ایرباس، هواپیمایی با الهام از پرنده آلباتروس طراحی کرده است

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی دوشنبه، ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۹:۰۰
ایرباس، هواپیمایی با الهام از پرنده آلباتروس طراحی کرده است

شرکت اروپایی ایرباس، هواپیمای جدیدی به نام «آلباتروس وان» (AlbatrossOne) را با الهام از پرنده‌ی آلباتروس طراحی کرده و مشغول آزمایش آن است.

از زمان آغاز به کار صنعت هوایی،‌ پرنده‌ها همیشه الهام‌بخش ایده‌های رویایی پرواز بوده‌اند و اکنون مهندسان یک‌ بار دیگر از این پرندگان الهام گرفته‌اند تا نسل بعدی بال‌های هواپیما را بسازند. شرکت اروپایی ایرباس، هواپیمای کوچکی تولید کرده که نوک بال‌های آن منعطف بوده و مانند بال پرنده‌ی آلباتروس قادر به بالا و پایین رفتن است. این هواپیما که «آلباتروس وان» (AlbatrossOne) نام دارد، بر اساس مدل A321 و از جنس پلیمرهای تقویت‌شده‌ی الیاف کربن و الیاف شیشه ساخته شده است و نوک بال‌های آن به صورت لولایی و نیمه‌هواکشسان هستند.

حرکت آزادانه‌ی نوک بال‌های هواپیمای جدید ایرباس نسبت به باد ناگهانی واکنش نشان می‌دهد و منعطف است، می‌تواند با اثرات تلاطم هوایی مقابله کند و نیروی درگ (پسا) را کاهش دهد. این هواپیما با الهام از پرنده‌ی آلباتروس طراحی شده است،‌ پرنده‌ای دریایی که می‌تواند با کمترین بال‌زدن، ساعت‌ها در هوای طوفانی پرواز کند.

آلباتروس وان

تام ویلسون از مهندسان ایرباس گفته است:

ایده‌ی نوک بال‌ لولایی، موضوع جدیدی نیست. از این روش در جت‌های نظامی استفاده می‌شود،‌ چرا که در ناوهای هواپیمابر، ظرفیت بیشتری برای حمل هواپیماها ایجاد می‌کند. با این حال، آلباتروس وان اولین هواپیمایی است که در حین پرواز مورد آزمایش قرار گرفته است و نوک بال‌های آن که آزادانه بالا و پایین می‌رود، یک‌سوم طول بال را در بر می‌گیرد.

در حال حاضر، هواپیمای آلباتروس وان هنوز در مرحله‌ی آزمایش است و پس از یک برنامه‌ی توسعه‌ی ۲۰ ماهه، اولین پرواز آزمایشی خود را در ماه فوریه انجام داد. شرکت سازنده‌ی این هواپیما همچنان پروازهای آزمایشی بیشتری را با ادغام دو حالت پروازی انجام خواهد داد تا پس از آزاد شدن نوک بال‌ها در طول پرواز، تغییر و تحولات را بررسی کند.

هواپیمای آلباتروس وان،‌ جدیدترین طراحی ایرباس با الهام از پرندگان است. در ماه ژوئیه نیز این شرکت از هواپیمای مفهومی خود موسوم به پرنده شکارچی رونمایی کرد که با الهام از ویژگی‌های طبیعی عقاب‌ و شاهین و سایر پرندگان شکارچی ساخته شده بود. ایرباس همچنین برای طراحی هواپیماها به‌سراغ سایر بخش‌های جهان طبیعت رفته و در طی دو سال گذشته،‌ مشغول متناسب‌سازی نوع خاصی از هواپیماهای جت با بخش‌های شیاردار کوچک بوده‌ و این سطوح بافت‌دار را روی بدنه‌ و بال هواپیما ایجاد کرده‌ است تا همان اثرات مشابه پوست کوسه را به وجود آورد و بتواند در پروازهای کروز سریع، نیروی درگ را کاهش دهد.

اگر به‌دنبال خرید بلیط هواپیما هستید، می‌توانید از طریق موتور جستجوی پرواز کجارو، ارزان‌ترین بلیط هواپیما به مقصد مورد نظرتان را یافته و از فروشنده‌های معتبر خریداری کنید.

مطالب مرتبط:

منبع cnn

دیدگاه