وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تاسیس می‌شود

زهره زرشکیان
زهره زرشکیان سه شنبه، ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۷:۰۰
وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تاسیس می‌شود

با تایید شورای نگهبان، وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تاسیس می‌شود و پس از ابلاغ این شورا به دولت، این سازمان در قالب وزارتخانه فعالیت خواهد کرد.

سازمان میراث فرهنگی بالاخره توانست از شورای نگهبان رای وزارتخانه شدن را بگیرد. از زمان مطرح شدن این موضوع، هر بار که این طرح در دستور کار مجلس قرار می‌گرفت، عده‌ای مخالفت می‌کردند. در نهایت، عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرد که این طرح به تایید شورای نگهبان رسیده است.

طی مدتی که طرح‌های مختلف برای تشکیل این وزارتخانه به دولت ارائه می‌شد، افراد مختلفی خارج از سازمان، بارها بر این موضوع تاکید می‌کردند که با مخالفت مسئولان داخل سازمان مواجه می‌شد. روسای این سازمان در نقد وزارتخانه شدن این سازمان مصاحبه می‌کردند و علت مخالفت خود را بزرگ‌شدن دولت اعلام می‌کردند.آبان ۹۶، علی اصغر مونسان رئیس سازمان میراث فرهنگی در جمع هتلداران کشور گفت:

نظر دولت این است که تبدیل این سازمان به وزارتخانه، موجب بزرگ‌تر شدن دولت می‌شود، با توجه به اینکه مأموریت‌های سازمان میراث‌فرهنگی فرابخشی است و موضوعات گردشگری به بخش‌های مختلفی مرتبط است، فعالیت این سازمان به‌عنوان معاونت ریاست جمهوری می‌تواند راهگشای بسیاری از مسائل باشد، اما در نهایت هر تصمیمی که اتخاذ شود ما آن را انجام می‌دهیم.

طی سه ماه بعد از ابلاغ شورای نگهبان به دولت برای وزارتخانه شدن این سازمان، دولت باید سرپرستی را برای این وزارتخانه معرفی کند. باید دید مونسان می‌تواند با توجه به عملکردی که در ریاست سازمان میراث فرهنگی دارد، به‌عنوان گزینه‌ای برای وزارتخانه باشد یا خیر. احمد شاکرزاده، از کارشناسان میراث فرهنگی در این باره گفت:

به نظر نمی رسد عملکرد رئیس سازمان میراث فرهنگی در چند سال اخیر عملکرد قابل قبولی باشد تا بتواند به عنوان گزینه وزارت مورد بررسی قرار گیرد. در این سالها اقدام قابل توجهی از این سازمان دیده نشده است به همین دلیل بوده که نمایندگان مجلس اصرار بر وزارتخانه شدن آن داشتند بنابراین اگر قرار باشد وزیر هم همان رئیس فعلی باشد ، دیگر چه فرقی کرده است باید بتوانیم افرادی را در این منصب بنشانیم که بتوانند یک وزارتخانه را اداره کنند نه یک سازمانی که حتی زورش به وزارتخانه های دیگر و یا سازمانهای کوچک تر از خودش هم نمی رسید.

این وزارتخانه حالا باید بتواند جلوی ساخت وسازهای شهرداری ها را بگیرد و به وزارتخانه هایی مانند نیرو حکم کند که بدون اجازه آن اقدامی در جهت تخریب میراث فرهنگی انجام ندهد. اکنون دیگر این وزارتخانه باید برای حوزه هایی مانند صنایع دستی معاونان قدرتمندی را انتخاب کند که صنایع دستی را از مهجور بودن خارج کند.

مطالب مرتبط:

منبع mehrnews

دیدگاه