نکات مهم برای سفر خانوادگی با همسفرانی از نسل‌های مختلف

زینب موحدی
زینب موحدی چهار شنبه، ۲۷ شهریور ۱۳۹۸ ساعت ۱۹:۱۵
نکات مهم برای سفر خانوادگی با همسفرانی از نسل‌های مختلف

سفر با خانواده، به‌ویژه اگر اعضایی از نسل‌های مختلف با هم راهی سفر شوند، تجربه‌ای متفاوت است. این تجربه‌ی متفاوت را در صورتی می‌توان به تجربه‌ای لذت‌بخش هم تبدیل کرد که شرایط و علایق همه‌ی نسل‌ها در آن گنجانده شود.

همین که به تعطیلات نزدیک می‌شوید، یکی از افراد خانواده ناگهان پیشنهاد می‌دهد که برای عید از خانه خارج بشوید و چند روزی به سفر بروید. یعنی، باید کل خانواده را بردارید و به یک ساحل یا کوه بروید و خاطراتی رقم بزنید که یک عمر برای‌تان باقی بماند. دل‌انگیز بودن یا تلخ و ناراحت‌کننده بودن این خاطرات به عوامل زیادی بستگی دارد. اما آنچه که بیشتر از هر مورد دیگر کنترل‌پذیر است، آن است که چقدر بتوانید مسافرت را به‌خوبی برنامه‌ریزی کنید.

سفر خانوادگی

سفری خانوادگی که با چند نسل مختلف از افراد خانواده انجام می‌شود سفری کاملا متفاوت از برنامه‌ریزی فقط برای خودتان یا خانواده‌ی خودتان است. باید علایق، گروه‌های سنی و حتی فرهنگ‌های مختلف را در نظر بگیرد و حتما به تدارک برنامه‌ها برای گروه زیادی از افراد هم فکر کنید. در هنگام برنامه‌ریزی برای سفری به این بزرگی باید به همه‌چیز توجه کرد. در ادامه، نکاتی که باید برای داشتن سفر خانوادگی موفق به این سبک در نظر گرفت، آمده است.

انتخاب مقصدی با مسیری سهل‌الوصول و البته ارزان

سفر خانوادگی

شعار سفرهایی به سبک فوق، شعار «هر چه ساده‌تر، بهتر» است و اجرای آن با انتخاب محل اقامت شروع می‌شود. خیلی وسوسه‌انگیز به‌نظر می‌رسد که با کل خانواده به تکه‌ی کوچکی از بهشتی پرواز کنید که در آخرین سفر انفرادی دریایی خودتان به کارائیب، در شرقی‌ترین نقطه‌ی آن پیدا کردید. اما تدارک چنین برنامه‌ای عین کابوس است. شک نکنید که هزینه‌ی پرواز به مقصدهای دور از دسترس هزینه‌ای هنگفت است. این‌گونه سفرها به‌خاطر مستقیم نبودن پروازها و تاخیرهای طولانی میان پروازهای اتصالی از آنچه به نظر می‌رسد، پیچیده‌تر هم می‌شوند. آن عده‌ای که با کودکان کم‌سن‌وسال مسافرت می‌کنند، باید انتظار کشیدن و سرگردانی در فرودگاه‌های متعدد را به‌مثابه‌ی یک ماموریت غیرممکن تلقی کنند. به‌جای آن مقصدی را انتخاب کنید که از محل زندگی خانواده‌ی شما به آنجا، پرواز بدون توقف به تعداد زیاد وجود داشته باشد.

مقصدی انتخاب کنید که بتوانید با ماشین به آنجا سفر کنید

سفر خانوادگی

شاید بد نباشد به‌جای انتخاب یک جزیره یا کشوری پرت و دورافتاده به عنوان مقصد سفر، مقصدی انتخاب کنید که بتوانید با ماشین به آنجا سفر کنید. حتی اگر رانندگی تا آنجا ۱۲ الی ۱۴ ساعت طول بکشد، باز هم نسبت‌به چند پرواز پشت‌سرهم به ناکجاآباد بهتر است و مسافران استرس کمتری نسبت به پول و مسائل مالی آن خواهند داشت؛ در نتیجه، همه خوشحال‌تر خواهند بود.

