برای دور نگه داشتن پهپادها از فرودگاه‌ها، چه اقداماتی باید انجام شود؟

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی یکشنبه، ۳۱ شهریور ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۰۰
برای دور نگه داشتن پهپادها از فرودگاه‌ها، چه اقداماتی باید انجام شود؟

پرواز پهپادها در حریم هوایی فرودگاه‌ها به معضلی جدی برای کشورها تبدیل شده است، اما واقعاً برای دورنگه‌داشتن پهپادها از فرودگاه‌ها، چه اقداماتی باید انجام شود؟

به پرواز درآوردن پهپاد در نزدیکی فرودگاه‌ها، عقلانی به نظر نمی‌رسد، به‌خصوص که با این کار احتمالاً قانون را زیر پا خواهید گذاشت؛ اما این موضوع مانع از این نشده است که صاحبان پهپاد در نزدیکی فرودگاه هیترو لندن، گاتویک، نیومارک، دوبلین و دبی، پهپادهای خود را به پرواز در نیاورند. طی ماه‌های گذشته، این فرودگاه‌ها به‌دلیل ورود پهپاد به حریم هوایی پرواز و فرود هواپیماها، مجبور به توقف پروازها شدند. درست قبل از کریسمس ۲۰۱۸، برنامه‌ی سفر بیش از ۱۴۰ هزار مسافر فرودگاه گاتویک لندن مختل و ۱۰۰۰ پرواز برای ۳۶ ساعت لغو شد، چراکه گزارش‌هایی مبنی بر مشاهده‌ی پهپاد در فرودگاه باعث توقف کلیه‌ی فعالیت‌های آن شد.

پهپاد

گزارش‌هایی از ورود پهپادها به محدوده‌ی حریم هوایی فرودگاه‌های سراسر دنیا منتشر شده است و گاهی اوقات خلبان‌ها آن‌ها را مشاهده کرده‌اند. در چنین مواردی عملیات‌های آتش‌نشانی هوایی نیز متوقف می‌شود؛ چراکه وجود این پهپادها، جان خلبانانی را که با هلی‌کوپتر و هواپیما برای نجات خانه‌ها و جنگل‌ها می‌روند، به خطر می‌اندازند. با اینکه تاکنون فقط چندین مورد انگشت‌شمار برخورد پهپاد و هواپیما اتفاق افتاده است؛ اما نگرانی‌ها راجع به احتمال تصادف آن‌ها با یکدیگر و وقوع حادثه‌ای فاجعه‌بار ادامه دارد. به همین دلیل اپراتورهای فرودگاهی در صورت مشاهده‌ی پهپاد، به‌منظور تضمین ایمنی مسافران، کلیه‌ی پروازها و فرود هواپیماها را به حالت تعلیق در می‌آورند.

واقعاً کسانی که مسئول ایجاد این اختلالات اساسی در محدوده‌ی اطراف فرودگاه‌ها هستند، فقط به‌دنبال ساخت ویدئوی وایرالی هستند؟ اندرو مک کوئیلان، مالک و مدیر شرکت کرودد اسپیس (Crowded Space) که در زمینه‌ی پهپاد متخصص است و با امنیت عمومی و حفظ ایمنی فرودگاه‌ها سروکار دارد، می‌گوید:

اکثر افرادی را که به‌صورت غیرقانونی اقدام به پرواز پهپاد در نزدیکی فرودگاه‌ها یا مکان‌های شلوغ می‌کنند، احمق می‌دانم. صحبت‌های ما مبتنی بر آمار افرادی است که با آن‌ها سروکار داشته‌ایم و دستگیر شده‌اند و صرفاً یک‌سری فرضیه نیست. ما برای صحت گفته‌هایمان، مدرک داریم. اکثریت قریب‌به‌اتفاق آن‌ها از قوانین و ضوابط زمان پرواز هواپیما بی‌اطلاع بودند.

