رئیس‌جمهور آمریکا دستور لغو محدودیت چوب‌بری در جنگل تونگاس را صادر کرد

زینب موحدی
زینب موحدی یکشنبه، ۱۰ شهریور ۱۳۹۸ ساعت ۱۹:۰۰
رئیس‌جمهور آمریکا دستور لغو محدودیت چوب‌بری در جنگل تونگاس را صادر کرد

هم‌زمان با آتش‌سوزی در جنگل های آمازون خبر می‌رسد که دونالد ترامپ می‌خواهد محدودیت‌های جنگل ملی تونگاس آلاسکا را لغو کند. تونگاس، بزرگ‌ترین جنگل بارانی معتدل و دست‌نخورده در کل جهان است.

گویی قرار نیست از شمار جنگل‌هایی که باید نگران آن‌ها بود، کاسته شود. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، به سونی پردو (Sonny Perdue)، وزیر کشاورزی خود، دستور داده است که جنگل ملی تونگاس در جنوب شرقی آلاسکا را از محدودیت قطع درختان که توسط دولت کلینتون به تصویب رسیده بود، معاف کند. تونگاس با وسعتی در حدود ۱۶٫۷ میلیون هکتار، بزرگ‌ترین جنگل ملی در ایالات متحده است و پهناورترین جنگل بارانی معتدل و دست‌نخورده روی این سیاره‌ی خاکی به شمار می‌آید.

تونگاس پهناورترین جنگل بارانی معتدل و دست‌نخورده‌ی این سیاره‌ی خاکی است

تصمیم ترامپ، درهای این جنگل را نه‌تنها به روی عملیات‌های قطع درختان، بلکه به روی برنامه‌‌های معدن‌کاری و انرژی نیز خواهد گشود. در صورت اجرای این دستور، در حدود ۹٫۵ میلیون هکتار از زمین‌های محافظت‌شده نیز در معرض خطر قرار خواهند گرفت. این نخستین بار نیست که اقدامات حفاظتی دولت کلینتون در زمینه‌ی محیط زیست به‌ چالش کشیده می‌شوند. جورج دبلیو بوش نیز در زمان ریاست‌جمهوری خود تلاش کرده بود محدودیت‌های موسوم به «قانون منطقه‌ی بدون جاده» مصوب رئیس‌جمهوری پیش از خود را لغو کند. به‌موجب این قانون، ساخت‌وساز جاده و چوب‌بری در بیش از نیمی از جنگل ملی تونگاس ممنوع می‌شد.

جنگل بارانی توناس

اگرچه او در کار خود ناموفق ماند، اما اکنون باید منتظر ماند و دید که آیا ترامپ، که نسبت به مشارکت بیشتری در تصمیم‌گیری‌های مربوط به امور جنگل‌ها ابراز علاقه کرده است، می‌تواند به خواسته‌ی خود دست یابد یا خیر. اگر اعلام این دستور به‌خاطر اهمیت دادن به نیروی کار منطقه باشد، باید به این موضوع توجه کرد که صنعت چوب‌بری تنها یک درصد از کل مشاغل را در منطقه‌ی جنوب شرق آلاسکا تشکیل می‌دهند؛ در حالی که صنعت فراوری غذاهای دریایی و گردشگری، به‌ترتیب، ۸ و ۱۷ درصد را از جمعیت شاغل در این منطقه را به خود اختصاص داده‌اند.

بنا بر آمار سرویس جنگل‌های ایالات متحده (US Forest Service)، صنعت ماهی سالمون به‌تنهایی در حدود ۹۸۶ میلیون دلار درآمد سالانه برای این منطقه به ارمغان می‌آورد. بقای هر دو صنعت وابسته به دست‌نخورده باقی‌ماندن جنگل‌های ملی است. این موضوع درباره‌ی خیلی از گونه‌های جانوری که تونگاس را خانه‌ی خود می‌دانند نیز صدق می‌کند. درختان کهنسال صنوبر، سرو و بلوط این جنگل، زیستگاه‌های مهمی برای خرس‌های سیاه و قهوه‌ای، گوزن‌های دم‌سیاه سیتکا، عقاب‌های سرسفید و سایر گونه‌های ارزشمند جانوری است.

مطالب مرتبط:

منبع matadornetwork

دیدگاه