بازدید از کپنهاگ؛ سفر در اسکاندیناوی (قسمت اول)

یاسمن حشمتی
یاسمن حشمتی شنبه، ۲۸ دی ۱۳۹۸ ساعت ۲۱:۰۰
بازدید از کپنهاگ؛ سفر در اسکاندیناوی (قسمت اول)

در سری مجموعه سفر به اسکاندیناوی با هم به کشورهای اسکاندیناوی سفر می‌کنیم. در این مقاله، کجارو به معرفی شهر کپنهاگ، یکی از شهرهای اسکاندیناوی می‌پردازد. 

بهتر است بدانیم کشورهای اسکاندیناوی شامل دانمارک، سوئد و نروژ هستند. اگر روزی جایی اسمی از کشورهای نوردیک شنیدید، بدانید که منظور کشورهای اسکاندیناوی به‌اضافه فنلاند و ایسلند هستند. برای سفر به اسکاندیناوی از شهر کپنهاگ شروع می‌کنم و بعد به‌سمت سوئد حرکت می‌کنم. سپس نروژ را هم با هم بازدید می‌کنیم. یادمان باشد که کشورهای اروپای شمالی، از نظر فرهنگی و ساختار بسیار شبیه به هم هستند؛ ولی باز هم هرکدام زیبایی و فرهنگ خاص خودشان را دارند. مردم این کشورها حتی از لحاظ ظاهری نیز تفاوت زیادی با یکدیگر ندارند و زبان‌های آن‌ها بی‌شباهت به هم نیستند؛ برای مثال شما اگر دانمارکی بلد باشید، تقریبا وقتی که سوئدی‌ها (به‌خصوص جنوب سوئد) با هم صحبت می‌کنند، متوجه حرف‌هایشان می‌شوید و وقتی که سوئدی بدانید، نروژی را می‌فهمید. همین طور فنلاندی‌ها زبان‌شان خیلی دور از زبان سوئدی نیست و اگر با آن‌ها سوئدی صحبت کنید می‌توانید کارتان را راه بیندازید. جالب‌تر از همه اینکه اگر کسی آلمانی و انگلیسی بلد باشد، می‌تواند به سرعت دانمارکی، سوئدی یا نروژی را یاد بگیرد.

کپنهاگ

نمایی از شهر و بندر کپنهاگ

اطلاعات عمومی درباره کپنهاگ

شهر کپنهاگ پایتخت کشور دانمارک و یکی از شهرهای دیدنی دنیا است. جمعیت این شهر کمتر از یک میلیون نفر است که برای شهرهای کشورهای اسکاندیناوی جمعیت کمی نیست چراکه این کشورها جمعیت زیادی ندارند. مردم در دانمارک به زبان دانمارکی صحبت می‌کنند و با وجود اینکه این کشور عضو اتحادیه اروپا و منطقه شینگن محسوب می‌شود، اما واحد پول خود را (کرون دانمارک) حفظ کرده است. تاریخ ساخت این شهر به قرن ۱۲ میلادی برمی‌گردد و معماری بسیاری از ساختمان‌های این شهر مربوط به قرن‌های ۱۶ تا ۲۰ میلادی است. در قرن ۲۰ میلادی، این شهر شروع به صنعتی شدن کرد که در همین زمان جنگ جهانی اول آغاز شد؛ ولی این شهر توسط ۴۰ هزار سرباز برای جلوگیری از اشغال مصون ماند. اما چندین سال بعد، پس از آغاز جنگ جهانی دوم، شهر کپنهاگ توسط آلمانی‌ها اشغال شد. در نهایت بعد از اتمام جنگ، یک شرکت ساخت‌وساز شروع به ساختن ساختمان‌های مدرن کرده و شکل جدیدی به شهر داد. همچنین خط قطار اورسوند (Oresund) برای اتصال به شهر مالمو در کشور سوئد توسط دولت‌های دانمارک و سوئد راه‌اندازی شد. در سال ۲۰۰۲ مترو کپنهاگ نیز راه‌اندازی شده است.

جابه‌جایی در شهر

شهر کپنهاگ درمجموع شهر بزرگی محسوب نمی‌شود و اصلا نباید آن را با کلان‌شهرهایی چون تهران، نیویورک یا مسکو مقایسه کرد. اگر شما اهل پیاده‌روی هستید، می‌توان گفت که با پیاده‌روی می‌شود به اکثر جاهای دیدنی شهر رسید و از آن‌ها بازدید کرد. اگر هم پیاده‌روی برای شما دشوار است، می‌توانید از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید؛ مانند اتوبوس یا مترو که استفاده از مترو پیچیدگی خاصی ندارد؛ زیرا مترو در این شهر تنها دارای سه خط است. همچنین اگر کارت اعتباری (credit card) دارید، می‌توانید با کرایه کردن دوچرخه از ایستگاه‌های مشخص، دوچرخه‌سواری کنید. در ضمن یادتان باشد که استفاده از وسایل نقلیه عمومی و دوچرخه در اروپا به‌ویژه اروپای شمالی، یک فرهنگ است و کمتر کسی از ماشین شخصی یا تاکسی استفاده می‌کند؛ چراکه استفاده از این وسایل، توجیه اقتصادی ندارند.

