گردش در امارات: بهترین سفرهای یک‌روزه از دبی

نگین توکلی
نگین توکلی جمعه، ۲۷ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۰۰
گردش در امارات: بهترین سفرهای یک‌روزه از دبی

گردشگری در یک شهر فقط به‌معنای ماندن در همان شهر نیست. مناطق اطراف همیشه تفریحاتی هیجان‌انگیز و ناشناخته برای شما فراهم می‌کنند و دبی نیز استثنا نیست.

به‌عنوان یک گردشگر، هرگز فکر نکنید که اگر به تمام پارک‌های موضوعی دبی سر زده‌اید، در منطقه الفهیدی به گشت‌و‌گذار پرداخته‌اید و به تماشای چشم‌انداز برج خلیفه نشسته‌اید، ماجراجویی شما تمام شده است.  نظرتان راجع به گردش در همسایگی امارات چیست؟ در ادامه مقاله، کجارو شما را با سفرهای یک‌روزه به‌یادماندنی و هیجان‌انگیز در اطراف دبی، آشنا خواهد کرد.

فراموش نکنید که ارزان‌ترین و بهترین آفر تور دبی را می‌توانید از فروشنده‌های معتبر در کجارو خریداری کنید.

درست در نزدیکی دبی، جاذبه‌های بسیاری از مساجد و موزه‌ها تا دوچرخه‌سواری در مسیر کوهستانی و زیپ‌لاین‌ها وجود دارند که انتظار شما را می‌کشند.

هنر و معماری در ابوظبی

 ابوظبی

ماجراجویی‌های بسیاری با یک فاصله کوتاه رانندگی در خارج از شهر دبی در انتظار شما هستند

مسجد جامع شیخ زائد با گنبدهای پیازی شکل و مرمر سفید درخشان، یکی از جاذبه‌هایی است که در سفر به امارات متحده عربی به‌هیچ‌وجه نباید آن را از دست بدهید. برای دیدن این مسجد زیبا که در فاصله ۹۰ دقیقه‌ای مرکز شهر دبی واقع شده است، می‌توانید از تورهای رایگان که هرروز هفته (غیر از زمان نماز جمعه) برگزار می‌شوند، استفاده کنید. در جزیره سادیات نیز، موزه لوور ابوظبی یک ایستگاه توقف ضروری برای دوستداران هنر و معماری است. این ساختمان که توسط ژان نوول، برنده جایزه معماری پریتزکر طراحی شده است، حداقل ۶۰۰ اثر هنری در اختیار دارد.

برای رسیدن به آنجا: هزینه تاکسی حدود ۲۰۰ درهم امارات متحده عربی برای هر مسیر می‌شود. شما همچنین می‌توانید با اتوبوس‌های عمومی (مسیر E۱۰۰ یا E۱۰۱) با هزینه ۲۵ درهم برای هر مسیر به آنجا برسید.

به آب‌های شهر حتا بروید

شهر حتا

هایکینگ و دوچرخه‌سواری در شهر حتا

سرزمین تماشایی حتا که شهری محصور در دبی است با پشتوانه رشته‌کوه صخره‌ای و ناهموار حجر، برای ماجراجویی در فضای آزاد ساخته شده است. مرکز دوچرخه‌سواری مسیر کوهستانی حتا دارای ۵۰ کیلومتر مسیر دوچرخه‌سواری نشانه‌گذاری شده است و شما می‌توانید با ۱۰۰ درهم برای سه ساعت از مرکز ادونچر اچ کیو (Adventure HQ)، دوچرخه اجاره کنید. برای کسانی که به‌دنبال پیاده‌روی هستند نیز یک مسیر ۹ کیلومتری وجود دارد که از نزدیکی منطقه کمپینگ آغاز می‌شود و با عبور از دهکده میراث باستانی حتا به سد حتا می‌رسد. در آنجا، می‌توانید با اجاره کایاک‌ها و قایق‌های پدالی در آب‌های فیروزه‌ای به گشت‌و‌گذار بپردازید.

برای رسیدن به آنجا: با اجاره یک ماشین، تا حتا که در ۱۳۵ کیلومتری جنوب شرقی دبی واقع شده است، رانندگی کنید.

تاریخ باستان در ملیحه (Mleiha)

ملیحه که در منطقه مرکزی شارجه واقع شده است، یکی از مهم‌ترین مکان‌های باستان‌شناسی امارات متحده عربی به شمار می‌آید. مرکز باستان‌شناسی ملیحه، جزئیات تاریخ منطقه از عصر پارینه‌سنگی را شرح می‌دهد و به شما تورهای با راهنما برای بازدید از مقبره‌های عصر برنز و دژهای پیش از اسلام پیشنهاد می‌کند.

دنبال ماجراجویی بیشتر هستید؟ زیبایی بدیع و وحشی صحرا را در یک مسیر علامت‌گذاری شده پیاده‌روی، تور رانندگی با ماشین یا تور دوچرخه‌های مخصوص صحرا نوردی (Fatbike) کشف کنید یا از بالای یکی از بلندترین قله‌های ملیحه با چتر به پایین بپرید و از ورزش هیجان‌انگیز پاراگلایدینگ لذت ببرید.

برای رسیدن به آنجا: ملیحه در ۷۵ کیلومتری شرق دبی واقع شده است. شما می‌توانید یک ماشین اجاره کنید یا برای بازگشت از مرکز باستان‌شناسی با ۱۰۰ درهم با ون به دبی بازگردید.

تفریحی پر از آدرنالین در جبل جیس

 جبل جیس

جاده طولانی و پر پیچ‌و‌خم به بالای جبل جیس؛ بلندترین قله امارات متحده عربی. عکس از دیپو بی پیلای

کوه واقعا زیبای جبل جیس در راس‌الخیمه، بلندترین قله امارات متحده عربی با حدود ۲۰۰۰ متر ارتفاع است. برای لذت‌بردن از جذابیت‌های صخره‌ای این منطقه و دیدن مناظر تماشایی آن در جاده کوهستانی پر پیچ‌و‌خم با ماشین به‌سمت بالا بروید. مکان‌های توقف بسیاری در کنار جاده برای ماشین‌ها تعبیه شده است که می‌توانید در آنجا عکس‌های بسیاری بگیرید و البته باید بدانید که به‌زودی یک سکوی بازدید در ارتفاع ۱۲۲۷ متری افتتاح خواهد شد که چشم‌اندازهایی شگفت‌انگیز در اختیار شما قرار می‌دهد. شما همچنین می‌توانید از طریق مسیر آهنکوب (via ferrata) چند کیلومتری، یک تجربه چهار ساعته که شامل سه زیپ‌لاین هیجان‌انگیز نیز می‌شود، روزتان را کامل کنید. مسیرهای آهنکوب روی کوهستان، مجهز به کابل‌های استوار، پله، نردبان و دالان هستند و فرد با یک تسمه یا طناب از این مسیر بالا می‌رود. جالب است بدانید که طولانی‌ترین زیپ‌لاین جهان در اوایل سال ۲۰۱۸ در این منطقه افتتاح شده است.

برای رسیدن به آنجا: برای رسیدن به جبل جیس که در فاصله ۱۶۰ کیلومتری شمال شرقی دوبی است، باید یک ماشین اجاره کنید.

دژها و واحه‌ها (آبادی‌های کوچک در صحرا) در العین

العین

در سایه درختان نخل در واحه‌ها قدم بزنید. عکس از منین ریچارد

واحه العین، یکی از میراث ثبت‌شده جهانی، که با بیش از ۱۴۷ هزار نخل خرما پوشیده شده است، زمانی یکی از توقفگاه‌های حیاتی در مسیر کاروان‌هایی بوده که در شبه‌جزیره عربی حرکت می‌کردند. در این منطقه می‌توانید در پیاده‌روهای در سایه دور بزنید، تماشا کنید که چگونه شبکه باستانی آبیاری فلج (falaj)، آب را به نخل‌ها می‌رسانده است و از مرکز دوستدار محیط زیست فوق پیشرفته بازدید کنید. حتما در موزه قصر العین توقفی داشته باشید؛ جایی که زمانی شیخ زائد در آن دادگاه برگزار می‌کرده است. بازدید از قلعه فتوژنیک جاهلی را نیز فراموش نکنید؛ مکانی که در سال ۱۸۹۱ برای دفاع از مزارع گرانبهای شهر ساخته شد.

برای رسیدن به آنجا: العین در ابوظبی، حدود ۱۵۰ کیلومتری جنوب شرقی دبی، واقع شده است. با تور بروید یا یک ماشین اجاره کنید.

دوستداران موزه، شارجه را فراموش نکنند

شارجه

با یک لیوان چای در کافه تریای مجلل موزه تمدن اسلامی شارجه، ریلکس کنید. عکس از جان الک

شهر شارجه درست در ۳۰ کیلومتری مرکز شهر دبی به‌عنوان پایتخت فرهنگی امارات متحده عربی شناخته می‌شود و با وجود بیش از ۲۰ گالری و موزه، این لقب حق این شهر است. با موزه تمدن اسلامی شارجه، گردش خود را آغاز کنید که بیش از ۵۰۰۰ اثر هنری از دنیای اسلام را به نمایش می‌گذارد و سپس به موزه منطقه‌ای میراث شارجه بروید تا دید بهتری از فرهنگ اماراتی پیدا کنید. با ۱۰ دقیقه پیاده‌روی به موزه هنر شارجه می‌رسید که برای طرفداران هنر معاصر عربی، یک ایستگاه توقف اجباری است.

برای رسیدن به آنجا: هزینه تاکسی برای یک مسیر، حدود ۹۰ درهم است. شما همچنین می‌توانید از اتوبوس عمومی (مسیر E۳۰۳، E۳۰۳A، E۳۰۴ E306، E۳۰۷ یا E۱۰۷A) استفاده کنید که حدودا ۱۰ درهم هزینه دارد.

ماجراجویی زیر آب در فجیره

ماجراجویی زیر آب در فجیره

آب‌های فجیره میزبان موجودات زنده بیشتری به نسبت سواحل دبی هستند. عکس از کریستوفر آدولف

فجیره در کرانه دریای عمان دارای تنوع زیستی دریایی بیشتر و میدان دید بهتر به نسبت آب‌های دبی است. جزیره اسنوپی (Snoopy Island) در ال عاقه (Al Aqah) با حدود ۱۰۰ متر ساحل در میان غواصان سطحی (اسنورکلینگ) به لطف دسته دلقک ماهی‌ها و حضور منظم لاک‌پشت‌ها، بسیار محبوب است.

هتل سندی بیچ با حدود ۱۵۰ درهم به شما اجازه ورود به یک ساحل زیبا را می‌دهد و تجهیزات غواصی هم در اختیار شما می‌گذارد. مرکز شیرجه (The Dive Centre) نیز پیشنهادها جذابی چون شیرجه از ساحل (shore dives) و قایق‌سواری و بازدید از مکان‌های محبوبی چون جزیره کوچک دیبا راک (Dibba Rock)، باغ‌های مرجانی و کشتی‌های غرق‌شده در اختیار شما قرار می‌دهد (۳۸۰ درهم برای قایق‌سواری و دو شیرجه).

برای رسیدن به آنجا: ساحل ال عاقه در ۱۶۵ کیلومتری شمال شرقی دبی واقع شده است. یک ماشین اجاره کنید یا از مرکز شیرجه در مورد برنامه حرکت‌های گروهیشان سوال بپرسید.

حیات وحش عربی در کلبا (Kalba)

حیات وحش عربی در کلبا (Kalba)

آرامش خور کلبا در هنگام طلوع آفتاب. عکس از دیونا داتیلز

ساحل شرقی متعلق به امارات شارجه، یک مکان فوق‌العاده برای دیدن حیات وحش گریزپای عربی است. پرنده‌نگران مشتاق باید دوربین‌های دوچشمی خود را به‌همراه داشته باشند زیرا مانگرووهای خور کلبا یکی از مهم‌ترین زیستگاه‌های ماهی‌خورک‌های رودخانه‌ای سفیدرنگ هستند. در حاشیه‌های شهر، مرکز حفاظت کوه الحفیه (Al Hefaiyah)، خانه پلنگ در حال انقراض عربی در کنار گرگ عربی، آهوی کوته شاخ و سیاهگوش صحرایی است. در مرکز کلبا برد آو پری (Kalba Bird of Prey Centre) در نزدیکی همان جا دو بار در روز در آمفی‌تئاتر سربسته (به‌جز دوشنبه‌ها)، نمایشگاه‌های رایگان مربوط به پرندگان برگزار می‌شود.

برای رسیدن به آنجا: کلبا در ۱۳۰ کیلومتری شرق دبی واقع شده است، پس برای رسیدن به آنجا و گردش ، یک ماشین اجاره کنید.

سفر دریایی در شبه‌جزیره مسندم (Musandam)

شبه‌جزیره مسندم

شعاع‌های نور در خلیج کوچک جزیره مسندم. عکس از مارک دفی

جزیره عمانی مسندم با نام مستعار نروژ عربستان برای خلیج‌های کوچک آبدره‌ای شکل (fjord) و آب‌های زمردیش مشهور است. شرکت‌های بسیاری به شما سفر دریایی با کشتی‌های سنتی یک‌دکلی چوبی عربی و تماشا کردن دلفین‌ها را پیشنهاد می‌کنند. تورها معمولا شامل یک گشت‌و‌گذار کامل دریایی و ناهار بوفه به‌همراه زمان کافی برای شنا و غواصی اسنورکل می‌شوند. قایق‌ها از دیبا در ساحل شرقی یا شهر خصب در نوک شمالی شبه‌جزیره حرکت می‌کنند و یکی از جذاب‌ترین نکات این گردش، تماشا کردن مناظر نفس‌گیر است.

برای رسیدن به آنجا: با کمتر از دو ساعت رانندگی از دبی به دیبا می‌رسید، در حالی که خصب در فاصله سه ساعتی است. قبل از رفتن حتما الزام‌های ویزای عمان را چک کنید.

مطالب مرتبط:

منبع lonelyplanet

دیدگاه