سبک‌های هر کدام از اعضای خانواده برای برنامه‌ریزی را در نظر بگیرید

سفر خانوادگی

باید به خاطر داشته باشید که برنامه‌هایی که هر کدام از اعضای خانواده برای سفر در سر می‌پرورانند با برنامه‌های دیگری فرق می‌کند. شاید خانواده دل‌شان بخواهد یک نفر اداره‌ی امور را به دست بگیرد، برنامه‌ریزی کند و سهم هر کس از هزینه‌های سفر را حساب کند و در عین حال، یکی از اعضای جدیدالورود خانواده، برنامه‌ریزی برای تعطیلات را تجربه‌ای جمعی‌تر بداند. در این صورت، باید مطمئن شوید آن‌ها طوری احساس کنند که آن‌ها هم در این فرایند نقش دارند؛ در غیر این صورت، حمایت و احتمالا، مشارکت کمتری از جانب آن‌ها دریافت خواهید کرد. شاید این موضوع را مانع مهمی بر سر راه تدارکات سفر بدانید؛ اما باید اطمینان حاصل کنید که سبک‌های متفاوت هر نفر برای برنامه‌ریزی باید رعایت شود و این کار، گامی مهم است که از همان ابتدا باید در نظر گرفته شود.

درباره‌ی بودجه‌ی افراد و میزان آسایش آن‌ها واقع‌گرا باشید

سفر خانوادگی

اگر شما خودتان مسافری جهاندیده و نترس هستید، پس با اینکه یک هفته را در اتاق‌های خوابگاه‌مانند هاستل‌ها بگذرانید مشکلی نخواهید داشت. ولی شاید عمه‌ی هفتاد و چند ساله و عموی نخبه‌ی شما به محلی بهتر برای سکونت نیاز دارند؛ یا مثلا پسرعمویی که دو کودک زیر چهار سال دارد و به‌تازگی خانه خریده است، شاید بودجه‌ی کافی برای اجاره‌ی یک تفرجگاه لوکس را نداشته باشد. پیدا کردن یک تفرجگاه قابل‌قبول برای همه، اقدامی در جهات برقراری توازن است و گاهی، انجام آن غیرممکن به‌نظر می‌رسد. به همین دلیل است که برخی از خانواده‌ها دنبال ویلایی با ۱۰ اتاق خواب می‌گردند.

سفر خانوادگی

پیش از رزرو هر گونه مکانی، از همه بپرسید که چه مقدار بودجه برای این کار در نظر گرفته‌اند و همین رقم را به‌عنوان معیار خود برای یافتن یک محل سکونت ایده‌آل در ذهن داشته باشید. شاید محلی را پیدا کنید که کمی از توان مالی برخی خارج باشد و باز هم بهتر است که این موضوع را با آن‌ها در نظر بگیرید. همچنین، باید گزینه‌های گران‌تر را هم که مورد پسند آن دسته از اعضای خانواده است که به قدم‌زدن در پاساژهای شیک عادت دارند، پیشنهاد بدهید.

پیش از رزرو خانه‌های بزرگ و پهناور، بیشتر و دقیق‌تر فکر کنید

سفر خانوادگی

ویلاهای ده خوابه با استخرهای رو باز و پاسیوهای چند صد متر مربعی در یک منطقه‌ی ویلایی اغواکننده به‌نظر می‌رسد. اما اگر در توان مالی خانواده نیست که هزینه‌ی کارگر برای آشپزی و امور نظافتی خانه را بپردازند، توزیع مسئولیت‌ها خود به تنهایی می‌تواند تعطیلات را به هرج‌ومرج بکشاند. تصور کنید که با ۱۰ الی ۱۵ نفر دیگر در یک خانه زندگی کنید. تهیه‌ی غذا برای این تعداد کار کوچکی نیست و معمولا به عهده‌ی کسی گذاشته می‌شود که برای بار اول به اندازه‌ی کافی آشپزی کردن بلد باشد؛ اما پس از دو روز کم‌کم آثار رنجش و ناراحتی در وی آشکار می‌شود. شاید هم این اتفاق نیفتد و همه یک گوشه بنشینند و منتظر بمانند که کسی شروع به آشپزی کند. همین امر برای انجام کارهای نظافتی، هم در آشپزخانه و هم در هر بخش دیگر خانه، صدق خواهد کرد. 

