شهر گمشده کلمبیا، تاریخی تر از ماچوپیچو

مینا رهبری
مینا رهبری یکشنبه، ۱۰ شهریور ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۱۵
شهر گمشده کلمبیا، تاریخی تر از ماچوپیچو

شهر گمشده کلمبیا که با نام «سیوداد پردیدا» هم شناخته می‌شود، در دهه‌های اخیر کشف شده و به دلیل سختی رسیدن به آن، گردشگان بسیار کمی توانسته‌اند از نزدیک شاهد زیبایی‌های این سرزمین گمشده باشند. 

سیوداد پردیدا، «شهر گمشده» کلمبیا، در اعماق جنگل‌های کوه‌های سیرا نوادای سانتا مارتا (Sierra Nevada de Santa Marta) قرار دارد. این شهر باستانی حدود هزار سال پیش توسط مردم تیرونا ساخته شد، اما در دهه ۷۰ میلادی کشف شد و مورد توجه گردشگران قرار گرفت. 

اهالی تیرونا به آن تیونا (Teyuna) می‌گفتند، اما پس از کشف آن در دهه‌های گذشته، به آن لقب سیوداد پردیدا دادند. این شگفتی باستانی اغلب با ماچوپیچو مقایسه می‌شود، چون هر دو در دامنه کوه و داخل جنگل‌های بارانی آمریکای جنوبی قرار دارند.

با این حال قدمت تیونا ۶۰۰ سال بیشتر از ماچوپیچو است و برخلاف همتای پرویی خود، هیچ قطار یا اتوبوسی وجود ندارد تا گردشگران بتوانند به‌راحتی برای بازدید از این ویرانه‌های باستانی، به این منطقه بیایند. تنها راهی که برای تماشای زیبایی اینجا وجود دارد، این است که با پای پیاده این مسیر سخت و طولانی را طی کنید.

خودتان به تماشای این مکان باستانی بروید

سیوداد پدیدا شهر گمشده کلمبیا

مسیر خاکی پر از درخت‌های بزرگ موز، نخل و درخت مو، از همان ابتدا مسیر را برای مسافران چالش‌برانگیز کرده است

با تمام چالش‌ها و مشکلاتی که برای سفر به این منطقه وجود دارد، فرصت بازدید از این مکان باستانی را از دست ندهید. این سفر پرماجرا از شهر کوچکی به نام مامی (Mamey) آغاز می‌شود که با ماشین ۲ ساعت از شهر سانتا مارتا در شمال کلمبیا فاصله دارد. 

بازدیدکنندگان از شهر گمشده باید به همراه یک راهنمای دارای مجوز به این منطقه بروند؛ به‌راحتی می‌توانید به‌صورت آنلاین از شرکت‌های مختلفی که وجود دارد، درخواست کنید که یک راهنما در اختیارتان قرار دهند. 

مسیر خاکی که پر از درخت‌های بزرگ موز، نخل و درخت مو است، از همان ابتدا مسیر را برای مسافران چالش‌برانگیز کرده است. کوهنوردان توصیه می‌کنند که هرکسی قصد پیمودن این مسیر را دارد، از آمادگی جسمانی خوبی برخوردار باشد، چون واقعا کار سختی است. 

سیوداد پدیدا شهر گمشده کلمبیا

مسیر ۴۷ کیلومتری پرفراز و نشیب عبور از ۴ کوه نسبتا کوچک با گرمای شدید و رطوبت نسبتا بالا همراه است. از آنجا که مسیر رفت و برگشت محسوب می‌شود، باید این مسیر را دو بار طی کنید. غذا و تجهیزات مورد نیاز را قاطرها تا اطاقک‌هایی که برای استراحت شبانه در نظر گرفته شده است، حمل می‌کنند.

در راه چند رودخانه وجود دارد و با اینکه تعداد آن‌ها کم است، اما می‌توانید در آن‌ها تنی به آب بزنید و خنک شوید. 

چشم‌اندازی بر زندگی محلی

سیوداد پدیدا شهر گمشده کلمبیا

شب اولی که در مسیر اقامت می‌کنید، می‌توانید بعد از شام با مردم محلی هم‌کلام شوید و تاریخ منطقه را از زبان آن‌ها بشنوید. 

یکی از محلی‌ها می‌گوید اقتصاد این منطقه بر پایه کشت ماری جوانا و بعدا گیاه کوکا بود که برای تهیه کوکائین مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما با کشف شهر گمشده، گردشگری به سومین درآمد اصلی مردم منطقه تبدیل و باعث رونق اقتصادی این منطقه شد. 

موج سوم

سیوداد پدیدا شهر گمشده کلمبیا

هنوز هم برخی از گردشگران در مورد سفر به کلمبیا ابراز نگرانی می‌کنند. در سال ۲۰۰۳ گروهی از مسافرانی که می‌خواستند به شهر گمشده سفر کنند، ربوده شدند که برخی از آن‌ها حدود ۱۰۰ گروگان گرفته شدند. 

