حصن کیفا، شهری باستانی در ترکیه که به زیر آب می‌رود

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی شنبه، ۹ شهریور ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۰۰
حصن کیفا، شهری باستانی در ترکیه که به زیر آب می‌رود

شهر باستانی حِصن کَیفا در استان باتمان در جنوب ترکیه قرار دارد که به‌خاطر پروژه‌ی سد ایلیسو قرار است به‌طور کامل به زیر آب برود.

پس از آنکه مقامات ترکیه در برابر چندین دهه کارزار مخالفان ایستادند و از برنامه‌های خود برای به‌راه‌انداختن سیل در شهر تاریخی حِصن کَیفا (Hasankeyf) برای آب‌گیری سد ایلیسو پرده برداشتند، این منطقه با جمعیتی بالغ بر چندین هزار نفر فقط چند هفته با تخریب فاصله دارد. استاندار منطقه در جلسه‌ی روز شنبه تأیید كرد كه از هشت اکتبر، این شهر محاصره خواهد شد و ساکنان آن فقط یک ماه برای تخلیه‌ی منازل خود فرصت دارند.

حصن کیفا، در کرانه‌ی رودخانه‌ی دجله در استان باتمان، جنوب‌شرق ترکیه قرار دارد و به‌عنوان بخشی از ساخت‌وساز سد ایلیسو به زیر آب خواهد رفت؛ این سد قرار است برق مناطق جنوب‌شرقی ترکیه را تأمین کند. از سال‌ها پیش، بحث‌وجدل‌های زیادی بر سر اجرای این پروژه به راه افتاده است و به‌خاطر تأثیری که روی این شهر باستانی می‌گذارد، هیچ کشور خارجی‌ای از آن حمایت نکرده است.

حصن کیفا

طبق برآوردها، حصن کیفا حدود ۱۲ هزار سال قدمت دارد و به‌طور بالقوه یکی از قدیمی‌ترین سکونتگاه‌های بین‌النهرین به‌حساب می‌آید. از جمله ویژگی‌های مهم تاریخی آن می‌توان به بقایای یک پل قرن دوازدهمی، آرامگاهی استوانه‌ای متعلق به قرن ۱۵، بقایای دو مسجد و صدها غار طبیعی اشاره کرد. هرچند بنا بر اعلام وزارت خارجه‌ ترکیه، ساخت سد ایلیسو مزایای اقتصادی و زیست‌محیطی متعددی دارد و پس از اتمام روند تخلیه‌ی ساکنان، کل شهر از خیابان‌ها و خانه‌ها گرفته تا اماکن تاریخی به‌استثنای تنها ارگ آن، به زیر آب فرو خواهد رفت. هولوسی ساهین، فرماندار استان باتمان گفته است:

با افتتاح جاده‌ی جدید در منطقه، این شهر باستانی بسته خواهد شد. پس از این تاریخ، هیچ ترافیکی در منطقه وجود ندارد و به‌لطف جاده‌ی جدید می‌توانیم کل این شهر را در حلقه‌ی امنیتی قرار دهیم. ورود و خروج به این شهر ممنوع می‌شود و به همین دلیل، شهروندان باید برنامه‌های خود را با تقویم بزرگراه‌ها هماهنگ کنند. زمان رو به پایان است و ما باید به وظیفه‌ی خود عمل کنیم.

حصن کیفا

تصمیم نهایی مقامات باعث خشم کارزارهای متعددی شده است که برای نجات این شهر تلاش کرده‌ بودند؛ هر چند به نظر می‌رسد که این پروژه قرار است عاقبت تلخی را برای این شهر افسانه‌ای رقم بزند. کشورهایی مثل بریتانیا در سال ۲۰۰۱ از حمایت خود از سد ایلیسو دست کشیدند و پروژه‌ی مذکور طی چند دهه‌ی اخیر به‌شدت مورد توجه جامعه‌ی بین‌المللی بوده است. چندین شرکت اروپایی نیز در سال ۲۰۰۸ از حمایت مالی آن سرباز زدند.

برای داشتن برنامه‌ریزی دقیق‌تر برای سفر خود، کجارو فهرست کاملی از جاهای دیدنی ترکیه را در اختیار شما قرار داده است که ضمن کسب اطلاعات لازم درباره آن‌ها، سفر راحت‌تر و بهتری داشته باشید.

مطالب مرتبط:

منبع cnn

دیدگاه