ارتفاع بلندترین قله‌ سوئد به‌ خاطر تغییرات اقلیمی، کاهش یافت

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی پنجشنبه، ۲۱ شهریور ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۰۰
ارتفاع بلندترین قله‌ سوئد به‌ خاطر تغییرات اقلیمی، کاهش یافت

قله‌ی جنوبی کوه کبنه‌کایزه که به‌عنوان بلندترین قله‌ی سوئد شناخته می‌شد، اکنون به‌خاطر تغییرات اقلیمی و گرمایش جهانی با کاهش ارتفاع مواجه شده و این عنوان را از دست داده است.

دانشمندان تأیید کرده‌اند، بلندترین قله‌ی سوئد، به‌خاطر تغییرات اقلیمی، دیگر بلندترین قله‌ی این کشور نیست؛ زیرا یخچالی که قله‌ی آن را پوشانده، به‌واسطه‌ی افزایش دما در حال کوچک‌شدن است. قله‌ی جنوبی کوه کبنه‌کایزه (Kebnekaise) که مملو از یخچال است، در شمالی‌ترین نقطه‌ی کشور سوئد قرار دارد که اکنون ارتفاعش به ۲,۰۹۵٫۶ متر رسیده است، پایین‌ترین ارتفاعی که تاکنون ثبت شده و ۱٫۲ متر کمتر از قله‌ی صخره‌ای و بدون یخ شمالی کوه با ارتفاع ۲,۰۹۶٫۸ متر است.

گونهیلد نینیس روزکوئیست، استاد جغرافیای دانشگاه استکهلم که ارتفاع قله‌ی جنوبی کوه کبنه‌کایزه را هر سال اندازه‌گیری می‌کند، می‌گوید:

با قطعیت می‌توانیم بگوییم، برای اولین بار از سال ۱۸۸۰، ارتفاع این قله کوتاه‌تر از قله‌ی دیگر شده است. سال گذشته ما به این قضیه مشکوک شدیم، اما هیچ‌گاه قله‌ی جنوبی کوتاه‌تر از قله‌ی شمالی نشده بود. هرچند امسال در سوم سپتامبر که مصادف با پایان فصل ذوب یخچال‌ قله بود، با استفاده از فناوری جی‌پی‌اس که فقط چند سانتی‌متر حاشیه‌ خطا داشت، آن را اندازه‌گیری کردیم.

طی ۵۰ سال گذشته، ارتفاع قله‌ی جنوبی کوه کبنه‌کایزه به شکل هشداردهنده‌ای، ۲۴ سانتی‌متر کوتاه‌تر شده؛ نکته‌ی نگران‌کننده‌تر این است که در ۱۰ سال اخیر، نرخ ذوب یخچال این قله، یک متر در هر سال بوده است. گونهیلد نینیس روزکوئیست می‌گوید:

دمای هوا در تابستان امسال با افزایش همراه بود؛ در واقع این افزایش در کل سال مشهود بود، به‌طوری که حتی زمستان‌ها نیز گرم‌تر شده‌ است. اتفاقی که برای بلندترین قله‌ی سوئد افتاده، نشان‌دهنده‌ی وضعیتی است که برای همه‌ی یخچال‌های کشورهای اسکاندیناوی در حال وقوع است. این ماجرا از سرعت بسیار زیاد ذوب یخچال‌ها حکایت دارد.

کوه کبنه‌کایزه

این احتمال وجود دارد که یخچال قله‌ی جنوبی کوه کبنه‌کایزه، برف و یخ را در طول زمستان آتی جمع‌آوری کند و مجدداً عنوان بلندترین قله‌ی سوئد را به این قله برگرداند؛ اما این امر موقتی خواهد بود. استاد جغرافیای دانشگاه استکهلم ادامه می‌دهد:

نرخ ذوب یخچال این قله به‌دلیل افزایش دمای هوا، بیشتر شده است. یک زمستان برفی شدید شاید بتواند این وضعیت را متعادل کند، اما باز هم با فرارسیدن تابستان، ذوب خواهد شد. فرجام خوشایندی در انتظار یخچال‌ها نیست.

امسال تابستان، افزایش دمای هوا در ایستگاه‌های بالاتر از مدار شمالگان در سوئد، فنلاند و نروژ رکورد زد. مجموعه‌ای از آتش‌سوزی‌های بی‌سابقه در سوئد نیز در تشدید گرمای هوا مؤثر بود و این کشور را وادار کرد از سایر کشورها نظیر ایتالیا درخواست کمک کند که منابع بیشتری برای مقابله و مهار آتش‌سوزی در اختیار داشتند. روزکوئیست که در ایستگاه تحقیقاتی تارفالا در نزدیکی کوه کبنه‌کایزه فعالیت می‌کند، می‌گوید:

کاهش اندازه‌ی یخچال‌ قله‌ی جنوبی کوه کبنه‌کایزه به‌وضوح مشهود است. این یخچال نازک و نازک‌تر می‌شود؛ محدوده‌ی کوچک‌تری را می‌پوشاند و در قله‌ی کوه که باید مملو از یخ باشد، لغزنده می‌شود. من همکاری داشتم که برای ۱۰ سال به اینجا نیامده بود و با دیدن قله، شوکه شد. نرخ ذوب آن بسیار سریع‌تر از انتظارم است. همه‌ی ما می‌دانیم که هوا روزبه‌روز در حال گرم‌ترشدن است و به همین دلیل شاید نیازی به نشانه‌های زیادی برای اثبات این موضوع نداشته باشیم؛ هرچند این ماجرا احتمالاً به ما می‌فهماند که باید کاری برای مقابله با آن انجام دهیم.

اگر قصد سفر به سوئد دارید، همیشه می‌توانید برای خرید بلیط هواپیما با استفاده از موتور جستجوی پرواز کجارو پایین‌ترین قیمت بلیط‌ها را از بین فروشنده‌های معتبر مشاهده کرده و بلیط سفر خود را ارزان‌تر از همه جا تهیه کنید.

مطالب مرتبط:

منبع cnn

دیدگاه