پهپاد

در حال حاضر کشورها به‌دنبال تصویب قوانین و مقررات برای میلیون‌ها پهپادی هستند که به مشتریان و اپراتورهای تجاری فروخته شده است. برخی از کشورها از خلبان‌های خود آزمون علمی می‌گیرند و از آن‌ها می‌خواهند که پهپادشان را در یک آژانس مرکزی ثبت‌نام کرده و شماره‌ی ثبتی قابل‌مشاهده را روی پهپاد نصب کنند. محدودیت‌های خاص حریم هوایی در اطراف فرودگاه‌ها و سایر زیرساخت‌های مهم و مکان‌های عمومی شلوغ تاکنون مشخص شده‌اند یا در حال تعیین‌تکلیف هستند و به احتمال زیاد اکثر اپراتورهای قانونمند پهپاد، تابع این قوانین خواهند بود. اما اگر فردی از قانون تخطی کرد، فرودگاه‌ها چطور می‌توانند با او برخورد کنند؟ اندرو مک کوئیلان می‌گوید:

شناسایی مشکل و مقابله با آن، دو مقوله‌ی کاملاً متفاوت هستند. ما در مراحل پایانی شناسایی مشکل هستیم؛ اما تا زمانی که نتوانیم به‌طور کامل آن را حل‌وفصل کنیم، نمی‌توانیم برای مرحله‌ی مقابله با مشکل آماده شویم.

پهپاد

تجهیزات ضدپهپادی نظامی، توانایی شناسایی و ردیابی پهپاد را دارند. تجربه‌های به‌دست‌آمده از خاورمیانه نشان می‌دهد با اینکه سیستم‌های مذکور قابلیت پایین‌آوردن پهپاد را دارند؛ اما انجام این عملیات بر فراز بیابانی برهوت، یک مسئله است و در فرودگاهی شلوغ در یک منطقه‌ی شهری متراکم، مسئله‌ی دیگری است. اندرو مک کوئیلان ادامه می‌دهد:

ما در زمینه‌ی استفاده از تفنگ‌ها، سیستم‌های فرکانس رادیویی و سایر گزینه‌های بالستیک با کمک تفنگ‌های ساچمه‌ای که با متریال مختلف پر می‌شود، تجربه داریم؛ هرچند که هرکدام، معایب گسترده‌ای دارند. یا باید کاری برای پهپاد کرد یا برای دقایقی آن را به حال خود رها کرد و زندگی مسافرانی که در حال پرواز یا فرود هستند، نجات داد. در حال حاضر، هیچ گزینه‌ی دیگری به‌غیر از محافظت از جان انسان‌ها از طریق توقف ترافیک هوایی نمی‌بینم.

فرودگاه گاتویک و هیترو خبر از خرید سیستم‌های ضدپهپادی نظامی به ارزش ۶ میلیون دلار داده‌اند. پرداخت چنین مبلغی برای مقابله با یک‌سری احمق، سرمایه‌گذاری هنگفتی به حساب می‌آید.

تجهیزات ضدپهپادی نظامی، توانایی شناسایی و ردیابی پهپاد را دارند

تحقیقات درباره‌ی حادثه‌ی فرودگاه گاتویک در دست انجام است و ماه گذشته پلیس ساسکس انگلیس اعلام کرد که شاید این ماجرا کار یکی از کارمندان فرودگاه باشد. نیروهای پلیس طی بیانیه‌ای گفتند که با توجه به رفتار پهپاد، احتمال دارد که خلبان آن اطلاعات دست‌اولی از محیط عملیاتی فرودگاه داشته، یا به این اطلاعات دسترسی داشته است. هرچند اندرو مک کوئیلان هشدار می‌دهد که شاید گروه‌های دیگری در این اختلال دست داشته‌اند. او می‌گوید:

داعش برای چندین سال مشغول ارسال دانش خود درباره‌ی استفاده از پهپادها برای تروریسم، به بیرون از خاک عراق و سوریه بوده است. با این حال همیشه راهی برای ایجاد تخریب و ویرانی وجود دارد و واقعیت این است که برای ایجاد اختلال در یک فرودگاه لزوماً به پهپاد نیازی نیست.

