هدفون دارای قابلیت حذف صدای محیط، چه مزایا و معایبی دارد؟

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی شنبه، ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۸:۰۰
هدفون دارای قابلیت حذف صدای محیط، چه مزایا و معایبی دارد؟

هدفون دارای قابلیت حذف صدای محیط، مانع از شنیده شدن صداهای با فرکانس پایین می‌شود، هرچند نمی‌تواند سکوت مطلق را به کاربران هدیه دهد و قیمت آن گران است.

کمی سکوت، درست همان چیزی است که ما گاهی اوقات به‌دنبالش هستیم؛ چه زمانی که در یک پرواز طولانی ۱۰ ساعته، کودکی شروع به گریه می‌کند یا وقتی که می‌خواهیم در اتاق هتل‌مان استراحت کنیم،‌ اما صدای خروپف اتاق مجاور روی اعصاب‌مان است، هدفون دارای قابلیت حذف صدای محیط (Noise-Canceling Headphone) می‌تواند برای هر مسافری جذاب به نظر برسد. این هدفون‌ها ‌اغلب در صدر فهرست وسایل اصلی سفر قرار می‌گیرد؛ اما با توجه به اینکه اکثراً گران هستند و نمی‌توانند انتظارات برخی از مسافران را برآورده کنند، آیا واقعاً ارزش خرید دارند؟

جفری موریسون، نویسنده‌ی سایت Wirecutter است که بخش زیادی از پنج سال گذشته را مشغول سفر بوده‌ و به همین دلیل به دفعات از هواپیما و قطار برای سفر استفاده کرده‌ است. او به‌عنوان کسی که هدفون دارای قابلیت حذف صدای محیط را برای مدت زمانی طولانی‌ بررسی کرده‌ است، در پاسخ این سؤال می‌گوید: شاید.

هدفون دارای قابلیت حذف صدای محیط چطور کار می‌کند؟

هدفون دارای قابلیت حذف صدای محیط

هدفون دارای قابلیت حذف صدای محیط، از طریق پردازش الکتریکی،‌ صدای محیط را تحلیل کرده و تلاش می‌کند، صدایی متضاد با آن ایجاد کند. نتیجه‌ی این کار، سروصدایی به‌مراتب کمتر است. امواج اقیانوس را تصور کنید، بخش بالایی موج را ستیغ و بخش پایینی آن را ناوه می‌گویند؛ چنانچه ارتفاع مثبت ستیغ را با عمق منفی ناوه‌ی موج ادغام کنید،‌ نتیجه‌ی آن یک دریای مسطح خواهد بود. مثال ریاضی این موضوع را نیز می‌توان این‌طور بیان کرد که جمع مثبت یک و منفی یک، مساوی با صفر است. این درست همان کاری است که هدفون دارای قابلیت حذف صدای محیط انجام می‌دهد، هرچند که در اینجا امواج صوتی را با یکدیگر ادغام می‌کند.

هدفون دارای قابلیت حذف صدای محیط معایبی نیز دارد؛ به‌عنوان مثال باعث ایجاد سکوت نمی‌شود و همچنین نمی‌تواند صدای محیط را حذف کند. به‌عبارتی ستیغ‌ها و ناوه‌ها به‌طور کامل از بین نمی‌روند. در واقع بهترین نوع این هدفون‌ها فقط می‌توانند صدای محیط را کمتر کنند و برای صداهای وزوز با فرکانس پایین، بهترین کارایی را دارند. به این ترتیب، صداهای بلند با استفاده از این هدفون، به صداهای ملایم‌تر تبدیل می‌شوند. علاوه بر این، هدفون مذکور برای همه‌ی صداها خوب عمل نمی‌کند و برای صداهایی با فرکانس بالاتر نظیر دامنه‌ی صوتی انسان و بالاتر، کارایی چندانی ندارد. پس اگر امید دارید که با این هدفون از شر صدای گریه‌ی کودک در هواپیما خلاص شوید،‌ سخت در اشتباه هستید. همچنین صداهای سریع و زودگذر مثل به هم خوردن درب یا صدای دست زدن را نیز نمی‌تواند به‌خوبی مسدود کند.

هدفون دارای قابلیت حذف صدای محیط

متأسفانه، همه‌ی هدفون‌های دارای قابلیت حذف صدای محیط،‌ کارایی یکسانی ندارند؛ به‌طوری که بهترین مدل این هدفون‌ها، صداهای محیطی زیادی را از بین می‌برند و در مقابل، بدترین آن‌ها صداهای بسیار کم یا اصلاً هیچ صدایی را حذف نمی‌کنند. هیچ راهی هم برای تشخیص هدفون خوب از بد، بر اساس مشخصات آن، وجود ندارد.

