۵ دلیلی که شما را برای داشتن تعطیلات متقاعد می‌کند

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی دوشنبه، ۱۱ شهریور ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۰۰
۵ دلیلی که شما را برای داشتن تعطیلات متقاعد می‌کند

بسیاری از مردم ترجیح می‌دهند که کل ایام سال را بی‌وقفه کار کنند، اما باید بدانید که مسافرت حتی برای مدتی کوتاه می‌تواند فواید زیادی برای جسم و روح‌تان داشته باشد.

در اواخر سال ۲۰۱۷، اکثر کارگران آمریکایی اعلام کردند که یک یا چند روز از ایام تعطیل خود را استفاده نکرده‌اند که به‌طور کلی ۷۰۵ میلیون روز در سال می‌شد. آن‌ها رایج‌ترین دلیل خود برای مرخصی نرفتن را ترس از برگشتن از تعطیلات و مواجه‌شدن با کوهی از کار ذکر کرده بودند، علاوه بر این، تمایل به اینکه خود را بهتر از نفر ارشدشان نشان دهند هم مانع از سفررفتن آن‌ها شده بود. اما از آنجا که خوشحالی و احساس آرامشی که در تعطیلات برای انسان اتفاق می‌افتد، نیز حائز اهمیت است، در اینجا قصد داریم به ۵ دلیلی اشاره کنیم که شما را برای رفتن به تعطیلات و خوش‌گذرانی متقاعد می‌کند.

۱. طبیعت برای سلامتی شما خوب است

سفر

طبق نتایج بسیاری از پژوهش‌ها، طبیعت با احساس بالای تندرستی مرتبط است. مینگ کو، پژوهشگر آزمایشگاه طبیعت و سلامت انسان در دانشگاه ایلینوی، می‌گوید:

مدت‌زمانی که انسان‌ها در خیابان‌های مملو از درخت، باغ‌ها، پارک‌ها و محوطه‌های جنگلی و کشاورزی سپری می‌کنند، ارتباط تنگاتنگی با پیامدهای بلندمدت و عینی سلامتی دارد. هرچه فضای سبز اطراف انسان کمتر باشد، خطر بروز بیماری و مرگ‌ومیر افزایش می‌یابد. ارتباط طیف وسیعی از پیامدهای خاص سلامتی با طبیعت واقعاً شگفت‌انگیز است، ازجمله نتایجی که در افسردگی و اختلال اضطراب، دیابت، انواع بیماری‌های عفونی، اختلال کم‌توجهی بیش‌فعالی، سرطان، دوران نقاهت پس از جراحی، چاقی، بیماری‌های قلبی، بیماری‌های تنفسی و غیره مشاهده شده است.

به عبارت ساده، به دامن طبیعت بروید، چراکه جسم و روح شما به آن نیاز دارد. اگر دائم در حال کار باشید و صبح زود از خانه بیرون بروید و دیروقت برگردید، حضور در فضای باز را برای مدتی طولانی از دست می‌دهید. پس چند روز مرخصی بگیرید و به سفر بروید. هوای تازه استشمام کرده، روحیه‌ی خود را بازیابی کنید و وضعیت سلامتی‌تان را بهبود دهید.

۲. در تعطیلات، سرگرمی‌های مورد علاقه‌تان را دنبال کنید

سفر

اگر به عکاسی علاقه دارید، پس به یک جای جدید بروید و آن را از زوایای مختلف به تماشا بنشینید و جنبه‌های الهام‌بخش بودن آن را بیابید. اگر به دوندگی علاقه‌مند هستید، یک مسیر جدید را انتخاب کنید و خود را با فراز و فرودهای آن به چالش بکشید. برای آن افرادی هم که موسیقی جزو سرگرمی‌هایشان است، جشنواره‌های موسیقی متعددی در طول سال برپا می‌شود که می‌تواند گزینه‌ی خوبی برای این افراد باشد.

پرداختن به سرگرمی‌های موردعلاقه‌تان در طول تعطیلات، روحیه‌ی شما را تازه می‌کند. علم نیز این موضوع را ثابت کرده است، در واقع کسانی که به تعطیلات می‌روند، در نوآوری، داشتن طرز فکری متفاوت و حل مشکلات بهتر عمل می‌کنند.

