با نسل جدید مسافران آشنا شوید: خانه به دوش‌های مدرن

زینب موحدی
زینب موحدی یکشنبه، ۲۴ شهریور ۱۳۹۸ ساعت ۱۹:۰۰
با نسل جدید مسافران آشنا شوید: خانه به دوش‌های مدرن

تعریف آنچه امروز به نام مسافر شناخته می‌شود، تفاوت‌های زیادی با گذشته دارد. نسل جدیدی متولد شده‌اند که مفهومی جدید و متفاوت از سفر ارائه داده‌اند. 

سال ۲۰۲۰، دو میلیارد نفر به جزیره‌ها، بیابان‌ها، جنگل‌ها، یخچال‌های طبیعی و آتشفشان‌ها در چهار گوشه‌ی سیاره‌ی خاکی سفر خواهند کرد. شاید حتی عده‌ای این زیبایی شکننده را از فضا به تماشا بنشینند. زمین انسان‌ها هنوز یک شگفتی است، حتی همین حالا که عقربه‌های ساعت به وقت محافظت و تیمارداری از آن نزدیک می‌شود. اما روشی که خانه به دوش‌های متعلق‌ به نسلی پیرامونی به آن سفر می‌کنند، همچنان در حال تحول است. دوران دیجیتال، جهانی‌سازی، مهاجرت و فناوری، نه‌تنها مرزهای ملت‌ها را محو کرده، بلکه سفرپرستی و عشق به مسافرت را نیز دو چندان کرده است. مسافران با قدرت و سرعت بیشتری به راه خود ادامه می‌دهند و عطش آن‌ها نسبت به تماشای مناطق تازه و خلوت‌گزینی در مرزهای سرگردانی بیشتر می‌شود.

سبک سفر

اکنون که بیشتر بخش‌های دنیا دسترسی‌پذیر و در حال نوسازی هستند و با خودنمایی بیشتر و بدون وقفه به جلو حرکت می‌کنند، مسافران نیز سفرهای خود را به‌نحوی تغییر می‌دهند تا تبدیل به کاشفان معنا شوند و رابطه‌ای عمیق‌تر با سیاره‌ی خود بسازند. اما این طرز نگرش را نمی‌توان خودبینی لذت‌جویانه‌ای متعلق به ضد فرهنگ‌های دهه‌ی شصت میلادی نامید. بلکه، مسافران در آستانه‌ی دورانی جدید از سفرهای پویا ایستاده‌اند؛ دورانی که محصول نگرش آگاهانه، روبه‌رشد و متحول‌شده‌ی نسل هزاره است که دیگر تعطیلات خود را فدای کارهای دیگر نمی‌کنند، بلکه همیشه تلاش می‌کنند بین کارهای خود توازن برقرار کنند.

وقت آن رسیده است که با خانه‌به‌دوش‌های جدید آشنا شوید؛ کسانی که برای فرار کردن سفر نمی‌کنند؛ بلکه برای پیدا کردن، درگیر شدن و ارتباط برقرار کردن رخت سفر می‌پوشند. آن‌ها کربن‌های به‌جای مانده از خود را اندازه می‌گیرند؛ از مسیرهایی می‌گذرند که DNA تعیین می‌کند؛ داستان‌های واقعی تلویزیون، مثل زندگی‌نامه‌ی بازماندگان و نجات‌یافتگان در دنیای واقعی را، دنبال می‌کنند و سرشت خود را در برابر اتفاقات افتاده برای آن‌ها می‌آزمایند.

سبک سفر

زمین انسان‌ها هنوز یک شگفتی است، حتی حالا که عقربه‌های ساعت به وقت محافظت از آن نزدیک می‌شود

اوج تجمل‌گرایی مسافران نسل جدید، از خود بی‌خود شدن و غرق در طبیعت شدن است؛ کاوش و تامل دوباره درباره‌ی روحیات خود. آن‌ها جست‌وجوگرانی کنجکاو و تاثیرناپذیر از مهارت‌ها و اصالت‌های جدید هستند؛ آن‌ها از حضور در محل‌های بومی، سفارشی، متنوع و نامتعارف لذت می‌برند.

خانه به دوش‌های جدید ناگهانی و بدون تصمیم قبلی به مسافرتی یک هفته‌ای، ۶ ماهه یا حتی سه ساله می‌روند؛ با فرزندان‌شان، هم‌فکران‌شان، یا حتی به‌تنهایی (در اروپا، یک نفر از هر سه نفر تنها زندگی می‌کند؛ این آمار در حال افزایش است). پیشرفت‌های زیست‌محیطی و پزشکی، توجهات را به‌سمت سلامت سیاره‌ای و شخصی معطوف کرده است؛ مسائلی که با احساس بازآفرینی‌شده‌ی ذهن‌آگاهی کهن در ارتباط هستند.

تا سال ۲۰۲۰، صنعتی گردشگری سلامتی به ارزشی بالغ بر ۶۴۰ میلیارد دلار خواهد رسید. در همین حین، اصطلاح «دوستدار محیط زیست» رنگ‌وبوی جدیدی به خود می‌گیرد و دیگر کسی آن را یک «ارزش» نمی‌داند؛ بلکه علمی مهیج و خلاقانه است که صاحبان برخی از بهترین خِرَدهای جهان پایه‌گذاری شده است. امروزه، ۷۰ درصد از مسافران هتلی را برای اقامت انتخاب می‌کنند که سبز باشد؛ سبز بودن نشانه‌ی طراحی و عملکرد زیست‌محیطی هتل با نگاهی به آینده است. ماموریت خانه‌ به دوش‌های جدید چنین است: دگرگونی مثبت، چه درون انسان‌ها و چه در سیاره.

مطالب مرتبط:

منبع cntraveller

دیدگاه