سفر خانوادگی

برنامه‌های خواب و فعالیت‌های دیگر در خانه‌های بزرگ پیچیده‌تر از قبل خواهد بود. شاید افراد جوان‌تری در خانه باشند که لزومی نمی‌بینند ساعت ۷ شب به رختخواب بروند. شاید هم یکی از آن اقوام سالمندی همراه شما باشد که در تمام طول زندگی خود، با این شعار زندگی کرده است: خوب نیست کاری به بعد از ساعت هشت شب موکول شود. این دسته از افراد برنامه‌های خواب متفاوتی دارند و اگر جوان‌ترها ساعت ۳ صبح به خانه برگردند و همه را از خواب بیدار کنند، جنجال بزرگی به پا خواهد شد. نکته مهم آن است که شاید خانه در نگاه اول خوب به نظر برسد، اما در عمل، تبدیل به یک کابوس می‌شود. اتاق‌ها و آپارتمان‌های کرایه‌ای را برای این‌گونه سفرها انتخاب کنید که هر کس بتواند در طول روز از بودن در کنار خانواده لذت ببرد و شب‌ها، به خلوت خصوصی خود برگردد.

به‌جای هتل، به هتل آپارتمان فکر کنید

سفر خانوادگی

هتل آپارتمان‌ها بهتر از هتل یا یک خانه‌ی بزرگ به نظر می‌رسد. هم به این خاطر که مسافران می‌توانند برنامه‌های شخصی خود را در اتاق‌های مختلف جلو ببرند و هم اینکه آن‌ها شامل برنامه‌ها و فعالیت‌هایی هستند که زحمت شما را برای برنامه‌ریزی کم می‌کند. آن‌ها معمولا دارای آشپزخانه هستند و می‌توانید گاهی‌وقت‌ها شام را مانند خانه‌ی خودتان صرف کنید. وجود چند اتاق خواب در آن‌ها موجب مقرون‌به‌صرفه‌تر بودن آن‌ها شده است. شاید خیلی‌ها دوست نداشته باشند یک اتاق مشترک با برادر و زن برادرشان در یک هتل داشته باشند. اما اجاره کردن یک هتل آپارتمان دو خوابه که معمولا هم‌قیمت با یک اتاق در هتل است، احساس بهتری به فرد می‌بخشد.

همه‌ی اطلاعات لازم درباره‌ی مراقبت از کودکان را به دست بیاورید

سفر خانوادگی

فردی که فرزندی ندارد، هیچ اطلاعی هم از خم‌وچم فرزندداری ندارد. مراقبت از کودکان در تعطیلات یکی از مهم‌ترین موضوعات است و هر هتل و تفرجگاهی حق انتخاب‌های متفاوتی در اختیار مسافران قرار می‌دهد. برخی از آن‌ها خدماتی ارائه می‌دهند که قیمت آن برابر با کل قیمت اقامت شما در آن‌جا است. در برخی از هتل‌ها و تفرجگاه‌ها، کلوب‌های کودکانی وجود دارد که مشتریان می‌توانند کودکان خود را در آنجا بگذارند و خودشان ساعاتی را به یاد روزهای پیش از تولد کودکان، به تفریح بپردازند. برخی هم چنین امکاناتی ندارند که به این معنی است که خانواده‌هایی که کودک دارند، با محدودیت‌هایی در برنامه‌ریزی‌های خود روبه‌رو خواهند بود.

درباره‌ی تفریحات متفاوت موردنظر همسفرها تحقیق کنید

سفر خانوادگی

هیچ چیزی به اندازه‌ی این سوال و جواب‌های تکراری اول صبح، قدرت و سرعت تخریب تعطیلات خانوادگی را ندارد: من این کار را دوست ندارم، تو چه کار می‌کنی؟ بنابراین، مقصدی را انتخاب کنید که تا حد ممکن، هر نوع فعالیت متناسب با علایق متفاوت همسفرها را داشته باشد. شاید شما غواص ماهری باشید. شاید پسرعموی شما ترجیح بدهد دنبال رستوران‌های خوب بگردد. شاید پدر همسرتان دلش فقط یک استخر بزرگ و خوب بخواهد. صرف‌نظر از آنکه خانواده از چه چیزی لذت می‌برند، باید به علاقه‌های آن‌ها هم فکر کنید یا اینکه حداقل از آن‌ها خبر داشته باشید و محلی را پیدا کنید که تا حد ممکن، گزینه‌های موردپسند همه را داشته باشند.

