دبی؛ جاهای دیدنی فوق‌العاده برای گردش زمستانی

نگین توکلی
نگین توکلی پنجشنبه، ۳ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۰۰
دبی؛ جاهای دیدنی فوق‌العاده برای گردش زمستانی

فصل زمستان با میانگین دمای ۲۷ درجه سانتی‌گراد زمانی مناسب برای سفر به دبی با جاذبه‌های بسیار دیدنی در این زمان از سال است.

دبی، مجلل‌ترین مقصد گردشگری امارات متحده عربی که با اقلیم بیابانی و گرمای جانفرسا شناخته می‌شود، به زمستان‌های خوشایندی مفتخر است که استثنای آن، آب‌و‌هوا به شمار می‌آید. در اوایل ماه نوامبر (اواسط آبان)، دما کم‌کم کاهش می‌یابد و این روند در دمای میانگبن ۲۷ درجه سانتی‌گراد تا اواخر فوریه (اواسط اسفند) پا برجا است. این درست همان زمانی است که باید به دبی بروید، زمانی که شهر، پر از رنگ‌های سبز می‌شود به‌خصوص در باغ‌های آراسته و مسیرهای پیاده‌روی توریستی، مکان‌هایی که می‌توانید گشتی سریع در آن‌ها بزنید یا حتی یک روز کامل را در آنجا سپری کنید. در این مقاله، کجارو قصد دارد شما را با مکان‌های گردشگری زمستانی و ماجراجویی‌های فوق‌العاده در دبی آشنا کند.

برای سفر به دبی با کمترین هزینه‌ها می‌توانید با جست‌و‌جوی تور دبی در کجارو، از میان تورهای آژانس‌های گردشگری معتبر، پایین‌ترین قیمت را انتخاب کرده و با اطمینان کامل خریداری کنید.

در پارک البرشا پوند (Al Barsha Pond Park) شد بزنید

دبی؛ مکان‌هایی فوق‌العاده برای گردش زمستانی

زمستان زمانی عالی برای سفر و شد‌و‌گذار در دبی است

پارک زیبای البرشا در دبی که در اصل شبیه به پارک‌های شهری اروپایی طراحی شده است، انتخابی فوق‌العاده برای یک شد روزانه و حتی شبانه به شمار می‌آید. نورپردازی زیر درختان نخل و فانوس‌های رنگارنگ آویخته‌شده به آن‌ها، فضایی جذاب برای گردش در شب در این پارک فراهم کرده‌اند. در مسیر نشانه‌گذاری‌شده که مزین به هکتارها فضای سبز در یک طرف و آب فیروزه‌ای صاف و شفاف در سمتی دیگر است، حرکت کنید و بدون اینکه متوجه شوید بیش از ۱٫۴ کیلومتر راه خواهید رفت.

این پارک با دارا بودن فضای بازی مجهز به تاب، سرسره و قلعه‌های بازی که کودکان را سرگرم می‌کند، در میان خانواده‌های محلی و مهاجران بسیار محبوب است. البته باید بدانید که کل اعضای خانواده می‌توانند نیز با سوارشدن بر قایق‌های قوی پر نقش‌و‌نگار در آب‌های فیروزه‌ای روز مفرحی داشته باشند.

 وسایل پیک‌نیک به‌همراه خود ببرید و در بخش شرقی دریاچه بشینید تا از چشم‌انداز شگرف برج‌ها و آسمان‌خراش‌های مدیا سیتی و نوک برج العرب به‌عنوان یک پس‌زمینه مبهوت‌کننده لذت ببرید.

اگر برای رفتن به این نقطه از شهر سوار تاکسی شدید از راننده بخواهید تا شما را در مرکز خرید البرشا مال پیاده کند. پس از کمی دور زدن در پاساژ، پیاده از طریق جاده به‌سمت پارک بروید.

