کدام ایرلاین ها پس از سقوط هواپیمای اوکراینی بر فراز ایران پرواز نمی کنند؟

مینا رهبری
مینا رهبری شنبه، ۲۱ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۰۰
کدام ایرلاین ها پس از سقوط هواپیمای اوکراینی بر فراز ایران پرواز نمی کنند؟

اکثر ایرلاین‌های مهم جهان پس از سقوط هواپیمای اوکراینی در اثر اصابت موشک، پروازهای خود به ایران را به حالت تعلیق درآورده‌اند؛ اما پروازهای برخی دیگر از شرکت‌های بین‌المللی هوایی به ایران ادامه دارد.

به‌دنبال تایید این خبر که هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ اوکراینی که در تهران سقوط کرد، توسط موشک ضدهوایی سپاه هدف قرار گرفته است، اکثر شرکت‌های هواپیمایی تصمیم گرفته‌اند که دیگر از حریم هوایی ایران استفاده نکنند. 

اداره هوانوردی فدرال آمریکا در پی حمله موشکی ایران به پایگاه‌های آمریکایی عراق در روز سه‌شنبه، عبور هواپیماهای این کشور از حریم ایران و عراق و همچنین بر فراز خلیج فارس را ممنوع اعلام کرد. این وضعیت پرتنش از روز ترور سردار سلیمانی توسط نیروهای آمریکایی در سوم ژانویه هنوز هم ادامه دارد و شرکت‌های هواپیمایی، تا اطلاع ثانوی از حریم هوایی ایران استفاده نخواهند کرد.

سایت ردیابی پرواز FlightRadar24 در تصویری که منتشر کرده و متعلق به روز جمعه است، نشان می‌دهد که هواپیمایی‌ها از جمله ایرفرانس، بریتیش ایرویز، KLM، لوفت هانزا، خطوط هوایی سوئیس، اتریش و آلیتالیا از حریم هوایی ایران استفاده نمی‌کنند و از شمال این کشور به مقاصد خود پرواز می‌کنند.

حریم هوایی ایران

همچنین پروازهایی که از شرق به‌سمت اروپا بود و قبلا از آسمان عراق عبور می‌کرد، از حریم هوایی عربستان استفاده می‌کند. مسیر مستقیم به‌سمت اروپا، عبور از آسمان ایران، عراق یا سوریه است؛ از زمان آغاز جنگ داخلی سوریه در سال ۲۰۱۱ شرکت‌های هواپیمایی دیگر از حریم هوایی این کشور استفاده نکردند. در حال حاضر حریم هوایی ایران و عراق هم به فهرست ممنوعه این شرکت‌ها اضافه شده است. 

تمامی ایرلاین‌های گروه لوفت هانزا از جمله اتریش، سوئیس، یورووینگز و بروکسل ایرلاینز، پروازهای خود را به ایران تا تاریخ ۲۰ ژانویه به حالت تعلیق درآوردند

روزی که هواپیمای اوکراینی در تهران سقوط کرد، خلبان پرواز ۶۰۰ لوفت هانزا که از فرانکفورت به‌سمت تهران در حال پرواز بود، با دریافت این خبر مسیر خود را عوض کرد و به فرانکفورت برگشت. در این پرواز همه خدمه و مسافران وای‌فای داشتند و اخبار سقوط هواپیما را دنبال می‌کردند. شرکت هواپیمایی لوفت هانزا در توییتی برگشت پرواز فرانکفورت - تهران به فرانکفورت را به‌دلیل وضعیت ایران تایید کرد. 

به گزارش رویترز، تمامی خطوط هوایی گروه لوفت هانزا از جمله اتریش، سوئیس، یورووینگز و بروکسل ایرلاینز پروازهای خود را به ایران تا تاریخ ۲۰ ژانویه به حالت تعلیق درآوردند. توئیت شرکت هواپیمایی اتریشی به شرح زیر است:

به‌دلیل گزارش‌های اخیر و ارزیابی تغییر وضعیت امنیتی حریم هوایی اطراف فرودگاه تهران، پروازهای این شرکت به مقصد تهران متوقف خواهد شد.

بزرگ‌ترین خطوط هوایی مستقر در خلیج فارس، به‌جز قطر ایرویز، از حریم هوایی ایران عبور نخواهند کرد. تصویر FlightRadar24 نشان می‌دهد که در روز جمعه خطوط هوایی امارات (UAE) و اتحاد (ETD) نیز از حریم هوایی عراق عبور نکرده‌اند و به‌جای آن از آسمان عربستان سعودی استفاده کرده‌اند. با این حال سومین عضو حمل و نقل هوایی در خلیج فارس یعنی قطر ایرویز، در این تاریخ در آسمان ایران مشاهده شده است.

قطر ایرویز چاره‌ای جز استفاده از حریم هوایی ایران را ندارد

دلیل این امر در واقع این نیست که شرکت هواپیمایی قطر نسبت به سایر شرکت‌های هواپیمایی تحمل ریسک بالاتری دارد؛ این بدین دلیل است که هواپیماهای این شرکت نمی‌توانند جای دیگری بروند، چون اجازه پرواز بر فراز آسمان کشورهای همسایه خود را ندارند.

از سال ۲۰۱۷ قطر با چند کشور عربی دیگر که عربستان سعودی رهبر آن‌ها است، اختلافاتی دارد و به همین دلیل از پرواز در حریم هوایی آن‌ها منع شده است؛ عربستان قطر را به همکاری با تروریسم متهم کرده است. قطر این اتهام را رد کرده؛ اما هنوز اجازه ورود به آسمان کشورهای همسایه‌اش را ندارد؛ به همین دلیل چاره‌ای جز استفاده از حریم هوایی ایران را ندارد.

حریم هوایی ایران

تنها شرکت هواپیمایی بین‌المللی دیگری که در روز جمعه از حریم هوایی ایران عبور کرده است، ترکیش ایرویز بوده که چندین هواپیما در ایران داشت، از جمله در فرودگاه تهران (همان جایی که هواپیمای اوکراینی سقوط کرد). عمان ایر و پاکستان اینترنشنال نیز حداقل یک هواپیما در ایران داشتند.

مطالب مرتبط:

دیدگاه