۳. مسافرت باعث برقراری رابطه با سایر انسان‌ها می‌شود

سفر

دکتر آندره بونیور در نسخه‌ی اخیر Psychology Today گفته است:

وقت‌گذرانی با کسانی که از حضورشان لذت می‌برید، مزایای بلندمدتی برای سلامتی دارد. از جمله مزایایی که در پژوهش‌ها آمده است، می‌توان به کاهش فشار خون، کاهش خطر ابتلا به افسردگی و بهبود نتایج مبارزه با برخی بیماری‌ها نظیر سرطان اشاره کرد.

بنابراین، به جای اینکه یک سال کاری را بدون تعطیلات بگذرانید، از آن برای بهبود زندگی خود استفاده کنید. به دیدن دوست قدیمی خود که به شهر دیگری نقل‌مکان کرده است، بروید و علاوه بر تجدید دیدار، از مزایای رابطه با دوستان مورد علاقه‌تان نیز بهره‌مند شوید.

فراموش نکنید که معاشرت با دیگران فقط به دوستان خلاصه نمی‌شود؛ طبق نتایج پژوهش‌ها، سفرکردن می‌تواند اعتقاد ما به انسانیت را افزایش دهد. زمانی که ما با فرهنگ‌ها و مردم جدید آشنا می‌شویم، بهتر می‌توانیم درک کنیم که همه‌ی ما انسان هستیم و نقاط اشتراک‌مان خیلی بیشتر از حد تصور ما است. به همین دلیل، علاوه بر افزایش اعتمادمان به دیگران و بازشدن ذهن‌مان، از شدت ترس و نگرانی ما کاسته می‌شود و احساس شادی بیشتری می‌کنیم.

۴. مسافرت می‌تواند باعث تغییر زندگی شود

سفر

هنگام سفر به شهرهای دیگر یا کشورهای خارجی، فرهنگ‌هایی که تا به حال راجع به آن‌ها فقط مطالعه کرده بودید، رنگ و بوی واقعی می‌گیرند و می‌توانید از نزدیک با آن‌ها آشنا شوید. به این ترتیب، دنیا برای شما خیلی کوچک‌تر شده و متعاقب آن، درک این دنیا، گشت‌وگذار در آن و پذیرش فرهنگ‌ها و مردم مختلف آسان‌تر می‌شود. همه‌ی این‌ها عملکرد مغز شما را تغییر می‌دهد. وقتی می‌بینید که دنیا به روش جدیدی فعالیت می‌کند، متوجه می‌شوید که روش شما فقط یکی از ده‌ها روش منطقی برای رسیدن به نتیجه‌ای مشابه است و با روش‌های متعدد و جدید آشنا می‌شوید. دانشمندان به این موضوع «انعطاف‌پذیری شناختی» می‌گویند که با سفرکردن می‌توان آن را تقویت کرد. وقتی ذهن به‌واسطه‌ی ایده‌ای جدید باز می‌شود، دیگر به وضعیت سابق خود برنمی‌گردد. شاید فکر کنید که این ماجرا بیش از حد آسان به نظر می‌رسد، اما واقعیت این است که افزایش نوآوری، خلاقیت، روشن‌فکری و تواضع شاید با یک سفر هوایی نیز اتفاق بیفتد.

۵. تعطیلات طول سال را از دست ندهید

سفر

تعطیلات زیادی در تقویم کشورمان وجود دارد که می‌تواند بهترین فرصت برای فراغت از کار و روزمرگی باشد. حتماً لازم نیست زمان زیادی را مرخصی بگیرید، از همین تعطیلات نهایت استفاده را ببرید و با انرژی‌ای که به دست می‌آورید به سر کار خود برگردید.

اگر قصد سفر دارید، همیشه می‌توانید برای خرید بلیط هواپیما با استفاده از موتور جست‌وجوی پرواز کجارو پایین‌ترین قیمت بلیط‌ها را از بین فروشنده‌های معتبر مشاهده کرده و بلیط سفر خود را ارزان‌تر از همه جا تهیه کنید.

مطالب مرتبط:

منبع matadornetwork

دیدگاه