در القدره (Al Qudra) به تماشای آبادی‌ها (واحه) بنشینید

دبی؛ مکان‌هایی فوق‌العاده برای گردش زمستانی

دوربین‌های دو‌چشمی خود را برای مشاهده پرندگان در دریاچه القدره به‌همراه داشته باشید. عکس از رضوان گوا

القدره که به‌طرز غیر قابل باوری بسیار زیبا است، با وجود هکتارها فضای بیابانی در اطراف دسته‌ای از دریاچه‌ها به شما حس و تعریفی جالب از طبیعت‌گردی می‌دهد، به‌طوری که به سرعت فراموش خواهید کرد که این آبادی به‌صورت مصنوعی به وجود آمده است. این منطقه ساخته دست بشر هم‌اکنون خانه حیات‌وحش آزاد است که شامل بیش از ۱۳۰ گونه از پرندگان، ماهی‌های بسیار و چندین درخت و گیاه بیابانی می‌شود.

القدره، یک آبادی با چند دریاچه در میان بیابان به دست بشر ساخته شده است

برای دیدن یک آبادی بکر واقعی به‌سمت دریاچه‌های بیرونی بروید که گردشگران کمتر به آنجا سر می‌زنند. ممکن است آن‌قدر خوش‌شانس باشید که بتوانید یک غزال بزرگ (تیزشاخ)، شترها و بز کوهی را ببینید.

برای رسیدن به القدره باید ماشین اجاره کنید، اما مطمئن باشید که ارزشش را دارد. از جاده D۶۳ به‌سمت مسیر دوچرخه‌سواری دبی از شهر خارج شوید تا به آخرین خروجی پارک غذای خیابانی (street food park) برسید. در این پارک دلی از عزا در بیاورید و سپس کمی به‌سمت جنوب حرکت کنید تا به این آبادی در میانه بیابان سعیه السلام (Saih Al Salam desert) برسید.

در بخش قدیمی شهر دبی در تاریخ قدم بزنید

دبی؛ مکان‌هایی فوق‌العاده برای گردش زمستانی

زمان را در بخش قدیمی شهر دبی به عقب بازگردانید. عکس از دیوید استیل

با وجود آسمان‌خراش‌های درخشان و ساختمان‌های رکوردشکن، خیلی آسان است که فراموش کنیم دبی در گذشته به چه شکل بوده است؛ جالب است بدانید که این شهر تا همین سال‌های اخیر فقط یک قطب ماهیگیری کوچک بود.

با چرخ‌زدن در اطراف منطقه دلربای تاریخی، برای لحظه‌ای کوتاه شهر قدیمی دبی را ببینید. گردش خود را از بر دبی (Bur Dubai) آغاز کنید، جایی که می‌توانید از میان مسیر پر پیچ‌و‌خم کوچه‌ها، بادگیرها و خانه‌های حیاط‌دار الفهیدی قبل از رسیدن به موزه دبی که در قلعه الفهیدی، قدیمی‌ترین ساختمان شهر واقع شده است و قدمت آن به ۲۰۰ سال قبل بازمی‌گردد، عبور و رنگ و بوی دبی را در قدیم، حس کنید.

در بازار پارچه (Textile Souq) شلوغ و رنگارنگ چرخی بزنید و از آنجا به‌سمت اسکله ابرا (abra) بروید. از این ایستگاه، یک سفر روی آب به دیرا (Deira) با قایق‌های چوبی سنتی، تنها یک درهم برای شما هزینه خواهد داشت اما تجربه‌ای فراموش‌نشدنی از سفر به دبی را برای شما رقم خواهد زد. در آن سوی نهر در بازار ادویه پیاده شوید، جایی که بوهای تند و رایحه‌های سنتی انتظار شما را می‌کشند. حتما برای خودتان ادویه‌جات و گیاهان سنتی بخرید و سپس از گذرگاه طاق‌دار سرپوشیده چشم‌نواز که خانه بازار طلای دبی است دیدن کنید.

از نخل‌ها بالا بروید

دبی؛ مکان‌هایی فوق‌العاده برای گردش زمستانی

نخل ممکن است درخت بومی دبی نباشد، اما گیاهانی که در کنار تنه‌های آن‌ها در پارک الاتحاد (Al Ittihad Park) رشد می‌کنند، برای همین منطقه هستند. عکس از نیکادا

مجمع‌الجزایر نخل جمیرا، مشهور به هتل‌های پنج ستاره‌اش در میان گردشگران، خانه پارک الاتحاد نیز هست. به میانه تنه‌های درختان نخل توجه کنید؛ این گیاه کوچک سبز رنگ در احاطه یک مسیر پیاده‌روی و دوی ۳٫۲ کیلومتری است که هرروز صدای پاهای بسیاری را می‌شنود. از مسیر اصلی پیاده‌روی خارج شوید و در مسیرهای داخلی بگردید، جایی که بیش از ۶۰ گونه از درختان و بوته‌های بومی امارات متحده عربی کاشته شده‌اند.

