لایحه اخذ مالیات سفرهای خارجی تصویب شد

سعیده خلیلی‌صفا
سعیده خلیلی‌صفا سه شنبه، ۱ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۰۰
لایحه اخذ مالیات سفرهای خارجی تصویب شد

طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی، سازمان امور مالیاتی مکلف به اخذ مالیات بابت خروج هر مسافر ایرانی از مرزهای هوایی، دریایی و زمینی و واریز وجه به حساب درآمد عمومی نزد خزانه‌داری کل کشور شد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی، در جلسه علنی امروز، سه‌شنبه مورخه اول بهمن ماه سال ۱۳۹۸، با تصویب ماده ۳۳ لایحه مالیات بر ارزش افزوده، سازمان امور مالیاتی را مکلف کردند تا بابت خروج هر مسافر ایرانی به جز موارد تبصره (۱) این ماده از مرزهای هوایی، دریایی و زمینی وجوهی را به‌عنوان مالیات از مسافران دریافت و به حساب درآمد عمومی نزد خزانه‌داری کل کشور واریز کند. میزان مالیات مذکور در قوانین بودجه سنواتی پیش‌بینی می‌شود.

بر اساس تبصره یک این ماده، دارندگان گذرنامه‌های سیاسی و خدمت، خدمه وسایل نقلیه عمومی زمینی و دریایی و خطوط پروازی، دانشجویان شاغل به تحصیل در خارج از کشور (دارندگان اجازه خروج دانشجویی)، بیمارانی که با مجوز شورای پزشکی جهت درمان به خارج از کشور اعزام می‌شوند، دارندگان پروانه گذر مرزی و مرزنشینان، جانبازان انقلاب اسلامی که برای معالجه به کشورهای دیگر اعزام می‌شوند از پرداخت مالیات موضوع این ماده معاف خواهند شد.

علاوه بر این، زائران ایرانی که در ایام اربعین حسینی (ع) به مقصد عراق از کشور خارج می‌شوند و ایرانیان مقیم خارج از کشور دارنده کارنامه شغلی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز مشمول پرداخت این مالیات نخواهند بود.

همچنین طبق تبصره دو این لایحه، گردشگران، ساکنان دائم یا موقت مناطق آزاد تجاری - صنعتی که صرفاً از مبدأ مناطق مذکور به خارج از کشور عزیمت می‌کنند، مشمول عوارض خروج از کشور موضوع قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری - صنعتی جمهوری اسلامی و آئین‌نامه‌های اجرایی مربوطه می‌شوند.

تبصره سه این ماده نیز نیروی انتظامی را موظف کرده است تا پرداخت مالیات خروج از کشور مسافران ایرانی را طبق راهکار تعریف شده سازمان امور مالیاتی کشور کنترل کرده و از خروج مسافرانی که مالیات مذکور را پرداخت نکرده‌اند، جلوگیری کند.

به‌روزرسانی ۱۳۹۸/۱۱/۰۲

سید فرید موسوی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، در رابطه با این مصوبه مجلس اظهار کرد که مصوبه جدید مجلس برای اخذ مالیات خروج از کشور مالیات جدیدی نیست و همان عوارض خروجی است. وی در صفحه شخصی خود در توئیتر چنین نوشت:

مالیات خروج از کشور پایه جدید مالیاتی نیست، همان عوارض خروجی است که قبلا تعریف شده. چون عوارض باید به شهرداری‌ها پرداخت شود، صرفا نام آن به مالیات تغییر کرد تا منابع به خزانه کشور واریز شود. همچنین، برخی معافیت‌های ضروری که در قوانین به‌صورت پراکنده تعریف شده، در این قانون مجتمع شد.

در این رابطه، جبار کوچکی‌نژاد، نماینده مجلس و رئیس فراکسیون گردشگری، ضمن اعلام مخالفت با این موضوع چنین اظهار کرده است که:

من با این موضوع مخالفت کردم؛ چون زمانی که عوارض از مسافر دریافت می‌شود، دیگر نیازی به گرفتن مالیات نیست. اما سازمان مالیاتی می‌گفت که این حوزه خدماتی است و هر حوزه خدماتی نیز مالیات به آن تعلق می‌گیرد. همچنین، در این مصوبه زائران معاف از پرداخت مالیات هستند، ولی سایر مسافران باید مالیات را بپردازند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه میزان مالیات در قوانین بودجه سنواتی پیش‌بینی می‌شود، چنین گفت:

هنوز مبلغ مالیات برای مسافران مشخص نشده است و این موضوع به بررسی بیشتر نیاز دارد. این مصوبه موارد مختلفی داشته است که یکی از آن‌ها اخذ مالیات از مسافر بوده است. ما به دنبال آن هستیم تا این لایحه را ملغی کنیم.

عکس کاور: خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط:

دیدگاه