نکاتی که در سفر جاده‌ای با کودک باید رعایت کنید

زینب موحدی
زینب موحدی شنبه، ۳۰ شهریور ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۰۰
نکاتی که در سفر جاده‌ای با کودک باید رعایت کنید

اگر کودک خردسال دارید و می‌خواهید به یک سفر جاده‌ای بروید، دانستن چند نکته برای خاطره‌انگیز کردن سفر برای همه‌ی اعضای خانواده ضروری است. 

سفرهای جاده‌ای خانوادگی بخشی از سرگرم‌کننده‌ترین و به‌یادماندنی‌ترین ماجراجویی‌های هر فرد است. اما یک سفر جاده‌ای با کودکان و خردسالان می‌تواند به یک رویداد پراسترس هم تبدیل شود. اگر چند نکته را رعایت کنید، می‌تواند این‌گونه نباشد و تبدیل به سفری لذت‌بخش برای همه شود. در ادامه، ۱۲ نکته آمده است که بهتر است در سفرهای جاده‌ای خود با کودکان آن‌ها را رعایت کنید.

لزوم حضور یک راننده‌ی کمکی

سفر جاده ای با کودکان

راننده‌ی کمکی

در صورت امکان، یک راننده‌ی کمکی داشته باشید. اگر کسی در کنار شما باشد که بتواند به پیدا کردن مسیر، خواندن تابلوهای راهنمایی در جاده‌ها، پاسخ دادن به تماس‌های تلفنی، مدیریت خوراکی‌ها و تنقلات و حتی انتخاب موسیقی کمک کند، سفر کم‌فشارتری را تجربه خواهید داشت.

رانندگی در شب

اگر می‌دانید که مسیری طولانی را پیش رو دارید (مثلا اگر قرار است ۱۰ ساعت رانندگی کنید تا به خانه‌ی پدربزرگ‌تان برسید) بهتر است صبح زود راه بیفتید. اگر بتوانید سه صبح شروع به رانندگی کنید، در این صورت، پیش از بیدار شدن کودکان شما نیمی از راه را پیموده‌اید. رانندگی با کودکانی که خوابیده‌اند، گزینه‌ای عالی برای این‌گونه سفرها است.

وسایل آسایشی

وسایل راحتی کافی مانند بالش و پتو به همراه خود داشته باشید! خیلی از کودکان و حتی بزرگسالان عادت دارند که در ماشین‌سواری‌های طولانی یک چرت کوتاه بزنند.

خوراکی‌های لازم برای یک سفر جاده‌ای با کودکان

سفر جاده ای با کودکان

نوشیدنی‌‌ها

فقط آب با خودتان ببرید. هیچ نوشیدنی طعم‌داری برای سفر انتخاب نکنید. در غیر این صورت، این امکان وجود دارد که سیستم گوارشی کودک‌تان به هم بریزد و مجبور باشید نیم ساعت به نیم ساعت بایستید تا او رفع حاجت کند.

تنقلات

هیچ وقت از حمل تنقلات زیادی پشیمان نخواهید شد. اگر نتوانید رستوران پیدا کنید یا اگر در ترافیک گیر کنید، همین تنقلات هستند که شما را نجات خواهند داد. از انتخاب خوراکی‌های شیرین و پر ریخت‌وپاش حذر کنید و همیشه یک دستمال مرطوب یا دستمال کاغذی در دسترس خود داشته باشید.

پیک‌نیک

یک پیک‌نیک برای کودکان در نظر بگیرید. پیک‌نیک، راهی عالی برای تجربه‌ی محیط خارج از خانه به همراه کودکان و خردسالان است. حتی بزرگراه‌های شلوغ هم می‌توانند محل استراحتی جذاب برای این کودکان باشد. پیش از سفر درباره‌ی آن برنامه‌ریزی کنید. با خودتان خوراکی‌های خوشمزه ببرید و ناهاری خاطره‌انگیز صرف کنید.