تابلوهای راهنمای کاربردی، اطلاعات بیشتری از هر گیاه و اینکه چگونه به‌صورت سنتی در گذشته استفاده می‌شدند، در اختیار شما قرار می‌دهند. کشف کنید که چگونه بادیه‌نشینان از میشراس (mishras)، سلاح می‌ساختند یا چطور اوشبات اوم سلام (oshbat um salam) که در کوهستان می‌روید در گذشته به‌عنوان یک درمان مالاریا استفاده می‌شد.

استخرهای سنگی، چشمه‌ها و پارک‌های بازی کوچک، تجربه پیاده‌روی شما را جذاب‌تر خواهند کرد و کودکان نیز از دیدن و شنیدن صدای مونوریل که در مسیر بالای سرشان حرکت می‌کند، لذت می‌برند.

گردش در ساحل جمیره

دبی؛ مکان‌هایی فوق‌العاده برای گردش زمستانی

جادوی شن‌ها در ساحل الجمیره را کشف کنید. عکس از هیلی اسکرکا

درست در شرق باشگاه ساحلی قایق‌رانی دبی به ساحل کمتر شناخته‌شده الجمیره خواهید رسید، مکانی فوق‌العاده برای یک پیاده‌روی آرام به دور از شلوغی در ساحل که پر از شن‌های مشهور شهر است.

کفش‌های خود را دربیاورید و در کنار خط ساحلی قدم بزنید تا از قایق‌های چوبی عبور کنید. اجازه دهید آب‌های کریستالی اقیانوس پاهای شما را خیس کند تا به دسته‌ای از سنگ‌ها برسید، جایی که می‌توانید برای استراحت و نوشیدن یک نوشیدنی خنک و تماشای مناظر تمام‌نشدنی اقیانوس توقف کنید.

این ساحل که حدود یک کیلومتر طول دارد، انتخاب فوق‌العاده‌ای برای شما خواهد بود اگر به‌دنبال جایی برای پیاده‌روی با بچه‌های کوچک هستید. در گوشه غربی ساحل نیز سرویس‌های بهداشتی مناسبی برای استفاده وجود دارند. رفتن به کافه ساحلی بیت البحر (Bait Al Bahr) که مالک اماراتی دارد و مزه‌کردن نوشیدنی‌های آن را به‌هیچ‌وجه از دست ندهید.

از فضای شهری به مشرف (Mushrif) پناه ببرید

پارک ملی مشرف با فضای سبز بسیار بزرگ در گوشه غربی شهر دبی قرار دارد و احتمالا نزدیک‌ترین جایی در دبی است که می‌توانید برای پیاده‌روی در فضای باز و سبز از آن استفاده کنید. مسیر پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری مشرف با دور زدن پارک، درست از میان یک جنگل طبیعی القاف (درخت کهور) عبور می‌کند.

پرنده‌های نادر و حیوانات بسیاری در پارک ملی مشرف زندگی می‌کنند

درختان این پارک، سال‌های سال در گذشته به‌عنوان یک پناهگاه برای بادیه‌نشینان در برابر آفتاب صحرا و طوفان‌های شن، عمل می‌کردند. هم‌اکنون بیش از ۶۰ هزار درخت در این پارک رشد کرده‌ و همین امر آنجا را به خانه بزرگی برای حیات‌وحش تبدیل کرده است. پرنده‌نگران ممکن است در این پارک بتوانند گونه نادر جغد حق رنگ پریده (pallid scops owls)، چکاوک‌های اورفین (Orphean) و گنجشک‌های گلو زرد را در حال پرواز در آسمان ببینند. درختان این پارک همچنین خانه آهوها، خرگوش‌ها، طاووس‌ها و حتی جوجه‌تیغی‌های مهاجر هستند.