جاهای دیدنی کپنهاگ

یکی از جذاب‌ترین جاذبه‌هایی که باید در کپنهاگ بازدید کرد، باغ تیولی (Tivoli Garden) است. این باغ در سال ۱۸۴۳ ساخته شده و در حال حاضر نه‌تنها باغ زیبایی برای بازدید دارد؛ بلکه به‌صورت شهربازی در آمده است که در آن بازی‌های بسیار جالبی وجود دارد. بعضی از این بازی‌ها به‌قدری نفس‌گیر هستند که شما حتی قدرت جیغ کشیدن را هم از دست می‌دهید. اگر در ماه دسامبر (ماه آذر و اوایل دی) به این مکان بروید، تزیینات خارق‌العاده‌ای می‌بینید که آدم را به یاد شهرهای فیلم‌های فانتزی می‌اندازد.

کاخ کریستینزبورگ (Christiansborg Palace) از جاهای دیدنی کپنهاگ است که علاوه بر محل زندگی خانواده سلطنتی، دفتر نخست‌وزیری و پارلمان در آنجا قرار دارد. این مکان در سال ۱۱۶۷ ساخته شده است و جذابیت دیدن این کاخ علاوه بر شکل معماری منحصربه‌فردش، در این است که شما در حالی آنجا را بازدید می‌کنید که خانواده سلطنتی در آنجا در حال زندگی هستند.

برای کسانی که اهل موزه هستند، بازدید از موزه ملی (National Museum of Denmark) شهر کپنهاگ و موزه هنرهای تجسمی (Statens Museum for Kunst) پیشنهاد می‌شود. در این موزه‌ها آثاری از سال ۱۷۰۰ میلادی تاکنون وجود دارد.

برای صرف غذا، نوشیدنی یا عصرانه بهترین مکان بندر شهر کپنهاگ است که علاوه بر داشتن منظره‌ای خاص، مملو از رستوران‌ها و کافه‌های بسیار دیدنی است که چشم‌انداز زیبایی را برای بیننده تداعی می‌کند و حال و هوای خاص خود را دارد. همچنین رستوران‌های آنجا دارای غذاهای متنوعی هستند. اگر اهل فست فود هستید، بهتر است که به مرکز شهر یا نزدیک ایستگاه قطار بروید و از خوردن فست فود لذت ببرید. برای کسانی که به‌دنبال خرید کردن هستند، بهترین مکان خیابان استروییت (Stroget Shopping Mille) است که در این خیابان برند‌های بی‌شماری وجود دارد و برای هر کسی چیزی برای خرید کردن یافت می‌شود.

اگر می‌خواهید که یک منظره ۳۶۰ درجه از شهر کپنهاگ ببینید، حتما به برج مدور (The Round Tower) بروید. منظره‌ای که از بالای این برج می‌بینید، واقعا زیبا و بی‌نظیر است. همچنین اگر به فضانوردی علاقه‌مند هستید، می‌توانید مجموعه‌ای کوچک از فضانورد مشهور دانمارکی تیچو براهه (Tycho Brahe) را در آنجا ببینید.

کپنهاگ شهری است که در آن قلعه‌ها و کاخ‌های زیادی برای بازدید وجود دارد که همه آن‌ها زیبایی خاصی دارند و اگر وقت کافی داشته باشید، ارزش دیدن را دارند. از جمله این قلعه‌ها آمالینبورگ (Amalienborg Castel) و روزنبورگ (Rosenborg Palace) است. اگر به بازدید برج مدور رفتید کاخ روزنبورگ تنها ده دقیقه با شما فاصله دارد و حیف است که از آنجا بازدید نکنید.

یادتان باشد که کپنهاگ را بدون دیدن مرمید کوچولو (little Mermaid) ترک نکنید؛ چون این مجسمه یکی از نمادهای اصلی شهر کپنهاگ است. برای دیدن مرمید کوچولو باید به کاستلت (Kastellet) بروید و در این محوطه زیبا یک مجسمه برنزی کوچک را می‌بینید که توریست‌ها برای عکس گرفتن از آن صف کشیده‌اند.

اگر به‌اندازه کافی زمان دارید، می‌توانید یک روز خود را برای سفر به شهر خودمختار کریستیانا (Christiana) که نزدیک کپنهاگ است بگذارید. این شهر شهری است که مردم آن را اداره می‌کنند و خانه ها تماما به‌صورت دستی ساخته شده است. جالب اینجا است که با وجود اینکه تردد خودروها در این شهر ممنوع است و وسیله نقلیه دوچرخه است، مواد مخدر سبک در این شهر آزاد و قانونی است.

موقعیت کپنهاگ روی گوگل مپ

مطالب مرتبط:

منبع کجارو

دیدگاه