چطور می‌توان بدون دردسر از پهپاد استفاده کرد؟

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی سه شنبه، ۲۶ شهریور ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۰۰
چطور می‌توان بدون دردسر از پهپاد استفاده کرد؟

امروزه علاقه‌ی گردشگران به استفاده از پهپاد برای گرفتن بهترین تصاویر و ویدئوها بیشتر شده است، اما برای اینکه این ماجراجویی منجر به دردسر نشود، گردشگران باید چه کاری انجام دهند؟

این روزها استفاده از پهپادها (هواپیماهای بدون سرنشین) توسط گردشگران بیشتر و بیشتر شده است؛ به‌خصوص که می‌توان به کمک آن‌ها، عکس‌ها یا ویدئوهای فوق‌العاده زیبایی برای اینستاگرام گرفت و حسابی حسرت فالوئرها را برانگیخت. پس برای ماجراجویی بعدی خود، پهپاد را نیز در کنار وسایل سفرتان بسته‌بندی کنید. با این حال، دو بلاگر در سفر به ایران متوجه شدند که اگر گردشگران نسبت به قوانین خاص این کشور آگاهی نداشته باشند، استفاده از پهپاد می‌تواند به زندانی‌شدن فرد خاطی بینجامد.

پهپاد

این موضوع فقط به ایران خلاصه نمی‌شود؛ در واقع در اتفاقی که سال ۲۰۱۸ در فرودگاه گاتویک لندن افتاد، یک پهپاد سرگردان باعث تعطیلی دومین فرودگاه شلوغ بریتانیا برای مدت ۳۶ ساعت شد. متعاقب آن ۱۰۰۰ پرواز لغو شد و برنامه‌ی سفر حدود ۱۴۰ تا ۲۰۰ هزار مسافر تحت‌تأثیر قرار گرفت. طبق قوانین بریتانیا، به‌خطرانداختن امنیت هواپیماها، تخطی از قانون محسوب می‌شود و مجازات آن می‌تواند تا پنج سال زندان باشد. این کشور پرواز پهپادها در شعاع یک کیلومتری فرودگاه‌ها یا بالاتر از ارتفاع ۱۲۲ متری آسمان را ممنوع کرده است. زیرپاگذاشتن هر یک از این قوانین می‌تواند به‌معنای پنج سال زندان یا جریمه‌ی نامحدود یا هر دو مجازات باشد.

پهپاد

پهپادها علاوه بر مشکلاتی که به وجود می‌آورند، در صورت برخورد با هواپیماها می‌توانند به‌راحتی به آن آسیب بزنند. در گزارش سال قبل اداره‌ی هوانوردی فدرال، میزان آسیب ناشی از برخورد پهپادها با هواپیماها بسیار بیشتر از برخورد پرنده‌ها است. اتفاقاتی از این دست باعث شده است که کشورهای بیشتری به فکر وضع قوانین درباره‌ی استفاده از پهپادها بیفتند.

پس گردشگران برای اینکه در طول سفر و هنگام ماجراجویی با پهپاد به دردسر نیفتند، بهتر است پیش از رفتن به مقصد خود، با قوانین آن منطقه درباره‌ی استفاده از پهپاد آشنا شوند. برای اطلاع از این موضوع، وب‌سایت‌هایی هستند که اطلاعات به‌روز قوانین مربوط به پهپاد در سراسر دنیا را ارائه می‌کنند. از جمله آن‌ها می‌توان به سایت «www.uavsystemsinternational.com» اشاره کرد که فهرستی از قوانین هر کشور را اعلام کرده؛ به‌عنوان مثال در مورد قوانین پهپاد در ایران آمده است که با کسب مجوز امکان استفاده از آن وجود دارد، اما باید یک‌سری قوانین مربوط به آن را رعایت کرد که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از:

  • پهپاد را روی سر مردم یا جمعیت زیاد به پرواز در نیاورید.
  • پرواز پهپاد روی شهر تهران ممنوع است.
  • هنگام استفاده از پهپاد، به حریم خصوصی دیگران احترام بگذارید.
  • پرواز پهپاد در فرودگاه‌ها یا مناطقی که هواپیماها فعالیت دارند، ممنوع است.
  • پرواز پهپاد فقط در طول روز و صرفاً در شرایط آب‌وهوایی مناسب امکان‌پذیر است.
  • استفاده از پهپاد در مناطق حساسی نظیر اماکن دولتی و ارتشی ممنوع است.

پهپاد

مسافرانی که به‌دنبال اطلاعات تکمیلی هستند، می‌توانند به سفارت کشورشان در کشور مقصد مراجعه کنند و اطلاعات بیشتری از قوانین محلی به دست آورند؛ هرچند عاقلانه‌تر آن است که پیش از سفر، درباره‌ی قوانین استفاده از پهپاد در کشور مقصد، اطلاعات کسب کنند. علاوه بر این، مسافران باید مطمئن شوند که مراحل کارهای اداری کسب مجوز و همچنین قوانین مربوط به مکان‌ها و زمان‌های مجاز استفاده از پهپاد را به‌طور کامل فهمیده‌ باشند.

همیشه می‌توانید برای خرید بلیط هواپیما با استفاده از موتور جستجوی پرواز کجارو پایین‌ترین قیمت بلیط‌ها را از بین فروشنده‌های معتبر مشاهده کرده و بلیط سفر خود را ارزان‌تر از همه جا تهیه کنید.

مطالب مرتبط:

منبع thepointsguy

دیدگاه