سخنرانی قدرتمند گرتا تونبرگ در اجلاس اقلیمی سازمان ملل

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی چهار شنبه، ۳ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۸:۰۰
سخنرانی قدرتمند گرتا تونبرگ در اجلاس اقلیمی سازمان ملل

گرتا تونبرگ، فعال محیط‌زیست سوئدی با حضور در اجلاس اقلیمی ۲۰۱۹ سازمان ملل، سخنرانی قدرتمندی داشت و رهبران دنیا را به‌خاطر اهمال‌کاری در مبارزه با تغییرات اقلیمی مورد انتقاد قرار داد.

گرتا تونبرگ، فعال اقلیمی ۱۶‌ساله‌ی اهل سوئد در اجلاس اقلیمی سازمان ملل در روز دوشنبه (اول مهر) سخنرانی پرشوری داشت و خواستار اقدام عاجل رهبران دنیا برای توقف اثرات تغییرات اقلیمی شد. او گفت:

شما به ما جوان‌ها چشم امید دوخته‌اید. چطور جرأت می‌کنید؟ با وعده‌های پوچ‌تان، رویاها و کودکی مرا دزدیده‌اید. تازه من یکی از کودکان خوش‌شانس دنیا بوده‌ام. مردم در رنج هستند، جان‌شان را از دست می‌دهند و کل اکوسیستم در حال نابودی است.

گرتا تونبرگ

گرتا در حالی که انفعال رهبران دنیا برای توقف تغییرات اقلیمی را مورد نکوهش قرار می‌داد، اشک در چشمانش جمع شد و ادامه داد:

ما در آستانه‌ی انقراض ‌جمعی هستیم، در حالی که شما فقط از پول و داستان‌های افسانه‌ای رشد بی‌وقفه‌ی اقتصادی صحبت می‌کنید. چطور جرأت می‌کنید؟

اجلاس اقدام اقلیمی ۲۰۱۹ روز دوشنبه در مقر سازمان ملل برگزار شد، جایی که رهبران جهان گرد هم آمدند تا درباره‌ی راهکارهای اساسی کاهش تغییرات اقلیمی به بحث و گفت‌وگو بنشینند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل خطاب به نمایندگان کشورهای شرکت‌کننده گفت که به‌منظور بالابردن سطح تعهدشان نسبت به کاهش گازهای گلخانه‌ای و رسیدن به انتشار کربن صفر تا سال ۲۰۵۰ باید برنامه‌های واقع‌گرایانه و ملموسی را در پیش بگیرند. گرتا تونبرگ نیز اعلام کرد که بیش از ۳۰ سال شواهد علمی به پیامدهای گرمایش دائمی زمین اشاره کرده‌اند و سپس سیاستمدارانی که از این نتایج علمی مطلع هستند، اما هیچ اقدامی انجام نمی‌دهند را به باد انتقاد گرفت. او گفت:

شما می‌گویید که صدای ما را شنیده‌اید و به ضرورت این موضوع پی برده‌اید؛ اما با همه‌ی ناراحتی و عصبانیتم، نمی‌خواهم حرف‌تان را باور کنم؛ چراکه اگر واقعاً این شرایط را درک کرده‌اید و همچنان دست روی دست گذاشته‌اید، پس انسان‌های پلیدی هستید؛ موضوعی که نمی‌خواهم باور کنم.

گرتا تونبرگ

گرتا تونبرگ پیش از سخنرانی در مقر سازمان ملل، در تظاهرات جهانی اقلیمی روز جمعه (۲۹ شهریور) در نیویورک سیتی نیز شرکت کرد و در یک سخنرانی به معترضان گفت:

خانه‌های ما در حال سوختن است. ما هر کاری از دست‌مان بربیاید، انجام می‌دهیم تا از بحرانی‌ترشدن اوضاع جلوگیری کنیم.

گرتا در سخنرانی اجلاس اقلیمی سازمان ملل با اشاره به پیام پیشین خود، به رهبران جهان هشدار داد:

شما در انجام وظایف‌تان قصور می‌کنید؛ اما جوانان دنیا متوجه خیانت شما شده‌اند. همه‌ی نسل‌ها، شما را زیر نظر دارند و اگر انتخاب‌تان، نابودی ما باشد، هیچ‌گاه شما را نخواهیم بخشید. اجازه نمی‌دهیم اقدام‌تان بدون مجازات بماند.

مطالب مرتبط:

منبع time

دیدگاه