پایان مأموریت سرمایه‌دار آمریکایی به عمیق‌ترین نقاط اقیانوس‌های جهان

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی جمعه، ۲۲ شهریور ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۰۰
پایان مأموریت سرمایه‌دار آمریکایی به عمیق‌ترین نقاط اقیانوس‌های جهان

ویکتور وسکوو، سرمایه‌دار ۵۳ساله‌ی آمریکایی، مأموریت خود به عمیق‌ترین نقاط اقیانوس‌های جهان را در ۲۴ آگوست ۲۰۱۹ به پایان رساند.

چه چیزی در عمیق‌ترین نقاط اقیانوس‌های جهان وجود دارد؟ این سؤالی است که از دیرباز ذهن بشر را به خود مشغول کرده بود و حالا یک کاوشگر آمریکایی به نام ویکتور وسکوو، برای اولین بار به عمیق‌ترین نقاط پنج اقیانوس جهان سفر کرده است و پس از بازگشت به خشکی، از کشفیات خود به دنیا می‌گوید. این سرمایه‌دار ۵۳ساله طی برنامه‌ی «سفر به پنج ژرفا» (Five Deeps Expedition) در سفری ۱۰ماهه به اعماق ناشناخته‌ی اقیانوس‌های هند، آرام، منجمد جنوبی، منجمد شمالی و اطلس رفته است.

ویکتور وسکوو در هفته‌ی جاری اعلام کرد که با سفر به عمق ۵,۵۵۰ متری مالوی دیپ (Molloy Deep) که عمیق‌ترین نقطه‌ی اقیانوس منجمد شمالی به حساب می‌آید و حدود ۲۷۰ کیلومتری غرب سوالبار نروژ قرار دارد، مأموریت خود را در ۲۴ آگوست ۲۰۱۹ به پایان رسانده است. این سفر اکتشافی از جهات زیادی، رکورد زده است. وسکوو در ماه مه به گودال چلنجر سفر کرد که با ژرفای ۱۰۹۲۷ متر، در انتهای جنوبی درازگودال ماریانا در اقیانوس آرام قرار دارد و گفته می‌شود رکورد عمیق‌ترین غواصی در دریا را شکسته است. علاوه بر این، او با سفر به عمق مالوی دیپ، عنوان اولین سفر انسان به ژرفای این منطقه را نیز از آن خود کرد. ویکتور وسکوو که پیشینه‌ی دریانوردی دارد، پیش‌تر گفته بود، در سفر خود به‌دنبال اکتشافات علمی و همین‌طور آزمایش حدواندازه‌ی پشتکار انسان است. او می‌گوید:

من فکر می‌کنم که شکستن قیدوبندها، تمایل طبیعی هر انسانی است. شگفت‌آورترین بخش از طبیعت بشر این است که دوست دارد محدودیت‌ها را کنار بزند و همین میل ذاتی باعث شده است که به‌عنوان یک گونه به جایگاه فعلی برسیم.

سفر اکتشافی به عمیق‌ترین اقیانوس‌های جهان

تمامی پنج سفر وسکوو به اعماق اقیانوس با زیردریایی مخصوص «DSV Limiting Factor» که ساختاری از تیتانیوم داشت و کشتی پشتیبان «DSSV Pressure Drop» انجام شد. سفر اکتشافی او به اعماق دریا توسط آتلانتیک پروداکشن فیلم‌برداری شده است تا به‌صورت مستندی پنج‌قسمتی تحت‌عنوان «سیاره‌ی ژرف» (Deep Planet) از شبکه‌ی دیسکاوری پخش شود. در اعماق هر اقیانوس از یک نقشه‌بردار سونار (ناوبری و فاصله‌یابی صوتی) برای بررسی عمق آب استفاده شد که بخشی از پروژه‌ی GEBCO Seabed 2030 از مؤسسه‌ی نیپون (نقشه‌برداری جامع از بستر دریا تا پایان سال ۲۰۳۰) بود.

سفر اکتشافی به عمیق‌ترین اقیانوس‌های جهان

ویکتور وسکوو معتقد است که سفر به اعماق اقیانوس‌ها، تجربه‌ای خارق‌العاده برای او بوده است. او چهارساعتی را که به کاوش در اعماق درازگودال ماریانا مشغول بوده است، به یاد می‌آورد و می‌گوید که از این فرصت برای تماشای مناظر و تقدیر از کارهای فنی تیم همراهم استفاده کردم. در این مسیر، اکتشافات علمی هیجان‌انگیزی نیز رخ داده است. او و تیمش در درازگودال جاوا در ژرفای اقیانوس هند، حیوان ژلاتینی شگفت‌آوری کشف کردند که می‌گویند مشابه آن را تاکنون در زیردریا ندیده‌اند. آلن جیمیسون، سرپرست دانشمندان سفر اکتشافی گفته که این جانور، یک کروبال (curveball) بوده است. تیم این عملیات موفق شدند، تصویری از آن ثبت کنند. جیمیسون می‌گوید:

یک دفعه درست جلوی دوربین ما قرار گرفت، چرخشی ۹۰ درجه‌ای کرد، زاویه‌ای فوق‌العاده زیبا برای عکاسی به ما داد و رفت و به همین دلیل فقط شانس گرفتن یک تصویر باورنکردنی از او داشتیم.

سفر اکتشافی به عمیق‌ترین اقیانوس‌های جهان

وسکوو در اعماق درازگودال ماریانا شاهد کیسه‌های پلاستیکی و کاغذهای شکلات بود، موضوعی که نشان می‌دهد حتی اعماق عمیق‌ترین اقیانوس‌ دنیا نیز از دخالت‌های انسانی در امان نیست. کاوشگران در طول این سفر اکتشافی بیش از ۷۴ هزار کیلومتر در سراسر دنیا پیمودند و موفق به نقشه‌برداری بیش از ۳۰۰ هزار کیلومتر از بستر دریا شدند. علاوه بر این، فیلم‌برداری این سفر، حدود ۵۰۰ ساعت شد که تجربه‌ای باورنکردنی را پیش روی تماشاچیان قرار خواهد داد.

گالری عکس‌های سفر ویکتور وسکوو به عمیق‌ترین نقاط اقیانوس‌های جهان

مطالب مرتبط:

منبع cnn

دیدگاه