اما در حال حاضر تعدادی از نیروهای ارتش کلمبیا در منطقه گشت‌زنی می‌کنند. این امر سبب شده است که امنیت منطقه تامین شود و خاطر مسافران از این بابت تا حدودی آسوده شود. 

ملاقات با همسایگان

سیوداد پدیدا شهر گمشده کلمبیا

پاداش شما برای تحمل این دشواری‌ها، تماشای چشم‌انداز فوق‌العاده زیبای طبیعی سیوداد پردیدا است

اهالی ویوا (Wiwa) از فرزندان مردمان تیرونا هستند، کسانی که قرن‌ها بی‌پناه مانده بودند. آن‌ها از آن زمان تاکنون با این سرزمین ارتباط معنوی و روحی عمیقی دارند. 

همه مردم اینجا لباس سفید به تن دارند و اعضای قبیله ویوا آن را مقدس می‌دانند و به این سنت احترام می‌گذارند. 

مردم بومی به شما نشان می‌دهند که چگونه از برگ نخل، موم می‌گیرند و از فیبر آن برای تهیه کیف و کیسه دستی استفاده می‌کنند. 

صبح برای ادامه مسیر باید قبل از طلوع آفتاب راه بیفتید، با این حال ممکن است باز هم گرما اذیت کند. مردمان تیرونا در در گذشته ۱۲۰۰ پله از سنگ ساخته‌اند که باید از آن‌ها بالا بروید. اما این همه سختی واقعا ارزشش را دارد؛ پاداش شما برای تحمل این دشواری‌ها، تماشای چشم‌انداز فوق‌العاده زیبای طبیعی سیوداد پردیدا است. 

سیوداد پدیدا شهر گمشده کلمبیا

تعداد گردشگرانی که برای بازدید از مکان باستانی می‌آیند، در مقایسه با بناهای مشابه بسیار کم و انگشت‌شمار است

دامنه ناهموار کوه به مجموعه‌ای از تراس‌های سنگی منتهی می‌شود که بالای تپه‌ها و شیب‌های دامنه‌ها قرار گرفته و پشت آن هم جنگل‌های سرسبز قرار دارند. اینجا می‌توانید جایی را بروید که تقریبا ۲ هزار نفر از اهالی تیرونا قرن‌ها زندگی می‌کردند، تا اینکه بین سال‌های ۱۵۸۰ تا ۱۶۵۰، در دوران استعمار اسپانیا آن را ترک کردند. 

به غیر از جوامع بومی، ۱۶۹ تراس در زمینی به مساحت ۳۰ هکتار ساخته شده و از چشم‌ها پنهان مانده بود و به‌خاطر اینکه دورتر بوده و کسی آن را کشف نکرده، دست‌نخورده باقی مانده بود؛ تا اینکه در سال ۱۹۷۲ این منطقه و آثار باستانی آن کشف شد و غارتگران از پله‌های سنگی بالا رفتند به امید اینکه گنج‌های طلا، جواهرات و سرامیک‌های باستانی پیدا کنند. 

پس از سال‌ها غارتگری، دولت کلمبیا برای محافظت از مکان‌های باستانی قدم برداشت و به بازسازی و مرمت این بناها کمک کرد. 

در یکی از بلندترین تراس‌ها بنشینید و محو زیبایی مناظر پایین‌دست شوید. تعداد گردشگرانی که برای بازدید از مکان باستانی می‌آیند، در مقایسه با بناهای مشابه که هزاران گردشگران به تماشای آن‌ها می‌روند، بسیار کم و انگشت‌شمار است. 

سیوداد پدیدا شهر گمشده کلمبیا

با سفر به این مکان شما هم می‌توانید جزو معدود گردشگرانی باشید که این گنجینه باستانی را کشف می‌کنند. 

بعد از اینکه از شهر گمشده دیدن کردید، باید مسیر آمده را برگردید. با اینکه در مسیر بازگشت، از لحاظ روحی احساس پیروزی و رسیدن به عدف دشواری دارید، اما باز هم سختی‌های مسیر می‌تواند شما را خسته کند. سیوداد پردیدا جایی است که بیش از صعود به برج ایفل یا قله ویکتوریا از شما وقت و انرژی می‌گیرد. 

اگرچه این سفر ممکن است بسیار چالش‌برانگیز و دشوار باشد، اما واقعا ارزشش را دارد. منظره‌ای که در سفر با آن مواجه می‌شوید، جزو زیباترین مناظر طبیعی است که هر گردشگری در طول عمرش می‌تواند ببیند.

اگر با خواندن این مقاله به کلمبیا و تاریخ و طبیعت آن علاقه‌مند شدید، می‌توانید در کجارو در مورد جاذبه‌های گردشگری آن بیشتر بخوانید. ما در کجارو فهرست کاملی از جاهای دیدنی کلمبیا را گرد هم آورده‌ایم تا بتوانید به اطلاعاتی مثل موقعیت مکان روی نقشه، آدرس دقیق و تصاویر آن‌ها دسترسی داشته باشید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه