اقدامات ایرلاین های جهان برای کاهش تولید کربن دی اکسید

عاطفه کماسی
عاطفه کماسی سه شنبه، ۲۴ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۰۰
اقدامات ایرلاین های جهان برای کاهش تولید کربن دی اکسید

بالاخره صنعت هواپیمایی تصمیم گرفته تا قدم‌هایی جدی در راستای کاهش تولید کربن بردارد و تاثیر مخرب آن را بر محیط‌زیست به کمترین حد ممکن برساند.

کجارو این بار خبرهای بهتری از صنعت هواپیمایی دارد. همه ما می‌دانیم که هواپیماها با انتشار گازهای مضر به‌خصوص کربن‌دی‌اکسید نقش قابل‌توجهی در آلودگی‌های محیطی دارد. حال آنکه برای کاهش انتشارات اقداماتی انجام داده شده که در ادامه بیشتر با آن‌ها آشنا می‌شویم.

اگر قصد خرید بلیط هواپیما از ایرلاین‌های داخلی یا خارجی را دارید، می‌توانید از طریق موتور جست‌و‌جوی پرواز کجارو بلیط ارزان هواپیما به مقصد مورد نظر خود را یافته و از فروشنده‌های معتبر تهیه کنید. استفاده از کجارو باعث می‌شود تا نیازی نباشد برای پیدا کردن بهترین قیمت پروازهای داخلی یا خارجی، چندین سایت را بررسی کنید و آخرین قیمت‌ها از آژانس‌های سرشناس را یک‌جا مشاهده کنید.

کاهش کربن دی اکسید

شرکت هواپیمایی جت‌بلو (JetBlue) آخرین ایرلاینی است که برای کاهش تاثیرات محیطی هواپیماها ترتیبی لحاظ کرده‌ است. نقشه‌های این ایرلاین برای جبران انتشار کربن‌دی‌اکسید برای تمام پروازهای داخلی در ژوئیه ۲۰۲۰ آغاز می‌شود و هواپیمایی آمریکا را به اولین ایرلاین مهمی تبدیل می‌کند که در پروازهای داخلی کربن تولید شده را جبران می‌کند.

همچنین جت‌بلو از اواسط ۲۰۲۰، برای پروازهای خارج از فرودگاه سانفرانسیسکو، از سوخت زیستی استفاده می‌کند.

این آخرین ابتکار صنعت هواپیمایی است که اگرچه هنوز راه زیادی در پیش دارد؛ اما گام‌ بزرگی است.

ایرفرانس در ۱ ژانویه ۲۰۲۰، شروع به جبران صددرصد کربن منتشرشده از پروازهای داخلی کرده است. این یعنی حالا بیش از ۴۵۰ پرواز روزانه به‌خاطر سرمایه‌گزاری‌های ایرفرانس برای برنامه‌های کاهش کربن، از سوخت زیستی استفاده می‌کنند.

آوریل گذشته دلتا ایرلاینز اعلام کرد که از ۲۲ آوریل در تمام پروازهایش از و به نیویورک، بوستون، سیاتل، لس آنجلس، رالی - دورهام و آتلانتا، معادل بیش از ۳۰۰٬۰۰۰ هواپیما، انتشارات کربن را جبران می‌کنند.

دلتا اولین بار در سال ۲۰۰۷ برنامه تعدیل کربن (آفست کربن) را اعمال کرد و قول داد تا سال ۲۰۱۲، با خرید مداوم کربن آفست‌ها، سطح انتشار کربن را محدود کنند.

در سال ۲۰۱۸، یونایتد ایرلاین در اخبار اعلام کرد که تا سال ۲۰۵۰، ۵۰ درصد تولید گازهای گلخانه‌ای خود را در مقایسه با سال ۲۰۰۵ کاهش می‌دهد. همچنین برخی اهداف محیطی دیگر خود را مانند سوخت‌های زیستی ماندگارتر، سرمایه‌گزاری بر هواگردهایی با سوخت کم و حذف استفاده از نی‌ها و چوب‌های یک‌بارمصرف و پلاستیکی، معرفی کرد.

یونایتد با همکاری Sustainable Travel International، به گسترش برنامه Eco Skies Carbon Choice پرداخت که به مسافران اجازه می‌داد تا میزان کربن تولیدشده را بر اساس پروازهایشان محاسبه کنند و مقدار کربنی که برای پروژه‌های کاهش کربن باید تعدیل شود نیز نشان می‌دهد (با استفاده از پول یا مسافت).

دیگر ایرلاین‌ها نیز پیشنهادهای مشابهی برای تعدیل کربن داشته‌اند. به‌عنوان مثال آلاسکا ایرلاینز و جت‌بلو با هم متحد شدند تا به مسافران این فرصت را بدهند تا پروازهایشان را آفست کنند. ایر کانادا با هدف حمایت از برنامه تعدیل انتشار با Less Emission (در تورنتو) همکاری کرده است.

امریکن ایرلاین برنامه تعدیل کربن ندارد؛ اما در گزارش اخیر اعلام کرده است که برای تعدیل انتشارهای غیرمستقیمش، انرژی‌های تجدیدشدنی تهیه می‌کند و حالا ۱۰۰ درصد برقی که در فرودگاه بین‌المللی دالاس - فورت ورث استفاده می‌شود از منایع تجدیدشدنی هستند.

تعدیل کربن یا آفست کربن چیست؟

تعدیل کربن، سرمایه‌گزاری‌های مالی در پروژه‌ها و سازمان‌هایی هستند که به کاهش تاثیر انتشار کربن‌دی‌اکسید کمک می‌کند. بنابراین در مثال دلتا، تعدیل انتشار کربن‌دی‌اکسید حاصل از پروازهای Delta Earth Day یعنی همکاری با پروژه‌ای که از درختان حمایت می‌کند (حتما می‌دانید که درختان کربن‌دی‌اکسید را جذب می‌کنند) و کمک به کاهش تاثیرات انتشار گازهای مضر.

این مفهوم اندکی بحث‌برانگیز است؛ اما طبق گفته‌ی پالوما زاپاتا، مدیرعامل اجرایی شرکت Sustainable Travel International، هدف برنامه‌های تعدیل کربن فرودگاه‌ها واقعا ایجاد تغییر است. او می‌گوید:

این برنامه‌ها واقعا موثر هستند.

او همچنین اضافه می‌کند که برنامه‌های تعدیل از دهه‌های گذشته راه طولانی را پشت سر گذاشته‌اند. او ادامه می‌دهد که ده سال پیش صنعت تعدیل کربن بسیار پراکنده و خیلی نامنظم بود؛ اما حالا بررسی و اصلاح شده‌اند.

توافقات بین‌المللی مستلزم سفرهای هوایی، سبزتر شده‌اند

سازمان بین‌المللی هوانوردی غیرنظامی در سال ۲۰۱۶ یک طرح تعدیل و کاهش کربن برای پروازهای بین‌المللی معرفی کرد (که به CORSIA معروف است) با این هدف که تمام پروازهای بین‌المللی پس از ۲۰۲۰ از زیست‌سوخت استفاده کنند. ایرلاین‌ها برای نشان دادن موافقت خود باید بسته‌های تعدیل کربن بخرند تا بتوانند افزایش گازهای مضر را از امسال به بعد جبران کنند.

انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی هم برای صنعت هواپیمایی برنامه‌هایی ترتیب داده است. سازمان تجارت جهانی درخواست کرده است که از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۲۰، متوسط استفاده از سوخت را سالانه ۱٫۵ درصد کاهش دهند و تا سال ۲۰۵۰، نسبت به سال ۲۰۰۵، از ۵۰ درصد انتشار کربن‌دی‌اکسید پروازها بکاهند.

پرواز کردن یا پرواز نکردن

پس آن‌هایی که می‌خواهند برای زمین مفید باشند و در عین حال سفر کنند، چه کاری باید انجام دهند؟

طبق شورای دفاع از منابع طبیعی، صنعت هواپیمایی تنها ۲ درصد از انتشار کربن دنیا را تشکیل می‌دهد. این شورا وظیفه‌ی کنترل و تشویق ایرلاین‌ها برای ایجاد تغییرات اساسی را به عهده دارد تا کمترین تاثیرات را بر محیط‌زیست داشته باشند.

دیوید دانیگر، رهبر ارشد استراتژیک شورای دفاع از منابع طبیعی در مصاحبه‌ای گفته است:

شما نمی‌توانید به مردم بگویید که برای جشن سال نو به خانه عمویشان نروند و به جایش از ویدیو کنفرانس استفاده کنند. این کار موثر نیست؛ اما انتخاب‌های کوچک تغییرات بزرگی اعمال می‌کنند.

این سازمان به مسافران توصیه می‌کند به‌جای کنار گذاشتن سفرهای هوایی، تصمیمات آگاهانه‌ای درباره پرواز بگیرند. او برای تشویق حاملان به حمایت از سوخت‌های زیستی با ماندگاری واقعی، مدام کارت‌های امتیاز (Aviation Biofuel Scorecard) منتشر می‌کند. او در آخرین کارت امتیاز خود از سال ۲۰۱۷، ایرفرانس/ KLM، جت‌بلو و یونایتد را به‌عنوان «ایرلاین‌های اصلی» رتبه‌بندی کرده است.

استفاده از زیست‌سوخت، کاهش انتشارات و خرید تعدیل کربن همگی ابتکاراتی هستند که صنعت هوایی بین‌المللی به‌وسیله توافقات بین‌المللی مانند CORSIA اعمال کرده است. اصرار مسافران نیز بی‌تاثیر نبوده است.

طبق گفته‌های زاپاتا، ایرلاین‌ها به‌وسیله دو عامل تشویق می‌شوند: آژانس‌های نظارتی برای کنترل انتشار و استفاده از تعدیل‌کننده‌ها و آگاهی روبه افزایش مصرف‌کنندگان از مشکلات طبیعت.

زاپاتا می‌گوید:

ایرلاین‌ها مسئول نیازهای بازار هستند.

او اشاره می‌کند که این کارها تلاش‌های روبه افزایشی است که مسافران نگران محیط‌زیست، می‌خواهند بیشتر و بیشتر مثل آن را ببینند. حاملان نیز با انجام اقدامات بهتر برای کره زمین، می‌توانند به این اشتیاق مسافران پاسخ دهند.

همیشه می‌توانید برای خرید بلیط هواپیما با استفاده از موتور جست‌و‌جوی پرواز کجارو، پایین‌ترین قیمت بلیط‌ها را از بین فروشنده‌های معتبر مشاهده کنید و بلیط سفر خود را ارزان‌تر از هر جای دیگر تهیه کنید.

مطالب مرتبط:

منبع afar

دیدگاه