ساخت میز قهوه‌خوری از قطعات ایرباس A340-600

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی یکشنبه، ۳۱ شهریور ۱۳۹۸ ساعت ۱۷:۰۰
ساخت میز قهوه‌خوری از قطعات ایرباس A340-600

شرکت لوفت هانزا تصمیم گرفته است که در پروژه‌ای موسوم به کالکشن بازآفرینی لوفت هانزا، قطعات هواپیماهای از رده خارج شده‌ی ایرباس A340-600 را بازیافت کند.

امروزه هواپیماها پس از اینکه از رده خارج می‌شوند، به شکل‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند. برخی از آن‌ها قطعه‌قطعه شده و بخش‌هایی از آن به کار می‌رود و برخی دیگر از گورستان هواپیماها سر در می‌آورند؛ در این بین تعداد بسیار کمی به‌صورت رستوران‌ها یا هتل‌های مدرن تغییر کاربری می‌یابند. با این حال، شرکت لوفت هانزا رویکرد متفاوتی را برای ایرباس بازنشسته‌ی A340-600 در پیش گرفته است. این شرکت هواپیمایی آلمانی، برنامه‌ی جدیدی برای ایرباس A340-600 دارد و می‌خواهد آن را به‌صورت کالایی جدید درآورد.

ایرباس

«کالکشن بازآفرینی لوفت هانزا» (Lufthansa Upcycling Collection)، بخشی از همکاری مشترک شرکت لوفت هانزا، برنامه‌ی وفاداری مسافرتی مایلز اند مور GmbH و لوفت هانزا تکنیک به شمار می‌رود که با بخش‌هایی از این هواپیما که پس از ۱۰ سال بازنشسته شده‌اند، ساخته شده است.

در این پروژه، پیش‌بال‌ها و صفحات جانبی هواپیما به میز قهوه‌خوری تغییر کاربری می‌یابند، در حالی که یک میز جداگانه نیز از دو پنجره‌ی هواپیما‌ و یک ورق شیشه‌ی ایمنی ساخته می‌شود. چهار پنجره‌ی دیگر به دو بار دیواری شیک و ۲۰ پنجره‌ی دیگر به‌ ساعت‌ دیواری تبدیل می‌شوند. بسیاری از این اقلام مشابه دیگری ندارند و همین موضوع روی قیمت آن‌ها اثر می‌گذارد؛ به‌طوری که قیمت میزها از ۱۵۵۰ تا ۳۳۰۰ دلار متغیر هستند، بارهای دیواری نیز بین ۱۳۲۷ تا ۱۶۶۰ دلار ارزش دارند. یک جاسوئیچی با روکشی از آلومینیوم هواپیما، ۲۷ دلار هزینه برمی‌دارد. سباستین ریدل، سخنگو و مدیرعامل شرکت مایلز اند مور GmbH، می‌گوید:

ویژگی خاص کالکشن بازآفرینی لوفت هانزا در این است که می‌توان بخشی از روح این هواپیما را حفظ کرد. با استفاده از روش‌های متعدد می‌توان به شکلی متفاوت و جدید، مواد دورریختی را مجدداً مورد استفاده قرار داد.

ایرباس

هواپیمای ایرباس چهارموتوره‌ی A340-600 که برای مسافت‌های بسیار طولانی به کار می‌رفت و دومین هواپیمای مسافربری طویل دنیا محسوب می‌شد، برای اولین بار حدود ۲۰ سال پیش معرفی شد، اما تولید سری‌های A340 در سال ۲۰۱۱ به پایان رسید تا راه برای هواپیماهای A350 با مصرف بهینه‌تر سوخت هموار شود.

ایرباس

جالب است بدانید، لوفت هانزا یکی از بزرگ‌ترین اپراتورهای هواپیمای A340 به حساب می‌آمد. تیم طراحی این شرکت هواپیمایی از بخش‌های داخلی این هواپیما نیز غافل نماندند و با پتوهای کلاس بیزینس و روکش‌های پشتی سر اقدام به تولید چمدان و کوله‌پشتی‌هایی با لوگوی از رده‌خارج‌شده‌ی این هواپیما کردند. حتی کارت‌های ایمنی هواپیما نیز بازیافت شده و از آن‌ها برای استحکام کف کیف‌های وسایل بهداشتی استفاده شده است.

ایرباس

تکه‌کردن ایرباس ۷۵ متری A340-600 به قطعات کوچک و مناسب برای تولید کالکشن بازآفرینی لوفت هانزا، حدود ۱۰ هفته طول می‌کشد. تقریباً ۹۲ درصد از این هواپیماها که در زمان آغاز به کارشان به‌عنوان طولانی‌ترین هواپیمای مسافری دنیا محسوب می‌شدند، برای این پروژه بازیافت شده‌اند. بازیافت قطعات هواپیما به کالاهای باکیفیت روزبه‌روز رواج بیشتری پیدا می‌کند؛ چراکه صنعت خطوط هوایی به‌سمت سازگاری بیشتر با محیط‌زیست پیش می‌رود.

ایرباس

ایرباس، اوایل امسال یک خط تولید مبلمان و لوازم جانبی خانگی را از طریق فروشگاه آنلاین «A Piece of Sky» به راه انداخت که با قطعات هواپیما ساخته می‌شوند. شرکت ساعت مچی برمونت که برای خلبانان ساعت می‌سازد، در سال ۲۰۱۸ تعداد محدودی ساعت به نام «برمونت فراصوت» (Bremont Supersonic) عرضه کرد تا پنجاهمین سالگرد کنکورد را گرامی بدارد؛ این ساعت‌ها از قطعات همین هواپیما که از رده خارج شده بودند، ساخته شد.

گالری عکس‌های بازیافت ایرباس A340-600

مطالب مرتبط:

منبع cnn

دیدگاه