چطور در حقه های توریستی گرفتار نشویم؟

حمیده کریمی
حمیده کریمی دوشنبه، ۱۸ شهریور ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۰۰
چطور در حقه های توریستی گرفتار نشویم؟

بازدید از جاذبه‌های توریستی که پر از گردشگر و صف‌های طولانی هستند، برای بسیاری از مسافران، جذاب نیست. با این نکات، از تله‌های توریستی در امان بمانید.

فرقی نمی‌کند که کجای دنیا سفر کنید، در بیشتر جاذبه‌های گردشگری دنیا سیل جمعیت توریست‌ها حضور دارند و دور شدن از جمعیت زیاد، غیر قابل اجتناب است. این تجربه مشابهی است که در بسیاری از جاذبه‌های گردشگری دنیا خواهید داشت. شرکت‌های توریستی با قول دادن یک تجربه فرهنگی جذاب، که قطعا همین طور خواهد بود، گردشگران را با خود برای دیدن جاذبه‌ها همراه می‌کنند؛ ولی قبل از بازدید، گردشگران را برای حضور در سیل جمعیت گردشگران و حضور در صف‌های طولانی آماده نمی‌کنند.

علاوه بر این، شما همیشه نمی‌توانید به نقدها و نظراتی که در تریپ‌ ادوایزر راجع به جاذبه‌ها ثبت می‌شود، اطمینان کنید. ممکن است در نظرات یک جاذبه بخوانید که بیشتر بازدیدکننده‌ها را اهالی تشکیل می‌دهند؛ ولی وقتی به آنجا می‌روید فقط توریست می‌بینید.

اگر دوست دارید از سیل جمعیت گردشگران دور بمانید، توریست‌هایی که به آرامی قدم می‌زنند و دائم در حال سلفی گرفتن هستند، این توصیه‌ها را در نظر داشته باشید: همیشه قبل از سفر کمی تحقیق کنید، به‌دنبال نظرات قابل اطمینان در سایت‌های مختلف بگردید و اگر برایتان امکان‌پذیر است، از لندمارک‌های مهم فاصله بگیرید.

برای اینکه بهترین توصیه‌ها را دریافت کنید، همیشه با اهالی مقصد مشورت کنید.

تحقیق کنید و دنبال جاذبه‌های خلوت‌تر بگردید

چطور در حقه های توریستی گرفتار نشویم؟

قبل از هر سفری حتما در اینترنت در مورد مقصد سفرتان تحقیق کنید. موقع خواندن نظرات کاربران در مورد موارد مختلف، نظراتی را بخوانید که رده‌بندی بالاتری دارند معمولا این نظرات قابل اطمینان‌تر هستند. در نظرات اگر کلماتی مثل پکیج‌های بدون صف، بلیط‌های وی آی پی، رزور قبلی و... دیدید و این کلمات دائم تکرار شدند، این احتمال وجود دارد که آن جاذبه یک حقه توریستی باشد که باید از آن دوری کنید. همیشه نظرات انتقادی را فیلتر کنید تا نظرات دقیق‌تر و منطقی‌تری در مورد جاذبه‌ها، رستوران‌ها و هتل‌ها داشته باشید.

از فروم‌های مرتبط با سفر در وب‌سایت‌هایی مثل تریپ‌ادوایزر، لونلی پلنت یا حتی سایت‌های محلی استفاده کنید تا جاذبه‌ها را پیدا کنید. جاذبه‌هایی که هزینه بیهوده و اضافه برای شما ندارند و با خیال راحت و در شرایطی آرام‌تر و مساعدتر بتوانید از آن‌ها دیدن کنید.

در این فروم‌ها یاد می‌گیرید که چطور جاذبه‌هایی را پیدا کنید که کمتر در دنیا شهرت دارند ولی بسیار دیدنی هستند و حتما ارزش وقت گذاشتن دارند و بازدید از آن‌ها تجربه بهتری است نسبت به جاذبه‌هایی که شلوغ هستند و بیشتر از هر چیز، فقط رفت و آمد گردشگران را می‌بینید.  

مثلا به جای اینکه از مجسمه آزادی بازدید کنید و برای این بازدید ساعت‌ها در صف بمانید، می‌توانید آن را از فرابر Staten Island ببینید.

با دوستان و نزدیکان‌تان که قبلا به مقصد مورد نظرتان سفر کرده‌اند، صحبت کنید. وبلاگ‌ها یا راهنمایی‌های که توسط اهالی شهر و کشور خودتان درباره یک مقصد نوشته شده است، دنبال کنید.