بازی‌هایی برای سفر جاده‌ای با کودکان

سفر جاده ای با کودکان

ماشین‌بازی

مثلا بازی موردعلاقه‌ی کودک می‌تواند این باشد که تلاش کند تا کاری کند که کامیون‌ها بوق بزنند. می‌توانید این بازی را با بالا و پایین آوردن بازوهای خود انجام بدهید، طوری که گویی شما مشغول به‌صدا درآوردن شیپورهای آن‌ها هستید. کودک از شنیدن صدای بوق‌ها خوشحال می‌شود و دنبال یک کامیون دیگر خواهد گشت.

بازی با حرف الفبا

می‌توانید «حروف الفبا» بازی کنید. یک موضوع انتخاب کنید، مثلا حیوانات، کشورها یا مثلا شهرها. اولین نفر اسم حیوانی که با الف شروع می‌شود که نام می‌برد، نفر دوم حیوانی را نام می‌برد که با ب شروع می‌شود و همین طور بازی ادامه می‌یابد. این بازی را هر طور که دوست دارید جلو ببرید؛ سرگرم‌کننده یا شوخی یا صرفا یک بازی آموزشی. برای کودکان خردسال‌تر از موضوعاتی مانند اسم دختر و اسم پسر استفاده کنید. بازی را طبق گروه سنی کودک‌تان برنامه‌ریزی کنید.

آواز خواندن

موسیقی انتخاب کنید که همه‌ی اعضای خانواده دوست داشته باشند با آن همخوانی کنند.

استراحت در بین سفر جاده‌ای با کودکان

سفر جاده ای با کودکان

برنامه‌ی منعطف

در سفرهای جاده‌ای بسیار بهتر است که از یک برنامه‌ی منعطف استفاده کنید تا زمان و آزادی کافی برای سر زدن به فروشگاه‌ها یا کافه‌های جذاب را داشته باشید یا اینکه بتوانید یک میدان را دور بزنید. بهتر است در شهرهای کوچک توقف کنید تا کمی قهوه و تنقلات میل کنید، با محلی‌ها صحبت کنید و کمی درباره‌ی تاریخ و فرهنگ شهر اطلاعات به دست بیاورید.

توقف‌های کوتاه‌مدت

اطمینان حاصل کنید که هر دو یا سه ساعت توقف می‌کنید و به کودکان اجازه می‌دهید از ماشین پیاده بشوند. وقتی که در پمپ بنزین یا استفاده از سرویس‌های بهداشتی عمومی توقف می‌کنید، بگذارید کودکان چند دقیقه در آن‌جا بازی کنند. این کار باعث می‌شود سفری طولانی‌تر داشته باشید، اما برای همه بهتر است که کمی از ماشین پیاده شوند و کمی به بدن خود استراحت کنند.

لذت بردن از مسیر سفر

مسیر سفر و توقف‌های بین راهی را نیز جزئی از سفر بدانید. شاید فاصله‌ی زیادی بین مبدا و مقصد نباشد، اما نصف روز پیاده‌روی در فضای بیرون از شهر می‌تواند تبدیل به خاطره‌ای به‌یادماندنی برای تمامی اعضای خانواده شود.

پایان یک سفر جاده‌ای با کودکان

سفر جاده ای با کودکان

با رعایت نکاتی که در بالا گفته شد، آمادگی کافی برای سفر بعدی خود با کودکان‌تان را به دست خواهید آورد. این ایده‌ها را می‌توان برای کودکانی در سنینی بالاتر هم استفاده کرد.

شما از چه راهکارهایی برای لذت‌بخش‌تر کردن این‌گونه سفرها استفاده می‌کنید؟ آیا تا به حال از موارد بالا استفاده کرده‌اید؟ به نظر شما آن‌ها تاثیرگذار هستند؟

مطالب مرتبط:

دیدگاه