پهپاد

با اینکه سایه‌ی اقدامات تروریستی بر سر شرکت مک‌‌ کوئیلان، سازمان‌های دولتی و اپراتورهای فرودگاه سنگینی می‌کند، اما بیشتر احتمال می‌رود، فرد خاطی صرفاً مشغول خوشگذرانی با پهپاد جدیدش بوده است. پهپاد موردنظر احتمالاً ساخت شرکت دی‌جی‌آی مستقر در شنژن چین است که طبق گزارش‌ها، ۷۴ درصد از سهم بازار پهپاد را در اختیار دارد. این شرکت با چنین سهمی در بازار، نقش مهمی در حفظ امنیت آسمان ایفا می‌کند. آدام لیزبرگ، سخنگوی دی‌جی‌آی، می‌گوید:

ما به‌عنوان رهبر این حوزه احساس می‌کنیم که مسئولیت خاصی در قبال ارائه‌ی هشدارهای امنیتی برعهده داریم. با اینکه شاید طبق قانون الزامی به این کار نداشته باشیم، اما با توجه به مسئولیت اجتماعی شرکت فکر می‌کنیم که کار درست همین باشد. طبق یک روند کلی، اکثر قریب‌به‌اتفاق خلبانان پهپاد خواهان پرواز ایمن و مسئولانه هستند. فقط تعداد انگشت‌شماری به‌دنبال ایجاد دردسر می‌گردند.

آدام لیزبرگ می‌گوید که شرکت دی‌جی‌آی قصد دارد با استفاده از آموزش و فناوری‌، صاحبان پهپاد را به خلبانانی مسئول تبدیل کند. به‌کارگیری جی‌پی‌اس در نرم‌افزار پهپاد، صاحبان پهپاد را درباره‌ی حریم‌های هوایی ممنوعه به‌طور خاص هدایت می‌کند. سیستم Aeroscope این شرکت قادر است دوری‌سنجی پهپاد را تجزیه‌وتحلیل کند و علاوه بر شناسایی اطلاعات هوایی پهپاد، موقعیت جی‌پی‌اس خلبان آن را نیز مشخص کند.

اطلاع از قوانین استفاده از پهپاد

پهپاد

آموزش خلبان‌های پهپاد از اهمیت زیادی برخوردار است. لیزبرگ می‌گوید:

خلبان پهپاد باید در صورت امکان، آزمون دانش بدهد و خود را با قوانین پرواز پهپاد آشنا کند؛ به مشاوره‌هایی که از طریق سیستم تعیین محدوده‌ی جغرافیایی (Geofencing) ما ارائه می‌شود، توجه کند. تبعیت از قوانین را نیز مدنظر قرار دهد که چندان هم پیچیده نیستند. هدف از این اقدامات، تأمین ایمنی است و با فرض اینکه خلبان با رعایت ایمنی پهپاد را به پرواز درآورده است، این سرگرمی می‌تواند بی‌نهایت لذت‌بخش باشد.

علاقه‌مندان حتماً باید خود را نسبت به قوانین پهپاد به‌روز نگه دارند. به‌عنوان مثال بریتانیا در ماه مارس قوانین جدیدی وضع کرد که ممنوعیت استفاده از پهپاد در مجاورت فرودگاه‌ها را از یک کیلومتر به پنج کیلومتر افزایش داد. امید می‌رود که عقل سلیم مانع از استفاده از پهپاد در آسمان اطراف فرودگاه‌ها شود، هرچند که مک‌ کوئیلان معتقد است، اقدامات دادگاه‌ها احتمالاً مثمر ثمر خواهد بود. او می‌گوید:

دو روز پس از اتفاق گاتویک، مردی به پرواز پهپاد در نزدیکی فرودگاه هیترو لندن متهم شد. پیگرد قانونی جدی این افراد، بهترین راه برای مقابله با آن‌ها است.

مطالب مرتبط:

منبع cnn

دیدگاه