سفر خانوادگی

برنامه‌ریزی برای یک گروه بزرگ و انتخاب فعالیت‌های مختلف، مانند ماهیگیری یا بازی گلف، به این خاطر چالش‌برانگیز خواهد بود که بودجه و میزان علاقه‌ی افراد متفاوت است. حتی اگر برنامه‌ریزی را به‌طور کامل به عهده‌ی شما گذاشته باشند، اما بهتر است برنامه‌ریزی برای فعالیت‌های گروهی را به افرادی بسپارید که بیشترین انگیزه را برای انجام کارهای گروهی دارند. هیچ‌کس را به انجام کاری که علاقه‌ای به آن ندارد، مجبور نکنید.

برای وعده‌های غذایی انفرادی و خانوادگی زمانی در نظر بگیرید

سفر خانوادگی

تکرار این نکته خوب است که آشپزی برای ۱۵ الی ۲۰ نفر کار سختی است؛ درست مانند تهیه‌ی صورت‌حساب برای ۱۵ الی ۲۰ نفر که همگی از خانواده‌های مختلف با بودجه‌های مختلف هستند. نکته‌ی محوری، جمع‌شدن دور هم در تعطیلات است. بنابراین باید علی‌رغم سردردهایی که این‌گونه دورهمی‌ها با خود به همراه می‌آورند، چند وعده‌ی غذایی جمعی را نیز در برنامه بگنجانید. این شعار را فراموش نکنید که «هرچه ساده‌تر، بهتر».

قوانین را برای همه توضیح بدهید

سفر خانوادگی

باید دو الی سه هفته پیش از سفر ایمیلی حاوی جزئیات کاملی که همه باید در مقصد از آن اطلاع داشته باشند، برای همه ارسال کنید. دستورالعمل خود برای توضیح اطلاعات لازم آن است که این کار را طوری انجام بدهد گویی مشغول نوشتن آن برای جوان‌ترین فرد باسواد در خانواده هستید. توضیح همه‌ی موارد به یک کودک هشت ساله تضمین می‌کند که هیچ موضوعی برای هیچ کس فهم‌ناپذیر باقی نماند.

ایمیل مذکور باید شامل همه‌ی موارد، اعم از آدرس و شماره تلفن محل اقامت و ساعت صرف غذا و نحوه‌ی ترانسفر از فرودگاه باشد. آیا قرار است بیرون غذا بخورید؟ خوب، پس زمان و مکان و بودجه‌ی لازم را برای همه اعلام کنید. شرایط را برای افرادی که کودک دارند توضیح بدهید. اطلاعات تماس محل‌های تفریحی موردعلاقه‌ی افراد را تهیه کنید. هر چه ابهام کمتری در این خصوص وجود داشته باشد، کمتر سردرگم خواهند شد و هر چه از زبان ساده‌تری برای آن استفاده کنید، دیگران بهتر همه‌چیز را خواهند فهمید.

فراموش نکنید که خوش بگذرانید! اما به اندازه

سفر خانوادگی

تمام نکته‌ای که در جمله‌ی بالا نهفته است آن است که فرصتی چند روزه به دیگران ببخشید تا از مردمی که هیچ چاره‌ای جز مدارا با آن‌ها ندارند، فاصله بگیرند. پس بیشتر به آن اهمیت بدهید. هر روز اتفاق نمی‌افتد که با پدربزرگ و مادربزرگ خود عکس بگیرید و با عموزاده‌ها و عمه‌زاده‌هایی که از سرتاسر کشور در این نقطه گرد هم جمع آمده‌اند، چای بنوشید. پس تا زمانی که آنجا هستید تلاش خودتان را بکنید تا خوش بگذرانید. اما حد نگه دارید! خوش‌گذرانی بیش‌ازحد در مواردی می‌تواند به یک تراژدی ختم شود. مسئولانه رفتار کنید.

مطالب مرتبط:

منبع matadornetwork

دیدگاه