ایر فرانس برای ارتقای ناوگان قدیمی خود، ۶۰ ایرباس A220 خریداری می‌کند

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی دوشنبه، ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۰۰
ایر فرانس برای ارتقای ناوگان قدیمی خود، ۶۰ ایرباس A220 خریداری می‌کند

بنجامین اسمیت، مدیرعامل شرکت ایرفرانس-کی‌ال‌ام به‌منظور نوسازی ناوگان قدیمی خود، ۶۰ هواپیمای A220 سفارش داده است.

شرکت ایر فرانس-کی‌ال‌ام، جت‌های ایرباس اس‌ای (Airbus SE) با بدنه‌ی باریک را به ارزش ۵٫۵ میلیارد دلار سفارش داده و خبر بازنشستگی ایرباس A380 را اعلام کرده است؛ در واقع بنجامین اسمیت، مدیرعامل این شرکت به‌منظور کاهش هزینه‌ها و افزایش حاشیه سود قصد نوسازی این ناوگان را دارد. بخش فرانسوی این شرکت، ۶۰ فروند هواپیمای A220 خریداری خواهد کرد و قصد خرید ۶۰ هواپیمای دیگر را نیز دارد. هواپیمای دو طبقه‌ی A380 پس از افت فروش، آخرین سال‌های تولید خود را طی می‌کند و تا سال ۲۰۲۲ از مرحله‌ی تولید خارج خواهد شد. اسمیت گفته است:

این اقدام، گام مهم بعدی در ایجاد تغییر و تحول در ایر فرانس به‌شمار می‌رود و به شرکت هواپیمایی ما کمک می‌کند تا رهبری خطوط هوایی اروپا را به دست بگیریم.

ایر فرانس

اسمیت در صحبت‌های خود به عملکرد و راحتی هواپیمای A220 نیز اشاره کرده است. این مدیرعامل کانادایی که در سپتامبر گذشته به این سمت منصوب شد، توجه ویژه‌ای به احتیاجات این ناوگان داشته؛ به‌عنوان مثال در ماه‌های اول شروع فعالیتش در سمت مدیرعاملی ایر فرانس-کی‌ال‌ام، به اعتراضات نیروی کار پرداخته است. باتوجه به اینکه او برای جا نماندن از رقبای ارزان‌قیمت نظیر رایان‌ایر، مدل کلاس بیزینس کوتاه‌مدت این شرکت را تغییر داده است، پس سفارش هواپیماهای جدید و کم مصرف می‌تواند به کاهش هزینه‌های عملیاتی کمک کند.

هواپیماهای A220 جایگزین ۵۱ ایرباس A318 و A319 خواهد شد که به‌طور متوسط حدود ۱۷ سال قدمت دارند و بخش درخورتوجهی از پروازهای اروپایی شرکت ایر فرانس را انجام داده‌اند. این موضوع شامل هواپیماهای پروازهای پاریس-رم و مسیرهای داخل کشور نیز می‌شود، جایی که قطارهای سریع‌السیر و شرکت‌های تخفیف‌دهنده در حال گرفتن سهم بازار هستند. انتظار می‌رود که تحویل این هواپیماها در سپتامبر ۲۰۲۱ آغاز شود.

بنجامین اسمیت با قطع خدماتی که عملکرد مورد انتظار را نداشته،‌ گام‌هایی در جهت افزایش حاشیه‌ی سود کوتاه‌مدت برداشته است. هواپیمای مدل A220 که پیش‌تر با نام «بمباردیه سری سی» شناخته می‌شد، توسط شرکت بمباردیه کانادا طراحی و تولید شده است، هرچند سال گذشته ایرباس مالکیت آن را تصاحب کرد و اکنون بازاریابی این هواپیما را بر عهده دارد. این مدل به‌عنوان جایگزین هواپیماهای جت خانواده‌ی ایرباس A320 و بوئینگ ۷۳۷ طراحی شده است. سفارش مذکور یکی از بزرگ‌ترین قراردادهای هواپیمای A220 از زمان مالکیت جدیدش محسوب می‌شود.

ایر فرانس

خبر سفارش هواپیمای A220 قبل از اعلام نتایج درآمدهای سه ماهه‌ی دوم شرکت ایرفرانس-کی‌ال‌ام آشکار شده است،‌ به‌خصوص که انتظار می‌رود به‌واسطه‌ی قیمت بالاتر سوخت، اقتصادهای ضعیف‌تر و کاهش نرخ کرایه‌ها، گزارش این شرکت مبتنی بر کاهش سود عملیاتی آن باشد. هفت غول مسافربری باقی‌مانده‌، از جمله پنج جت تحت مالکیت این شرکت نیز از رده‌ی تولید خارج خواهند شد. اسمیت، پیش‌تر تصمیم گرفته بود که کابین‌ ۱۰ هواپیمای A380 این شرکت را ارتقا دهد، با وجودی که درباره‌ی عدم‌تمدید اجاره‌نامه‌ی سه مورد از آن‌ها تصمیم‌گیری شده بود.

طبق اعلام ایر فرانس، ایرباس A380 در مقایسه با نسل جدید هواپیماهای پروازهای طولانی، به‌ازای هر صندلی ۲۰ تا ۲۵ درصد بیشتر سوخت مصرف می‌کند. افزایش هزینه‌های نگهداری هواپیما و همچنین بهسازی‌های مورد نیاز کابین‌ها برای برآورده کردن انتظارات مشتری باعث کاهش جذابیت اقتصادی این ایرباس شده است. علاوه بر این، استفاده از هواپیمای مذکور در ناوگان هوایی مستلزم صرف هزینه‌های زیادی است.

ارزیابی سختگیرانه‌ی شرکت ایر فرانس-کی‌ال‌ام از این ایرباس دو طبقه پس از آن صورت گرفت که این شرکت در جلب حمایت گسترده‌ی خطوط هوایی ناکام ماند و در ماه فوریه تصمیم به توقف تولید آن گرفت. این تصمیم‌گیری پس از سال‌ها گمانه‌زنی درباره‌ی هواپیمایی بود که بتواند به‌عنوان یک نوآوری فراتر از انتظار وارد بازار شود و معضل فقدان فروش را به پایان برساند.

شرکت ایرفرانس-کی‌ال‌ام به فکر تولید بوئینگ ۷۸۷ و ایرباس ای۳۳۰نئو بسیار کوچک‌تری برای جایگزین‌ کردن آن با جت‌های A380 است.

اگر به‌دنبال خرید بلیط هواپیما هستید، می‌توانید از طریق موتور جست‌وجوی پرواز کجارو، ارزان‌ترین بلیط هواپیما به مقصد مورد نظرتان را یافته و از فروشنده‌های معتبر خریداری کنید.

مطالب مرتبط:

منبع bloomberg

دیدگاه