چرا سفر به جزیره ها ما را خوشحال می کند؟

حمیده کریمی
حمیده کریمی چهار شنبه، ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۰۰
چرا سفر به جزیره ها ما را خوشحال می کند؟

فرقی نمی‌کند که کجای دنیا باشند، جزیره ها هم برای اهالی و هم برای گردشگران، جذاب و دوست‌داشتنی هستند. این جذابیت بی دلیل نیست.

جزیره ها جزو محبوب‌ترین جاذبه‌ها و مقصدهای گردشگری در دنیا هستند. در رویاهای روزانه و شبانه خود، همیشه سفر به جزایر بکر و زیبا را تصور می‌کنیم. سواحل شنی مزین به درختان نخل با بانوج‌هایی که در پس زمینه آنها تا چشم کار می کند، دریای بیکران است. تصور این جزیره ها نیز لبخند رضایت بر لب همه می‌آورد.

ولی دقیقا چه عاملی باعث می‌شود که جزیره‌ها در سراسر دنیا برای همه مردم محبوب و دوست‌داشتنی باشند؟ چرا بسیاری از ما وقتی به یک مقصد آرام و دوست‌داشتنی فکر می کنیم، اول از همه یک جزیره را تصور می‌کنیم؟

جزیره‌ها ویژگی‌های مشترک زیادی دارند. فرقی نمی‌کند که کجا باشند. از طبیعت زیبایشان گرفته تا مردمی که در آنها زندگی می‌کنند، جزیره‌ها را انگار طوری ساخته‌اند که سبب خوشحالی ما شود.

از سال ۲۰۱۲ یک تحقیق توسط The World Happiness Report در مورد شادی خودارزیابی شده ساکنان مناطق مختلف در بیش از ۱۵۰ کشور سراسر دنیا صورت گرفته است. تحقیقات این سال نشان می‌دهد که نه تنها ۱۰ مورد از ۶۰ کشور شاد دنیا، کشورهای جزیره‌ای هستند بلکه تعدادی از برترین ویژگی‌های کشورهای شاد، با زندگی جزیره‌ای در ارتباط است.

روابط دوستانه بین اهالی

چرا سفر به جزیره ها ما را خوشحال می کند؟

یکی از مهم‌ترین مشترکات کشورهای شاد که در تحقیق صورت گرفته مشخص شد، روابط دوستانه و وحدت و همدلی بین اهالی بود. همچنین این روابط دوستانه بین اهالی یک کشور و جمعیت مهاجر آنها نیز دیده می‌شود. احتمالا سبک زندگی در یک جزیره، که دور از سایر جاها قرار دارد و باعث جذب کردن بازدیدکنندگان و مهاجرانی از اقصی نقاط دنیا می‌شود، باعث ایجاد این رابطه دوستانه شده است.

مثلا نیوزیلند یکی از کشورهایی است که در فهرست کشورهای شاد UN قرار دارد، فرهنگی متشکل از حضور اقوام گوناگون از پلی نزی، اروپا و اسیا دارد.

مالت یکی دیگر از کشورهای شاد جزیره‌ای است. این کشور تاریخی غنی دارد و ترکیبی از سنت‌های عربی و مدیترانه ای در آن مشاهده می‌شود. این ترکیب فرهنگ‌ها و سنت‌ها با حضور گردشگران آمریکای شمالی و استرالیایی، بیشتر و غنی‌تر هم شده است.

در آروبا، گردشگران با یک همجوشی فرهنگی خاصی روبه‌رو می‌شوند. مردم این جزیره از بیش از ۱۰۰ ملیت مختلف هستند. آنها در کنار هم با هماهنگی و اتحاد خاصی زندگی می‌کنند. این ترکیب فرهنگی را می توان در فستیوال ها، موسیقی، آشپزی و حتی زبان این منطقه مشاهده کرد. برخی اهالی اروپا به پنج زبان مختلف صحبت می‌کنند از جمله انگلیسی، آلمانی، اسپانیایی، پرتغالی و نوعی لهجه خاص به نام پاپیامنتو.

ترکیب موفقیت‌آمیز این فرهنگ‌های متنوع در این جزایر کوچک و بهشتی، نیازمند تغییر و همسان‌سازی ایده‌های جدید است. به همین دلیل است که بسیاری از مردم این جزیره‌ها، احساس خوشحالی و رضایت دارند.

طبق گزارش حاصل از تحقیقات The Happiness Index Study حدود ۷۸ درصد از اهالی آروبا، خودشان را خوشحال می‌دانند و نسبت به اهالی، همسایگان و حتی توریست‌ها، خوشبین هستند و رفتاری دوستانه و مهمان نوازانه دارند.

این حس همدلی و همراهی نقش مهمی در احساس ما هنگام بازدید از جزیره‌ها دارد. حال و هوای یک جامعه، باعث می‌شود که مردم آن جامعه زندگی شاد و رضایتمندی داشته باشند و این بر نحوه ارتباط آنها با گردشگران نیز تاثیرگذار است.

مناظر ساحلی آرامش‌بخش

چرا سفر به جزیره ها ما را خوشحال می کند؟

البته مردم یک منطقه فقط یکی از دلایلی هستند که باعث جذابیت جزیره‌ها می‌شوند. دلیل مهم دیگر، زیبایی طبیعی و آرامش‌بخش جزیره‌ها است؛ جایی که با آب‌های بی‌نهایت احاطه شده است. در واقع پاسخ احساسی و روانی ما به مناظر ساحلی که آن را تاثیر آبی می‌نامند، تا به حال مورد تحقیق قرار گرفته است. یکی از تحقیقات اخیر توسط انستیتوی بارسلون صورت گرفته است که نشان می‌دهد قرار گرفتن در ساحل و مناظر دریایی و ساحلی، استرس را کاهش می‌دهد و احساس سلامتی و خوشی را افزایش می‌دهد.

خوابیدن در بانوج‌ها زیر آسمان و بلند شدن با صدای اقیانوس و طبیعت، بسیار آرامش‌بخش است. در این مقصدهای ساحلی معمولا تفریحات فراوانی وجود دارد که همگی نقش موثری در ایجاد حس آرامش دارند. مثلا قایق سواری در آب‌های آرام یا آب‌تنی کردن در استخرهای طبیعی.

ترکیب بی‌نظیر فاکتورها

چرا سفر به جزیره ها ما را خوشحال می کند؟

فرقی نمی‌کند که به کدام مقصد جزیره‌ای سر بزنید؛ بالی باشد یا ماداگاسکار. ترکیب این دو عامل یعنی مردم شاد و مهمان‌نواز و فضای آرامش‌بخش، هر دو در کنار هم وجود دارند و باعث می‌شوند که جزیره‌ها برای ما جذاب باشند. شاید خود ما هم به این نتیجه رسیده باشیم ولی نتایج تحقیقات، آن را ثابت می کند.  

پس، دفعه بعد که در حال خیال پردازی و تصور خود در یک جزیره آرام هستید، برای سفر به یکی از این مقصدها برنامه‌ریزی کنید. مطمئن باشید جزیره‌ها شما را شادتر و سرزنده‌تر می‌کنند.

مطالب مرتبط:

منبع afar

دیدگاه