با اینکه شاید گفته شود،‌ دو ست هدفون می‌توانند به یک اندازه، صدای محیط را کاهش ‌دهند، اما در واقعیت عملکردشان یکسان نیست. فقط از طریق آزمایش عملی و در حالت ایده‌آل با اندازه‌گیری‌های عینی می‌توان این تفاوت را متوجه شد. وب‌سایت Wirecutter متعلق به شرکت نیویورک تایمز که به نقد و بررسی کالاها می‌پردازد، برای همه‌ی هدفون‌هایی که آزمایش کرده، این نوع اندازه‌گیری‌ها را انجام داده است.

هدفون دارای قابلیت حذف صدای محیط

هدفون‌های دارای قابلیت حذف صدای محیط برای تأمین انرژی الکترونیکی خود به باتری نیاز دارند. در حالی که، هدفون‌های عایق صدای محیط (Noise-isolating headphones) نیازی به انرژی الکترونیکی ندارند و بنابراین می‌توانند به‌مراتب ارزان‌تر باشند. این هدفو‌ن‌ها راه کانال گوش را می‌بندند و مانع از شنیده شدن سروصدا می‌شوند. در واقع هدفون‌های عایق صدای محیط شبیه گوش‌گیر هستند، با این تفاوت که ایرباد در آن قرار گرفته است. اگر هدفون‌های مذکور متناسب گوش باشند، عملکرد بسیار خوبی دارند؛ هرچند که گوش انسان‌ها متفاوت است و از آنجا که همه‌ی هدفون‌ها تناسب درستی با همه‌ی گوش‌ها ندارند، پیدا کردن هدفون مناسب چالش‌برانگیز است. حتی اگر هدفون متناسب با گوش‌تان را پیدا کنید، این هدفون‌ها نمی‌توانند به‌خوبی هدفون‌های دارای قابلیت حذف صدای محیط، صداهای با فرکانس پایین را مسدود کنند؛ هرچند می‌توانند طیف گسترده‌ای از فرکانس‌ها را کاهش دهند که از این نظر یک مزیت محسوب می‌شود.

چه کسانی به هدفون دارای قابلیت حذف صدای محیط نیاز دارند؟

هدفون دارای قابلیت حذف صدای محیط

اگر شما زیاد سفر می‌کنید، هدفون دارای قابلیت حذف صدای محیط می‌تواند سفر با هواپیما، قطار یا خودرو را بسیار لذت‌بخش‌تر کند. در واقع با این هدفون‌ها، هجوم صوتی کمتری را تجربه کرده و حتی پس از ۱۲ ساعت پرواز طولانی، سفر خیلی خسته‌کننده‌ای نخواهید داشت. هدفون‌های داخل گوش‌ (این ‌ایر) راحت‌تر هستند، هرچند خوابیدن با آن‌ها کمی دشوار است. هدفون‌های روی گوش (اُوِر ایر) به‌واسطه‌ی طراحی‌شان می‌توانند صداهای محیطی بیشتری را کاهش دهند، اما همیشه یک حجم زیادی روی سرتان قرار دارد یا حجم زیادی از کیف‌تان را اشغال می‌کند.

اگر هم جزو آن دسته از افرادی هستید که به‌ندرت سفر می‌کنند یا صداهای با فرکانس بالا نظیر صحبت کردن مردم، بوق زدن خودروها و همسایگان پر سروصدا، بسیار بیشتر از صدای موتور هواپیما یا صدای پچ‌پچ مسافران پشت‌سری آزارتان می‌دهد،‌ هدفون دارای قابلیت حذف صدای محیط شاید به کارتان نیاید. گوش‌گیرهای ارزان یا هدفون‌های عایق صدای محیط برای این افراد بهتر جواب می‌دهد. در ضمن آن‌ها باید بدانند که می‌توانند معادل مبلغ هدفون‌های دارای قابلیت حذف صدای محیط را برای هدفون‌های معمولی هزینه کنند که احتمالاً کارایی بهتری برایشان دارند. علاوه بر این، از آنجا که گوش‌گیرها قیمت بسیار پایین‌تری دارند، شاید بهتر باشد که اول آن‌ها را امتحان کنند.

به‌طور کلی باید بگوییم، برای افرادی که زیاد اهل سفر نیستند،‌ هدفون دارای قابلیت حذف صدای محیط لزوماً جزو وسایل ضروری سفر محسوب نمی‌شود.

مطالب مرتبط:

منبع nytimes

دیدگاه