۱۰۰ سال پیش در چنین روزی: آغاز نخستین پرواز بین‌المللی دنیا

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی دوشنبه، ۴ شهریور ۱۳۹۸ ساعت ۱۹:۰۰
۱۰۰ سال پیش در چنین روزی: آغاز نخستین پرواز بین‌المللی دنیا

۲۵ آگوست ۲۰۱۹ مصادف با صدمین سالگرد آغاز نخستین پرواز بین‌المللی زمان‌بندی‌شده در دنیا بود که توسط بریتیش ایرویز و در مسیر لندن - پاریس انجام شد.

در ۲۵ آگوست ۱۹۱۹، نخستین پرواز بین‌المللی برنامه‌ریزی‌شده در دنیا، بین لندن و پاریس اتفاق افتاد. این پرواز توسط شرکت حمل‌ونقل هوایی و سفر با مسئولیت محدود که از پیشگامان بریتیش ایرویز به حساب می‌آمد، از هانزلو هیت انجام شد که در فاصله‌ی نه چندان دوری از محل کنونی فرودگاه هیترو لندن قرار داشت؛ این فرودگاه قطب حمل‌ونقل هوایی انگلیس است، به‌طوری که در سال ۲۰۱۸ حدود ۸۰ میلیون مسافر را جابه‌جا کرد.

نخستین پرواز بین‌المللی

بدیهی است که پروازهای بین‌المللی طی ۱۰۰ سال گذشته با تغییر و تحولات زیادی همراه بوده است، به همین مناسبت بد نیست نگاهی به روزهای آغازین این رویداد بین‌المللی بیندازیم. سال ۱۹۱۹، سالی مملو از اتفاقات مهم پروازی بود؛ در ۱۵ ژوئن، جان الکاک و آرتور براون، خلبانان بریتانیایی اولین پرواز بر فراز اقیانوس اطلس بدون توقف را با موفقیت انجام دادند و امکان پرواز بین مسیر محبوب لندن - نیویورک را هموار کردند.

۱۰۰ سال قبل، حمل‌ونقل هوایی قلمروی خلبانان ماجراجو و باتجربه محسوب می‌شد و به همین دلیل پرواز روزانه‌ی هواپیماهای مسافری از لندن به پاریس، با اینکه حمل‌ونقل بسته‌ و اقلام پستی را نیز جابه‌جا می‌کرد، عصر جدیدی در پرواز تجاری به شمار می‌رفت. روی آگهی بازاریابی این سفر هوایی، جاذبه‌های معروف هر دو شهر درج شده بود: کلیسای جامع سنت پل لندن و برج نسبتاً جدید ایفل پاریس. این آگهی تبلیغاتی پرزرق‌وبرق، به پرواز روزانه بین این دو شهر تأکید داشت که در آن زمان فوق‌العاده به نظر می‌رسید.

نخستین پرواز بین‌المللی

پل جرویس، متصدی فقید مجموعه میراث بریتیش ایرویز (British Airways Heritage Collection) راجع به کتاب خود تحت‌عنوان «بریتیش ایرویز: ۱۰۰ سال پوسترهای هوانوردی» گفته بود:

بازاریابی اولین خدمات هوایی بسیار مهم بود. در آن روزها بازاریابی بیشتر برای متقاعدکردن مردم به سفرهای هوایی و پرواز متمرکز بود. مردم آن روزگار فکر می‌کردند که پرواز، یک علاقه‌ی زودگذر است.

علاوه بر این، اولین پرواز بدون توقف از لندن به پاریس تنها هفت سال قبل و پرواز اولين هواپيمای موتوردار جهان نیز فقط ۱۶ سال قبل انجام شده بود. به‌عبارتی، حمل‌ونقل هوایی هنوز صنعت جدیدی محسوب می‌شد.

روزهای آغازین اولین پرواز بین‌المللی

نخستین پرواز بین‌المللی

هواپیمای De Havilland DH4A G-EAJC برای جنگ جهانی اول ساخته شد، اما بعد به‌عنوان هواپیمای غیرنظامی به کار رفت و با سرعت نسبتاً زیادی کانال مانش را در عرض ۲٫۵ ساعت درنوردید. در این هواپیما از یک موتور رولز رویس ایگل پیستونی استفاده شده بود. اگر فکر می‌کنید که این هواپیما مشابه هواپیماهای امروز بریتیش ایرویز بوده، باید در طرز فکرتان تجدید نظر کنید. هواپیمای یادشده با همه‌ی جذابیتش، بسیار کوچک و از نظر حمل بار نیز محدود بود. در این پرواز، علاوه بر یک خلبان در کابینی روباز و جورج استیونسون-ریس، روزنامه‌نگار روزنامه‌ی «ایونینگ استاندارد» لندن، یک محموله‌ی چرم، دو سیاه‌خروس و تعدادی شیشه‌ی خامه‌ی دوون (از شهرستان‌های انگلیس) نیز قرار داشت. استیونسون برای این سفر، ۲۱ پوند پرداخت کرد؛ با اینکه شاید امروزه مبلغ درخورتوجهی نباشد، اما ۲۱ پوند سال ۱۹۱۹ معادل بیش از ۱۰۰۰ پوند امروز است.

اولین پرواز بین‌المللی ظاهراً در شرایط آب‌وهوایی نامساعد بود، هرچند که پس از فرود در لو بورژه فرانسه با استقبال خبرنگاران و عکاسان روبه‌رو شد. بعدها امکان جابه‌جایی ۱۴ مسافر فراهم شد. در سال ۱۹۲۰، ایرلاین هلندی KLM نیز به تبعیت از بریتیش ایرویز، پرواز بین لندن - آمستردام را راه‌اندازی کرد و به این ترتیب، پروازهای تجاری طی چند دهه‌ی بعد، به‌طور پیوسته شاهد رشد و شکوفایی بودند. با این حال، پس از جنگ جهانی دوم بود که نگرش مردم تغییر کرد و پرواز را به‌عنوان روشی معمول برای حمل‌ونقل در نظر گرفتند. پیتر وملین، موخ رولز رویس می‌گوید:

با اینکه پروازهای زمان‌بندی‌شده و سفر هوایی روزبه‌روز در حال توسعه هستند، اما این پیشرفت زیاد نبوده و سفر هوایی همچنان برای اقشار مرفه است.

همیشه می‌توانید برای خرید بلیط هواپیما با استفاده از موتور جستجوی پرواز کجارو پایین‌ترین قیمت بلیط‌ها را از بین فروشنده‌های معتبر مشاهده کرده و بلیط سفر خود را ارزان‌تر از همه جا تهیه کنید.

مطالب مرتبط:

منبع cnn

دیدگاه