در اینجا فعالیت‌های زیادی برای گذراندن یک روز کامل پر از نشاط و ماجراجویی وجود دارد. با گذر کردن از مناطق مخصوص پیک‌نیک و باربیکیو در حین پیاده‌روی به مجموعه‌ای از خانه‌های مینیاتوری ظریف می‌رسید که دیدن آن‌ها خالی از لطف نیست. تونل‌های سبز با سقفی پوشیده از گل‌ها و پارک‌های بازی برای کودکان در مسیر، روزی شاد برای تمام خانواده به ارمغان خواهند آورد.

مناظر شهری از کانال دبی

دبی؛ مکان‌هایی فوق‌العاده برای گردش زمستانی

کانال دبی که به‌تازگی افتتاح شده است، برخی از بهترین چشم‌اندازهای شهری را به شما پیشنهاد می‌کند. عکس از فیلیپ لنگ

در سال ۲۰۱۳ زمانی که شیخ محمد‌بن‌راشد آل‌مکتوم، حاکم دبی اعلام کرد که می‌خواهد آبراه امارات را تا میانه اتوبان اصلی شهر گسترش دهد، کسی نمی‌دانست که باید انتظار چه چیزی را بکشد. چهار سال به سرعت گذشت و کانال آبی دبی، یک بخش جدید در شهر به وجود آورد؛ جایی که برای چرخیدن و شد‌زدن فوق‌العاده است.

این مسیر با ۳٫۲ کیلومتر طول برای دوچرخه‌سواری، دو و پیاده‌روی با فرصت تماشاکردن چشم‌اندازهای مسحورکننده فوق‌العاده زیبا از مرکز شهر دبی، طراحی شده است. ۵ پل پیاده‌رو با معماری تحسین‌برانگیز در نقاط استراتژیک مختلف به شما اجازه می‌دهند تا از این سمت کانال به آسانی به‌سمت دیگر بروید.

نکته مهم: برای پیاده‌روی عصر را انتخاب کنید تا بتوانید آبشار پل شیخ زاید را در شگفت‌انگیزترین حالت خود ببینید.

یک جنگل بارانی گرمسیری را کشف کنید

دبی؛ مکان‌هایی فوق‌العاده برای گردش زمستانی

گرین پلنت (Green Planet) خانه بیش از ۳۰۰۰ گیاه و حیوان در یک گنبد شیشه‌ای است که یک درخت انجیر ۲۵ متری ساخته انسان را محاط می‌کند. عکس از مارک اولی

یک جنگل بارانی گرمسیری در وسط بیابان از آن تجربیاتی است که فقط در دبی در سیاره سبز یا گرین پلنت، اولین و تنها جنگل بارانی شهر، می‌توانید آن را ببینید. این جاذبه گردشگری یک انتخاب فوق‌العاده است اگر به‌دنبال یک مکان هیجان‌انگیز می‌شد اما بچه‌های کوچک به‌همراه دارید که نمی‌توانند در مسیرهای طولانی زیر آفتاب داغ راه بروند.

گرین پلنت که در یک بیودوم یا سامانه اکولوژیکی بسته عمودی قرار گرفته، یک جنگل در آب (flooded forest) است و حیواناتی چون ماهی، لاک‌پشت و لقمه‌ماهی (stingray) در آن زندگی می‌کنند. راه خود را از اینجا آغاز کنید و سپس سوار یک آسانسور شیشه‌ای شوید و به‌سمت طاق بروید، جایی که شما را به‌سمت یک پل پیاده‌روی مارپیچ هدایت می‌کند که از میان درخت ۲۵ متری مناسب برای زندگی و ساخته انسان پیچ و تاب می‌خورد و به‌سمت پایین می‌رود.

گرین پلنت خانه بیش از ۳۰۰۰ گیاه و حیوان چون توکان‌ها (پرندگان منقار بزرگ و رنگین)، قورباغه‌ها، عنکبوت‌ها، مارمولک‌ها و حتی یک جفت تنبل است. بنابراین هیچ عجله‌ای در کار نیست، به‌آرامی راه بروید و شگفتی‌های حیات‌وحش را از نزدیک در جایی که آن را خانه می‌دانند تماشا کنید.

مطالب مرتبط:

منبع lonelyplanet

دیدگاه