکی

رستوران لاله

رستوران لاله برای پودینگ برنجش مشهور است

رستوران لاله، توسط برادران خلاق و بلندهمت چولپان (Çolpan) در سال ۱۹۵۷ در قسمت اصلی منطقه سلطان احمد یعنی در دیوان یولو تاسیس شد و از آن زمان به بعد مسافرانی که در دهه ۱۹۶۰ به آنجا می‌رفتند، به‌خاطر پودینگ برنج لذیذش، به آن لقب مغازه پودینگ دادند. این رستوران به محل ملاقات مسافرانی تبدیل شد که راهی سفر به‌سمت کشورهای شرق ترکیه یعنی ایران، افغانستان و هند بودند و برخی از نوشته‌های خود را در مغازه قرار می‌دادند تا اطلاعات‌شان را با هم به اشتراک بگذارند. هم‌اکنون این نوشته‌ها در دکور رستوران لاله معاصر قرار دارند.

هیپی‌ها مدت‌ها است که اینجا را ترک کرده‌اند اما مغازه پودینگ همین جا باقی ماند و به خدمت‌رسانی به مشتریان ادامه داد. رستوران لاله برای سرو طاس‌کباب ترکی و دیگر غذاهای سنتی در فضای یک غذاخوری ساده شهرت دارد. شاید اینجا بهترین رستوران سلطان احمد نباشد، اما پودینگ برنج آن‌ فوق‌العاده است.

  • ساعات کار: همه‌روزه از ۷ صبح تا ۱۱ شب
  • تلفن:۹۰۲۱۲۵۱۱۰۵۳۹+
  • آدرس: 6Divanyolu Caddesi, İstanbul, 34400, Turkey‌

دنبال رستوران به‌خصوصی هستید؟ رستوران ترکی خود را در فهرست بالا پیدا نمی‌کنید؟ فهرست کاملی از رستوران های استانبول را در کجارو همراه با اطلاعات کامل آن‌ها از قبیل آدرس، شماره تماس و... مشاهده کرده و در کمترین زمان رستوران مورد نظر خود را پیدا کنید.

مطالب مرتبط:

منبع theculturetrip

دیدگاه