در مناطق توریستی هتل رزرو نکنید

یکی از بهترین روش‌ها برای دور شدن از حقه‌های توریستی اس است که در محله‌های شلوغ و توریستی هتل رزرو نکنید. بیشتر شهرها و مقصدهای ساحلی، یک منطقه گردشگری دارند که محل تجمع هتل‌ها است یا اینکه محله‌هایی وجود دارد که بیشتر هتل‌های زنجیر‌ه‌ای در آنجا شعبه دارند. به همین دلیل تعجلی ندارد که فروشگاه‌ها و رستوران‌های اطراف این هتل‌ها، با هدف ارائه خدمت به گردشگران افتتاح می‌شوند.

در مورد محله‌های خلوت‌تر شهر تحقیق کنید. محله‌هایی که از مناطق توریستی دورتر هستند و در این محله، بیشتر فروشگاه‌ها و رستوران‌های محلی وجود دارند. البته حتما اطمینان حاصل کنید که محله مورد نظر شما، به وسایل حمل و نقل عمومی دسترسی خوبی دارد. چون به‌خاطر دور بودن محله از جاذبه‌ها و محله‌های اصلی، باید از وسایل حمل و نقل عمومی برای رفت و آمد در شهر استفاده کنید.

علاوه بر این، باید از هتل‌های زنجیره‌ای بزرگ و مشهور هم فاصله بگیرید و هتل‌های کوچک‌تر، بوتیک‌هتل‌ها و حتی اماکن اجاره‌ای موجود در Airbnb را انتخاب کنید. البته قبل از رزرو هر اقامتگاه باید مزایا و معایب آن را سبک و سنگین کنید و در نهایت تصمیم بگیرید که کدام اقامتگاه با توجه به شرایطی که دارید، برایتان مناسب‌تر است.

اگر در Airbnb به‌دنبال رزرو اقامتگاه هستید، نظراتی را که در مورد محیط‌های اطراف آن اقامتگاه نوشته شده با دقت بخوانید. مثلا ببینید که آیا کسی از شلوغی و سر و صدای محیط اطراف شکایت کرده است یا نه.

برای رستوران‌ها هم این نکته را رعایت کنید. از رستوران‌های مشهور و توریستی فاصله بگیرید. در این رستوران‌ها بابت خدمات و غذاها، باید هزینه‌ای بیشتر از سایر رستوران‌ها بپردازید. از غذا خوردن در رستوران‌هایی که در نزدیکی لندمارک‌های مهم قرار دارد، دوری کنید.

قبل از اینکه راهی سفر شوید، از طریق اینترنت به‌دنبال رستوران‌های خوب و محلی بگردید. از اهالی مقصد هم می توانید در مورد بهترین رستوران شهرشان بپرسید. حتما به آن‌ها اطلاع دهید که دنبال رستوران‌های سنتی، رستوران‌های محلی و غذاهای اصیل می‌گردید. از اینکه غذاهای خیابانی را امتحان کنید، نترسید و حتی می‌توانید در تورهای غذایی شرکت کنید که توسط شرکت‌های داخلی برگزار می‌شود یا حتی کلاس‌های آشپزی که توسط محلی‌ها برپا می‌شود.

قبل از رزرو کردن هر تور، تحقیق کنید

چطور در حقه های توریستی گرفتار نشویم؟

وقتی قصد دارید  یک تور گروهی را رزرو کنید، بسته به نوع تور ممکن از مسیرهای توریستی و جاذبه‌های مهم عبور کنید. همشه قبل از رزرو تور با مسئول آن مشورت کنید و مسیر دقیق تور را بپرسید. همیشه نظرات تور را با دقت بخوانید. از راهنما حتما در مورد شلوغ یا خلوت بودن مسیر و جاذبه‌ها سوال کنید. از آن‌ها بخواهید که مسیر دقیق و جزیی تور را برایتان مشخص کنند.

در نهایت اگر با وجود شلوغی و ازدحام دوست دارید جاذبه‌های مهم‌تر را ببینید، این کار را به تنهایی انجام دهید. در ساعت خلوت از آن‌ها بازدید کنید تا توریست کمتری در اطراف‌تان باشد. سفرتان را در فصل‌های خلوت سال برنامه‌ریزی کنید و با توجه مقصد سفر، حتما مطمئن شوید که سفرتان با برگزاری رویداد خاص در مقصد، هم‌زمان نیست.

در مورد کلاه‌برداری‌های رایج در مقصد مورد نظرتان، قبل از سفر تحقیق کنید تا گرفتار مشکلاتی از قبیل دزدی نشوید.

در نهایت اگر واقعا از شلوغی و ازدحام گردشگران ناراضی هستید، در یک شهر کوچک نزدیک شهر مقصد مورد نظرتان اقامت کنید و از آرامش و راحتی آن لذت ببرید. برای دیدن جاذبه‌ها می‌توانید سفرهای کوتاه به شهرهای اطراف ترتیب بدهید.

مطالب مرتبط:

منبع lifehacker

دیدگاه